poniedziałek, 15 kwietnia 2019

VI sesja Rady Dzielnicy.

   VI zwyczajna sesja Rady Dzielnicy zapowiedziana została na dzień 18 kwietnia 2019 r. i jak zwykle odbędzie się w siedzibie Departamentu Dzielnicy Nowe Miasto przy ul. Gen. Jarosława Dąbrowskiego 41 w Zielonej Górze. Początek obrad o godz. 15.00. Wcześniej, bo od godz. 13.00 zaplanowane jest wspólne posiedzenie poszczególnych Komisji Rady Dzielnicy. Wśród opiniowanych projektów uchwał będą między innymi:



                                                                     Fot.: pixabay.com


- Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowych na dofinansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych służących ochronie powietrza.

   A tu link do obowiązującej zmienianej uchwały.      

W budżecie Miasta wstępnie przeznaczono na ten cel 500 tyś. zł. Jednak podobnie jak w roku ubiegłym, w przypadku złożenia większej ilości spełniających kryteria wniosków, kwota ta może zostać trochę zwiększona (w 2018 r. zamknęła się ona w 637 tys. zł). Proces naboru wniosków rozpocznie się prawdopodobnie już w maju. 
***
Wyniki głosowania: [Z – 18 (ja); P – 0; W – 0; N - 3]


 Po ustaniu funduszu integracyjnego, od 2020 r. jedynymi pieniędzmi na inwestycje w sołectwie, co do których możemy mieć względną pewność ich otrzymania będzie tzw. twardy i miękki fundusz sołecki w wysokości zaledwie kilkudziesięciu tysięcy złotych (przykładowo na 2019 r. wynosi on łącznie 65 tys. zł). Tym samym więc każda ewentualna możliwość pozyskania pieniędzy na rzecz sołectwa jest ważna.


Istnienie budżetu obywatelskiego w miastach na prawach powiatu jest ustawowym obowiązkiem (art. 5a, ust. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). Dobrą wolą władz Miasta jest natomiast jego wysokość powyżej wartości minimalnej, jaką wymusza ustawa. Według niej budżet obywatelski musi wynosić minimum 0,5 % wydatków gminy zawartych w ostatnim przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu. Władze Zielonej Góry przyjęły 0,6 % tej kwoty, a więc jak widać niewiele co więcej od najniższej możliwej. Zapewne więc nie są to władze, które chcą się dzielić prawem do decydowania o kierunkach rozwoju miasta z jego mieszkańcami. 20% budżetu obywatelskiego ma zostać wydzielone dla całej Dzielnicy Nowe Miasto, a więc byłoby to 0,12% wydatków Miasta. Innymi słowy jeśli np. w 2018 r. budżet obywatelski wynosił 6 mln zł, to na całą Dzielnicę Nowe Miasto poszłaby pula 1,2 mln zł. I z tej puli korzystałyby wszystkie WYGRANE zgłoszone do głosowania projekty. 

Głosować zaś na dany projekt w Dzielnicy będą mogli nie tylko mieszkańcy Dzielnicy, ale też mieszkańcy całej Zielonej Góry. Niestety przy głosowaniu nie trzeba będzie podawać ani nr PESEL, ani też adresu zamieszkania, nie będzie też ograniczeń wiekowych (rozumiem więc, że i noworodki będą mogły głosować). Jak więc osoby głosujące będą weryfikowane? Przecież np. Kubów Nowaków może być w całym mieście np. 20, zaś rzeczywiście powiedzmy że zagłosuje np. tylko 5 z nich, a np. kolejne 10 głosów z tym imieniem i nazwiskiem będzie podrzucone bez wiedzy tych Kubów Nowaków, którzy nie głosowali. Nie każdy też Kuba Nowak ma dodatkowe drugie imię, by odróżnić się od innego Kuby Nowaka. Podobnie może być z osobami, które jako jedyni w całej Zielonej Górze noszą dany zestaw imienia i nazwiska, bo co zrobią władze Miasta, gdy otrzymają dwie karty do głosowania podpisane - Paweł Szymon Towpik i będą to głosy na dwa różne projekty? Albo też będą wymyślane imiona i nazwiska, których istnienia przecież nawet nie będzie można zweryfikować w dobie braku obowiązku meldunkowego.  Z tych też powodów uważam, że może dochodzić do nadużyć, że głosowania te będzie stosunkowo łatwo fałszować. Najprawdopodobniej więc będę głosował przeciwko tej uchwale.
***
Podczas prac komisji Rada Dzielnicy zaproponowała poprawkę do tej uchwały, a mianowicie, by szacunkowa wartość realizacji jednego projektu zgłoszonego pod głosowanie do zielonogórskiego budżetu obywatelskiego nie mogła być niższa niż 100 tyś. zł. Obecnie zaś minimalna wartość to 200 tyś. zł. Zmniejszenie min. do 100 tys. powinno przyczynić się do zwiększenia różnorodności i ilości przedkładanych i ewentualnie realizowanych później projektów.

Jeśli zaś chodzi o brak weryfikacji głosujących osóbprzedstawiciel władz Miasta zgodził się z zaprezentowanymi przeze mnie obawami, jednak stwierdził, że wg miejskich prawników do takiego rozwiązania obliguje ich zapis zapis Ustawy o samorządzie gminnym odnoszący się do budżetu obywatelskiego. Tylko że w ustawie tej mamy w art. 5a zapisane: 
1. W wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy mogą być przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami gminy. 
2. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy określa uchwała rady gminy, z zastrzeżeniem ust. 7. 
3. Szczególną formą konsultacji społecznych jest budżet obywatelski. 
4. W ramach budżetu obywatelskiego mieszkańcy w bezpośrednim głosowaniu decydują corocznie o części wydatków budżetu gminy. Zadania wybrane w ramach budżetu obywatelskiego zostają uwzględnione w uchwale budżetowej gminy. Rada gminy w toku prac nad projektem uchwały budżetowej nie może usuwać lub zmieniać w stopniu istotnym zadań wybranych w ramach budżetu obywatelskiego. 
5. W gminach będących miastami na prawach powiatu utworzenie budżetu obywatelskiego jest obowiązkowe, z tym że wysokość budżetu obywatelskiego wynosi co najmniej 0,5% wydatków gminy zawartych w ostatnim przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu. 6. Środki wydatkowane w ramach budżetu obywatelskiego mogą być dzielone na pule obejmujące całość gminy i jej części w postaci jednostek pomocniczych lub grup jednostek pomocniczych. 
7. Rada gminy określa w drodze uchwały wymagania, jakie powinien spełniać projekt budżetu obywatelskiego, w szczególności: 
1) wymogi formalne, jakim powinny odpowiadać zgłaszane projekty; 
2) wymaganą liczbę podpisów mieszkańców popierających projekt, przy czym nie może być ona większa niż 0,1% mieszkańców terenu objętego pulą budżetu obywatelskiego, w którym zgłaszany jest projekt; 
3) zasady oceny zgłoszonych projektów co do ich zgodności z prawem, wykonalności technicznej, spełniania przez nie wymogów formalnych oraz tryb odwołania od decyzji o niedopuszczeniu projektu do głosowania; 
4) zasady przeprowadzania głosowania, ustalania wyników i podawania ich do                     publicznej wiadomości, biorąc pod uwagę, że zasady przeprowadzania głosowania           muszą zapewniać równość i bezpośredniość głosowania.

Zasłaniano się też tym, że fundusz obywatelski to konsultacje, a nie wybory, więc nie można przeprowadzić ich z weryfikacją osób. Tylko że jakoś wcześniej można było przeprowadzać głosowanie nad projektami budżetu, tak, że głosujący podawali dane ich uwiarygadniające. Tak fatalnej formy głosowania nad budżetem obywatelskim nie da się obronić.  

Wyniki głosowania: [Z – 16; P – 2(ja); W – 0; N - 3]


Wyniki głosowania: [Z – 18; P – 0; W – 0; N - 3]

- Uchwała Rady Dzielnicy Nowe Miasto w sprawie delegowania radnych Dzielnicy Nowe Miasto do udziału w pracach Zespołu ds.  lokalizacji schroniska dla bezdomnych zwierząt w Zielonej Górze.

Oddelegowano dwóch radnych: Mieczysława Momota z Przylepu i Krzysztofa Wołczyńskiego z Łężycy.  Wyniki głosowania: [Z – 18; P – 0; W – 0; N - 3]  




= = = = = = = = = = =

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz, ukaże się on, po jego zatwierdzeniu przez moderatora.