czwartek, 22 października 2020

I głosowanie korespondencyjne Rady Dzielnicy - zamiast XXII sesji Rady Dzielnicy.

    W związku z ostatnio notowanym wzrostem zakażeń SARS-CoV-2, władze Miasta zastąpiły sesję Rady Dzielnicy głosowaniem korespondencyjnym. Najbliższe takie głosowanie odbędzie się dnia 26 października 2020 r. i dotyczyć będzie kilkunastu uchwał, z czego żadna z nich nie będzie dotyczyć samej Ochli, zaś kilka będzie odnosić się do całego Miasta.

Poniżej poszczególne uchwały.

P.S. 26.10.2020 - Jak głosowałem wraz z uzasadnieniem.

1) Uchwała w sprawie Programu współpracy Miasta Zielona Góra z organizacjami pozarządowymi na rok 2021druk nr 189;

PRZECIW – Jak co roku ta cała współpraca jest według mojej oceny bardzo mętna. Marnowane są pieniądze publiczne na inicjatywy dające bardzo mało pozytywnych efektów społecznych, a nawet na działania zupełnie zbędne. Znam sporo takich fundacji i stowarzyszeń. Jest to też w dużej mierze finansowanie tzw. „kolegów królika”. Jak ktoś chce działać społecznie, to niech to robi za własne pieniądze lub środki dobrowolnie przekazane od prywatnych firm i osób fizycznych.

2) Uchwała w sprawie statutu Środowiskowego Domu Samopomocy Nr 3,,Arkadia” w Zielonej Górze oraz zmiany statutu Centrum Usług Opiekuńczych - druk nr 190;

 ZA – Bardzo ogólnikowy ten statut, co ma swoje plusy i minusy. Idea słuszna.

3) Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie zaopiniowania propozycji strategicznych inwestycji zgłoszonych przez mieszkańców sołectwa Jany - druk nr 191;

ZA – Zgodnie z wolą mieszkańców Jan wyrażoną na zebraniu sołeckim. 

4) Uchwała w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęćnauczycieli zatrudnionych w jednostkach oświatowych prowadzonych przez MiastoZielona Góra – druk nr 192;

 ZA – Konsultowałem się z osobą, która pracuje jako pedagog w szkole podległej pod Miasto
i według niej ta uchwała to w sumie tylko kosmetyka, wynikająca z karty nauczyciela itp. Więc i ja nie mam istotnych zastrzeżeń.

A tu Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych 2019-2020 gdzie można znaleźć informacje m.in. o wynikach nauczania szkoły w Ochli. 

5) Uchwała w sprawie Programu ochrony środowiska dla miasta Zielona Góra na lata 2020-2023 z perspektywą do 2027- druk nr 193;

i sam Program Ochrony Środowiska dla miasta Zielona Góra na lata 2020 – 2023 z perspektywą do roku 2027

 PRZECIW – Jak było wcześniej, tak i teraz program ten jest w dużej mierze przysłowiowym „laniem wody”, nie zaś rozwiązywaniem konkretnych problemów. Przykładowo w programie tym posiłkują się badaniami hałasu z 2017 r. Nadal więc nie wykonano badań w różnych głośnych miejscach na terenie Dzielnicy Nowe Miasto, a było co najmniej kilka takich miejsc
i spraw zgłaszanych.
Przykładowo zupełnie nie został podjęty (zgłaszany jeszcze w grudniu 2018 r. przez ówczesnego sołtysa Jeleniowa p. Boronowskiego) problem poziomu hałasu generowanego przez maszyny i ciężarówki w tamtejszej firmie Stelmet. Mamy też całkowity brak pomiarów pola elektromagnetycznego na terenie Dzielnicy, np. przy stacjach telefonii komórkowej itp. Mówi się o pielęgnacji i konserwacji pomników przyrody, a mój wniosek
o weteranizację ok. 330-letniego dębu przy dworze Unruhów w Ochli nie został jeszcze rozpatrzony, mimo upływu już ponad półtora roku od jego złożenia! Mógłbym tak wymieniać dalej, ale i tak niczego to nie zmieni. Więc już tylko z powyższych powodów, program ten odrzucam.   

6) Uchwała zmieniającej uchwałę w sprawie wyrażenia woli udzielenia pomocy przedsiębiorcom w formie umorzenia zaległości w podatku od nieruchomości - druk nr 194;

PRZECIW – To jest wydłużenie terminu składania wniosków określonych uchwałą Rady Miasta z maja b.r., którego Rada Dzielnicy nie opiniowała!

W sytuacji kryzysowej, jaką obecnie mamy, samorząd powinien wesprzeć przedsiębiorców, ale nie poprzez umorzenie zaległości podatkowych, a poprzez obniżenie bieżących podatków i opłat. Umorzenia zaległych podatków nie powinny być wprowadzane hurtowo, a jedynie poprzez rozpatrzenie poszczególnych indywidualnych przypadków. Są bowiem sytuacje, kiedy przedsiębiorca w znikomym stopniu ponosi za to niepłacenie winę, a niekiedy jest to zupełnie wynikiem ciągu niezależnych od niego zdarzeń. Choć zapewne sytuacja taka jest niejednokrotnie trudne do oceny, tylko w takich przypadkach umarzanie zaległego podatku uważam za uzasadnione. Inne umarzanie jest nieuczciwe w stosunku do przedsiębiorców którzy regularnie uiszczają wszystkie należności. Piszę to jako osoba, która sama już od 15 lat prowadzi działalność gospodarczą. Miewałem miesiące kiedy nic nie zarobiłem, a nawet kiedy poniosłem stratę, ale mimo to zawsze terminowo uiszczałem wszystkie obciążenia fiskalne, ubezpieczeniowe itp.

7) Uchwała w sprawie określenia wysokości stawek i zwolnień od podatku od nieruchomości - druk nr 195;

PRZECIW – Z jednej strony umarza się zaległe podatki osobom, które ich nie płacą (uchwała na druku nr 194), a z drugiej strony, podwyższa obecne stawki podatkowe dla przedsiębiorców
i pozostałej ludności, a w tym prawie o 1 zł/m2 od budynków w których prowadzona jest działalność gospodarcza.

8) Uchwała w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty oraz opłaty za pojemnikdruk nr 196;

PRZECIW – Nadal uważam, że koszty gospodarki odpadami generowanymi przez budynki wielorodzinne (głównie osiedla bloków mieszkalnych) przerzuca się na domy jednorodzinne, choć dla niepoznaki likwiduje się to rozróżnienie w opisie stawek opłat. Dla niepoznaki obniża się też stawki od pojemników na nieruchomościach niezamieszkałych, by poprzez segregację odpadów w opłacanych workach drastycznie zwiększyć ściągane z nich opłaty. Co więcej, ponieważ w 2019 r. byłem przeciwny tak dużym podwyżkom, nie mogę teraz głosować za obecnymi zmianami, bo pośrednio bym także te ówczesne podwyżki poparł. 

Obecnie mamy:§ 3.1. Ustala się, z zastrzeżeniem ust. 2, miesięczną stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej w mieście Zielona Góra – poza sołectwami wymienionymi w § 2 ust. 1, w wysokości 25,00 zł za każdego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość.”. Wprowadza się zaś:§ 3.1. Ustala się, z zastrzeżeniem ust. 2, miesięczną stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w mieście Zielona Góra – poza sołectwami wymienionymi w § 2 ust. 1, jeżeli właściciel nieruchomości wypełnia obowiązek zbierania odpadów w sposób selektywny, w wysokości 25,00 zł za każdego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość.”. Czyli usunięty został zwrot: „dla nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej. Wydaje się, że mieszkańcy bloków i kamienic też będą płacić 25 zł od osoby, a tam gdzie nie ma segregacji opłata wyniesie 50 zł. To byłoby na plus. Ale jednocześnie zlikwidowany jest zapis o płaceniu wyższej stawki dla zabudowy wielorodzinnej, gdzie jest dwukrotny odbiór w tygodniu. Czyli jednym słusznie podniesiono o 3 zł, a innym niesłusznie obniżono o 3 zł. Skoro niektóre wsie mają odbiór co 2 tygodnie i płacą o ponad 1/5 mniej od normalnej stawki cotygodniowego wywozu, to ci co mają dwukrotny odbiór w tygodniu, powinni płacić przynajmniej 1/5 więcej niż zwykła cotygodniowa stawka. Wzrasta też o 53% koszt odbioru papieru oraz o 62% tworzyw sztucznych i metali z pojemników 1,1 m3 z i 7m3. Dotyczyć to chyba będzie w dużej mierze bloków mieszkalnych, więc jest to krok w dobrym kierunku. Niestety ten wzrost nie wiąże się ze zmniejszeniem podstawowej stawki naliczanej innym mieszkańcom, choć może trochę rekompensuje likwidację nieco zwiększonej opłaty za dwukrotny odbiór w tygodniu.

Wprowadzono też segregację śmieci na terenie nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne. Jeśli właściciel takiej nieruchomości będzie segregował odpady, to zapłaci nieco poniżej lub nieco powyżej (w zależności od objętości pojemnika) połowy tego, co obecnie płaci. Jednocześnie jednak wprowadzono miesięczne opłaty za poszczególne 120 l. worki, osobno na: papier, tworzywo i metal, szkło i bioodpady, każdy po 18 zł, co daje razem 72 zł, więc właściciel nieruchomości z pojemnikiem 0,24 m3 na nie podlegające segregacji odpady i selektywnym zbieraniem w worki, zapłaci nie jak dotychczas za sam pojemnik 27 zł, tylko 12,6 zł + te 72 zł, a więc łącznie 84,6 zł, w sytuacji kiedy właściciel który nie segreguje odpadów, uiści tylko 25,2 zł za swój kubeł. I jaka to promocja segregowania odpadów? Jest to więc kolejne uderzenie w domki jednorodzinne, by pokryć koszty gospodarki odpadami na blokowiskach.

Opłaty roczne za odpady z domku letniskowego to też de facto szukanie pieniędzy pokrywających koszty odpadów z blokowisk, niemniej uczciwie stawiając sprawę, te domki przecież też coś generują, pytanie tylko jaki jest faktyczny tego koszt dla Miasta… I o jakie domki letniskowe chodzi, bo te na ogródkach działkowych zdaje się coś za śmieci już płacą.    

9) Uchwała w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty zagospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości oraz warunki i tryb składania deklaracji- druk nr 197;

Załącznik nr 1 do uchwały - formularz deklaracji

Załącznik nr 2 do uchwały - formularz deklaracji

Tabela nr 1 i Tabela nr 2

 PRZECIW  – konsekwentnie do uchwały z druku nr 196.

10) Uchwała w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego północnej części Lubuskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego w Zielonej Górze- druk nr 198;

ZA – Ponieważ nie było żadnych uwag od ludności, przy wystawieniu tego planu, zaś tamtejszy pałac i jego najbliższe otoczenie nie będzie demolowane, tylko rozwijać się tam będzie Centrum Badań Kosmicznych z laboratorium PAN, realizującym programy Europejskiej Agencji Kosmicznej.

https://www.cbk.waw.pl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=122&Itemid=289

11) Uchwała w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w rejonie ul. Nowy Kisielin-Świerkowa w Zielonej Górze – druk nr 199.

ZA – O stworzenie MPZP dla części tego ternu miał wystąpić Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Z geoportal.gov.pl widzę, że ok. ¼ tego terenu faktycznie jest obecnie użytkowana rolniczo. Może więc nie będzie to kolejny MPZP (po niedawnych Janach i Krępie), mający za zadanie ograniczyć zabudowę mieszkalną na obrzeżach Miasta, czyli na terenach przyłączonej gminy wiejskiej, by Miasto nie musiało tam inwestować w infrastrukturę. Jak będzie ostatecznie, to się okaże po sporządzeniu tego MPZP, po uwagach jakie wpłyną od ludzi. Wtedy najwyżej będę głosował na NIE.

Nie wiem czemu przesłano dwie wersje uchwały RM, które różnią się chyba tylko tym, że pierwsza poszczególne rodzaje terenów, jakie występują na obszarze przygotowania planu, wylicza w sposób ciągły, a druga rozdziela je od myślnika. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz, ukaże się on, po jego zatwierdzeniu przez moderatora.