środa, 23 listopada 2022

LII (korespondencyjna) sesja Rady Dzielnicy.

      Dnia 24 listopada 2022 r. odbędzie się LII (korespondencyjna) sesja Rady Dzielnicy, gdzie do rozpatrzenia będzie kilkanaście uchwał, żadna z nich nie dotyczy bezpośrednio Ochli lub Jeleniowa, natomiast 10 z nich odnosi się do całej Zielonej Góry:


Projekt uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej do obliczania podatku rolnego. – DRUK nr 341

 

Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych. – DRUK nr 342


Projekt uchwały w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych i specjalnych mających siedzibę na obszarze Miasta Zielona Góra. – DRUK nr 343

 

Projekt uchwały w sprawie zawieszenia przeprowadzania konsultacji społecznych w formie budżetu obywatelskiego w zakresie projektów przewidzianych do realizacji w 2023 roku oraz nieprzeprowadzenia konsultacji społecznych w formie budżetu obywatelskiego w zakresie projektów przewidzianych do realizacji w 2024 roku. – DRUK nr 344

 Władze miasta tegoroczne głosowanie nad budżetem obywatelskim odnośnie projektów do realizacji na rok 2023 przenoszą na rok 2027 oraz całkowicie rezygnują z budżetu obywatelskiego na 2024 r. Uzasadniają to (patrz uzasadnienie do uchwały) brakiem mocy przerobowych w Urzędzie Miasta, spowodowanym oddelegowaniem urzędników do obsługi Ukraińców przebywających w Zielonej Górze, a także kłopotami z firmami wykonawczymi, ze względu na ich braki personalne spowodowane wyjazdem ich ukraińskich pracowników na Ukrainę, by bronić swojego kraju. Będę głosował przeciw tej uchwale. Ale ponieważ zapewne ona przejdzie, złożę wniosek by cała kwota jaka przypadałaby w budżecie obywatelskim na projekty Dzielnicy Nowe Miasto, została podzielona na poszczególne sołectwa proporcjonalnie do liczby ich mieszkańców, jako dodatek do funduszu chodnikowego. Z powodu panującej inflacji środki finansowe tego funduszu mocno uszczuplały, a co za tym idzie realizacja niektórych zaplanowanych z niego inwestycji stoi już pod znakiem zapytania. W przypadku braku takiego zasilenia, niektóre z tych inwestycji nie będą już możliwe do realizacji, zaś sporządzona dokumentacja projektowa, za dwa-trzy lata po prostu straci ważność.


Projekt uchwały w sprawie statutu Domu Pomocy Społecznej w Zielonej Górze. – DRUK nr 345

 

Projekt uchwały w sprawie statutu Domu Pomocy Społecznej dla Kombatantów w Zielonej Górze. – DRUK nr 346

 

Projekt uchwały w sprawie niedochodzenia należności ocharakterze cywilnoprawnym przypadających Miastu Zielona Góra i jednostkom organizacyjnym miasta. – DRUK nr 347

 W uzasadnieniu uchwały nie podano ile szacunkowo wyniosą łączne kwoty umorzeń i jakie byłyby łączne koszty w przypadku ich egzekwowania. Może zamiast rezygnacji z tych należności, należałoby opracować i przeprowadzić ich dochodzenie cywilnoprawne w jakiejś zbiorowej formie, która na pewno zmniejszyłaby czas i koszty finansowe dochodzenia. Wprowadzanie tych umorzeń utwierdzi tylko nie płacących co do słuszności ich postępowania a nawet może rozszerzyć skalę tego zjawiska. Jest to też nieuczciwe w stosunku do osób w pełni się rozliczających.

 

Projekt uchwały w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Miasta Zielona Góra. – DRUK nr 348

 

Projekt zarządzenia w sprawie dzierżawy, najmu i udostępniania nieruchomości. – DRUK nr 350


Projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu polityki zdrowotnej: „Szczepienia przeciwko wirusowi HPV w ramach profilaktyki raka szyjki macicy na lata 2023-2024” . – DRUK nr 351


wtorek, 15 listopada 2022

Duży wzrost podatków od nieruchomości w 2023 r.

Dnia 8 listopada 2022 r. odbyła się nadzwyczajna sesja Rady Miasta, na której głosami radnych prezydenta Kubickiego z klubu Zielona Razem oraz radnych Prawa i Sprawiedliwości wprowadzono bardzo duże podwyżki większości podatków od nieruchomości (tylko w jednym przypadku podatek został nieznacznie obniżony). I tak np. stawka za:
- budynki mieszkalne: 
  stara = 0,46 zł/m2  nowa = 0,86 zł/m2 - czyli wzrost o ok. 87 %  max możliwa = 1,00 zł/m2
- budynki przydomowe gospodarcze (tzw. pozostałe): 
  stara = 5,71 zł/m2  nowa = 5,24 zł/m2 - czyli spadek o ok. 8,2 %  max możliwa = 9,71 zł/m2
- grunty pod budynkami mieszkalnymi i przydomowymi gospodarczymi (tzw. pozostałe):
stara = 0,29 zł/m2  nowa = 0,59 zł/m2, czyli wzrost o ok. 103,4 %  
max możliwa = 0,61 zł/m2
- budynki związane z prowadzaniem działalności gospodarczej:
  stara = 25,74 zł/m2  nowa = 28,67 zł/m2 - czyli wzrost o ok. 11,4 %  max możliwa = 28,78 zł/m2
- grunty związane z prowadzaniem działalności gospodarczej:
stara = 1,03 zł/m2  nowa = 1,12 zł/m2, czyli wzrost o ok. 8,7 %  
max możliwa = 1,16 zł/m2

Poniżej link do uchwały Rady Miasta wprowadzającej te i inne podwyżki.

Kto jak głosował:

Tu stare stawki:

A tu maksymalne możliwe stawki wg ministerstwa finansów:

Skandalicznym jest fakt, że uchwała ta nie została podana do zaopiniowania Radzie Dzielnicy, skoro jak najbardziej dotyczy wszystkich jej mieszkańców. Przez chwilę zastanawiałem się, by sytuację tę gdzieś zaskarżyć, ale co to da... Nawet jeśli np. Samorządowe Kolegium Odwoławcze lub jakiś sąd administracyjny, orzekłby nieważność przedmiotowej uchwały Rady Miasta i nakazał poddanie jej pod zaopiniowanie Rady Dzielnicy Nowe Miasto, to przecież i tak większość radnych Dzielnicy wykonałaby polecenie prezydenta Kubickiego i głosowała za tych podatków podniesieniem. A jeśliby nawet wydarzył się cud i projekt tej uchwały został by negatywnie zaopiniowany, to i tak stanowisko Rady Dzielnicy nie jest dla Rady Miasta wiążące. Wyjątkiem - kiedy opinia Rady Dzielnicy jest wiążąca dla Rady Miasta - jest tylko opiniowanie projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w części dotyczącej Dzielnicy, a także sposób wydatkowania funduszu przyłączeniowego (ale ten już jest dawno wyczerpany).  

piątek, 21 października 2022

LI (korespondencyjna) sesja Rady Dzielnicy.

     Dnia 19 października 2022 r. odbyła się LI (korespondencyjna) sesja Rady Dzielnicy, gdzie do rozpatrzenia było kilka uchwał, a z tych dwie odnosiły się bezpośrednio Ochli, zaś trzy dotyczyły całej Zielonej Góry:

Projekt uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w Zielonej Górze: ul. Ochla-Astrowa.
Głosowałem: ZA 



Projekt uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w Zielonej Górze: ul. Ochla-Dzwonkowa.
Głosowałem: ZA 


Projekt uchwały w sprawie statutu Dziennego Domu „Senior+” w Zielonej Górze oraz zmiany statutu Centrum Usług Opiekuńczych.

Głosowałem: ZA.


Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami.

Głosowałem: PRZECIW.
Cała obecnie obowiązująca uchwała dotycząca zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami, powinna zostać gruntownie zmieniona, gdyż nie zapewnia ona mieszkańcom możliwości udziału w pełni uczciwych i merytorycznych konsultacjach.


Projekt uchwały w sprawie Programu współpracy Miasta Zielona Góra z organizacjami pozarządowymi na rok 2023.

Głosowałem: WSTRZYMAŁEM SIĘ.
Niejednokrotnie już poruszałem kwestię współpracy władz Miasta z organizacjami pozarządowymi. Uważam, że powyższa uchwała nie rozwiązuje problemów jakie w tym temacie istnieją. Nadal panuje system promowania jednych stowarzyszeń i marginalizowania innych. Nadal brak należytej kontroli zasadności wydatkowania przez stowarzyszenia otrzymanych miejskich dotacji. Nadal zachodzi merytorycznie nieuzasadnione przekazywanie na rzecz stowarzyszeń środków trwałych (czy innego wyposażenia) zakupionych z pieniędzy Miasta...

 

 


piątek, 9 września 2022

Rozbudowa placu zabaw w Ochli.

   Po kilku miesiącach oczekiwania, ostatecznie UM odmówił nam możliwości sfinansowania naprawy gruntowych dróg osiedlowych ze środków tzw. twardego funduszu sołeckiego na 2022 r. Powodem jest to, że napraw tłuczniem nie da się ująć jako inwestycji, gdyż nie tworzy się nowy środek trwały, nie następują od tego amortyzacje itp. Natomiast środki finansowe twardego funduszu sołeckiego są rezerwowane w budżecie miasta jako środki inwestycyjne. Stąd też nastąpiła konieczność zmiany przeznaczenia tych środków. A ponieważ fundusz sołecki na dany rok, musi być w całości wydatkowany w roku, na który został przydzielony (inaczej przepadnie), musieliśmy przeznaczyć go na inwestycję, którą da się jeszcze do końca tego roku wykonać i która wypełniałaby realne zapotrzebowanie mieszkańców. Niemożliwym więc okazały się wszelkie inwestycje wymagające np. projektu budowlanego, gdyż te szczególnie przeciągają się w czasie. Zebranie wiejskie 5 września b.r. poparło propozycję rady sołeckiej, wedle której środki twardego funduszu sołeckiego na 2022 r. w wysokości 66.894,30 zł przeznaczymy na rozbudowę placu zabaw w Ochli. Ponieważ dochodziły do nas uwagi, że za mało jest tam sprzętu dla starszej młodzieży i dorosłych, a także biorąc pod uwagę czas i wysokość kwoty jaką dysponujemy, proponujemy budowę klatki OCR, podobnej do tej, jaka funkcjonuje przy Parku Tysiąclecia (zdjęcia poniżej), tyle że skromniejszej, gdyż tamta kosztowała ponad 100 tys. zł. Urządzenie to nie jest jeszcze przesądzone, możemy postawić jakiś zupełnie inny zestaw do ćwiczeń itp., ale ze względu na ograniczenia czasowe, musimy szybko podjąć decyzję.

 


Środki finansowe jakimi dysponujemy w ramach funduszu sołeckiego są zupełnie nieadekwatne do kosztów budowy dróg. Nie bylibyśmy w stanie wybudować za nie nawet 100 m drogi z tłucznia, gdyż według ostatnich cen inwestycji miejskich, średni koszt 1 m2 wydarniowania, korytowania i wysypania tłucznia na grubość 20 cm, to dziś 128 zł, a do tego konieczne by było jeszcze sporządzenie stosownego projektu budowlanego (przykładowo: 100 m długości x 5 m szerokości x 128 zł + 25.000 zł projekt = ok. 89.000 zł)! Nie wspominając już o odwodnionych drogach asfaltowych, czy z kostki. Inwestycje finansowane z budżetu sołeckiego w miarę możliwości powinny też służyć możliwie szerokiej liczbie mieszkańców, z różnych części sołectwa. Dlatego trudno by było przeznaczyć cały roczny fundusz sołecki, na utwardzenie tłuczniem 70-80 m drogi na jednej tylko z bardzo wielu przecież ulic w Ochli. 

Dlatego też zebranie wiejskie zdecydowało również, że przeważająca większość kwoty z funduszu sołeckiego na 2023 r. (cały fundusz to 76.374,60 zł), również zostanie przeznaczona na doposażenie placu zabaw w Ochli, zarówno na sprzęt dla dzieci, jak i rozbudowę siłowni zewnętrznej. 

W związku z powyższym prosimy o zgłaszanie propozycji sprzętu jaki powinien znaleźć się na naszym placu zabaw. Szczególnie zaś prosimy o kontakt osoby, które ćwiczyły na wspomnianych klatkach OCR, byśmy mogli w ramach posiadanej kwoty stworzyć optymalnie praktyczny dobry sprzęt. Oczywiście wszelkie propozycje zweryfikuje cena. 

sobota, 27 sierpnia 2022

Zebranie wiejskie w Ochli.

Dnia 5 września 2020 r. w świetlicy sołeckiej przy ul. Ochla - Św. Jadwigi Śląskiej 1 

odbędzie się zebranie wiejskie. Początek o godz. 18.30. 

Proponowany porządek zebrania:
1. Wyjaśnienie sprawy zakupu tłucznia i materiałów do naprawy dróg w sołectwie Ochla, z funduszu sołeckiego na 2022 rok.
2. Uchwalenie zmiany wniosku.
3. 
Przegłosowanie funduszu sołeckiego na 2023 rok.
4. Sprawy różne.


Link do informacji na BIP UMZG.

poniedziałek, 22 sierpnia 2022

Wniosek o środki finansowe na budowę dróg i chodników w Ochli i Jeleniowie.

 W związku z niedawnymi zapowiedziami władz Miasta odnośnie możliwości pozyskania z Rządowego Programu Rozwoju Dróg kwoty 30 mln zł, złożyłem do Prezydenta Janusza Kubickiego poniższy wniosek z prośbą o dofinansowanie inwestycji drogowo-chodnikowych w Ochli. Taki sam wniosek złożyłem także do Przewodniczącego Rady Miasta Piotra Barczaka.

















wtorek, 2 sierpnia 2022

Pół roku czekania, by otrzymać odmowną odpowiedź.

 Dziś otrzymałem odpowiedź z Zakładu Gospodarki Komunalnej Miasta Zielona Góra, na mój wniosek z 19 stycznia b.r. odnośnie ustawienia w Ochli koszy przyulicznych oraz pojemników na zbiorczą selektywną zbiórkę odpadów. O wysłaniu tego wniosku informowałem tu: https://www.naszaochla.zgora.pl/2022/01/skoro-jestesmy-miastem-powinnismy-miec.html

Pół roku czekania w prostej sprawie, by otrzymać niemal na wszystko odpowiedź odmowną, jej treść poniżej:

https://drive.google.com/file/d/1EVVODZEIU4-oIcS4tC24rChLjRvrWQBq/view?usp=sharing

Ochla uzyskała jedynie jeden pojemnik na elektrośmieci, a pewnie i tego by nie było (to tak na otarcie łez), gdyby nie fakt, że właśnie teraz instalowanych jest takich kilkanaście w całym mieście.

Sugerowane w odpowiedzi zwrócenie się z wnioskiem o kosze do Departamentu Przedsiębiorczości i Gospodarki Komunalnej, skończy się odpowiedzią w stylu: macie przecież fundusz sołecki lub chodnikowy, z którego możecie za te kosze zapłacić...