wtorek, 20 lutego 2024

LXXI zwyczajna sesja Rady Dzielnicy.

     Dnia 22 lutego 2024 r. o godz. 14.00 w zielonogórskim Ratuszu, odbędzie się LXXI zwyczajna sesja Rady Dzielnicy. Rozpatrywanych będzie kilka uchwał, ale żadna nie będzie dotyczyła samej Ochli, będzie zaś m.in. kilka uchwał ogólnozielonogórskich:

  1. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Miasta Zielona Góra w 2024 roku – druk nr 475;

  2. Projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu Dzielnicy Nowe Miasto - druk nr 476;

  3. Projekt uchwały w sprawie przystąpienia Miasta Zielona Góra do Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Nowe Miasto Zielona Góra - druk nr 477;

  4. Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zawieszenia przeprowadzania konsultacji społecznych w formie budżetu obywatelskiego w zakresie projektów przewidzianych do realizacji w 2023 roku oraz nieprzeprowadzenia konsultacji społecznych w formie budżetu obywatelskiego w zakresie projektów przewidzianych do realizacji w 2024 roku -druk nr 478;

  5. Projekt uchwały w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych oraz warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną– druk nr 479;

  6. Projekt uchwały w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis - druk nr 480.

Ad. 2.

Jeszcze jesienią ubiegłego roku złożyłem interpelację z wnioskiem o rozpoczęcie prac nad zmianą Statutu Dzielnicy Nowe Miasto. Chodziło mi o wspólne (radni dzielnicy, radni miejscy itd.) wypracowanie zmian, które nadadzą większy sens istnieniu Rady Dzielnicy, a tym samym zwiększą wpływ mieszkańców Dzielnicy, na tej Dzielnicy funkcjonowanie. Obecnie, jeśli jakiś projekt uchwały Rady Miasta dotyczy Dzielnicy w zakresie:
a) projektu Statutu Miasta, niniejszego statutu oraz ich zmian,
b) projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w części dotyczącej Dzielnicy, z zastrzeżeniem, iż opinia Rady jest wiążąca dla Rady Miasta;
c) projektów programów rozwoju Miasta oraz wieloletniego programu inwestycyjnego Miasta, w części dotyczącej Dzielnicy,
d) projektów zmian w podziale Miasta na dzielnice, w zakresie dotyczącym Dzielnicy,
e) wykonania budżetu Miasta, w części dotyczącej Dzielnicy,
f) zakresu działania Dzielnicy, zasad przekazywania jej składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań wykonywanych przez Dzielnicę,
g) kształtu, zmiany okręgów wyborczych w wyborach do Rady Miasta i wyborów Rady;
h) innych spraw przekazanych przez Radę Miasta;
wtedy jeszcze przed poddaniem go pod głosowanie Rady Miasta powinien być przedłożony do zaopiniowania Radzie Dzielnicy. Ale uwaga, to opiniowanie nie jest wiążące Radę Miasta, nawet jeśli uchwała całkowicie dotyczyłaby tylko i wyłącznie Dzielnicy, i nawet jeśli wszyscy 21 radnych dzielnicy zagłosowaliby za jej odrzuceniem lub zawarciem jakiejś zmiany, to i tak Rada Miasta może nie brać tego pod uwagę i zrobić z taką uchwałą co chce. Wyjątkiem, czyli opinie rady dzielnicy są wiążące, odnośnie uchwał rozdysponowujących fundusz integracyjny (ale to już nie ma znaczenia, bo wszystkie środki z tego funduszu zostały zagospodarowane, innymi słowy tego funduszu już nie ma), a drugim wyjątkiem są uchwały dotyczące studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dotyczących obszaru Dzielnicy. Niestety, mimo powyżej wymienionego katalogu tematów podlegających opiniowaniu, nierzadko zdarza się, że uchwały pod opiniowanie Rady Dzielnicy poddawane nie są. Było tak choćby w listopadzie 2022 r., kiedy to Rada Miasta przyjęła ok. 100% wzrost podatków od nieruchomości. Co więcej, zdarza się też tak, że uchwały są przedłożone pod zaopiniowanie, ale Rada Dzielnicy przesuwa na kolejną sesję ich rozpatrzenie, ponieważ nie udzielono jej wystarczających informacji, by tą opinię odpowiedzialnie wydać. I zdarza się wtedy, że ten wniosek Rady Dzielnicy o odroczenie do następnej sesji jest ignorowany i uchwała przechodzi pod głosowanie Rady Miasta bez opinii Rady Dzielnicy. I kolejna rzecz, Statut tak reguluje inicjatywę uchwałodawczą Rady Dzielnicy, by podejmowanie uchwał przez Radę Dzielnicy (np. projektów uchwał miejskich) było mocno utrudnione. Tym samym inicjatywa uchwałodawcza radnych dzielnicy jest w praktyce ogromnie utrudniona. A dowodem tego jest fakt, że jak dotąd (mimo upływu 10 lat od połączenia gminy wiejskiej z miastem) na Radzie Miasta nie rozpatrywano ani jednego projektu uchwały, który wyszedłby z Rady Dzielnicy. Na koniec dodam tylko, że prezydent Kubicki i jego ekipa, poprzez odpowiednie finansowanie ze środków miejskich różnych działań wybranych stowarzyszeń i sołtysów lub też dodatkowe inwestycje na terenie wybranych wsi, promuje tym samym swoich kandydatów do Rady Dzielnicy i Rady Miasta. Te kwoty są nierzadko bardzo duże, by wspomnieć tu choćby stowarzyszenie radnego prezydenckiego Kuchty, który miał otrzymać na swoje działania w ostatnich pięciu latach kwotę ponad 1,2 mln zł! Dodatkowo część sołtysów, radnych dzielnicy i radnych miejskich są jednocześnie miejskimi urzędnikami. Czy ktoś, kto na bogato korzysta w swojej działalności, ze środków finansowych Miasta, albo też jest podległy władzom Miasta służbowo, będzie niezależnym i uczciwym radnym? To są osoby całkowicie dyspozycyjne wobec władz miejskich. Nie można się wtedy dziwić temu, że np. większość radnych dzielnicy nie poparła w 2019 r. mojego wniosku o powołanie corocznego budżetu inwestycyjnego dla Dzielnicy w wysokości 3% zrealizowanych dochodów Miasta za wcześniejszy rok. Natomiast poparcie tego projektu w nieco zmodyfikowanej formie na jesieni zeszłego roku, było już spóźnione i zresztą przez prezydenta Kubickiego całkowicie odrzucone (jak na razie pozostajemy jedynie przy funduszu chodnikowym, czyli ok. 350 tys. na rok). Jak dotąd Urząd Dzielnicy i Urząd Miasta nie odpowiedzieli na moją interpelację, mimo że dawno już minęło obowiązujące 21 dni (już kilka razy po 21 dni minęło), ani też nie stworzono żadnej stosownej komisji, która by się zajęła zmianami statutowymi, dającymi większy wpływ radnym dzielnicy na Dzielnicę, choćby poprzez zwiększenie listy tematów uchwał miejskich, gdzie opinie Rady Dzielnicy byłyby wiążące, a także wprowadzeniu możliwości jakiegoś udziału w tworzeniu budżetu Miasta w jego części dotyczącej Dzielnicy, gdyż obecnie udział taki jest zerowy. Podane powyżej konsultacje nad zmianami w Statucie Dzielnicy, to zupełnie nieistotna kosmetyka, wynikająca ze zmian w prawie krajowym, albo też niewielkich zmian granic lub zmian w wielkości populacji Dzielnicy. Poddawanie czegoś takiego pod opiniowanie, jest po prostu odwracaniem uwagi od faktycznych problemów ze Statutem.


Ad. 3. Działania tego stowarzyszenia w praktyce będą swego rodzaju korupcją polityczną, tak naprawdę realizującą za społeczne pieniądze promocję osób, które później władze Miasta będą wysuwały w wyborach do Rady Miasta, Rady Dzielnicy i innych gremiów. Takie działanie jest po prostu nieetyczne wobec innych potencjalnych kandydatów i ostatecznie niszczy ideę demokracji samorządowej, tworząc patologiczne układy władzy.

 P.S.

Były też niezapowiedziane wcześniej uchwały, a w tym:

Projekt uchwały w sprawie negatywnej opinii projektu audytu krajobrazowego województwa lubuskiego w zakresie terenu dotyczącego miasta Zielona Góra - druk nr 484

Ponieważ audyt ten ogranicza możliwości zabudowy mieszkalnej i innej sporej części Ochli, należy śledzić na stronach Urzędu Marszałkowskiego terminu konsultacji społecznych, by wnioskować do niego zmiany!

Info o stworzeniu audytu.  


sobota, 17 lutego 2024

Zebranie wiejskie w Ochli.

Dnia 26 lutego 2024 r. w świetlicy sołeckiej przy ul. Ochla - Św. Jadwigi Śląskiej 1 

odbędzie się zebranie wiejskie. 

Początek o godz. 18.00. 

Proponowany porządek zebrania:

1. Sprawozdanie z wydatków budżetowych za rok 2023.

2. Przyjęcie zadań do realizacji przez Sołectwo na rok 2024 z wykorzystaniem środków finansowych wydzielonych do dyspozycji mieszkańców na ich działalność statutową (tzw. miękki fundusz sołecki na integracje mieszkańców).

3. Sprawy różne. 

Link do informacji na BIP UMZG.


P.S.



środa, 14 lutego 2024

LXX nadzwyczajna sesja Rady Dzielnicy.

     Dnia 15 lutego 2024 r. o godz. 14.00 w siedzibie Departamentu Dzielnicy Nowe Miasto, odbędzie się LXX nadzwyczajna sesja Rady Dzielnicy. Rozpatrywana będzie jedna uchwała dotycząca ulgowych biletów autobusów MZK dla studentów.

P.S. 

Na nasze pytanie (poprzedzone przedstawieniem niedoboru połączeń Ochli z centrum  Zielonej Góry) skierowane do dyrektora zielonogórskiego MZK p. Karwowskiego, czy można będzie po otwarciu basenów H2Ochla przedłużyć kurs autobusu nr "0" nie tylko do owego basenu (co jest planowane), ale aż pod pętlę przy szkole podstawowej w Ochli, nawet co któryś kurs, padła odpowiedź odmowna.


 

środa, 7 lutego 2024

LXIX nadzwyczajna sesja Rady Dzielnicy.

    Dnia 8 lutego 2024 r. o godz. 14.00 w siedzibie Departamentu Dzielnicy Nowe Miasto, odbędzie się LXIX nadzwyczajna sesja Rady Dzielnicy. Rozpatrywana będzie jedna uchwała dotycząca protestu budowy wieży telefonii komórkowej w Barcikowicach, jaką chcą wybudować zaledwie kilkanaście metrów od zabudowań mieszkalnych.  

Jestem temu przeciwny. 

środa, 24 stycznia 2024

Zebranie Gminnej Spółki Wodnej

 Dnia 24 stycznia 2024 r. w Zawadzie miało miejsce coroczne zebranie Gminnej Spółki Wodnej w Zielonej Górze. Poniżej zestawienie danych z jej pracy w roku 2023 i plany na 2024 rok.







  

Konsultacje w spr. remontu dróg gruntowych w Dzielnicy Nowe Miasto.

W maju 2023 r. rozpoczęły się konsultacje społeczne w sprawie utrzymania i remontów dróg gruntowych na terenie Zielonej Góry. Poniżej link do spotkania w Drzonkowie otwierającego te konsultacje: https://rzg.pl/277131/konsultacje-ws-drog-osiedlowych-i-gruntowych/

 Dnia 24 stycznia 2024 r. odbyło się w Drzonkowie spotkanie podsumowujące te konsultacje. Jak wiadomo, stan większości dróg gruntowych w Zielonej Górze (ok. 200 km) jest fatalny, a szczególnie ma to miejsce na terenie Ochli. Z ust urzędników usłyszeliśmy, że naprawy są wykonywane w sposób właściwy i że każde inne działanie prócz zastosowania tłucznia, równiarki oraz walca (np. położenie geowłókniny, zainstalowanie skrzynek odwadniających itp.) byłoby już inwestycją wymagającą projektu budowlanego itd. Nie mam siły zrelacjonować tu szczegółowo przebiegu tego bardzo emocjonalnego ze strony mieszkańców Dzielnicy Nowe Miasto spotkania. W sumie to konsultacje te nie miały jakiegokolwiek sensu, gdyż NIC nie zmienią, jeśli chodzi o fatalny stan dróg gruntowych.  




urzędnicy z Departamentu Zarządzania Drogami: Michał Szach, dyr. Michał Szulc, Rafał Poborski oraz Piotr Dubicki z Biura Prezydenta Miasta




LXVIII zwyczajna sesja Rady Dzielnicy.

       Dnia 25 stycznia 2024 r. w zielonogórskim ratuszu odbędzie się LXVIII zwyczajna sesja Rady Dzielnicy. Rozpatrywanych będzie kilka uchwał, z czego jedna dotyczy całej Zielonej Góry:

Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego miasta Zielona Góra 

Plan ogólny ma zastąpić studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Jego ustalenia będą podstawą do uchwalania planów miejscowych oraz wydawania decyzji o warunkach zabudowy. Plan ten i związane z nim przepisy ustawowe, mają dać Miastu znacznie większą niż dotychczas możliwość uporządkowania zagospodarowania przestrzennego jego terenów. Docelowo ma on ograniczyć rozproszenie zabudowy mieszkalnej, a więc wyłączyć wiele gruntów z możliwości ich zabudowy. Tym samym też działki na takich wyłączonych z zabudowy terenach drastycznie stracą na swojej wartości, co z kolei w wielu przypadkach (kiedy np. jedna posiadana działka stanowi kapitał całej rodziny przekazywany np. z rodziców na dzieci lub wnuków) spowoduje spadek zamożność ich właścicieli, a więc może bardzo negatywnie odbić się na jakości ich życia.

Już za kilka tygodni rozpoczną się konsultacje społeczne w tej sprawie, m.in. polegające na zbieraniu wniosków od mieszkańców, które później będą przez władze Miasta rozpatrywane, pod kątem uwzględnienia ich w tym Planie (np. wnioski o przeznaczenie konkretnych działek pod dany rodzaj ich zagospodarowania).

czwartek, 18 stycznia 2024

    Składając wniosek „Ochla na sportowo” do udziału w Budżecie Obywatelskim na 2024 r., przyznam, że miałem wątpliwości, czy i tym razem również (jak w 2021 r.) uda się wygrać. Ale walkę należało podjąć, mimo innych niż ówcześnie, myślę że trudniejszych, zasad (m.in. aż 4 głosy, czy konieczność podania przez głosującego daty urodzenia, co u niektórych budziło obawy), a także mimo niesprzyjającej prowadzeniu kampanii porze roku (krótki dzień i niskie temperatury jak na odwiedzanie mieszkańców), czy też zawiązanym różnym dużym sojuszom pomiędzy projektami. Jednak udało się, uzyskaliśmy 4807 głosów, zajmując nawet drugie miejsce w Dzielnicy! Poniżej pismo z gratulacjami, jakie otrzymałem dziś od Prezydenta Zielonej Góry Janusza Kubickiego. Zamieszczam je tu, bo choć jest adresowane do mnie (gdyż to ja złożyłem wniosek, wcześniej wykonując stosowne obliczenia finansowe i obszerny opis projektu), to jednak należą się one również wszystkim tym osobom, które poświęcając swój czas istotnie przyczyniły się do tego zwycięstwa. I tu w pierwszej kolejności chciałbym podziękować klubowi Zorza Ochla oraz członkom ich rodzin, a szczególnie prezesowi Tomaszowi Godziszowi, a także: Pawłowi, Jadwidze, Zuzannie, Zofii i Janowi Olichwerom, Tomaszowi i Kacprowi Olichwerom, Tomaszowi Wasielewskiemu, Piotrowi Adamczakowi, Arturowi Tomasiewiczowi, Dawidowi i Tomaszowi Pejsom, Markowi Jurasikowi, Maciejowi Żukowskiemu, Ewelinie Warszawie, Tomaszowi Grześkowiakowi, Krzysztofowi Ułasikowi i trenerowi Michałowi Grzelczykowi. Mam nadzieję, że nikogo nie pominąłem. Dziękuję także za wsparcie członkom Akademii Piłkarskiej Macieja Murawskiego oraz Lechii Zielona Góra – oni sami (projekty 13 i 19, które my również wspieraliśmy) zajęli I i II miejsce wśród projektów na terenie samego Miasta. Nie mógłbym również pominąć pomocy sołtysa Jeleniowa Michała Katy i sołtysa Jarogniewic Józefa Kobylińskiego. Dziękuję także naszej sołtys Dorocie Bojar oraz członkowi naszej rady sołeckiej Cezaremu Wysockiemu. Oczywiście dziękuję także wszystkim mieszkańcom Ochli oraz innych części Zielonej Góry, którzy oddali na projekt nr 44 swój głos. Zapraszamy na nasz skatepark (choć zapewne sporo jeszcze czasu upłynie) oraz mecze ligowe i treningi na „Cmentarnej Arenie”. Działając wspólnie i z dużym zaangażowaniem, możemy osiągnąć znacznie więcej...

fot. Jacek Katos




sobota, 6 stycznia 2024

Budżet Obywatelski 2024 - trwa głosowanie!

 Do 14 stycznia trwa głosowanie w ramach Budżetu Obywatelskiego Zielonej Góry na 2024 r. Proszę o oddanie głosu na projekt nr 44 "Ochla na sportowo" w ramach którego zbudujemy skatepark na placu zabaw w Ochli oraz wybudujemy podjazd na "Cmentarną Arenę" LKZ Zorza Ochla.

Wspierają nas projekty nr 13 i 19 ze "starej" Zielonej Góry, dlatego je również polecam.

UWAGA!

- Wszystkie z możliwych do wydania 4 głosów, muszą być oddane jednocześnie (tak to urządzono).

- Mogą głosować osoby niepełnoletnie, a nawet można oddać głos za noworodka. Także 90-letni dziadek i babcia też mogą zagłosować dla swoich wnuków.

- Głosować mogą osoby zameldowane w Zielonej Górze (bez względu na to gdzie obecnie mieszkają), a także osoby niezameldowane, ale w ZG mieszkające.

- Mogą także głosować osoby nie posiadające polskiego obywatelstwa, bez względu na narodowość.

Link do głosowania:




poniedziałek, 1 stycznia 2024

Budżet Obywatelski 2024

    W dniach od 1 do 14 stycznia odbędzie się głosowanie w ramach Budżetu Obywatelskiego Zielonej Góry na 2024 r. Proszę o oddanie głosu na projekt nr 44 "Ochla na sportowo" w ramach którego zbudujemy skatepark na placu zabaw w Ochli oraz wybudujemy podjazd na "Cmentarną Arenę" LKZ Zorza Ochla. Wspierają nas projekty nr 13 i 19 ze "starej" Zielonej Góry, dlatego je również polecam. Wszystkie z możliwych do wydania 4 głosów, muszą być oddane jednocześnie (tak to urządzono). UWAGA! Mogą głosować osoby niepełnoletnie, a nawet można oddać głos za noworodka. Także 90-letni dziadek i babcia też mogą zagłosować dla swoich wnuków. Głosować mogą osoby zameldowane w Zielonej Górze (bez względu na to gdzie obecnie mieszkają), a także osoby niezameldowane, ale w ZG mieszkające. Mogą także głosować osoby nie posiadające polskiego obywatelstwa, bez względu na narodowość. Całkowita kwota Budżetu Obywatelskiego Zielonej Góry na 2024 r. wynosi 7,5 mln zł, z czego 1,5 mln zł. to pula dla Dzielnicy Nowe Miasto.

Link do głosowania:

https://zielonagora.konsultacjejst.pl/budzet/glosowanie/018bae21-1356-4fc2-868f-47339e311726?fbclid=IwAR27IMDbdAgikVAySeSD95PetSBzRmqCHK_USyd1D3k8OlG-4z1nkZ-YZXI


Zadanie „Ochla na sportowo” składa się z dwóch obiektów: skatepark i podjazd na boisko. Łączny jego koszt obliczany jest na 499 200,00 zł.

Skatepark znajdował się będzie przy sołeckim placu zabaw w Ochli (ul. Ochla-Topolowa, za budynkiem ośrodka zdrowia) na działce nr 402/12 (obręb 47 Ochla). Na betonowej nawierzchni o wymiarach 24,0m x 9,9 m znajdą się takie elementy jak: poz. 1- quarter pipie, poz. 2- grindbox set, poz. 3 - grindbox 12, poz. 4 - funbox z poręcza i poz. 5 - poręcz prosta mała. Według wykonanego w tym roku projektu i kosztorysu inwestorskiego, łączny koszt jego budowy obliczony jest na kwotę 319.600,00 zł. Poniżej rysunek poglądowy planowanego skateparku oraz plan jego usytuowania względem pozostałych elementów placu zabaw.

Jest tak:




Może być tak:



Podjazd na boisko dotyczy elementu infrastruktury stadionu LKS Zorza Ochla, znajdującego się przy ul. Ochla-Zielonogórska (obok cmentarza komunalnego) na działce nr 85/4 (obręb 47 Ochla). Podjazd ten będzie miał łączną powierzchnię 214 m2 i wykonany zostanie z kostki betonowej (tzw. polbruku), a jego krawędzie zostaną zabezpieczone krawężnikami. Składał się będzie ze zjazdu od strony ul. Ochla-Zielonogórska pod bramę boiska (20 m2) oraz z głównej części podjazdu (194 m2) w kształcie litery L, biegnącej od bramy boiska do końca budynku mieszczącego szatnię i klubowe biuro, przy czym jego równoległy do granicy cmentarza odcinek będzie miał szerokość 3,6 m, zaś odcinek prostopadły do granicy cmentarza będzie miał szerokość 5,0 m. Według wykonanego już projektu graficznego (prezentowanego poniżej) i sporządzonej wyceny, łączny koszt jego budowy obliczony jest na kwotę 179.600,00 zł.

Jest tak:



Może być tak:




 

UZASADNIENIE

Już od kilku lat do sołtysa Ochli, czy też do mnie jako radnego Dzielnicy Nowe Miasto, dochodziły prośby od mieszkańców odnośnie stworzenia skateparku. Obecnie bowiem brak jest w Ochli bezpiecznego miejsca do akrobacji deską, hulajnogą, rolkami, czy rowerem. Niestety często wykorzystywane są do tego celu publiczne chodniki, a nawet ulice, co może się skończyć tragicznie. Pomysł skateparku - przynajmniej w kwestii miejsca - stał się bardziej realny po uzyskaniu możliwości zagospodarowania na plac zabaw działki przy wybudowanej w 2020 r. przychodni. Pozostała jednak kwestia najważniejsza i najtrudniejsza – finanse. Coroczny fundusz sołecki jest zbyt mały (i nie można go kumulować), by był źródłem pozyskania środków na ten cel. Nie można było także skorzystać z funduszu chodnikowego, gdyż ten choć kilkakrotnie większy (i możliwy do kumulacji), jest jednak potrzebny na bardziej nie cierpiące zwłoki inwestycje (jak np. bezpieczne chodniki, oświetlenie itp.). Jednostkowe dofinansowanie z miasta też nie jest możliwe. Dlatego też jedyną ewentualną możliwością na pozyskanie środków, z których skatepark może zostać wybudowany, jest właśnie wygrana w Budżecie Obywatelskim. Skatepark będzie uzupełniał istniejący już i nadal rozbudowywany (z funduszu sołeckiego) plac zabaw w Ochli. Jego centralne położenie we wsi, dogodny do niego dojazd, bliskość sklepów i przystanku autobusowego na pewno będą jego atutem. Co więcej, ulokowanie go przy placu zabaw, zestawie do streetworkoutu i urządzeniach siłowni zewnętrznej, a także przy pobliskiej przychodni, będzie jeszcze bardziej sprzyjać, by obszar ten stał się częstym miejscem spotkań i rekreacji kilkupokoleniowych rodzin. Dodać też należy, że wspomniana bliskość przystanku autobusowego linii nr 27, będzie umożliwiała korzystanie ze skateparku także zainteresowane osoby z innych pobliskich sołectw i osiedli Zielonej Góry. Zwiększy się też bezpieczeństwo na publicznych chodnikach i drogach, które nie powinny być miejscem akrobacji. 

Kolejnym problemem jaki może rozwiązać Budżet Obywatelski, jest kwestia bardzo złego stanu podjazdu z ul. Ochla-Zielonogórska na boisko klubu piłkarskiego Zorza Ochla. Podjazd ten jest ważnym elementem infrastruktury stadionu, gdyż stanowi jedyną drogę doprowadzają pojazdy i główną drogę dla pieszych do tego obiektu. Niestety jak dotąd jest to nieutwardzona droga gruntowa, która w przypadku obfitych opadów deszczu lub topniejącego śniegu, staje się utrudnieniem nie tylko dla pieszych, ale też samochodów. Problem jest tym większy, że kałuże i błoto zalegają także pomiędzy budynkiem, gdzie znajdują się szatnie i biura Klubu, a bezpośrednio samym boiskiem. Zdjęcia obecnego stanu tego miejsca po deszczu w załączeniu. Obecny podjazd jest także problemem w okresie letnim, gdyż wysuszone gruntowe podłoże uwalnia pył i kurz, który jest uciążliwy dla pieszych, ale także zanieczyszcza klubowy budynek i boisko. Utwardzenie dojazdu rozwiąże te problemy. Ponadto utwardzony początkowy odcinek podjazdu (od ulicy, a w zasadzie od biegnącej przy niej ścieżki rowerowej do bramy), będzie także służył zwiększeniu komfortu komunikacyjnego mieszkańców, którzy korzystają ze znajdującej się tuż przy bramie boiska cmentarnej furty (ochlański stadion graniczy z cmentarzem komunalnym). Ludowy Klub Sportowy Zorza Ochla od dekad (powstał w 1947 r.) integruje mieszkańców Ochli. Prócz zasadniczego ligowego zespołu, prowadzi także sekcje dla dzieci, młodzieży i oldbojów, jednocześnie też piłkarze i ich rodziny udzielają się społecznie w innych aspektach życia wsi. Warto też zauważyć, że wśród zawodników ligowych oraz członków poszczególnych sekcji, znajdują się dziś także mieszkańcy innych sołectw Zielonej Góry, a także osiedli tzw. starej części Miasta. Tym samym obiekt ten ma znaczenie dla całej Zielonej Góry.

Zgłaszane zadanie spełnia wszystkie obowiązujące w Zielonogórskim Budżecie Obywatelskim kryteria formalne. Tytuł zadania nawiązuje do treści podanej w jego opisie, gdyż zarówno skatepark, jak i boisko (a podjazd będzie istotną częścią jego infrastruktury) ściśle wiążą się z aktywnością sportową mieszkańców Ochli. Projekt jest inwestycją, która nie dotyczy jednostek systemu oświaty, gdyż skatepark będzie częścią sołeckiego placu zabaw, zaś podjazd dotyczy obiektu użytkowanego przez Ludowy Klub Sportowy Zorza Ochla. Kwota zadania nie przekracza 500.000 zł, a terenowo dotyczy ono nieruchomości stanowiących własność Miasta Zielona Góra. Projekt jest też zgodny z powszechnie obowiązującym oraz miejscowym prawem. Wpisuje się on również w obowiązujące plany, strategie i programy Miasta Zielona Góra, zarówno te dotyczące organizacji przestrzennej Miasta, jak i te odnoszące się do spraw społecznych (szczególnie jeśli chodzi o aktywizację dzieci i młodzieży, propagowanie zdrowego stylu życia, czy wzmacnianie wspólnoty mieszkańców). Po jego realizacji, powstałe obiekty będą dostępne dla każdego mieszkańca, włącznie z osobami ze szczególnymi potrzebami jak np. osoby z niepełnosprawnościami, czy seniorzy (to właśnie te osoby mają dziś najbardziej utrudniony dostęp na boisko, ze względu na fatalny stan podjazdu, który jednocześnie też stanowi dojście piesze). Będą też dostępne bez żadnych ograniczeń, oczywiście z zastrzeżeniem przestrzegania stosownych przepisów ich użytkowania (szczególnie jeśli chodzi o skatepark). Projekt nie narusza też praw osób trzecich (w szczególności prawa własności lub praw autorskich), a także zasad uczciwej konkurencji. Nie stoi również w kolizji z zasadami współżycia społecznego, ani też poszanowania dobrych obyczajów. Wręcz przeciwnie, podjazd jako modernizacja boiska jest działaniem na rzecz kilkudziesięcioletniej już tradycji piłki nożnej w Ochli, zaś skatepark to otwarcie na stosunkowo nową, ale ciekawą i stale rozwijającą się formę aktywności fizycznej. Projekt jest celowy, gospodarny i wykonalny technicznie. Na oba obiekty występuje wielokrotnie już zgłaszane przez mieszkańców Ochli zapotrzebowanie, a ich wielkość jest dostosowana zarówno do tych potrzeb, jak też możliwości finansowych, jakie w ramach B.O. są dostępne. Natomiast posiadane dla tych obiektów projekty techniczne i kosztorysy, poświadczają wykonalność techniczną zadania. Jego realizacja, nie będzie też wytwarzać kosztów użytkowania niewspółmiernie wysokich do jego wartości. Powstałe obiekty będą wymagały jedynie okresowych i zasadniczo bezkosztowych przeglądów technicznych, na podobnych zasadach jak ma to miejsce w przypadku każdego innego obiektu placu zabaw czy publicznego podjazdu. Wielkość inwestycji oraz posiadana już dokumentacja gwarantują, iż realizacja projektu jest jak najbardziej możliwa w ciągu jednego roku kalendarzowego (w przypadku skateparku posiadamy zarówno jego aktualny projekt i kosztorys, jak też aktualny projekt zagospodarowania terenu, na którym będzie się znajdował; natomiast w przypadku podjazdu mamy już jego wstępny projekt graficzny i wycenę). Jest to także zadanie kompleksowe, gdyż jego realizacja według podanego niniejszym zgłoszeniem zakresu, gwarantuje jego całkowite zakończenie. Innymi słowy, zarówno ze skateparku, jak i podjazdu będzie można od razu w pełni korzystać.