wtorek, 6 czerwca 2023

Drugie podejście do funduszu drogowego.

Podczas ostatniej majowej sesji Rady Dzielnicy, złożyłem opracowany przez siebie wniosek odnośnie kontynuacji i powiększenia funduszu chodnikowego oraz stworzenia stosownego funduszu drogowego (jego treść podaję poniżej), prosząc pozostałych radnych o jego poparcie. W przeciwieństwie do mojego bardzo podobnego wniosku z 2019 r., którego większość radnych Dzielnicy ówcześnie nie poparła (aczkolwiek jego powstanie i medialne nagłośnienie miało istotny wpływ na powstanie funduszu chodnikowego), teraz z kosmetycznymi zmianami przyjęto go jednogłośnie. Może ta cudowna jednomyślność wynika z faktu zbliżających się wyborów, a może też i jednak z pewnych głębszych uczciwych przemyśleń nad infrastrukturalną kondycją sołectw Miasta Zielona Góra. Tak, czy inaczej, pierwszy krok okazał się sukcesem. Ustalono, że zarząd dzielnicy prześle ten skorygowany nieznacznie i podpisany przez wszystkich radnych wniosek do prezydenta Kubickiego i przewodniczącego Rady Miasta, rozsyłając po tym do radnych kopię z potwierdzeniem wpływu. Mija dziś 12 dzień i jak na razie nie wiadomo, co się z nim stało. Obym za wcześnie się nie cieszył. Sprawa jest rozwojowa i będę o niej na bieżąco informował. Więc chyba trzeba też będzie zainteresować nim zielonogórskie media. Jeśli władze Miasta zechcą potraktować nas poważnie, stosowne zapisy będą musiały znaleźć się już w przygotowywanym jesienią b.r. planie budżetowym Miasta na rok 2024 r. A tymczasem proszę o zapoznanie się z pierwotną treścią mojego wniosku, gdyż ta ostateczna nieco wspólnie już skorygowana, która ma pójść do władz Miasta, jeszcze do mnie nie dotarła.

Wniosek radnych Dzielnicy Nowe Miasto odnośnie wznowienia funduszu chodnikowego
oraz ustanowienia funduszu drogowego 
(oba fundusze zgodne z przedstawionymi w niniejszym wniosku zasadami).

W tym roku kończy się czteroletni fundusz chodnikowy dla sołectw Dzielnicy Nowe Miasto, w związku z czym wnosimy o jego przedłużenie na kolejne 4 lata, a także (ze względu na bardzo duży wzrost cen materiałów i usług) podniesienie jego wysokości do kwoty 5 mln. zł rocznie.

Fundusz chodnikowy jest jednak zbyt mały by choć w podstawowym stopniu rozwiązywać nim bardzo liczne potrzeby nie tylko remontu istniejących, ale przede wszystkim budowy nowych dróg osiedlowych. Zupełnie też niemożliwym jest finansowanie takich inwestycji z wynoszącego kilkadziesiąt tysięcy złotych corocznego funduszu sołeckiego, który co najwyżej może stanowić nieznaczną rezerwę dla inwestycji z funduszu chodnikowego. Ostatnie dwa lata w praktyce wykazały też nierealność finansowania budowy i naprawy dróg z budżetu obywatelskiego, czy to z powodu niemożliwości zamknięcia procesu w ciągu jednego roku, czy też z faktu małego prawdopodobieństwa uzyskania stosownej kwoty. W chwili obecnej mieszkańcy sołectw nie maja też jakichkolwiek innych realnych źródeł finansowania inwestycji drogowych.

Mając na uwadze powyższe, wnosimy także o ustanowienie dla Dzielnicy Nowe Miasto corocznie odnawialnego funduszu drogowego w wysokości 2,5 % wykonanych dochodów każdorazowo wykazanych w sprawozdaniu budżetowym Miasta Zielona Góra za rok wcześniejszy. Podział wnioskowanego funduszu powinien wyglądać następująco: 9/10 jego kwoty byłoby rozdzielane na wszystkie poszczególne sołectwa proporcjonalnie do liczby ich mieszkańców, zaś pozostała 1/10 dzielona równo na najmniejsze sołectwa (Barcikowice, Jany, Jarogniewice, Jeleniów, Kiełpin, Krępa, Ługowo, Sucha i Zatonie). Ewentualne niewykorzystane w danym roku środki przechodziłyby na kolejne lata, dzięki czemu dane sołectwo mogłoby skumulować dostateczną kwotę na realizację większej inwestycji. Fundusz ten powinien stanowić w wydatkach Miasta odrębny punkt budżetowy. Rok 2024 byłby pierwszym rokiem jego funkcjonowania. Decyzję o szczegółowych celach inwestycyjnych realizowanych ze środków funduszu drogowego w ramach danego sołectwa, podejmowaliby mieszkańcy na zebraniach wiejskich. Dla zwiększenia elastyczności planowanych i realizowanych inwestycji, należy zagwarantować możliwość ewentualnego łączenia (w ramach danego sołectwa) środków finansowych funduszu drogowego, ze środkami funduszu chodnikowego, inwestycyjną częścią funduszu sołeckiego, budżetem obywatelskim, czy ewentualnymi rządowymi dotacjami celowymi.

Dla przykładu, chcąc zobrazować rząd wielkości środków finansowych, o jakie wnioskowalibyśmy rokrocznie dla całej Dzielnicy Nowe Miasto, tegoroczna uchwała budżetowa Miasta Zielona Góra na 2024 rok, prócz rezerwacji 5 000 000 zł na fundusz chodnikowy, powinna także zawierać wydzielony fundusz drogowy w wysokości 29 394 370 zł (czyli 2,5 % z kwoty 1 175 774 808 zł wykonanych dochodów Miasta Zielona Góra za 2022 rok). Tym samym z całej kwoty funduszu drogowego jego główna część rozdzielana proporcjonalnie do liczby mieszkańców wyniosłaby 26 454 933 zł, zaś dodatkowa kwota do równego podziału na dziewięć najmniejszych sołectw wyniosłaby 2 939 437 zł.

Zarówno wznowiony fundusz chodnikowy, jak i nowoustanowiony fundusz drogowy, byłyby analizowane oraz ewentualnie korygowane co pięć lat (czyli po raz pierwszy miało to by miejsce około połowy 2028 r., kolejny raz około połowy 2033 r. itd.). Ewentualna korekta konieczna by była choćby z faktu, iż poszczególne sołectwa rozwijają się w różnym tempie, mają też różny stosunek kilometrażu dróg osiedlowych gminnych do dróg osiedlowych prywatnych, a także różny (często zależny od przyczyn historyczno-topograficzno-przyrodniczych) układ i liczbę ulic (mamy bowiem wsie ulicówki, wielodrożnice, czy szeregówki). Pierwszy pięcioletni okres działania funduszu drogowego w połączeniu ze zwiększonym funduszem chodnikowym, prawdopodobnie rozwiąże też większość problemów drogowych małych wsi, tak iż będą one mogły przejść już na finansowanie proporcjonalne do swojego zaludnienia.

Niniejszym wnioskujemy także, by wznowienie funduszu chodnikowego, jak i ustanowienie funduszu drogowego na przedstawionych powyżej zasadach, zostało przeprowadzone w ramach stosownych uchwał Rady Dzielnicy i Rady Miasta, jeszcze przed rozpoczęciem prac nad budżetem Miasta Zielona Góra na rok 2024.

Opierając się na § 94 pkt. 7) i 8) Statutu Dzielnicy Nowe Miasto, niniejszym zgłaszamy wniosek o niezwłoczne przygotowanie przez Urząd Miasta i podjęcie przez Radę Miasta (po wcześniejszym zaopiniowaniu przez Radę Dzielnicy) uchwały wznawiającej działanie funduszu chodnikowego oraz uchwały ustanawiającej fundusz drogowy dla Dzielnicy Nowe Miasto, tak by oba te fundusze, zgodnie z ich przedstawionymi powyżej zasadami, pojawiły się już w tegorocznie sporządzanym planie budżetowym Miasta Zielona Góra na 2024 rok.

KONIEC WNIOSKU

Dla orientacji podam jeszcze tylko, że na Ochlę przypadłoby ok. 2,65 mln zł rocznie z funduszu drogowego, a razem z funduszem chodnikowym i funduszem sołeckim, moglibyśmy mieć nawet ok. 3,16 mln. zł rocznie! Czas pokaże...

Obecnie jesteśmy w trakcie takich inwestycji jak: rozbudowa placu zabaw i siłowni na ul. Topolowej; budowa przystanku, trzech przejść dla pieszych i dwóch obarierowań wąskich odcinków chodnika (na zakrętach) przy ul. Żagańskiej; budowa przejścia dla pieszych na ul. Kożuchowskiej przy działkach; budowa obarierowanego chodnika łączącego górną i dolną część podwójnego zakrętu przy ul. Terlikowskiego (dla ruchu od strony ul. Dębowej); budowy oświetlenia przy ul. Osiedlowa (w jej części na odcinku osiedla Włosań). Wszystkie te inwestycje mają już gotowe projekty i kosztorysy budowlane, ale ich realizacja w terenie została wstrzymana albo z powodu sprzeciwu lubuskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków, albo też ze względu na zablokowanie środków finansowych z funduszu chodnikowego i budżetu obywatelskiego, gdyż miasto przesunęło te pieniądze ponoć na gaz w szkołach i przedszkolach ZG.



czwartek, 1 czerwca 2023

Wyjątkowa polna droga.

Na ostatniej majowej sesji Rady Dzielnicy, bez zapowiedzi wpłynął projekt uchwały o nadanie polnej drodze na działce nr 1052 (okolica osiedla Ostoja) statusu drogi gminnej. Uchwała ta argumentuje, że jest to konieczne, gdyż będzie tam podejmowana inwestycja budowy drogi z rządowych funduszy. Kilka dni później pojawiły się informacje, że to ze względu na fakt, iż prowadzi ona do szkółki leśnej i jest to uchwała podejmowana na wniosek Lasów Państwowych. Tyle że odcinek włączany do dróg gminnych, nie dochodzi do szkółki, tylko kończy się ponad 200 m wcześniej i biegnie jedynie przy kompleksie ponad 20 działek budowlanych, na których nie ma nawet jednej rozpoczętej budowy.

Nie może być tak, że z jednej strony istnieją ulice w Ochli, które już od kilkudziesięciu lat mają obok siebie zabudowę mieszkalną i nie można się dla nich doprosić zmiany kategorii i budowy tam stosownych dróg, a z drugiej mamy polną drogę bez jakiejkolwiek zabudowy, którą przygotowuje się już pod drogową inwestycję.

Dlatego też ja i p. sołtys przekonaliśmy radnych Dzielnicy, by wycofać głosowanie do następnej sesji Rady Dzielnicy, by wysłuchać realnych argumentów ze strony władz Miasta, przemawiających za takim działaniem. Ostatnia sesja Rady Miasta pokazała jednak dobitnie, czym tak na prawdę dla władz Miasta jest Rada Dzielnicy i mieszkańcy. Mimo odłożenia uchwały do zaopiniowania jej na kolejnej sesji Rady Dzielnicy, prezydent przedłożył, a Rada Miasta zagłosowała za zmianą kategorii tej drogi. 

https://drive.google.com/file/d/1fRzFNuMdqS8lIKa-0nOIoNuWz6tOX6up/view?usp=drive_link

Zdjęcie mówi samo za siebie.


  

środa, 24 maja 2023

Rozpoczęcie konsultacji w sprawie równania, naprawy i remontów dróg gruntowych.

Niedawno Rada Miasta uchwaliła podjęcie konsultacji społecznych odnośnie sposobu równania, remontów i naprawy dróg gruntowych.


Dziś, tj. 24 maja 2023 r. odbyło się w Drzonkowie spotkanie rozpoczynające te konsultacje. Dziękuję wszystkim osobom z Ochli, które przybyły by w nim uczestniczyć. Tu jest relacja Urzędu Miasta z tego spotkania: https://www.facebook.com/photo?fbid=654554413378373&set=pcb.654555606711587  Każdy kto był, to wie, jak dalece relacja Urzędu Miasta z tego spotkania (laurka zatroskania urzędników miejskich i radnego Sroczyńskiego) mija się z faktycznym jego przebiegiem. Przykro jest mi nawet ten poziom obłudy komentować.

niedziela, 21 maja 2023

LXI nadzwyczajna sesja Rady Dzielnicy.

Dnia 25 maja 2023 r. w zielonogórskim ratuszu odbędzie się LXI nadzwyczajna sesja Rady Dzielnicy. Rozpatrywanych będzie kilka uchwał z czego żadna nie będzie dotyczyła bezpośrednio Ochli, czy Jeleniowa.

Z tych dotyczących całej Zielonej Góry, przewidywana jest tylko jedna:

Projekt uchwały w sprawie zmiany statutu Środowiskowego Domu Samopomocy nr 1 w Zielonej Górze

Druk nr 386.


środa, 12 kwietnia 2023

LX zwyczajna sesja Rady Dzielnicy.

Dnia 14 kwietnia 2023 r. odbędzie się LX zwyczajna sesja Rady Dzielnicy. Rozpatrywanych będzie kilka uchwał z czego żadna nie będzie dotyczyła bezpośrednio Ochli, czy Jeleniowa.

1. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu polityki zdrowotnej z zakresu profilaktycznych szczepień przeciwko grypie dla mieszkańców Miasta Zielona Góra 65+. Druk nr 383.

Projekt Programu Grypa 65+

ZAGŁOSUJE - TAK

Aczkolwiek z mieszanymi uczuciami, ponieważ mam wątpliwości, na ile szczepionka wyprodukowana na podstawie wirusów grypy z poprzednich sezonów, będzie skuteczna w nadchodzącym sezonie, kiedy będziemy już mieli do czynienia z nowymi mutacjami tego wirusa. Nadto nie są dla mnie jasne kryteria wyboru zarówno konkretnego preparatu, jak i osób szczepiących.

2. Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Miasta Zielona Góra. Druk nr 384.

Załącznik 1 i Załącznik 2.

ZAGŁOSUJE - TAK

3. Projekt uchwały w sprawie zdalnego trybu obradowania Rady Dzielnicy Nowe Miasto. Druk nr 385.

ZAGŁOSUJE - NIE 

Wprowadzenie na stałe (do końca kadencji w marcu 2024 r.) głosowań korespondencyjnych, zamiast wspólnych bezpośrednich obrad z wysłuchaniem wnioskodawców uchwał i debatą nad poszczególnymi uchwałami, to zatracenie sensu działania Rady Dzielnicy. Natomiast prawne oparcie takiego pomysłu na ustawie covidowej, która w czerwcu zostanie wg zapowiedzi rządowych uchylona, jest już po prostu śmieszne. Widać władze Zielonej Góry ostatnim rzutem na taśmę chcą się pozbyć niewygodnych uwag co poniektórych radnych Dzielnicy.

P.S. 

Zabrałem m.in. w tej sprawie głos na sesji Rady Dzielnicy i udało mi się przekonać większość radnych, by ten pomysł odrzucili. 

  

piątek, 24 marca 2023

środa, 1 marca 2023

Dzień Kobiet w Ochli.

Sołtys i Rada Sołecka zapraszają wszystkie Panie z Ochli na spotkanie z okazji

                                                  Dnia Kobiet 

           w świetlicy sołeckiej przy ul. Ochla-Św. Jadwigi Śląskiej 1

                             sobota  4 marca 2023 r. godz. 16.00

 

poniedziałek, 27 lutego 2023

LVIII korespondencyjna sesja Rady Dzielnicy.

Dziś 27 lutego 2023 r. odbyła się LVIII nadzwyczajna sesja Rady Dzielnicy w trybie korespondencyjnym. Rozpatrywana była jedna uchwała dotycząca Przylepu. 

piątek, 24 lutego 2023

LVII korespondencyjna sesja Rady Dzielnicy.

 

Dnia 23 lutego  2023 r. odbyła się LVII sesja Rady Dzielnicy w trybie korespondencyjnym. Rozpatrywanych było kilkanaście uchwał, przy czym żadna z nich nie odnosiła się bezpośrednio Ochli lub Jeleniowa, kilka zaś dotyczyły całej Zielonej Góry.

Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Miasta Zielona Góra. - druk nr 367

Uchwała w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Miasta Zielona Góra w 2023 roku. - druk nr 368 i uzasadnienie.

Uchwała w sprawie określenia stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu na cele przewozu dzieci niepełnosprawnych w mieście Zielona Góra. - druk nr 369

Uchwała w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania pomocy w zakresie dożywiania. - druk nr 370

Uchwała w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami w sprawie zmiany granic miasta Zielona Góra (z gminą Czerwieńsk). - druk nr 371 i mapka

Uchwała w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami w sprawie zmiany granic miasta Zielona Góra (z gminą Otyń). - druk nr 372 i mapka

Uchwała w sprawie ustanowienia programu osłonowego w zakresie dożywiania. - druk nr 373 

Uchwała w sprawie ustalenia zasad zwrotu, przez świadczeniobiorców, wydatków za posiłki.druk nr 374

Uchwała w sprawie oceny aktualności studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego obowiązujących na terenie miasta Zielona Góra. - druk nr 375 i uzasadnienie

i ocena aktualności studium 

Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie określenia trybu i harmonogramu opracowania projektu Strategii Rozwoju Miasta Zielona Góra do roku 2030, w tym trybu jej konsultacji. - druk nr 376

Uważam, że informacje odnośnie terminu i miejsca planowanych konsultacji odnośnie przedmiotowej Strategii powinny być zamieszczone nie na samej tylko (jak podaje projekt uchwały) stronie internetowej Miasta Zielona Góra, ale także powinny być ogłoszone w lokalnej prasie i rozgłośniach radiowych, a także w osiedlowych i sołeckich oficjalnych gablotach informacyjnych oraz na wybranych ulicznych słupach ogłoszeniowych (na obszarach, gdzie nie ma wcześniej wspomnianych gablot). Tylko tak mieszkańcy będą mogli mieć faktyczną szansę, by się o tych konsultacjach dowiedzieć i w nich uczestniczyć.  

Uchwała w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Gminie Zabór - druk nr 377

         


piątek, 10 lutego 2023

Zebranie wiejskie w Ochli.

 Dnia 20 lutego 2023 r. w świetlicy sołeckiej przy ul. Ochla - Św. Jadwigi Śląskiej 1 

odbędzie się zebranie wiejskie. Początek o godz. 17.30. 

Proponowany porządek zebrania: 
  1. Sprawozdanie z wykorzystania środków finansowych, przyznanych w ramach funduszu sołeckiego na 2022 r.
  2. Propozycje wykorzystania środków finansowych przyznanych na 2023 r. w ramach tzw. miękkiego funduszu sołeckiego w kwocie 18 229 zł.
  3. Sprawy różne.

Link do informacji na BIP UMZG.