Sprawozdania radnego Pawła Szymona Towpika z działalności Rady Dzielnicy Nowe Miasto w Zielonej Górze, ze szczególnym uwzględnieniem Ochli i Jeleniowa. Różne inne sprawy bieżące oraz historia sołectwa Ochla.
piątek, 22 marca 2024
poniedziałek, 18 marca 2024
Kandyduję do Rady Miasta Zielona Góra
piątek, 1 marca 2024
Zapraszamy na Dzień Kobiet z pokazem mody.
Tegoroczne spotkanie sołeckie z okazji Dnia Kobiet, ubogaci mini pokaz mody zorganizowany przez profesjonalną projektantkę i mieszkankę Ochli, Panią Agatę Radwańską-Kisielewską z Blue Crystal.
czwartek, 29 lutego 2024
Raz jeszcze zestawienie funduszu przyłączeniowego.
wtorek, 20 lutego 2024
LXXI zwyczajna sesja Rady Dzielnicy.
Dnia 22 lutego 2024 r. o godz. 14.00 w zielonogórskim Ratuszu, odbędzie się LXXI zwyczajna sesja Rady Dzielnicy. Rozpatrywanych będzie kilka uchwał, ale żadna nie będzie dotyczyła samej Ochli, będzie zaś m.in. kilka uchwał ogólnozielonogórskich:
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Miasta Zielona Góra w 2024 roku – druk nr 475;
Projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu Dzielnicy Nowe Miasto - druk nr 476;
Projekt uchwały w sprawie przystąpienia Miasta Zielona Góra do Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Nowe Miasto Zielona Góra - druk nr 477;
Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zawieszenia przeprowadzania konsultacji społecznych w formie budżetu obywatelskiego w zakresie projektów przewidzianych do realizacji w 2023 roku oraz nieprzeprowadzenia konsultacji społecznych w formie budżetu obywatelskiego w zakresie projektów przewidzianych do realizacji w 2024 roku -druk nr 478;
Projekt uchwały w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych oraz warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną– druk nr 479;
Projekt uchwały w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis - druk nr 480.
Jeszcze jesienią ubiegłego roku złożyłem interpelację z
wnioskiem o rozpoczęcie prac nad zmianą Statutu Dzielnicy Nowe Miasto. Chodziło
mi o wspólne (radni dzielnicy, radni miejscy itd.) wypracowanie zmian, które
nadadzą większy sens istnieniu Rady Dzielnicy, a tym samym zwiększą wpływ
mieszkańców Dzielnicy, na tej Dzielnicy funkcjonowanie. Obecnie, jeśli jakiś
projekt uchwały Rady Miasta dotyczy Dzielnicy w zakresie:
a) projektu Statutu Miasta, niniejszego statutu oraz ich zmian,
b) projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
Miasta oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w części
dotyczącej Dzielnicy, z zastrzeżeniem, iż opinia Rady jest wiążąca dla Rady
Miasta;
c) projektów programów rozwoju Miasta oraz wieloletniego programu
inwestycyjnego Miasta, w części dotyczącej Dzielnicy,
d) projektów zmian w podziale Miasta na dzielnice, w zakresie dotyczącym
Dzielnicy,
e) wykonania budżetu Miasta, w części dotyczącej Dzielnicy,
f) zakresu działania Dzielnicy, zasad przekazywania jej składników mienia do
korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań
wykonywanych przez Dzielnicę,
g) kształtu, zmiany okręgów wyborczych w wyborach do Rady Miasta i wyborów
Rady;
h) innych spraw przekazanych przez Radę Miasta;
wtedy jeszcze przed poddaniem go pod głosowanie Rady Miasta powinien być
przedłożony do zaopiniowania Radzie Dzielnicy. Ale uwaga, to opiniowanie nie
jest wiążące Radę Miasta, nawet jeśli uchwała całkowicie dotyczyłaby tylko i
wyłącznie Dzielnicy, i nawet jeśli wszyscy 21 radnych dzielnicy zagłosowaliby
za jej odrzuceniem lub zawarciem jakiejś zmiany, to i tak Rada Miasta może nie
brać tego pod uwagę i zrobić z taką uchwałą co chce. Wyjątkiem, czyli opinie rady
dzielnicy są wiążące, odnośnie uchwał rozdysponowujących fundusz integracyjny
(ale to już nie ma znaczenia, bo wszystkie środki z tego funduszu zostały
zagospodarowane, innymi słowy tego funduszu już nie ma), a drugim wyjątkiem są
uchwały dotyczące studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania
przestrzennego oraz projektów miejscowych planów zagospodarowania
przestrzennego dotyczących obszaru Dzielnicy. Niestety, mimo powyżej
wymienionego katalogu tematów podlegających opiniowaniu, nierzadko zdarza się,
że uchwały pod opiniowanie Rady Dzielnicy poddawane nie są. Było tak choćby w
listopadzie 2022 r., kiedy to Rada Miasta przyjęła ok. 100% wzrost podatków od
nieruchomości. Co więcej, zdarza się też tak, że uchwały są przedłożone pod
zaopiniowanie, ale Rada Dzielnicy przesuwa na kolejną sesję ich rozpatrzenie,
ponieważ nie udzielono jej wystarczających informacji, by tą opinię
odpowiedzialnie wydać. I zdarza się wtedy, że ten wniosek Rady Dzielnicy o
odroczenie do następnej sesji jest ignorowany i uchwała przechodzi pod
głosowanie Rady Miasta bez opinii Rady Dzielnicy. I kolejna rzecz, Statut tak
reguluje inicjatywę uchwałodawczą Rady Dzielnicy, by podejmowanie uchwał przez
Radę Dzielnicy (np. projektów uchwał miejskich) było mocno utrudnione. Tym
samym inicjatywa uchwałodawcza radnych dzielnicy jest w praktyce ogromnie
utrudniona. A dowodem tego jest fakt, że jak dotąd (mimo upływu 10 lat od
połączenia gminy wiejskiej z miastem) na Radzie Miasta nie rozpatrywano ani
jednego projektu uchwały, który wyszedłby z Rady Dzielnicy. Na koniec dodam
tylko, że prezydent Kubicki i jego ekipa, poprzez odpowiednie finansowanie ze
środków miejskich różnych działań wybranych stowarzyszeń i sołtysów lub też
dodatkowe inwestycje na terenie wybranych wsi, promuje tym samym swoich
kandydatów do Rady Dzielnicy i Rady Miasta. Te kwoty są nierzadko bardzo duże,
by wspomnieć tu choćby stowarzyszenie radnego prezydenckiego Kuchty, który miał
otrzymać na swoje działania w ostatnich pięciu latach kwotę ponad 1,2 mln zł!
Dodatkowo część sołtysów, radnych dzielnicy i radnych miejskich są jednocześnie
miejskimi urzędnikami. Czy ktoś, kto na bogato korzysta w swojej działalności,
ze środków finansowych Miasta, albo też jest podległy władzom Miasta służbowo,
będzie niezależnym i uczciwym radnym? To są osoby całkowicie dyspozycyjne wobec
władz miejskich. Nie można się wtedy dziwić temu, że np. większość radnych
dzielnicy nie poparła w 2019 r. mojego wniosku o powołanie corocznego budżetu
inwestycyjnego dla Dzielnicy w wysokości 3% zrealizowanych dochodów Miasta za
wcześniejszy rok. Natomiast poparcie tego projektu w nieco zmodyfikowanej
formie na jesieni zeszłego roku, było już spóźnione i zresztą przez prezydenta
Kubickiego całkowicie odrzucone (jak na razie pozostajemy jedynie przy funduszu
chodnikowym, czyli ok. 350 tys. na rok). Jak dotąd Urząd Dzielnicy i Urząd
Miasta nie odpowiedzieli na moją interpelację, mimo że dawno już minęło
obowiązujące 21 dni (już kilka razy po 21 dni minęło), ani też nie stworzono
żadnej stosownej komisji, która by się zajęła zmianami statutowymi, dającymi
większy wpływ radnym dzielnicy na Dzielnicę, choćby poprzez zwiększenie listy
tematów uchwał miejskich, gdzie opinie Rady Dzielnicy byłyby wiążące, a także
wprowadzeniu możliwości jakiegoś udziału w tworzeniu budżetu Miasta w jego
części dotyczącej Dzielnicy, gdyż obecnie udział taki jest zerowy. Podane
powyżej konsultacje nad zmianami w Statucie Dzielnicy, to zupełnie nieistotna
kosmetyka, wynikająca ze zmian w prawie krajowym, albo też niewielkich zmian
granic lub zmian w wielkości populacji Dzielnicy. Poddawanie czegoś takiego pod
opiniowanie, jest po prostu odwracaniem uwagi od faktycznych problemów ze
Statutem.
Ad. 3. Działania tego stowarzyszenia w praktyce będą swego rodzaju korupcją polityczną, tak naprawdę realizującą za społeczne pieniądze promocję osób, które później władze Miasta będą wysuwały w wyborach do Rady Miasta, Rady Dzielnicy i innych gremiów. Takie działanie jest po prostu nieetyczne wobec innych potencjalnych kandydatów i ostatecznie niszczy ideę demokracji samorządowej, tworząc patologiczne układy władzy.
Były też niezapowiedziane wcześniej uchwały, a w tym:
Ponieważ audyt ten ogranicza możliwości zabudowy mieszkalnej i innej sporej części Ochli, należy śledzić na stronach Urzędu Marszałkowskiego terminu konsultacji społecznych, by wnioskować do niego zmiany!
sobota, 17 lutego 2024
Zebranie wiejskie w Ochli.
Dnia 26 lutego 2024 r. w świetlicy sołeckiej przy ul. Ochla - Św. Jadwigi Śląskiej 1
odbędzie się zebranie wiejskie.
Początek o godz. 18.00.
Proponowany porządek zebrania:
1. Sprawozdanie z wydatków budżetowych za rok 2023.
2. Przyjęcie zadań do realizacji przez Sołectwo na rok 2024 z wykorzystaniem środków finansowych wydzielonych do dyspozycji mieszkańców na ich działalność statutową (tzw. miękki fundusz sołecki na integracje mieszkańców).
3. Sprawy różne.
Link do informacji na BIP UMZG.
P.S.
środa, 14 lutego 2024
LXX nadzwyczajna sesja Rady Dzielnicy.
Dnia 15 lutego 2024 r. o godz. 14.00 w siedzibie Departamentu Dzielnicy Nowe Miasto, odbędzie się LXX nadzwyczajna sesja Rady Dzielnicy. Rozpatrywana będzie jedna uchwała dotycząca ulgowych biletów autobusów MZK dla studentów.
P.S.
Na nasze pytanie (poprzedzone przedstawieniem niedoboru połączeń Ochli z centrum Zielonej Góry) skierowane do dyrektora zielonogórskiego MZK p. Karwowskiego, czy można będzie po otwarciu basenów H2Ochla przedłużyć kurs autobusu nr "0" nie tylko do owego basenu (co jest planowane), ale aż pod pętlę przy szkole podstawowej w Ochli, nawet co któryś kurs, padła odpowiedź odmowna.
środa, 7 lutego 2024
LXIX nadzwyczajna sesja Rady Dzielnicy.
Dnia 8 lutego 2024 r. o godz. 14.00 w siedzibie Departamentu Dzielnicy Nowe Miasto, odbędzie się LXIX nadzwyczajna sesja Rady Dzielnicy. Rozpatrywana będzie jedna uchwała dotycząca protestu budowy wieży telefonii komórkowej w Barcikowicach, jaką chcą wybudować zaledwie kilkanaście metrów od zabudowań mieszkalnych.
Jestem temu przeciwny.
środa, 24 stycznia 2024
Zebranie Gminnej Spółki Wodnej
Dnia 24 stycznia 2024 r. w Zawadzie miało miejsce coroczne zebranie Gminnej Spółki Wodnej w Zielonej Górze. Poniżej zestawienie danych z jej pracy w roku 2023 i plany na 2024 rok.
Konsultacje w spr. remontu dróg gruntowych w Dzielnicy Nowe Miasto.
W maju 2023 r. rozpoczęły się konsultacje społeczne w sprawie utrzymania i remontów dróg gruntowych na terenie Zielonej Góry. Poniżej link do spotkania w Drzonkowie otwierającego te konsultacje: https://rzg.pl/277131/konsultacje-ws-drog-osiedlowych-i-gruntowych/
Dnia 24 stycznia 2024 r. odbyło się w Drzonkowie spotkanie podsumowujące te konsultacje. Jak wiadomo, stan większości dróg gruntowych w Zielonej Górze (ok. 200 km) jest fatalny, a szczególnie ma to miejsce na terenie Ochli. Z ust urzędników usłyszeliśmy, że naprawy są wykonywane w sposób właściwy i że każde inne działanie prócz zastosowania tłucznia, równiarki oraz walca (np. położenie geowłókniny, zainstalowanie skrzynek odwadniających itp.) byłoby już inwestycją wymagającą projektu budowlanego itd. Nie mam siły zrelacjonować tu szczegółowo przebiegu tego bardzo emocjonalnego ze strony mieszkańców Dzielnicy Nowe Miasto spotkania. W sumie to konsultacje te nie miały jakiegokolwiek sensu, gdyż NIC nie zmienią, jeśli chodzi o fatalny stan dróg gruntowych.