czwartek, 23 lipca 2020

Audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego w Ochli.

Początki Audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Ochli sięgają jeszcze listopada 2018 r., kiedy to spotykając się z Państwem przed wyborami, m.in. zbierałem jednocześnie uwagi odnośnie bezpieczeństwa na ochlańskich drogach i chodnikach. Później te uwagi zostały uzupełnione o kolejne kwestie, zebrane już poprzez zgłoszenia na grupie Nasza Ochla, napływające do mnie e-maile, rozmowy z mieszkańcami przy okolicznościowych spotkaniach, dyskusje w gronie Rady Sołeckiej, a także moje własne ustalenia podczas wielu wizji lokalnych na wszystkich ulicach w Ochli. Zasadniczo audyt ten zakończyłem późną wiosną 2019 r., wymagał on tylko wtedy uporządkowanego opisania i uzupełnienia mapy wizualizującej poszczególne jego podpunkty. Nie było jednak wtedy sensu przystępować do jego realizacji, ze względu na fakt zbliżającego się rozkopywania wszystkich ujętych w nim dróg, w ramach budowy sieci kanalizacyjnej. Nie było też wtedy wystarczających środków finansowych, by podjąć się przeprowadzenia najważniejszych jego założeń. Dziś większość prac kanalizacyjnych jest już ukończona, zaś możliwości sfinansowania poszczególnych rozwiązań wydają się bardziej prawdopodobne niż wcześniej. Dlatego też zakończyłem tworzenie audytu i dnia 22 lipca przesłałem do Departamentu Zarządzania Drogami, na ręce odpowiedzialnego za te aspekty zarządzania drogami wicedyrektora p. Krzysztofa Staniszewskiego oraz kierownika Biura Ruchu Drogowego p. Arkadiusza Sobków. Całość prac nad Audytem bezpieczeństwa ruchu drogowego w Ochli zajęła mi około 85 godzin (licząc czas: zapoznawania się z propozycjami zmian jakie w dużej ilości napływały od mieszkańców, odpowiadania wszystkim wnioskodawcom, weryfikowania propozycji w terenie, sprawdzania także innych ulic, analizowania różnych przepisów odnośnie stosowania znaków drogowych, progów, barierek itp., a także czas cząstkowych i ostatecznego opracowania pisemnego i graficznego), do tego należy jeszcze dodać ok. 35 godzin różnych prac (np. analizy projektów oraz sporządzanie pisemnych i graficznych propozycji rozwiązania różnych poszczególnych kwestii projektowych, bieżące konsultacje z projektantem, wizyty w terenie, pisma i kontakty z Urzędem Miasta monitorujące postęp prac itp.) związanych z budową ul. Stamma i wschodniej części ul. Leśnej, przepustu na ul. Strumykowej oraz przede wszystkim budową chodnika i oświetlenia na Osiedle „Ostoja”, z czym było najwięcej problemów.  

Poniżej przedstawiam wyciąg z tego audytowego wniosku. Dla lepszej orientacji terenowej, wszystkie czekające na realizację podpunkty, zostały naniesione na niniejszą fotomapę: https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1FEALauo08GE9HPUCTkVF98q9m1W-5zWx&usp=sharing

Poszczególne propozycje przedstawiają się więc następująco:

 

UL. OCHLA-ZIELONOGÓRSKA (droga powiatowa Nr 1071F)

1.1.    Ochla-Zielonogórska: uszkodzona nawierzchnia asfaltu

- Powierzchnia jezdni na zakręcie przy wylocie ul. Ochla - Św. Huberta ma liczne ubytki asfaltu, które wymagają naprawy.

1.2. Ochla-Zielonogórska: oznakowanie pieszych na ścieżce rowerowej - początek

- Oznakowanie powinno zaczynać się przy przejścia dla pieszych znajdującym się w rejonie wylotu ul. Ochla – Św. Huberta. Miejsce to wynika z faktu, iż w niedalekiej odległości od niego znajduje się: 5 domów zamieszkałych przez ok. 10 rodzin, ośrodek jazdy konnej, a nieco dalej na południe główne wejście do Muzeum Etnograficznego, najczęściej odwiedzanego pieszo przez mieszkańców Ochli. Oznakowanie powinno być naniesione aż do skrzyżowania ul. Ochla-Zielonogórska z ul. Ochla-Leśna.  

- Co jakąś odległość powinny być naniesione na asfalt ścieżki rowerowej znaki poziome w postaci dorosłego człowieka z dzieckiem, które przypominać będą rowerzystom Art. 11 Prawa o Ruchu Drogowym, który mówi, że: w przypadku braku chodnika lub pobocza lub niemożności korzystania z chodnika lub pobocza, pieszy może korzystać z drogi dla rowerów.

- Niestety bardzo często rowerzyści nie dostosowują jazdy do faktu, że przebiegająca przy ul. Ochla-Zielonogórska ścieżka rowerowa jest także trasą komunikacyjna dla pieszych, gdyż niemal na całym odcinku tej ulicy (poza ostatnimi ok. 50 m przed skrzyżowaniem z ul. Ochla-Sadowa i Ochla-Leśna) nie ma przy niej żadnego chodnika przeznaczonego dla pieszych. Jadący z nadmierną prędkością rowerzyści stanowią zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia pieszych (a szczególnie dzieci).

1.3. Ochla-Zielonogórska: próg zwalniający wyspowy. 

- Ma za zadanie zmniejszać prędkość pojazdów, ze względu na dwa lekkie zakręty oraz przede wszystkim by ułatwiać wałczanie się do ruchu wyjeżdżającym z bocznych ulic oraz bezpośrednio ze znajdujących się tam posesji mieszkalnych. Wymuszanie zmniejszania często przekraczanej tam prędkości, zwiększa też bezpieczeństwo poruszających się rowerzystów i pieszych po ścieżce rowerowej, która przebiega tam bezpośrednio przy jedni.

1.4. Ochla-Zielonogórska: próg zwalniający wyspowy. 

- Dla jadących na północ, którzy zechcą rozpędzać się po minięciu zabudowy mieszkalnej, będzie zmniejszać prędkość wjazdu na odcinek tuż przed głównym wjazdem do skansenu oraz znajdującym się tam przejściem dla pieszych i przystankiem.

1.5. Ochla-Zielonogórska: spowalniacz na ścieżce rowerowej przy wyjeździe z ul. Ochla-Słoneczna.

- Spowalniacz, ze względu na nadmierne prędkości rowerzystów jadących po ścieżce. Jest to też miejsce, gdzie rozpoczyna się zabudowa mieszkalna i wyjazdy z poszczególnych posesji.

1.6. Ochla-Zielonogórska: poszerzenie czerwonego oznaczenia wyjazdu z ul. Ochla-Słoneczna.

- Poszerzenie czerwonego oznaczenia przejazdu rowerzystów, dla zwiększenia uwagi kierowców wyjeżdżających z ul. Ochla-Słoneczna.

1.7. Ochla-Zielonogórska: barierki ochronne pomiędzy drogą, a ścieżką rowerową – początek.

- Barierki ochronne, czyli ogrodzenia typu U-12 powinny zostać zamontowane dla bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów na ścieżce rowerowej, ze względu na fakt, iż samochody poruszające się ul. Ochla-Zielonogórska jeżdżą tam bardzo często z prędkością przekraczającą 50 km/h. Dla takich zaś prędkości zaleca się stosowanie barierek, szczególnie jeśli chodnik lub ścieżka rowerowa przebiegają bezpośrednio przy jezdni.

- Nie znalazłem w przepisach drogowych nakazu zachowania minimalnych odległości, pomiędzy krawężnikiem jezdni, a taką barierką (są tylko wytyczne co do barier drogowych typu U-14). To, że barierki takie mogą być montowane bezpośrednio przy krawężniku jezdni, potwierdza też powszechna praktyka ich stosowania. Zresztą, właśnie tam są rekomendowane, gdzie ze względu na brak miejsca, nie da się w inny sposób oddzielić pieszych i rowerzystów od drogi.

- Odcinek wskazany do montażu barierek ma łączną długość ok. 770 m., z czego ok. 170 m to wyjazdy z ulic i bram, więc rzeczywista długość barierek wynosiłaby ok. 600 m. Dla większej estetyki lepiej by barierki miały barwę metaliczną lub biało-czerwoną (choć oczywiście lepsze żółte niż żadne). Ponieważ koszty założenia na tak długim odcinku będą dość wysokie, warto zacząć od szczególnie istotnych miejsc, jak np. łuk przy sklepie ogrodniczym, rejon boiska i cmentarza, czy sklepu.  

1.8. Ochla-Zielonogórska: czerwone oznaczenie na ścieżce rowerowej przy wyjeździe z ul. Ochla-Porannej Rosy.

- Oznaczenie na czerwono przejazdu dla rowerzystów, dla zwiększenia uwagi tak rowerzystów jadących ścieżką, jak kierowców wyjeżdżających z ul. Ochla- Porannej Rosy.

1.9. Ochla-Zielonogórska: lustro dla wyjeżdżających z ul. Ochla-Porannej Rosy.

- Konieczne ze względu na ograniczoną widoczność drogi i ścieżki rowerowej dla wyjeżdżających z ul. Ochla-Porannej Rosy.

1.10. Ochla-Zielonogórska: próg zwalniający wyspowy. 

- Ma zmniejszyć prędkość by chronić odcinek ul. Ochla-Zielonogórska z zabudową mieszkalną, wyjazdami bocznych z ulic oraz dwa lekkie zakręty  

1.11. Ochla-Zielonogórska: próg zwalniający wyspowy. 

- Ma zmniejszyć prędkość by chronić odcinek ul. Ochla-Zielonogórska po wyjściu z łuku, a przed wjazdem do sklepu ogrodniczego i na dłuższą prostą w kierunku cmentarza  

1.12. Ochla-Zielonogórska: przejście dla pieszych przy przystanku koło 

        cmentarza i boiska.

- Obecność dwóch obiektów publicznych oraz przystanek dla kilkunastu ulic z zabudową mieszkalną, sprawia że w miejscu tym ulica jest często przekraczana przez pieszych. Natomiast przechodzenie w niedostosowanym do tego miejscu, było już tam powodem wypadków (m.in. w jednym z nich dziecko straciło tam stopę).

1.13. Ochla-Zielonogórska: próg zwalniający wyspowy. 

1.14. Ochla-Zielonogórska: próg zwalniający wyspowy. 

- Przejście będzie leżeć na dłuższym odcinku prostej, gdzie jadący często przekraczają dozwolone prędkości, dlatego powinno być chronione przez progi.

1.15. Ochla-Zielonogórska: lustro dla wyjeżdżających z ul. Mixdorfa.

- By możliwa była obserwacja drogi, a szczególnie ścieżki rowerowej, co utrudnia znajdujące się tam ogrodzenie cmentarza i tamtejsza roślinność.

1.16. Ochla-Zielonogórska: przejście dla pieszych do sklepu i na cmentarz.

- Ze względu na konieczność bezpiecznego dojścia do sklepu, a także przejścia dalej na pobliski przystanek, cmentarz i boisko (gdyż od strony zachodniej chodnik się już kończy). Około dekadę temu, nieco niżej samochód śmiertelne potrącił przechodzącego przez jezdnię pieszego.

1.17. Ochla-Zielonogórska: próg zwalniający wyspowy. 

1.18. Ochla-Zielonogórska: próg zwalniający wyspowy. 

- Przejście będzie leżeć na dłuższym odcinku prostej, gdzie jadący często przekraczają dozwolone prędkości, dlatego powinno być chronione przez progi. Spowolni to także jazdę dalej na południe, gdzie znajduje się już teren o zwartej zabudowie mieszkalnej.

1.19. Ochla-Zielonogórska: na ścieżce rowerowej oznakowanie pieszych – koniec

1.20. Ochla-Zielonogórska: barierki ochronne pomiędzy drogą a ścieżką rowerową - koniec

1.21. Ochla-Zielonogórska: ograniczenie prędkości  do 40 km/h.

1.22. Ochla-Zielonogórska: zakaz parkowania aut.

- Niektórzy mieszkańcy tej części ul. Ochla-Zielonogórska (lub ich goście), nierzadko parkują na ulicy, przez co utrudniają płynny przejazd innym kierowcom, szczególnie jeśli w danym momencie nadjeżdżają samochody z obu kierunków ruchu.

1.23. Ochla-Zielonogórska: sygnalizacja świetlna na przejściu dla pieszych.

- Jest to jedno z trzech przejść o największym natężeniu ruchu w sołectwie, przez które przechodzą osoby idące do sklepu, na cmentarz, przystanek, czy też dzieci z północno-zachodniej części Ochli idące do szkoły. Przejeżdża tu nie tylko większość mieszkańców Ochli jadąca do lub z Zielonej Góry, ale też jest to także trasa autobusów MZK i PKS oraz licznych ciężarówek.

1.24. Ochla-Zielonogórska: próg zwalniający wyspowy.

- ma zmniejszyć prędkość przed nieco dalej położonym przystankiem autobusowym 

1.25. Ochla-Zielonogórska: próg zwalniający wyspowy.

- Wszystkie wyspowe progi zwalniające na ul. Ochla-Zielonogórska, podyktowane są bardzo długim odcinkiem prostej, przy jednoczesnej koncentracji obiektów publicznych (boisko, cmentarz, sklep, 4x przystanek autobusowy), kilku wyjazdach z bocznych ulic o gęstej zabudowie mieszkalnej oraz wielu bezpośrednich wyjazdów z posesji mieszkalnych.

- Wybierając miejsce lokalizacji tego i wcześniejszego progu, kierowałem się także tym, by nie były one umiejscowione naprzeciw budynków mieszkalnych (ze względu na ewentualny hałas i drgania). 

1.26. Ochla-Zielonogórska: zakaz parkowania aut.

1.27. Ochla-Zielonogórska: ograniczenie prędkości  do 40 km/h.

1.28. Ochla-Zielonogórska: sygnalizacja świetlna na przejściu dla pieszych.

- Jest to jedno z trzech przejść o największym natężeniu ruchu w sołectwie, przez które przechodzą osoby korzystające z położonych w pobliżu przystanku i sklepów, a także dzieci idące do szkoły z zachodniej i południowo-zachodniej części Ochli. Przejeżdża tu nie tylko większość mieszkańców Ochli jadąca do lub z Zielonej Góry, ale też jest to także trasa autobusów MZK i PKS oraz licznych ciężarówek.

 

UL. OCHLA-KOŻUCHOWSKA (droga wojewódzka Nr 279)

2.1. Ochla-Kożuchowska: ograniczenie prędkości do 40 km/h.

- Ograniczenie prędkości do 40 km/h od początku tej ulicy, wynika z faktu, że: przez pierwsze ok. 50 m przebiega ona przy sklepach i bardzo często przekraczanym przejściu dla pieszych (gdzie przed pomalowaniem pasów, dochodziło do wypadków); potem po kolejnych ok. 100 m. znajduje się żłobek i przedszkole (długi budynek po północnej stronie drogi), następnie po dalszych ok. 60 m przejście dla pieszych głównie uczęszczane przez dzieci idące do pobliskiej szkoły, następnie główny przystanek w Ochli, około 90 stopniowy zakręt, mostek nad strumieniem i kolejny duży zakręt o słabej widoczności (gdzie już to ograniczenie do 40 km jest). Po minięciu krzyża, mniej więcej od transformatora, kierowcy mają już bardzo długą prostą na której jeszcze bardziej się rozpędzają; mimo nieodległych przystanków autobusowych.

2.2. Ochla-Kożuchowska: naklejana taśma zwalniająca 3D. 

- Ma chronić przejście dla pieszych przy szkole, wymuszając zmniejszenie prędkości.

2.3. Ochla-Kożuchowska: sygnalizacja świetlna na przejściu dla pieszych.

- Jest to jedno z przejść o największym natężeniu ruchu, przez które przechodzą dzieci by dostać się do szkoły.   

2.4. Ochla-Kożuchowska: naklejana taśma zwalniająca 3D. 

- Ma chronić przejście dla pieszych przy szkole, wymuszając zmniejszenie prędkości.

2.5. Ochla-Kożuchowska: naklejana taśma zwalniająca 3D. 

- Ma chronić wjazd na łuk przed szkołą oraz przejście dla pieszych, wymuszając zmniejszenie prędkości.

2.6. Ochla-Kożuchowska: lustro.

- Ma ukazywać samochody nadjeżdżające od południa, gdyż wyjeżdżający od zachodu mają słabą widoczność jeśli chodzi o znajdujący się tam zakręt.

2.7. Ochla-Kożuchowska: naklejana taśma zwalniająca 3D. 

- Ma chronić przejście dla pieszych i wjazd na łuk przy skrzyżowaniach z ul. Ochla-Zacisze i ul. Ochla-Osiedlowa, wymuszając zmniejszenie prędkości.

2.8. Ochla-Kożuchowska: potrzeba wyregulowania stojącego tam lustra.

- Osoby jadące od strony ul. Ochla-Osiedlowa, zgłaszają konieczność dokładniejszego ustawienie lustra, by była lepszej widoczności nadjeżdżających pojazdów od wschodniej strony ul. Ochla-Kożuchowska.

2.9. Ochla-Kożuchowska: barierki pomiędzy krzyżem i płotem, a ul. Kożuchowską.

- W tym miejscu miało miejsce kilka wypadków, kiedy to samochody osobowe i ciężarowe, uderzały w krzyż, a nawet przełamywały płot i wjeżdżały na ogród, stanowiąc bardzo poważne zagrożenie dla tamtejszych mieszkańców (pismo od mieszkańców w załączeniu).

- Konieczne jest zabezpieczenie tego miejsca barierkami, które nie tylko chronić będą mieszkańców posesji za krzyżem (poprzez wytrącenie prędkości przez uderzający pojazd i przedłużenie możliwego czasu reakcji mieszkańców za płotem), ale też mieszkańców, którzy przychodzą pod krzyż (np. z okazji niektórych kościelnych świąt, czy bieżącej opieki nad tym miejscem).   

2.10. Ochla-Kożuchowska: przejście dla pieszych.

- Przejście obsługiwałoby oba przystanki, a także park maszynowy i biura. Obecnie park i biura znajdują się tylko po północnej stronie drogi, jednak wg tym roku rozpocznie się także rozszerzenie tamtejszej działalności na działkę położoną po południowej stronie drogi. Przejście oddalone będzie od poprzedniego przejścia o ok. 110 m i od kolejnego planowanego o ok. 330 m.

2.11. Ochla-Kożuchowska: spowalniacz ścieżki rowerowej.

- Spowolnienie jest konieczne ze względu na wyjazd z posesji oraz przede wszystkim konieczność zmniejszenia prędkości przed przystankiem, by chronić pieszych, dla których jadący z nadmierną prędkością rowerzyści są zagrożenie dla ich zdrowia, a nawet życia.

2.12. Ochla-Kożuchowska: na ścieżce rowerowej oznakowanie pieszych - kontynuacja dla jadących na wschód.

- Co jakąś odległość (aż do punktu 2.25) powinny być naniesione na asfalt ścieżki rowerowej znaki poziome w postaci dorosłego człowieka z dzieckiem, które przypominać będą rowerzystom Art. 11 Prawa o Ruchu Drogowym, który mówi, że: w przypadku braku chodnika lub pobocza lub niemożności korzystania z chodnika lub pobocza, pieszy może korzystać z drogi dla rowerów. Rowerzyści powinni przez to ograniczać prędkość i zwiększyć swoją uwagę, co obecnie bardzo często nie ma miejsca. 

- Na ścieżce rowerowej przy ul. Ochla-Kożuchowska bardzo często dochodził do przekraczania prędkości przez jadących tam rowerzystów, którzy niejednokrotnie traktują tą ścieżkę jak zwykłą jednię. Było już kilka kolizji, ale na szczęście jak dotąd nie były one groźne dla pieszych czy rowerzystów, ale to tylko kwestia czasu.

2.13. Ochla-Kożuchowska: naklejana taśma zwalniająca 3D. 

- Zmniejszenie prędkości ma chronić rozpoczynający się teren zwartej zabudowy oraz przystanek i znajdujące się za nim przejście dla pieszych.

2.14. Ochla-Kożuchowska: ograniczenie prędkości do 40 km/h – koniec.

- Dla wjeżdżających od wschodu w zwarty teren zabudowy mieszkalnej na dłuższym odcinku prostej, a także ze względu na przystanek i park maszynowy, gdzie znacznie częściej niż przy zabudowie mieszkalnej mają miejsce wjazdy i wyjazdy. Byłoby to przedłużenie odcinka 40 km/h o około 350 m (licząc od obecnego znaku przy transformatorze).

2.15. Ochla-Kożuchowska: spowalniacz ścieżki rowerowej.

- By chronić ludzi wychodzących z przejścia dla pieszych na ścieżkę rowerową przed rowerzystami nadjeżdżającymi z nadmierną prędkością od zachodu. Ścieżka ze względu na brak chodnika, musi być udostępniona także dla pieszych.

2.16. Ochla-Kożuchowska: przejście dla pieszych przy ul. Pustynnej.

- Przejście to jest konieczne przy głównym wjeździe (wylot ul. Ochla-Palmowa) na teren przeznaczony pod zabudowę jednorodzinną (stoi tam już 3 domy, a kolejne 2-3 są w budowie). Na terenie tym mają funkcjonować 4 ulice i ok. 80 domów mieszkalnych.  Poprzednie planowane przejście oddalone by było o ok. 330 m, a kolejne planowane o ok. 240 m. 

- Po obu tronach drogi konieczna jest budowa przejścia przez rów (od północy do połączenia ze ścieżką rowerową, a od południa do połączenia z krótkim odcinkiem chodnika, jaki należałoby wybudować przy wjeździe na to przyszłe osiedle.

2.17. Ochla-Kożuchowska: spowalniacz ścieżki rowerowej.

- By chronić ludzi wychodzących z przejścia dla pieszych na ścieżkę rowerową przed rowerzystami nadjeżdżającymi z nadmierną prędkością od wschodu. Ścieżka ze względu na brak chodnika, musi być udostępniona także dla pieszych.

2.18. Ochla-Kożuchowska: spowalniacz ścieżki rowerowej.

- By chronić ludzi wychodzących ze swoich posesji, których furtki znajdują się bezpośrednio przy ścieżce rowerowej, przed rowerzystami nadjeżdżającymi z nadmierną prędkością od zachodu. Ścieżka ze względu na brak chodnika, musi być udostępniona także dla pieszych.

2.19. Ochla-Kożuchowska: przejście dla pieszych nr 1 przy Ogródkach Działkowych „Sawanna”.

- Z przejścia tego będą korzystały głównie osoby starsze, jakich wiele odwiedza ogródki działkowe. Obecnie na całej długości ogródków działkowych przy ul. Ochla-Kożuchowska, nie ma ani jednego przejścia dla pieszych.

2.20. Ochla-Kożuchowska: spowalniacz ścieżki rowerowej.

- By chronić pieszych idących z przejścia oraz wychodzących z posesji obok, przed jadącymi z nadmierną prędkością rowerzystami. To również chroni samych rowerzystów.

2.21. Ochla-Kożuchowska: spowalniacz ścieżki rowerowej.

2.22. Ochla-Kożuchowska: spowalniacz ścieżki rowerowej.

2.23. Ochla-Kożuchowska: spowalniacz ścieżki rowerowej.

2.24. Ochla-Kożuchowska: spowalniacz ścieżki rowerowej.

- Wszystkie cztery spowalniacze powyżej, mają chronić pieszych wychodzących ze swoich posesji przed jadącymi z nadmierną prędkością rowerzystami. Ścieżka rowerowa została usytuowana bezpośrednio przed bramami i furtkami na ich posesje, choć na tym odcinku mogła zostać poprowadzona duktem leśnym za tymi zabudowaniami (przedłużając się co prawda o ok. 130 m, ale bez szkody dla mieszkańców 5 domów (a w zasadzie 7, bo są tam jeszcze 2 wolne działki budowlane). Dlatego też dla komfortu i bezpieczeństwa tamtejszych mieszkańcy, powinny zostać zamontowane chociaż te wnioskowane spowalniacze.

2.25. Ochla-Kożuchowska: na ścieżce rowerowej oznakowanie pieszych - koniec dla jadących na wschód i początek dla jadących na zachód.

- Co jakąś odległość (aż do punktu 2.12) powinny być naniesione na asfalt ścieżki rowerowej znaki poziome w postaci dorosłego człowieka z dzieckiem, które przypominać będą rowerzystom jadącym ze wschodu na zachód o Art. 11 Prawa o Ruchu Drogowym, który mówi, że: w przypadku braku chodnika lub pobocza lub niemożności korzystania z chodnika lub pobocza, pieszy może korzystać z drogi dla rowerów. Rowerzyści powinni przez to ograniczać prędkość i zwiększyć swoją uwagę, co obecnie bardzo często nie ma miejsca i przez to dochodzi do kolizji (na szczęście jak dotąd niezbyt groźnych).

2.26. Ochla-Kożuchowska: na ścieżce rowerowej oznakowanie pieszych - koniec dla jadących na zachód i początek dla jadących na wschód.

- Ze względu na działkowiczów (często starszych, a więc niedowidzących i niedosłyszących) stojących na znajdującym się obok przystanku autobusowym.

2.27. Ochla-Kożuchowska: spowalniacz ścieżki rowerowej.

- By chronić ludzi wychodzących z przejścia dla pieszych przed rowerzystami jadącymi z nadmierną prędkością, a tym samym też by chronić rowerzystów.

2.28. Ochla-Kożuchowska: przejście dla pieszych nr 2 przy Ogródkach Działkowych „Sawanna” w ich środkowej części.

- Przejście to byłoby oddalone od wcześniejszego o ok. 500 m i łączyłoby oba przystanki autobusowe po obu stronach drogi. Ulokowany w tamtym miejscu przystanek gromadzi największą ilość działkowiczów, korzystających z komunikacji autobusowej. Jak już wcześniej wspomniałem, zazwyczaj są to ludzie starsi, często mający ze względu na swój wiek ograniczenia ruchowe i słabszy wzrok i słuch, przez co przechodząc przez nieoznakowaną jezdnię, łatwiej mogą spowodować wypadek. I wypadki tam się z tych powodów niestety zdarzają, tu link do opisu jednego nich: https://poscigi.pl/potracenie-mezczyzny-w-ochli-wyszedl-zza-autobusu-zdjecia/

2.29. Ochla-Kożuchowska: na ścieżce rowerowej oznakowanie pieszych - koniec dla jadących na wschód i początek dla jadących na zachód.

- By chronić wychodzących z przejścia dla pieszych przed rowerzystami jadącymi z nadmierną prędkością 

2.30. Ochla-Kożuchowska: spowalniacz ścieżki rowerowej.

- By chronić wychodzących z przejścia dla pieszych przed rowerzystami jadącymi z nadmierną prędkością 

2.31. Ochla-Kożuchowska: naklejana taśma zwalniająca 3D.

- Ma chronić przejście dla pieszych na Osiedle „Sawanna” i planowane tam przystanki autobusowe, wymuszając zmniejszenie prędkości w ich rejonie.

2.32. Ochla-Kożuchowska: spowalniacz ścieżki rowerowej.

- By chronić wychodzących z przejścia dla pieszych przed rowerzystami jadącymi z nadmierną prędkością.

2.33. Ochla-Kożuchowska: na ścieżce rowerowej oznakowanie pieszych - początek dla jadących na wschód, koniec dla jadących na zachód.

- Co jakąś odległość powinny być naniesione na ścieżkę rowerową znaki poziome w postaci dorosłego człowieka z dzieckiem, które przypominać będą rowerzystom jadącym od zachodu na wschód o Art. 11 Prawa o Ruchu Drogowym, który mówi, że: w przypadku braku chodnika lub pobocza lub niemożności korzystania z chodnika lub pobocza, pieszy może korzystać z drogi dla rowerów.

2.34. Ochla-Kożuchowska: przejście dla pieszych przy Osiedlu „Sawanna”.

- Przejście jest tam bezwzględnie konieczne, ze względu na budujące się na południe od tej ulicy Osiedle „Sawanna”, gdzie ma powstać 180 domów. Licząc średnio tylko 3 osoby na 1 dom, zamieszka tam ok. 540 osób. Pierwsze ok. 40 domów (20 bliźniaków) zostanie sprzedanych do połowy sierpnia b.r. Przejście to będą także użytkowali działkowcy wychodzący ze wschodniej bramy O.D. „Sawanna”.

2.35. Ochla-Kożuchowska: spowalniacz ścieżki rowerowej.

- By chronić wychodzących z przejścia dla pieszych, przed rowerzystami jadącymi z nadmierną prędkością.

2.36. Ochla-Kożuchowska: naklejana taśma zwalniająca 3D. 

- Ma chronić przejście dla pieszych na Osiedle „Sawanna”. Spowalniacze na tej drodze są wskazane ze względu na bardzo częste przekraczanie tam prędkości przez kierowców, co było już przyczyną wypadków, w tym także śmiertelnych. Poniżej informacja o jednym z nich: https://gazetalubuska.pl/smiertelny-wypadek-na-drodze-ochla-kielpin/ga/7480535/zd/11935071

2.37. Ochla-Kożuchowska: przystanek z peronem - kierunek do Kiełpina.

2.38. Ochla-Kożuchowska: przystanek z peronem - kierunek do Ochli.

- Przystanek z peronem i wiatą jest tam bezwzględnie konieczny, ze względu na budujące się obok Osiedle „Sawanna”, na 180 domów, o którym pisałem już w podpunkcie 2.34. Z przystanku tego będą korzystać zarówno dzieci dojeżdżające do szkoły w Ochli, jak też osoby uczące się lub pracujące w Zielonej Górze. Najbliższe sklepy osiedle to będzie miało w Ochli (w Kiełpinie nie ma żadnego), podobnie też kościół, cmentarz, czy boisko.

2.39. Ochla-Kożuchowska: spowalniacz ścieżki rowerowej.

- By chronić pieszych na przystanku przed rowerzystami jadącymi z nadmierną prędkością. 

2.40. Ochla-Kożuchowska: na ścieżce rowerowej oznakowanie pieszych - początek dla jadących na wschód, koniec dla jadących na zachód.

- Co jakąś odległość powinny być naniesione na ścieżkę rowerową znaki poziome w postaci dorosłego człowieka z dzieckiem, które przypominać będą rowerzystom jadącym od wschodu na zachód o Art. 11 Prawa o Ruchu Drogowym, który mówi, że: w przypadku braku chodnika lub pobocza lub niemożności korzystania z chodnika lub pobocza, pieszy może korzystać z drogi dla rowerów.


UL. OCHLA-KS.TERLIKOWSKIEGO (droga wojewódzka Nr 279)

3.1. Ochla-Ks.Terlikowskiego: naklejana taśma zwalniająca 3D.

- Konieczne dla wjeżdżających na podwójny pochyły zakręt, przy którym co jakiś czas jadące z nadmierną prędkością samochody (mimo wcześniej stojącego znaku ograniczenia prędkości do 40 km/h) wypadają do rowu, przecinając chodnik dla pieszych. Poniżej jeden z przykładów z wielu mających tam miejsce wypadków:   

https://poscigi.pl/zderzenie-opla-i-volkswagena-w-ochli-jedna-osoba-pojechala-do-szpitala/

- Wymuszone w ten sposób zmniejszenie prędkości, będzie chroniło tak samochody wjeżdżające w ten podwójny zakręt, jak też ludzi wchodzących na wnioskowane przejście dla pieszych.  

3.2. Ochla-Ks.Terlikowskiego: przejście dla pieszych.

- Ma ono umożliwiać dostęp mieszkańcom północno-zachodniej Ochli do ul. Ochla-Dębowa, by dalej przejść na południowo-zachodnią część Ochli. Przejście w tym miejscu będzie miało dobrą widoczność na zakręt, zaś odległość do dwóch innych najbliższych przejść będzie wynosiła 190 i 230 m.

3.3. Ochla-Ks.Terlikowskiego: naklejana taśma zwalniająca 3D.

- By chronić wchodzących na przejście dla pieszych. 

3.4. Ochla-Ks.Terlikowskiego: chodnik łączący z ul. Ochla-Dębowa.

- Ze względu na coraz większy ruch ul. Ochla-Dębowa, istnieje konieczność skomunikowania ją z istniejącym już chodnikiem u jej wylotu na ul. Ochla-Terlikowskiego. Powyżej tego wylotu, co prawda jest przejście, ale mamy tam zbyt wąskie gardło pobocza, by zmieścić tam chodnik i barierki ochraniające. Chodnik taki jest natomiast możliwy do budowy od dołu, wraz ze stosownym zabezpieczeniem go barierkami.

3.5. Barierki ochronne przy chodniku.

- Ze względu na ostry zakręt i bliskość jezdni.

3.6. Ochla-Ks.Terlikowskiego: lustro dla wyjeżdżających z ul. Ochla-Dębowa.

- By zwiększyć rozeznanie odnośnie nadjeżdżających z lewej strony, bo całość zakrętu nie jest widoczna.

3.7. Ochla-Ks.Terlikowskiego: naklejana taśma zwalniająca 3D.

- By chronić wchodzących na przejście dla pieszych i zmniejszać prędkość samochodów przed ich wjazdem na podwójny zakręt. 

3.8. Ochla-Ks.Terlikowskiego: przesunięcie przejścia dla pieszych.

- Ze względu na słabą widoczność tego co się dzieje na zakręcie.

3.9. Ochla-Ks.Terlikowskiego: naklejana taśma zwalniająca 3D.

- By chronić wchodzących na przejście dla pieszych i zmniejszać prędkość przed wjazdem na podwójny zakręt. 

3.10. Ochla-Ks.Terlikowskiego: przesunięcie do tego miejsca znaku ograniczenia prędkości (do 40 km/h), obecnie stojącego na zakręcie.

- By szybciej wymuszać zmniejszenie prędkości przed wjazdem na podwójny zakręt i jednocześnie lepiej chronić wchodzących na przejście dla pieszych.

3.11. Ochla-Ks.Terlikowskiego: naklejana taśma zwalniająca 3D.

- By chronić wchodzących na przejście dla pieszych, bo jest tam długi odcinek prostej, przez co samochody rozwijają nadmierną prędkość i dochodzi do wypadków. Tu link do jednego z nich: https://poscigi.pl/zderzenie-dwoch-osobowek-w-ochli/

3.12. Ochla-Ks.Terlikowskiego: przejścia dla pieszych.

- By zmniejszyć odległość z tej części ulicy do najbliższego przejścia dla pieszych. Obecnie bowiem osoby zamieszkałe przy ostatniej odnodze ul. Ochla-Terlikowskiego, mają do najbliższego przejścia aż ok. 450 m. Po instalacji wnioskowanego przejścia, odległość ta zmniejszy się do ok. 150 m, zaś kolejne przejście będzie nadal odległe aż o ok. 260 m. Lokalizacja przejścia w tym miejscu, będzie też dodatkowo służyła znajdującemu się przy nim zakładowi produkcji owocowej.

3.13. Ochla-Ks.Terlikowskiego: naklejana taśma zwalniająca 3D.

- By chronić wchodzących na przejście dla pieszych, bo jest tam długi odcinek prostej. 

3.14. Ochla-Ks.Terlikowskiego: znak ograniczenia prędkości do 50 góra 60 km/h.

- Ograniczenie prędkości do góra 60 km/h jest konieczne ze względu na dość wąską jezdnię tej wojewódzkiej drogi, fatalny stan jej nawierzchni i jej pobocza, a także bardzo częste przekraczanie na niej prędkości. Co więcej jej poboczem przemieszczają się pieszo i rowerem ludzie, czy to na pobliskie uprawy otwarte i foliowe, czy też przede wszystkim do  znajdujących się od 1 do 1,5 km dalej ponad 30 zabudowań mieszkalnych (głównie Osiedle „Dębowa Polana”).

3.15. Ochla-Ks.Terlikowskiego: znak pierwszeństwa przejazdu dla nadjeżdżających od strony Ochli.

- Znak pierwszeństwa również konieczny jest ze względu na dość wąską jezdnię, fatalny stan jej nawierzchni i jej pobocza, a także bardzo częste przekraczanie na niej prędkości. Pierwszeństwo przejazdu powinny mieć pojazdy jadące od strony Ochli w kierunku Świdnicy, gdyż po północnej krawędzi jezdni jest znacznie węższe pobocze, niż od strony południowej. Mimo tej różnicy, nie zawsze samochody jadące od strony Świdnicy chcą zjeżdżać na to szersze pobocze.

3.16. Ochla-Ks.Terlikowskiego: Załatanie dziur drogi i pobocza.

- Obecny stan nawierzchni drogi i pobocza miejscami grozi uszkodzeniem samochodu, a nawet wypadkiem. Poniżej link i zdjęcie obrazujące stan tej drogi:

https://www.google.pl/maps/@51.8811234,15.4486276,3a,75y,267.54h,57.9t/data=!3m6!1e1!3m4!1sk8TIgYcVjzrcTbHVQsJTCw!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl&authuser=1

3.17. Ochla-Ks.Terlikowskiego: znak ograniczenia prędkości do 50 góra 60 km/h.

- Z tych samych względów co przy 3.14, tyle że dla nadjeżdżających od strony Świdnicy.

3.18. Ochla-Ks.Terlikowskiego: znak pierwszeństwa przejazdu dla nadjeżdżających od strony Ochli.

- Znak pierwszeństwa z tych samych względów co przy 3.15, tyle że dla nadjeżdżających od strony Świdnicy. Należałoby go usytuować tuż po znaku granicy gmin, gdyż po stronie gminy Świdnica, zarówno droga, jak i pobocze są w znacznie lepszym stanie.

 

UL. OCHLA-ŻAGAŃSKA (droga powiatowa Nr 1071F)

4.1. Ochla-Żagańska: słup zagradzający chodnik k. przejścia przy skrzyżowaniu z Pl. Błyskoszowej (konieczne przesunięcie słupa).

- Słup stoi na chodniku, przez co nie da się tam przejść z wózkiem dziecięcym, co z kolei wymusza chwilowy zjazd wózkiem na jezdnię, z jednoczesnym dwukrotnym pokonaniem wysokiego krawężnika. Ze względu na znajdujący się tam niebezpieczny zakręt, z całkowitym brakiem widoczności, tego co nadjeżdża od zachodu, jednocześnie przy częstych przejazdach ciężarówek (szczególnie z jeleniowskiego Stelmetu), rodzi to szczególne niebezpieczeństwo. Poniżej link uwidaczniający usytuowanie tego słupa: https://www.google.pl/maps/@51.8778857,15.4669367,3a,75y,248.62h,70.3t/data=!3m6!1e1!3m4!1sMS_zRn7tdD5lnW6x2wmMAQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl&authuser=1

4.2. Ochla-Żagańska: wykup gruntu i przesunięcie chodnika dalej od drogi.

- Wyjaśnienie w kolejnym podpunkcie.

4.3. Ochla-Żagańska: barierka ochronna.

- Zakręt ten jest niebezpieczny tak dla samochodów, jak też pieszych i ma na to wpływ zarówno ograniczona widoczność (wysunięta zabudowa), wąski i idący bezpośrednio przy jezdni chodnik oraz częste przekraczanie prędkości. Szczególnie kiedy na zakręt wjadą dwie ciężarówki, albo autobusy, piesi spychani są z tego chodnika pod sam płot. Co więcej, przekraczające prędkość samochody niejednokrotnie przecinały chodnik, forsowały ogrodzenie i wjeżdżały na znajdujące się tam od południa podwórka. Szczęśliwie jak dotąd miało to miejsce bez potracenia pieszych, ale tragedia jest tam tylko kwestią czasu.   

 - Chcąc rozwiązać problem tego zakrętu, Miasto powinno wykupić pas gruntu o szerokości około 0,5 m po południowej stronie zakrętu (oczywiście z odtworzeniem ogrodzenia znajdujących się tam posesji), celem odsunięcia od jezdni znajdującego się tam chodnika i jednoczesnego ustawienia barierek ochronnych.  

4.4. Ochla-Żagańska: przesunięcie chodnika dalej od drogi.

- Wyjaśnienie w kolejnym podpunkcie.

4.5. Ochla-Żagańska: barierka ochronna.

- Na dalszym odcinku południowej strony niebezpiecznego zakrętu, mieszkańcy Ochli, obawiając się iść tamtejszym chodnikiem, sami wytyczyli ścieżkę skrajnie od jezdni:

https://www.google.pl/maps/@51.8775367,15.4665854,3a,75y,186.59h,84.55t/data=!3m6!1e1!3m4!1svX2YClIsbqWkovRpfHT5Tw!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl&authuser=1

- Na tym odcinku chodnik można odsunąć od jezdni, bez wykupu ziemi, jednocześnie uzyskując miejsce na postawienie barierek ochronnych.

4.6. Ochla-Żagańska: przesunięcie chodnika dalej od drogi.

- Wyjaśnienie w kolejnym podpunkcie.

4.7. Ochla-Żagańska: barierka ochronna.

- Północna strona tego samego niebezpiecznego zakrętu. Zbyt duża prędkość, złe warunki atmosferyczne itp. doprowadziły tam już do co najmniej kilku wypadków, włącznie z wjeżdżaniem samochodami w stojący tam budynek mieszkalny lub gospodarczy, czego skutki nadal można zobaczyć. Poniżej link do jednego z wypadków:  https://poscigi.pl/chevrolet-roztrzaskal-sie-o-dom-robiac-dziure-w-scianie-na-miejscu-zielonogorska-policja-zdjecia/

- Istniejący tam chodnik przylega bezpośrednio do jezdni, co stanowi duże zagrożenie dla pieszych. Zagrożenie to można zmniejszyć przesuwając chodnik dalej od jezdni i odgradzając go barierkami ochronnymi. Przesunięcie to jest możliwe bez konieczności zakupu gruntu, gdyż działka drogowa jest w tamtym miejscu wystarczająco szeroka.

- Jedynie na odcinku kilku metrów od strony północno-wschodniej zakrętu, na długości wystającego czerwonego dachu, barierka ochronna musi stać blisko jezdni, gdyż ze względu na ową konstrukcję dachową, na tym odcinku nie da się odsunąć chodnika od jezdni. Nie znalazłem w przepisach drogowych nakazu zachowania minimalnych odległości, pomiędzy krawężnikiem jezdni, a taką barierką. To, że barierki mogą być montowane bezpośrednio przy krawężniku jezdni, potwierdza też powszechna praktyka ich stosowania. Zresztą, właśnie tam są rekomendowane, gdzie ze względu na brak miejsca, nie da się w inny sposób oddzielić pieszych i rowerzystów od drogi.

4.8. Ochla-Żagańska: lustro dla wyjeżdżających z ul. Ochla-Zacisze.

- Ze względu na konieczność lepszej widoczności (bez zbytniego wysunięcia się w zakręt) samochodów nadjeżdżających od zachodniej (lewej) strony.

4.9. Ochla-Żagańska: wysepka zwężająca jezdnię.

4.10. Ochla-Żagańska: wysepka zwężająca jezdnię.

- Wysepki zwężające jezdnię wymuszałyby zmniejszenie prędkości, co na pewno zmniejszałoby ilość wypadków, czy to „wypadnięcia” na zewnątrz łuku (przez auta jadące od zachodu), czy też do wewnątrz łuku przez nadjeżdżających od pn.-wsch. Jednocześnie też chroniłyby także wskazane tam przejście dla pieszych.

4.11. Ochla-Żagańska: przejście dla pieszych pomiędzy wysepkami zwężającymi jezdnię.

- Przejście to jest konieczne przede wszystkim ze względu na fakt, iż piesi notorycznie przechodzą przez ul. Ochla-Żagańska na odcinku pomiędzy uszkodzonymi zabudowaniami, a wylotem ul. Ochla-Zacisze. Przechodzą tam: osoby idące z pałacu, lub od strony ul. Ochla-Zacisze, które chcą wejść na ul. Ochla-3 Maja, lub iść dalej ul. Ochla-Żagańska, gdyż na całej jej długości chodnik jest jedynie po północnej stronie tej drogi; przechodzą tam matki z wózkami, które nie mogą iść chodnikiem zatarasowanym przez słup; a szczególnie przechodzą tamtędy wszyscy mieszkańcy zachodniej części Ochli, którzy chcą dostać się do znajdującego się nieopodal wiejskiego parku. Jako dowód na to załączam oświadczenie pobliskich mieszkańców. Przejście oddalone by było od poprzedniego o ok. 100 m oraz od kolejnego planowanego o ok. 95 m.

4.12. Ochla-Żagańska: budowa chodnika dalej od drogi.

- W tym miejscu budowa chodnika jest możliwa bez wykupu gruntów, ponieważ działka, na której by przebiegał, jest nieruchomością miejską.

4.13. Ochla-Żagańska: barierka ochronna.

- Przy wspomnianym w 4.12. chodniku, konieczna by była także barierka ochronna, ze względu na przebiegający tam blisko zakręt.

4.14. Ochla-Żagańska: alternatywne usytuowanie chodnika. 

- Jeśli chodnik 4.12 i barierka 4.13 nie zmieszczą się ze względu na rosnące tam duże drzewo, które bezwzględnie powinno zostać zachowane, można wytyczyć alternatywną trasę chodnika, gdyż tamtejszy teren należy do Miasta.

4.15. Ochla-Żagańska: lampa oświetlająca przejście dla pieszych.

4.16. Ochla-Żagańska: wysepka zwężająca jezdnię.

4.17. Ochla-Żagańska: wysepka zwężająca jezdnię.

- Na odcinku tym wielokrotnie dochodziło do wypadków, poniżej linki do kilku z nich:

https://poscigi.pl/czolowe-zderzenie-osobowek-w-ochli-cztery-osoby-zostaly-ranne-zdjecia/

https://poscigi.pl/wypadek-w-zielonej-gorze-peugeot-roztrzaskal-sie-o-dom-pasazerka-trafila-do-szpitala-zdjecia/

https://poscigi.pl/samochod-uderzyl-w-dom-w-zielonej-gorze-zdjecia/

- Teoretycznie można tu by zamontować zwalniające progi wyspowe, jednak mogłyby one niekorzystnie wpływać na znajdujący się bardzo blisko obok dom mieszkalny, tym bardziej, że ma on bardzo słabe fundamenty, gdyż jest to były budynek gospodarczy z przełomu XVIII/XIX w.

- Dobrym rozwiązaniem byłyby więc wysepki zwężające jezdnię, które wymuszałyby zmniejszenie prędkości przy wjeździe w zakręt (jadąc na zachód) oraz wyjeździe z zakrętu na prostą (jadąc na wschód). Jednocześnie też ochraniałyby przejście dla pieszych. Pewnie też w jakimś stopniu miałyby wpływ na przejazd z mniejszą prędkością przez kolejne przejście dla pieszych i zakręt (jadąc na wschód).  

4.18. Ochla-Żagańska: przejście dla pieszych pomiędzy wysepkami zwężającymi jezdnię.

- Co prawda kolejne przejście dla pieszych byłoby oddalone o ok. 95 m, ale jest ono tu z co najmniej dwóch powodów mocno uzasadnione. Po pierwsze mieszkańcy ul. Ochla - Osiedle Dworskie nie mają normalnego bezpiecznego dojścia do chodnika  prowadzącego do centrum wsi (sklepów, przystanku, szkoły, kościoła, świetlicy wiejskiej itd.), a jest to ok. 10 gospodarstw. Po drugie, powinno być przejście dla pieszych na teren ochlańskiej Ochotniczej Straży Pożarnej, nie tylko ze względu na sam fakt dojścia do tej służby, ale przede wszystkim z powodu wykorzystywania tamtejszego placu na parking, przy różnych imprezach mających miejsce w pobliskim parku. Po pozostawieniu samochodu, osoby które nimi przyjechały, powinny mieć wyznaczone miejsce bezpiecznego przejścia przez jezdnię na chodnik prowadzący w rejon wylotu ul. Ochla-Zacisze, na tamtejsze przejście dla pieszych idących do tegoż parku.

4.19. Ochla-Żagańska: budowa chodnika maksymalnie odsuniętego od drogi.

4.20. Ochla-Żagańska: budowa chodnika maksymalnie odsuniętego od drogi.

4.21. Ochla-Żagańska: barierka ochronna.

- Dwa krótkie odcinki chodnika z barierką ochronną, prowadzące do przejścia dla pieszych. Wyjaśnienie, jak przy przejściu 4.18.

4.22. Ochla-Żagańska: przesunięcie chodnika jak najdalej od drogi bez wykupu gruntu.

- Wyjaśnienie w 4.25.

4.23. Ochla-Żagańska: barierka ochronna.  

4.24. Ochla-Żagańska: barierka ochronna.  

4.25. Ochla-Żagańska: barierka ochronna.  

- Samochody nadjeżdżające od strony Jeleniowa, są na zakręcie „wyrzucane” z łuku, przecinają  chodnik i wjeżdżają na działkę nr 319/2, albo uderzają w znajdujący się tam budynek dawnej oficyny dworskiej. Częste wypadki w tym miejscu stanowią poważne zagrożeniem dla idących po chodniku ludzi, a jest to główny i w zasadzie jedyny chodnik dla mieszkańców ul. Ochla-Żagańska, w tym także dla dzieci idących do szkoły. Należałoby przesunąć chodnik możliwie jak najbliżej granicy z działką nr 319/2, by pomiędzy nim, a jezdnią postawić barierki ochronne.

4.26. Ochla-Żagańska: wysepka zwężająca jezdnię.

4.27. Ochla-Żagańska: wysepka zwężająca jezdnię.

- Konieczne wymuszenie zmniejszenia prędkości ze względu na rozwijane tu prędkości przy wjeździe na łuk, które powodowały na zakręcie liczne wypadki.

- Zwężenie zamiast progów wyspowych ze względu na bliskość przedwojennego domu o zapewne słabych fundamentach.

4.28. Ochla-Żagańska: radar dla nadjeżdżających od strony Jeleniowa.   

- Wybór miejsca zamontowania do dyskusji, choć jest tu dłuższa prosta, na której dochodzi do wypadków, tak jak np. ten poniżej: https://poscigi.pl/wypadek-w-ochli-suzuki-wjechalo-pod-busa-zdjecia/

4.29. Ochla-Żagańska: próg zwalniający wyspowy. 

4.30. Ochla-Żagańska: próg zwalniający wyspowy. 

- Wymuszenie ograniczenia prędkości przed: wjazdem na ul. Akacjową (jedną z najbardziej rozbudowujących się ulic z licznymi ulicami bocznymi), sklepem i planowanym przejściem dla pieszych. Niestety ze względu na dłuższy odcinek prostej i odsuniętą w większości zabudowę, rozwijane są na tym odcinku duże prędkości, co niejednokrotnie prowadzi do wypadków, jak w przykładzie poniżej: https://poscigi.pl/wypadek-w-ochli-jedna-osoba-trafila-do-szpitala/ Ostatni incydent, szczęśliwie tylko stłuczka, miał miejsce w ubiegłym miesiącu.

4.31. Ochla-Żagańska: naklejana taśma zwalniająca 3D.

4.32. Ochla-Żagańska: naklejana taśma zwalniająca 3D.

- Taśma zamontowana bezpośrednio tuż po obu stronach przejścia dla pieszych. Co prawda lepsze byłby progi zwalniające, jednak z racji dużej bliskości zjazdów, są one tam niemożliwe.

4.33. Ochla-Żagańska: przejście dla pieszych koło przystanku autobusowego przy sklepie spożywczym.

- Wyjaśnienie w 4.35.

4.34. Ochla-Żagańska: budowa chodnika.

4.35. Ochla-Żagańska: budowa chodnika.

- Na działce 983/2 znajduje się przystanek autobusowy z wykonaną już rampą. Z przystanku tego korzystają mieszkańcy ponad dziesięciu ulic (m.in. Ochla –Akacjowa, Czeremchowa, Brzozowa, Dębowa, czy oczywiście duża część –Żagańskiej), chcący jechać w kierunku centrum Zielonej Góry. Wysiadają tam zaś mieszkańcy ochlańskiego osiedla Ostoja i wsi Jeleniów, którzy zaopatrują się w położonym ok. 30 m na wschód od tego przystanku dużym sklepie spożywczym. Na zdjęciu w geoportal.gov.pl widać nawet wydeptaną przez nich ścieżkę od przystanku do tegoż sklepu. Sklep ten obsługuje całą południowo-zachodnią część Ochli, a w tym intensywnie rozbudowujące się ul. Ochla-Akacjowa i ulice do niej przyległe.

- Jest to jedna z najbardziej ruchliwych ulic, często też ze względu na występujący tam długi odcinek prostej, przekraczana jest na niej dozwolona prędkość (w tym także przez liczne ciężarówki ze Stelmetu w Jeleniowie). Jest to więc szczególnie niebezpieczne dla kobiet z wózkami i dzieci idących do/z przystanku lub sklepu.

- Konieczna jest więc tam budowa przejścia dla pieszych, obsługującego tak przystanek, jak i sklep, tym bardziej, że najbliższe przejście jest obecnie 700 m dalej, zaś po wybudowaniu przejść koło Ostoi oraz przy straży pożarnej, nadal będzie to ok. 430 m i ok. 470 m.  

4.36. Ochla-Żagańska: alternatywne usytuowanie chodnika.

 - Jeszcze lepszym rozwiązaniem ze względów bezpieczeństwa i wygody oieszych, byłoby nie przedłużanie chodnika od przejścia dla pieszych po zjazd do sklepu, tylko dojście z chodnikiem od rampy przystanku do przejścia i dalej poprowadzenie chodnika prostopadle do drogi, aż pod plac sklepu. Nawet jeśli wymagać to będzie nieco większych nakładów finansowych ze względu na budowę mini przepustu nad rowem i dłuższej procedury z powodu konieczności ustaleń z instytucją Wody Polskie. Prosiłbym o opcjonalną wycenę w stosunku do rozwiązania z 4.35.

4.37. Ochla-Żagańska: lampa oświetlająca przejście dla pieszych i przystanek.

4.38. Ochla-Żagańska: próg zwalniający wyspowy. 

4.39. Ochla-Żagańska: próg zwalniający wyspowy. 

- Wymuszenie ograniczenia prędkości ze względu na długi odcinek prostej i bliskość przejścia dla pieszych.

4.40. Ochla-Żagańska: radar dla nadjeżdżających od strony Jeleniowa.   

- Usytuowany pomiędzy laskiem a ul. Ochla-Wspólna (choć wybór miejsca zamontowania jeszcze do dyskusji, bo być może warto go zamontować jeszcze przed wjazdem na Osiedle „Ostoja”…). 

= = = = = REALIZACJA PROJEKTU OCZEKUJĄCEGO NA PRZETARG = = = = = 

Chodzi tu o skomunikowanie piesze z resztą sołectwa 10-11 ulic na Osiedlu „Ostoja”, a także ul. Ochla-Zawilcowa i Ochla-Tenisowa. Na obszarze tym znajduje się obecnie ok. 80 domów (ok. 70 zamieszkałych, ok. 5 zbudowanych ale jeszcze nie zamieszkałych i ok. 5 domów w budowie), które nie mają normalnego, bezpiecznego połączenia z resztą wsi i to w sytuacji, kiedy drogę tę użytkują – często z nadmierną prędkością - ciężarówki z jeleniewskiego Stelmetu. Osobiście miałem tam niebezpieczną sytuację przy omijaniu się dwóch ciężarówek – ja odskoczyłem w kierunku rowu, ale co np. zrobiłaby kobieta idąca z wózkiem… Nie ma tam utwardzonych przystanków, nie ma przejścia dla pieszych pomiędzy przystankami, nie ma światła nawet przy przystankach. Chodnik, rampy przystankowe, oświetlenie, przejście dla pieszych i progi zwalniające, są tam koniecznością. 

4.41. Ochla-Żagańska: budowa chodnika.

4.42. Ochla-Żagańska: lampa.

4.43. Ochla-Żagańska: lampa.

4.44. Ochla-Żagańska: lampa.

4.45. Ochla-Żagańska: lampa.

4.46. Ochla-Żagańska: lampa.

4.47. Ochla-Żagańska: lampa.

4.48. Ochla-Żagańska: lampa.

4.49. Ochla-Żagańska: lampa.

4.50. Ochla-Żagańska: próg zwalniający wyspowy. 

4.51. Ochla-Żagańska: próg zwalniający wyspowy. 

4.52. Ochla-Żagańska: przejście dla pieszych.

4.53. Ochla-Żagańska: Przystanek z peronem - kierunek do Jeleniowa.

4.54. Ochla-Żagańska: próg zwalniający wyspowy. 

4.55. Ochla-Żagańska: próg zwalniający wyspowy. 

4.56. Ochla-Żagańska: Przystanek z peronem - kierunek do Ochli.

4.57. Ochla-Żagańska: budowa chodnika.

4.58. Ochla-Żagańska: lampa.

4.59. Ochla-Żagańska: lampa.

4.60. Ochla-Żagańska: lampa.

4.61. Ochla-Żagańska: lampa.

4.62. Ochla-Żagańska: lampa.

4.63. Ochla-Żagańska: lampa.

4.64. Ochla-Żagańska: naklejana taśma zwalniająca 3D.

- Na dodrze Jeleniów-Ochla, w tym także blisko Osiedla Ostoja (na wysokości jego zabudowań) nierzadko dochodzi do wypadków, więc przynajmniej taśma spowalniająca jest wskazana. Tu jeden z przykładów: https://poscigi.pl/wypadek-w-zielonej-gorze-dachowal-nissan-na-miejscu-sluzby-ratunkowe-zdjecia/

 

UL. OCHLA-AKACJOWA 

5.1. Ochla-Akacjowa: ograniczenie prędkości do 20 km/h.

5.2. Ochla-Akacjowa: ograniczenie prędkości do 20 km/h.

5.3. Ochla-Grzybowa: ograniczenie prędkości do 20 km/h.

- Ograniczenie prędkości konieczne ze względu na długi odcinek prostej i zły stan nawierzchni (w tym także duże wzbijanie kurzu, utrudniające normalne funkcjonowanie domów stojących przy tej ulicy). Nierzadko auta jeżdżą tam z prędkością ponad 50 km/h.

 

UL. OCHLA-GRZYBOWA

6.1. Ochla-Grzybowa: ograniczenie prędkości do 20 km/h.

- Ograniczenie prędkości konieczne ze względu na długi odcinek prostej i zły stan nawierzchni  (w tym także duże wzbijanie kurzu, utrudniające normalne funkcjonowanie domów stojących przy tej ulicy). Nierzadko jeżdżą tam z prędkością ponad 50 km/h.

6.2. Ochla- Grzybowa: próg zwalniający przez całą długość jezdni.

- Wymuszenie ograniczenia prędkości przy wjeździe na odcinek o zagęszczonej zabudowie mieszkalnej, nierzadko stojącej blisko drogi.

6.3. Ochla- Grzybowa: próg zwalniający przez całą długość jezdni.

6.4. Ochla-Grzybowa: ograniczenie prędkości do 20 km/h. - skrzyżowanie.

6.5. Ochla-Grzybowa: ograniczenie prędkości do 20 km/h. - koniec.

 

UL. OCHLA-SADOWA

7.1. Ochla-Sadowa: ograniczenie prędkości do 20 km/h.

7.2. Ochla-Sadowa: ograniczenie prędkości do 20 km/h.

7.3. Ochla-Sadowa: ograniczenie prędkości do 20 km/h.

- Ograniczenie prędkości konieczne ze względu na długi odcinek prostej i zły stan nawierzchni  (w tym także bardzo duże wzbijanie kurzu nie pozwalającego na normalne funkcjonowanie domów stojących przy tej ulicy). Nierzadko jeżdżą tam z prędkością ponad 50 km/h.

 

UL. OCHLA-FOLKLORYSTYCZNA

8.1. Ochla-Sadowa: ograniczenie prędkości do 20 km/h.

8.2. Ochla-Sadowa: ograniczenie prędkości do 20 km/h.

- Ograniczenie prędkości konieczne ze względu na długi odcinek prostej i zły stan nawierzchni  (w tym także duże wzbijanie kurzu, utrudniające normalne funkcjonowanie domów stojących przy tej ulicy). Nierzadko jeżdżą tam z prędkością ponad 50 km/h.

 

UL. OCHLA – PLAC BOGUSŁAWY BŁYSKOSZOWEJ

9.1. Ochla-Plac Bogusławy Błyskoszowej: światła na przycisk przy przejściu dla pieszych koło kapliczki.

- Jest to jedno z najczęściej użytkowanych przejść, ze względu na dojście do: sklepów, kebaba, kościoła, świetlicy wiejskiej, przystanku itd.

9.2. Ochla-Plac Bogusławy Błyskoszowej: sprawdzenie jakości działania lustra.  

- Są zgłoszenia o nie do końca poprawnie działającym lustrze przy kapliczce, ponoć za bardzo oddala nadjeżdżających. Ja nie mam takiego odczucia, niemniej proszę o sprawdzenie jakości jego działania.

 

UL. OCHLA-SOSNOWA

10.1 Ochla-Sosnowa: spowalniacz ścieżki rowerowej.

- Ma on wymusić zmniejszenie szybkości rowerzysty, a nawet jego zatrzymanie się, ponieważ samochody wyjeżdżając z ul. Ochla-Sosnowa, nie widzą rowerzystów jadących ścieżką od strony Kiełpina, co może doprowadzić do wypadku.  

10.2. Ochla-Sosnowa: poprawienie usytuowania znaku ograniczenie prędkości do 30 km/h.

- Obecnie znak ten jest słabo widoczny dla osób wjeżdżających na ul. Ochla-Sosnowa, więc należałoby go przestawić nieco bliżej wjazdu.

10.3 Ochla-Sosnowa: próg zwalniający pomiędzy ul. Kożuchowską a Konopnickiej.

- Proponowana lokalizacja to ok. 90 m. idąc od ul. Ochla-Kożuchowska i ok. 35 m od ul. Ochla-Konopnickiej. Próg konieczny ze względu na długi odcinek prostej, na którym samochody przekraczają dozwoloną tam prędkość. Nie ma zaś tam żadnego pobocza, więc piesi muszą iść jezdnią. Dodatkowo przechodzi tamtędy ścieżka rowerowa.     

10.4. Ochla-Sosnowa: ograniczenie prędkości do 20 km/h.

10.5. Ochla-Sosnowa: ograniczenie prędkości do 20 km/h.

- Ograniczenie prędkości do 20 km/h konieczne ze względu na długi odcinek prostej i słaby stan nawierzchni  (w tym także duże wzbijanie kurzu). Nierzadko rozwijane są tam prędkości ponad 50 km/h.

 

UL. OCHLA-OSIEDLOWA

11.1. Ochla-Osiedlowa: ograniczenie prędkości do 20 km/h.

11.2. Ochla-Osiedlowa: ograniczenie prędkości do 20 km/h.

- Ograniczenie prędkości konieczne ze względu na fakt bardzo częstego przekraczania prędkości przez auta (szczególnie kurierów) w sytuacji, kiedy tamtejsza droga ma zły stan nawierzchni, a zabudowa mieszkalna ma charakter osiedlowy

 

UL. OCHLA-MIXDORFA 

12.1. Ochla-Mixdorfa: znak stop dla wyjeżdżających.  

12.2. Ochla-Mixdorfa: uwidocznić znak ostrzegający przed ścieżką rowerową. 

- Jest tam bardzo słaba widoczność na nadjeżdżających z prawej strony, tak samochody, jak i szczególnie rowerzystów.    

 

UL. OCHLA-STAMMA

= = = = = REALIZACJA PROJEKTU OCZEKUJĄCEGO NA PRZETARG = = = = = 

13.1. Ochla-Stamma: budowa ulicy o nawierzchni z kostki.

13.2. Ochla-Stamma: studzienka  i skrzynka chłonna kanalizacji deszczowej.

13.3. Ochla-Stamma: studzienka i skrzynka chłonna kanalizacji deszczowej.

13.4. Ochla-Stamma: próg zwalniający.

13.5. Ochla-Stamma: studzienka i skrzynka chłonna kanalizacji deszczowej.

13.6. Ochla-Stamma: rów odwadniający.

13.7. Ochla-Stamma: próg zwalniający.

13.8. Ochla-Stamma: studzienka i skrzynka chłonna kanalizacji deszczowej.

 

UL. OCHLA-SMOCZYKA

= = = = = REALIZACJA PROJEKTU OCZEKUJĄCEGO NA PRZETARG = = = = = 

14.1. Ochla-Smoczyka: utwardzenie południowej części ulicy.

- Prace zaplanowane w ramach budowy ul. Ochla-Stamma, mające zapobiegać nanoszeniu na nią piachu.

 

UL. OCHLA-LEŚNA

= = = = = REALIZACJA PROJEKTU OCZEKUJĄCEGO NA PRZETARG = = = = = 

   - Prace zaplanowane w ramach budowy ul. Ochla-Stamma.

15.1. Ochla-Leśna: budowa ulicy o nawierzchni z kostki.

15.2. Ochla-Leśna: studzienka i skrzynka chłonna kanalizacji deszczowej.

15.3. Ochla-Leśna: próg zwalniający.

15.4. Ochla-Leśna: studzienka i skrzynka chłonna kanalizacji deszczowej.


UL. OCHLA-STRUMYKOWA

= = = = = GOTOWY PROJEKT OCZEKUJĄCY NA REALIZACJĘ = = = = = 

16.1-16.2. Ochla-Strumykowa: Budowa nowego przepustu i jego oświetlenie

- Uszkodzone rury przepustu i osuwający się grunt po obu stronach drogi grozi wypadkiem. Konieczna jest budowa nowego odpowiednio zabezpieczonego i oświetlonego przepustu. Został już wykonany projekt i uzgodnienia branżowe.

 

UL. OCHLA-GÓRNA

- Jest to miejscami bardzo wąska ulica, gdzie z trudnością mijają się dwa auta. Sytuację ta pogorszyła się po pracach kanalizacyjnych, kiedy to profilując jezdnię, przycięto miejscami pobocze, pozostawiając dużą różnice wysokości. Coraz częściej dochodzi tam do awantur o pierwszeństwo przejazdu itp. Poniżej przykładowe zdjęcie takiego miejsca. Proszę więc o zniwelowanie pobocza, by zwiększyć możliwość mijanie się aut, ale tylko w tych miejscach, gdzie po zniwelowaniu, spływająca drogą woda nie będzie mogła wdzierać się na posesje i je zalewać. Warto też rozważyć wprowadzenie na ul. Ochla-Górna ruch jednokierunkowego, co zresztą było już planowane przy pracach projektowych nad tamtą drogą. Przynajmniej część mieszkańców jest temu przychylna.


UL. OCHLA – WSZYSTKIE DROGI SOŁECTWA

Proszę także w odniesieniu do wszystkich ulic w sołectwie Ochla o:

- sprawdzenie potrzeby zamontowania innych ewentualnych pionowych lub poziomych znaków drogowych porządkujących ruch lub zwiększających bezpieczeństwo;

- uzupełnienie słupków drogowych i ich oznakowania (znaki kilometrowe i hektometrowe);

- ograniczenie prędkości dla samochodów ciężarowych do maksimum 45 km/h, na ulicach, gdzie nie ma ogólnego ograniczenia prędkości do tej lub niższej wartości.

 

Opracował: Paweł Szymon Towpik

 

 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz, ukaże się on, po jego zatwierdzeniu przez moderatora.