sobota, 21 maja 2022

XLVI sesja Rady Dzielnicy.

     Dnia 20 maja 2022 r. odbyła się XLVI zwyczajna sesja Rady Dzielnicy, przewidzianych było do rozpatrzenia kilka uchwał, z czego żadna nie odnosiła się bezpośrednio do Ochli lub Jeleniowa, kilka zaś dotyczyło całej Zielonej Góry:


Projekt uchwały w sprawie ustanowienia programu osłonowego w zakresie wsparcia seniorów na 2022 rok.

     Głosowałem ZA: Projekt przewiduje m.in. uruchomienie wolontariatu dla seniorów (np. w zakresie załatwiania spraw dnia codziennego), czy też pilotażowy projekt tzw. „opasek bezpieczeństwa”. Szczegóły przedstawia Program osłonowy w zakresie wsparcia seniorów na 2022 rok stanowiący załącznik podpięty do powyżej uchwały. Wydatki na ten cel w całości zostaną pokryte z dotacji rządowej.

Projekt uchwały w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać projekt budżetu obywatelskiego.

Głosowałem PRZECIW: Uchwała wprowadza kilka istotnych zmian, z którymi można zapoznać się klikając w powyższy do niej link. Z niektórymi z nich się zgadzam (np. ograniczenie maksymalnej kwoty projektu dla Dzielnicy do 500 tys. zł, co zapobiegać będzie przejęciu większości środków przez jedno sołectwo /jak dotąd maksymalny koszt projektu mógł wynosić 1 mln. zł, zaś dostępnych na dzielnicę środków było 1,3 mln zł; czy wprowadzenie możliwości projektów naprawczych /dotychczas możliwe były tylko nowe inwestycje/). Jednak nadal pula środków przeznaczanych na cały Budżet Obywatelski stanowi "nie mniej niż 0,6% wydatków Miasta zawartych w ostatnim przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu", a jak pokazały to poprzednie lata, te "nie mniej" jest traktowane jako tylko 0,6%, a co za tym idzie pulę Dzielnicy tworzy zaledwie 0,12% wydatków Miasta, co jest kwotą po prostu śmieszną. Ustawa państwowa nakazuje wymóg co najmniej 0,5%. Skoro też wprowadzono każdemu możliwość oddania aż 4 głosów (każdy na inny projekt), należało też znieść podział na tę 80% pulę dla tzw. Starego Miasta i pozostałych 20% na Dzielnicę. Kolejna sprawa to weryfikacja głosujących. Nie ma obowiązku meldunkowego, więc w praktyce nie ma możliwości weryfikacji (poza bezpośrednią wizytą pod danym adresem), czy głos nie dotyczy fikcyjnej lub nie mieszkającej w Zielonej Górze osoby. Pewnym utrudnieniem dla potencjalnych oszustów byłoby podawanie nr PESEL i jego weryfikacja, ale ponoć prawnik obsługujący Urząd Miasta widzi w tym złamanie przepisów RODO. Uważam, że taki pogląd jest absurdalny, gdyż głosowanie jest dobrowolne, więc osoby chcące w nim wziąć udział, po prostu tym samym wyrażałyby zgodę na weryfikację poprzez nr PESEL. Wymóg by inwestycja była możliwa do realizacji w ciągu jednego roku budżetowego został podtrzymany. Argumentowano to zapisem ustawowym. Tak więc nadal nie będzie możliwości budowy nawet krótkiego odcinka drogi, czy nawet chodnika, gdyż procedura przygotowania projektu budowlanego wraz ze wszystkimi wymaganymi zgodami, opiniami itp. trwa rok, a nierzadko i dłużej. Oczywiście można by wcześniej stworzyć stosowny projekt, ale tu pojawia się pytania za jakie pieniądze, bo miasto go nie opłaci. Przygotowanie dokumentacji do budowy nawet 100-200 m drogi (bo co najwyżej tylko taki odcinek w zależności od rodzaju i wyposażenia drogi, można by za kwotę 500 tys. wybudować), to dziś koszt kilkudziesięciu tysięcy złotych. Tak więc dokumentacja jednej tylko drogi pochłonęłaby większość, a w zależności od sytuacji, może nawet cały roczny budżet sołecki. A przecież nie mielibyśmy żadnej gwarancji, że wygramy głosowanie i będzie można projekt realizować. Projekt zaś i poszczególne do niego decyzje nie są bezterminowe. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz, ukaże się on, po jego zatwierdzeniu przez moderatora.