Początki Audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Ochli sięgają jeszcze listopada 2018 r., kiedy to spotykając się z Państwem przed wyborami, m.in. zbierałem jednocześnie uwagi odnośnie bezpieczeństwa na ochlańskich drogach i chodnikach. Później te uwagi zostały uzupełnione o kolejne kwestie, zebrane już poprzez zgłoszenia na grupie Nasza Ochla, napływające do mnie e-maile, rozmowy z mieszkańcami przy okolicznościowych spotkaniach, dyskusje w gronie Rady Sołeckiej, a także moje własne ustalenia podczas wielu wizji lokalnych na wszystkich ulicach w Ochli. Zasadniczo audyt ten zakończyłem późną wiosną 2019 r., wymagał on tylko wtedy uporządkowanego opisania i uzupełnienia mapy wizualizującej poszczególne jego podpunkty. Nie było jednak wtedy sensu przystępować do jego realizacji, ze względu na fakt zbliżającego się rozkopywania wszystkich ujętych w nim dróg, w ramach budowy sieci kanalizacyjnej. Nie było też wtedy wystarczających środków finansowych, by podjąć się przeprowadzenia najważniejszych jego założeń. Dziś większość prac kanalizacyjnych jest już ukończona, zaś możliwości sfinansowania poszczególnych rozwiązań wydają się bardziej prawdopodobne niż wcześniej. Dlatego też zakończyłem tworzenie audytu i dnia 22 lipca przesłałem do Departamentu Zarządzania Drogami, na ręce odpowiedzialnego za te aspekty zarządzania drogami wicedyrektora p. Krzysztofa Staniszewskiego oraz kierownika Biura Ruchu Drogowego p. Arkadiusza Sobków. Całość prac nad Audytem bezpieczeństwa ruchu drogowego w Ochli zajęła mi około 85 godzin (licząc czas: zapoznawania się z propozycjami zmian jakie w dużej ilości napływały od mieszkańców, odpowiadania wszystkim wnioskodawcom, weryfikowania propozycji w terenie, sprawdzania także innych ulic, analizowania różnych przepisów odnośnie stosowania znaków drogowych, progów, barierek itp., a także czas cząstkowych i ostatecznego opracowania pisemnego i graficznego), do tego należy jeszcze dodać ok. 35 godzin różnych prac (np. analizy projektów oraz sporządzanie pisemnych i graficznych propozycji rozwiązania różnych poszczególnych kwestii projektowych, bieżące konsultacje z projektantem, wizyty w terenie, pisma i kontakty z Urzędem Miasta monitorujące postęp prac itp.) związanych z budową ul. Stamma i wschodniej części ul. Leśnej, przepustu na ul. Strumykowej oraz przede wszystkim budową chodnika i oświetlenia na Osiedle „Ostoja”, z czym było najwięcej problemów.
Poniżej przedstawiam wyciąg z tego audytowego wniosku. Dla lepszej orientacji terenowej, wszystkie czekające na realizację podpunkty, zostały naniesione na niniejszą fotomapę: https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1FEALauo08GE9HPUCTkVF98q9m1W-5zWx&usp=sharing
Poszczególne propozycje przedstawiają się więc następująco:
UL. OCHLA-ZIELONOGÓRSKA
(droga powiatowa Nr
1.1.
Ochla-Zielonogórska:
uszkodzona nawierzchnia asfaltu
- Powierzchnia jezdni na zakręcie przy wylocie ul.
Ochla - Św. Huberta ma liczne ubytki asfaltu, które wymagają naprawy.
1.2. Ochla-Zielonogórska: oznakowanie
pieszych na ścieżce rowerowej - początek
- Oznakowanie powinno zaczynać się przy przejścia
dla pieszych znajdującym się w rejonie wylotu ul. Ochla – Św. Huberta. Miejsce
to wynika z faktu, iż w niedalekiej odległości od niego znajduje się: 5 domów
zamieszkałych przez ok. 10 rodzin, ośrodek jazdy konnej, a nieco dalej na
południe główne wejście do Muzeum Etnograficznego, najczęściej odwiedzanego pieszo
przez mieszkańców Ochli. Oznakowanie powinno być naniesione aż do skrzyżowania
ul. Ochla-Zielonogórska z ul. Ochla-Leśna.
- Co jakąś odległość powinny być naniesione na asfalt ścieżki rowerowej znaki poziome w postaci dorosłego człowieka z dzieckiem, które przypominać będą rowerzystom Art. 11 Prawa o Ruchu Drogowym, który mówi, że: w przypadku braku chodnika lub pobocza lub niemożności korzystania z chodnika lub pobocza, pieszy może korzystać z drogi dla rowerów.
- Niestety bardzo często rowerzyści nie dostosowują
jazdy do faktu, że przebiegająca przy ul. Ochla-Zielonogórska ścieżka rowerowa jest
także trasą komunikacyjna dla pieszych, gdyż niemal na całym odcinku tej ulicy (poza
ostatnimi ok.
1.3. Ochla-Zielonogórska: próg zwalniający wyspowy.
- Ma za zadanie zmniejszać prędkość pojazdów, ze
względu na dwa lekkie zakręty oraz przede wszystkim by ułatwiać wałczanie się
do ruchu wyjeżdżającym z bocznych ulic oraz bezpośrednio ze znajdujących się
tam posesji mieszkalnych. Wymuszanie zmniejszania często przekraczanej tam
prędkości, zwiększa też bezpieczeństwo poruszających się rowerzystów i pieszych
po ścieżce rowerowej, która przebiega tam bezpośrednio przy jedni.
1.4. Ochla-Zielonogórska: próg zwalniający wyspowy.
- Dla jadących na północ, którzy zechcą rozpędzać
się po minięciu zabudowy mieszkalnej, będzie zmniejszać prędkość wjazdu na
odcinek tuż przed głównym wjazdem do skansenu oraz znajdującym się tam przejściem
dla pieszych i przystankiem.
1.5. Ochla-Zielonogórska: spowalniacz na ścieżce
rowerowej przy wyjeździe z ul. Ochla-Słoneczna.
- Spowalniacz, ze względu na nadmierne prędkości
rowerzystów jadących po ścieżce. Jest to też miejsce, gdzie rozpoczyna się
zabudowa mieszkalna i wyjazdy z poszczególnych posesji.
1.6. Ochla-Zielonogórska: poszerzenie czerwonego
oznaczenia wyjazdu z ul. Ochla-Słoneczna.
- Poszerzenie czerwonego oznaczenia przejazdu
rowerzystów, dla zwiększenia uwagi kierowców wyjeżdżających z ul.
Ochla-Słoneczna.
1.7. Ochla-Zielonogórska: barierki ochronne pomiędzy
drogą, a ścieżką rowerową – początek.
- Barierki ochronne, czyli ogrodzenia typu U-12 powinny
zostać zamontowane dla bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów na ścieżce rowerowej,
ze względu na fakt, iż samochody poruszające się ul. Ochla-Zielonogórska jeżdżą
tam bardzo często z prędkością przekraczającą
- Nie znalazłem w przepisach drogowych nakazu
zachowania minimalnych odległości, pomiędzy krawężnikiem jezdni, a taką
barierką (są tylko wytyczne co do barier drogowych typu U-14). To, że barierki
takie mogą być montowane bezpośrednio przy krawężniku jezdni, potwierdza też
powszechna praktyka ich stosowania. Zresztą, właśnie tam są rekomendowane,
gdzie ze względu na brak miejsca, nie da się w inny sposób oddzielić pieszych i
rowerzystów od drogi.
- Odcinek wskazany do montażu barierek ma łączną długość
ok.
1.8. Ochla-Zielonogórska: czerwone oznaczenie na
ścieżce rowerowej przy wyjeździe z ul. Ochla-Porannej Rosy.
- Oznaczenie na czerwono przejazdu dla rowerzystów,
dla zwiększenia uwagi tak rowerzystów jadących ścieżką, jak kierowców wyjeżdżających
z ul. Ochla- Porannej Rosy.
1.9. Ochla-Zielonogórska: lustro
dla wyjeżdżających z ul. Ochla-Porannej Rosy.
-
Konieczne
ze względu na ograniczoną widoczność drogi i ścieżki rowerowej dla
wyjeżdżających z ul. Ochla-Porannej Rosy.
1.10. Ochla-Zielonogórska: próg zwalniający wyspowy.
- Ma zmniejszyć prędkość by chronić odcinek ul.
Ochla-Zielonogórska z zabudową mieszkalną, wyjazdami bocznych z ulic oraz dwa
lekkie zakręty
1.11. Ochla-Zielonogórska: próg zwalniający wyspowy.
- Ma zmniejszyć prędkość by chronić odcinek ul.
Ochla-Zielonogórska po wyjściu z łuku, a przed wjazdem do sklepu ogrodniczego i
na dłuższą prostą w kierunku cmentarza
1.12. Ochla-Zielonogórska:
przejście dla pieszych przy przystanku koło
cmentarza i boiska.
- Obecność dwóch obiektów publicznych oraz
przystanek dla kilkunastu ulic z zabudową mieszkalną, sprawia że w miejscu tym
ulica jest często przekraczana przez pieszych. Natomiast przechodzenie w
niedostosowanym do tego miejscu, było już tam powodem wypadków (m.in. w jednym
z nich dziecko straciło tam stopę).
1.13. Ochla-Zielonogórska:
próg zwalniający wyspowy.
1.14. Ochla-Zielonogórska: próg zwalniający wyspowy.
- Przejście będzie leżeć na dłuższym odcinku
prostej, gdzie jadący często przekraczają dozwolone prędkości, dlatego powinno
być chronione przez progi.
1.15. Ochla-Zielonogórska:
lustro dla
wyjeżdżających z ul. Mixdorfa.
- By możliwa była obserwacja drogi, a szczególnie ścieżki
rowerowej, co utrudnia znajdujące się tam ogrodzenie cmentarza i tamtejsza
roślinność.
1.16. Ochla-Zielonogórska:
przejście dla pieszych do sklepu i na cmentarz.
-
Ze względu na konieczność bezpiecznego dojścia do sklepu, a także przejścia
dalej na pobliski przystanek, cmentarz i boisko (gdyż od strony zachodniej
chodnik się już kończy). Około dekadę temu, nieco niżej samochód śmiertelne
potrącił przechodzącego przez jezdnię pieszego.
1.17. Ochla-Zielonogórska: próg zwalniający wyspowy.
1.18. Ochla-Zielonogórska:
próg zwalniający wyspowy.
- Przejście będzie leżeć na dłuższym odcinku
prostej, gdzie jadący często przekraczają dozwolone prędkości, dlatego powinno
być chronione przez progi. Spowolni to także jazdę dalej na południe, gdzie
znajduje się już teren o zwartej zabudowie mieszkalnej.
1.19. Ochla-Zielonogórska:
na ścieżce rowerowej oznakowanie pieszych – koniec
1.20. Ochla-Zielonogórska:
barierki ochronne pomiędzy drogą a ścieżką rowerową - koniec
1.21. Ochla-Zielonogórska:
ograniczenie prędkości do
1.22. Ochla-Zielonogórska:
zakaz parkowania aut.
- Niektórzy mieszkańcy tej części ul.
Ochla-Zielonogórska (lub ich goście), nierzadko parkują na ulicy, przez co
utrudniają płynny przejazd innym kierowcom, szczególnie jeśli w danym momencie
nadjeżdżają samochody z obu kierunków ruchu.
1.23. Ochla-Zielonogórska:
sygnalizacja świetlna na przejściu dla pieszych.
- Jest to jedno z trzech przejść o największym
natężeniu ruchu w sołectwie, przez które przechodzą osoby idące do sklepu, na
cmentarz, przystanek, czy też dzieci z północno-zachodniej części Ochli idące
do szkoły. Przejeżdża tu nie tylko większość mieszkańców Ochli jadąca do lub z
Zielonej Góry, ale też jest to także trasa autobusów MZK i PKS oraz licznych
ciężarówek.
1.24. Ochla-Zielonogórska:
próg zwalniający wyspowy.
- ma zmniejszyć prędkość przed nieco dalej położonym
przystankiem autobusowym
1.25. Ochla-Zielonogórska:
próg zwalniający wyspowy.
- Wszystkie wyspowe progi zwalniające na ul.
Ochla-Zielonogórska, podyktowane są bardzo długim odcinkiem prostej, przy
jednoczesnej koncentracji obiektów publicznych (boisko, cmentarz, sklep, 4x
przystanek autobusowy), kilku wyjazdach z bocznych ulic o gęstej zabudowie
mieszkalnej oraz wielu bezpośrednich wyjazdów z posesji mieszkalnych.
- Wybierając miejsce lokalizacji tego i
wcześniejszego progu, kierowałem się także tym, by nie były one umiejscowione naprzeciw
budynków mieszkalnych (ze względu na ewentualny hałas i drgania).
1.26. Ochla-Zielonogórska:
zakaz parkowania aut.
1.27. Ochla-Zielonogórska:
ograniczenie prędkości do
1.28. Ochla-Zielonogórska:
sygnalizacja świetlna na przejściu dla pieszych.
- Jest to jedno z trzech przejść o największym
natężeniu ruchu w sołectwie, przez które przechodzą osoby korzystające z
położonych w pobliżu przystanku i sklepów, a także dzieci idące do szkoły z
zachodniej i południowo-zachodniej części Ochli. Przejeżdża tu nie tylko
większość mieszkańców Ochli jadąca do lub z Zielonej Góry, ale też jest to
także trasa autobusów MZK i PKS oraz licznych ciężarówek.
UL. OCHLA-KOŻUCHOWSKA (droga wojewódzka Nr 279)
2.1.
Ochla-Kożuchowska: ograniczenie prędkości do
- Ograniczenie prędkości do
2.2. Ochla-Kożuchowska:
naklejana taśma zwalniająca 3D.
- Ma chronić przejście dla pieszych przy szkole,
wymuszając zmniejszenie prędkości.
2.3. Ochla-Kożuchowska:
sygnalizacja świetlna na przejściu dla pieszych.
- Jest to jedno z przejść o największym natężeniu
ruchu, przez które przechodzą dzieci by dostać się do szkoły.
2.4. Ochla-Kożuchowska:
naklejana taśma zwalniająca 3D.
- Ma chronić przejście dla pieszych przy szkole,
wymuszając zmniejszenie prędkości.
2.5. Ochla-Kożuchowska:
naklejana taśma zwalniająca 3D.
- Ma chronić wjazd na łuk przed szkołą oraz
przejście dla pieszych, wymuszając zmniejszenie prędkości.
2.6. Ochla-Kożuchowska: lustro.
- Ma ukazywać samochody nadjeżdżające od południa, gdyż
wyjeżdżający od zachodu mają słabą widoczność jeśli chodzi o znajdujący się tam
zakręt.
2.7. Ochla-Kożuchowska:
naklejana taśma zwalniająca 3D.
- Ma chronić przejście dla pieszych i wjazd na łuk
przy skrzyżowaniach z ul. Ochla-Zacisze i ul. Ochla-Osiedlowa, wymuszając
zmniejszenie prędkości.
2.8. Ochla-Kożuchowska:
potrzeba wyregulowania stojącego tam lustra.
- Osoby jadące od strony ul. Ochla-Osiedlowa, zgłaszają
konieczność dokładniejszego ustawienie lustra, by była lepszej widoczności
nadjeżdżających pojazdów od wschodniej strony ul. Ochla-Kożuchowska.
2.9. Ochla-Kożuchowska:
barierki pomiędzy krzyżem i płotem, a ul. Kożuchowską.
- W
tym miejscu miało miejsce kilka wypadków, kiedy to samochody osobowe i
ciężarowe, uderzały w krzyż, a nawet przełamywały płot i wjeżdżały na ogród,
stanowiąc bardzo poważne zagrożenie dla tamtejszych mieszkańców (pismo od
mieszkańców w załączeniu).
-
Konieczne jest zabezpieczenie tego miejsca barierkami, które nie tylko chronić
będą mieszkańców posesji za krzyżem (poprzez wytrącenie prędkości przez
uderzający pojazd i przedłużenie możliwego czasu reakcji mieszkańców za
płotem), ale też mieszkańców, którzy przychodzą pod krzyż (np. z okazji
niektórych kościelnych świąt, czy bieżącej opieki nad tym miejscem).
2.10. Ochla-Kożuchowska:
przejście dla pieszych.
- Przejście obsługiwałoby oba przystanki, a także park
maszynowy i biura. Obecnie park i biura znajdują się tylko po północnej stronie
drogi, jednak wg tym roku rozpocznie się także rozszerzenie tamtejszej
działalności na działkę położoną po południowej stronie drogi. Przejście
oddalone będzie od poprzedniego przejścia o ok.
2.11. Ochla-Kożuchowska:
spowalniacz ścieżki rowerowej.
- Spowolnienie jest konieczne ze względu na wyjazd z
posesji oraz przede wszystkim konieczność zmniejszenia prędkości przed
przystankiem, by chronić pieszych, dla których jadący z nadmierną prędkością
rowerzyści są zagrożenie dla ich zdrowia, a nawet życia.
2.12. Ochla-Kożuchowska: na ścieżce rowerowej
oznakowanie pieszych - kontynuacja dla jadących na wschód.
- Co jakąś odległość (aż do punktu 2.25) powinny być naniesione na asfalt ścieżki rowerowej znaki poziome w postaci dorosłego człowieka z dzieckiem, które przypominać będą rowerzystom Art. 11 Prawa o Ruchu Drogowym, który mówi, że: w przypadku braku chodnika lub pobocza lub niemożności korzystania z chodnika lub pobocza, pieszy może korzystać z drogi dla rowerów. Rowerzyści powinni przez to ograniczać prędkość i zwiększyć swoją uwagę, co obecnie bardzo często nie ma miejsca.
- Na ścieżce rowerowej przy ul. Ochla-Kożuchowska bardzo
często dochodził do przekraczania prędkości przez jadących tam rowerzystów,
którzy niejednokrotnie traktują tą ścieżkę jak zwykłą jednię. Było już kilka
kolizji, ale na szczęście jak dotąd nie były one groźne dla pieszych czy
rowerzystów, ale to tylko kwestia czasu.
2.13. Ochla-Kożuchowska:
naklejana taśma zwalniająca 3D.
- Zmniejszenie prędkości ma chronić rozpoczynający
się teren zwartej zabudowy oraz przystanek i znajdujące się za nim przejście
dla pieszych.
2.14.
Ochla-Kożuchowska: ograniczenie prędkości do
- Dla wjeżdżających od wschodu w zwarty teren
zabudowy mieszkalnej na dłuższym odcinku prostej, a także ze względu na
przystanek i park maszynowy, gdzie znacznie częściej niż przy zabudowie
mieszkalnej mają miejsce wjazdy i wyjazdy. Byłoby to przedłużenie odcinka
2.15. Ochla-Kożuchowska:
spowalniacz ścieżki rowerowej.
- By chronić ludzi wychodzących z przejścia dla pieszych
na ścieżkę rowerową przed rowerzystami nadjeżdżającymi z nadmierną prędkością
od zachodu. Ścieżka ze względu na brak chodnika, musi być udostępniona także dla
pieszych.
2.16. Ochla-Kożuchowska:
przejście dla pieszych przy ul. Pustynnej.
- Przejście to jest konieczne przy głównym wjeździe (wylot
ul. Ochla-Palmowa) na teren przeznaczony pod zabudowę jednorodzinną (stoi tam już
3 domy, a kolejne 2-3 są w budowie). Na terenie tym mają funkcjonować 4 ulice i
ok. 80 domów mieszkalnych. Poprzednie planowane
przejście oddalone by było o ok.
- Po obu tronach drogi konieczna jest budowa
przejścia przez rów (od północy do połączenia ze ścieżką rowerową, a od
południa do połączenia z krótkim odcinkiem chodnika, jaki należałoby wybudować
przy wjeździe na to przyszłe osiedle.
2.17. Ochla-Kożuchowska:
spowalniacz ścieżki rowerowej.
- By chronić ludzi wychodzących z przejścia dla
pieszych na ścieżkę rowerową przed rowerzystami nadjeżdżającymi z nadmierną
prędkością od wschodu. Ścieżka ze względu na brak chodnika, musi być
udostępniona także dla pieszych.
2.18. Ochla-Kożuchowska:
spowalniacz ścieżki rowerowej.
- By chronić ludzi wychodzących ze swoich posesji,
których furtki znajdują się bezpośrednio przy ścieżce rowerowej, przed
rowerzystami nadjeżdżającymi z nadmierną prędkością od zachodu. Ścieżka ze
względu na brak chodnika, musi być udostępniona także dla pieszych.
2.19. Ochla-Kożuchowska: przejście dla pieszych nr 1 przy Ogródkach
Działkowych „Sawanna”.
- Z przejścia tego będą korzystały głównie osoby
starsze, jakich wiele odwiedza ogródki działkowe. Obecnie na całej długości
ogródków działkowych przy ul. Ochla-Kożuchowska, nie ma ani jednego przejścia
dla pieszych.
2.20. Ochla-Kożuchowska:
spowalniacz ścieżki rowerowej.
- By chronić pieszych idących z przejścia oraz
wychodzących z posesji obok, przed jadącymi z nadmierną prędkością
rowerzystami. To również chroni samych rowerzystów.
2.21. Ochla-Kożuchowska:
spowalniacz ścieżki rowerowej.
2.22. Ochla-Kożuchowska:
spowalniacz ścieżki rowerowej.
2.23. Ochla-Kożuchowska:
spowalniacz ścieżki rowerowej.
2.24. Ochla-Kożuchowska:
spowalniacz ścieżki rowerowej.
- Wszystkie cztery spowalniacze powyżej, mają
chronić pieszych wychodzących ze swoich posesji przed jadącymi z nadmierną prędkością
rowerzystami. Ścieżka rowerowa została usytuowana bezpośrednio przed bramami i
furtkami na ich posesje, choć na tym odcinku mogła zostać poprowadzona duktem
leśnym za tymi zabudowaniami (przedłużając się co prawda o ok.
2.25. Ochla-Kożuchowska: na ścieżce rowerowej
oznakowanie pieszych - koniec dla jadących na wschód i początek dla jadących na
zachód.
- Co jakąś odległość (aż do punktu 2.12) powinny być naniesione na asfalt ścieżki rowerowej znaki poziome w postaci dorosłego człowieka z dzieckiem, które przypominać będą rowerzystom jadącym ze wschodu na zachód o Art. 11 Prawa o Ruchu Drogowym, który mówi, że: w przypadku braku chodnika lub pobocza lub niemożności korzystania z chodnika lub pobocza, pieszy może korzystać z drogi dla rowerów. Rowerzyści powinni przez to ograniczać prędkość i zwiększyć swoją uwagę, co obecnie bardzo często nie ma miejsca i przez to dochodzi do kolizji (na szczęście jak dotąd niezbyt groźnych).
2.26. Ochla-Kożuchowska: na ścieżce rowerowej
oznakowanie pieszych - koniec dla jadących na zachód i początek dla jadących na
wschód.
- Ze względu na działkowiczów (często starszych, a
więc niedowidzących i niedosłyszących) stojących na znajdującym się obok
przystanku autobusowym.
2.27. Ochla-Kożuchowska:
spowalniacz ścieżki rowerowej.
- By chronić ludzi wychodzących z przejścia dla
pieszych przed rowerzystami jadącymi z nadmierną prędkością, a tym samym też by
chronić rowerzystów.
2.28. Ochla-Kożuchowska: przejście dla pieszych nr 2 przy Ogródkach
Działkowych „Sawanna” w ich środkowej części.
- Przejście to byłoby oddalone od wcześniejszego o
ok.
2.29. Ochla-Kożuchowska: na ścieżce rowerowej
oznakowanie pieszych - koniec dla jadących na wschód i początek dla jadących na
zachód.
- By chronić wychodzących z przejścia dla pieszych
przed rowerzystami jadącymi z nadmierną prędkością
2.30. Ochla-Kożuchowska:
spowalniacz ścieżki rowerowej.
- By chronić wychodzących z przejścia dla pieszych
przed rowerzystami jadącymi z nadmierną prędkością
2.31. Ochla-Kożuchowska:
naklejana taśma zwalniająca 3D.
- Ma chronić przejście dla pieszych na Osiedle
„Sawanna” i planowane tam przystanki autobusowe, wymuszając zmniejszenie
prędkości w ich rejonie.
2.32. Ochla-Kożuchowska:
spowalniacz ścieżki rowerowej.
- By chronić wychodzących z przejścia dla pieszych
przed rowerzystami jadącymi z nadmierną prędkością.
2.33. Ochla-Kożuchowska: na ścieżce rowerowej oznakowanie
pieszych - początek dla jadących na wschód, koniec dla jadących na zachód.
- Co jakąś odległość powinny być naniesione na ścieżkę rowerową znaki poziome w postaci dorosłego człowieka z dzieckiem, które przypominać będą rowerzystom jadącym od zachodu na wschód o Art. 11 Prawa o Ruchu Drogowym, który mówi, że: w przypadku braku chodnika lub pobocza lub niemożności korzystania z chodnika lub pobocza, pieszy może korzystać z drogi dla rowerów.
2.34. Ochla-Kożuchowska:
przejście dla pieszych przy Osiedlu „Sawanna”.
- Przejście jest tam bezwzględnie konieczne, ze
względu na budujące się na południe od tej ulicy Osiedle „Sawanna”, gdzie ma
powstać 180 domów. Licząc średnio tylko 3 osoby na 1 dom, zamieszka tam ok. 540
osób. Pierwsze ok. 40 domów (20 bliźniaków) zostanie sprzedanych do połowy
sierpnia b.r. Przejście to będą także użytkowali działkowcy wychodzący ze
wschodniej bramy O.D. „Sawanna”.
2.35. Ochla-Kożuchowska:
spowalniacz ścieżki rowerowej.
- By chronić wychodzących z przejścia dla pieszych,
przed rowerzystami jadącymi z nadmierną prędkością.
2.36. Ochla-Kożuchowska:
naklejana taśma zwalniająca 3D.
- Ma chronić przejście dla pieszych na Osiedle
„Sawanna”. Spowalniacze na tej drodze są wskazane ze względu na bardzo częste
przekraczanie tam prędkości przez kierowców, co było już przyczyną wypadków, w
tym także śmiertelnych. Poniżej informacja o jednym z nich: https://gazetalubuska.pl/smiertelny-wypadek-na-drodze-ochla-kielpin/ga/7480535/zd/11935071
2.37. Ochla-Kożuchowska: przystanek
z peronem - kierunek do Kiełpina.
2.38. Ochla-Kożuchowska: przystanek
z peronem - kierunek do Ochli.
- Przystanek z peronem i wiatą jest tam bezwzględnie
konieczny, ze względu na budujące się obok Osiedle „Sawanna”, na 180 domów, o
którym pisałem już w podpunkcie 2.34. Z przystanku tego będą korzystać zarówno
dzieci dojeżdżające do szkoły w Ochli, jak też osoby uczące się lub pracujące w
Zielonej Górze. Najbliższe sklepy osiedle to będzie miało w Ochli (w Kiełpinie
nie ma żadnego), podobnie też kościół, cmentarz, czy boisko.
2.39. Ochla-Kożuchowska:
spowalniacz ścieżki rowerowej.
- By chronić pieszych na przystanku przed
rowerzystami jadącymi z nadmierną prędkością.
2.40. Ochla-Kożuchowska: na ścieżce rowerowej
oznakowanie pieszych - początek dla jadących na wschód, koniec dla jadących na
zachód.
- Co jakąś odległość powinny być naniesione na ścieżkę rowerową znaki poziome w postaci dorosłego człowieka z dzieckiem, które przypominać będą rowerzystom jadącym od wschodu na zachód o Art. 11 Prawa o Ruchu Drogowym, który mówi, że: w przypadku braku chodnika lub pobocza lub niemożności korzystania z chodnika lub pobocza, pieszy może korzystać z drogi dla rowerów.
UL. OCHLA-KS.TERLIKOWSKIEGO (droga wojewódzka Nr 279)
3.1.
Ochla-Ks.Terlikowskiego: naklejana taśma zwalniająca 3D.
- Konieczne dla wjeżdżających na podwójny pochyły
zakręt, przy którym co jakiś czas jadące z nadmierną prędkością samochody (mimo
wcześniej stojącego znaku ograniczenia prędkości do
https://poscigi.pl/zderzenie-opla-i-volkswagena-w-ochli-jedna-osoba-pojechala-do-szpitala/
- Wymuszone w ten sposób
zmniejszenie prędkości, będzie chroniło tak samochody wjeżdżające w ten podwójny zakręt, jak też
ludzi wchodzących na wnioskowane przejście dla pieszych.
3.2.
Ochla-Ks.Terlikowskiego: przejście dla pieszych.
- Ma ono umożliwiać dostęp mieszkańcom
północno-zachodniej Ochli do ul. Ochla-Dębowa, by dalej przejść na
południowo-zachodnią część Ochli. Przejście w tym miejscu będzie miało dobrą
widoczność na zakręt, zaś odległość do dwóch innych najbliższych przejść będzie
wynosiła 190 i
3.3.
Ochla-Ks.Terlikowskiego: naklejana taśma zwalniająca 3D.
- By chronić wchodzących na przejście dla pieszych.
3.4. Ochla-Ks.Terlikowskiego:
chodnik łączący z ul. Ochla-Dębowa.
- Ze względu na coraz większy ruch ul. Ochla-Dębowa,
istnieje konieczność skomunikowania ją z istniejącym już chodnikiem u jej
wylotu na ul. Ochla-Terlikowskiego. Powyżej tego wylotu, co prawda jest
przejście, ale mamy tam zbyt wąskie gardło pobocza, by zmieścić tam chodnik i
barierki ochraniające. Chodnik taki jest natomiast możliwy do budowy od dołu,
wraz ze stosownym zabezpieczeniem go barierkami.
3.5. Barierki ochronne
przy chodniku.
- Ze względu na ostry zakręt i bliskość jezdni.
3.6.
Ochla-Ks.Terlikowskiego: lustro dla wyjeżdżających z ul. Ochla-Dębowa.
- By zwiększyć rozeznanie odnośnie nadjeżdżających z
lewej strony, bo całość zakrętu nie jest widoczna.
3.7.
Ochla-Ks.Terlikowskiego: naklejana taśma zwalniająca 3D.
- By chronić wchodzących na przejście dla pieszych i
zmniejszać prędkość samochodów przed ich wjazdem na podwójny zakręt.
3.8.
Ochla-Ks.Terlikowskiego: przesunięcie przejścia dla pieszych.
- Ze względu na słabą widoczność tego co się dzieje
na zakręcie.
3.9.
Ochla-Ks.Terlikowskiego: naklejana taśma zwalniająca 3D.
- By chronić wchodzących na przejście dla pieszych i
zmniejszać prędkość przed wjazdem na podwójny zakręt.
3.10. Ochla-Ks.Terlikowskiego: przesunięcie do tego
miejsca znaku ograniczenia prędkości (do
- By szybciej wymuszać zmniejszenie prędkości przed
wjazdem na podwójny zakręt i jednocześnie lepiej chronić wchodzących na
przejście dla pieszych.
3.11. Ochla-Ks.Terlikowskiego:
naklejana taśma zwalniająca 3D.
- By chronić wchodzących na przejście dla pieszych,
bo jest tam długi odcinek prostej, przez co samochody rozwijają nadmierną
prędkość i dochodzi do wypadków. Tu link do jednego z
nich: https://poscigi.pl/zderzenie-dwoch-osobowek-w-ochli/
3.12.
Ochla-Ks.Terlikowskiego: przejścia dla pieszych.
- By zmniejszyć odległość z tej części ulicy do
najbliższego przejścia dla pieszych. Obecnie bowiem osoby zamieszkałe przy
ostatniej odnodze ul. Ochla-Terlikowskiego, mają do najbliższego przejścia aż
ok.
3.13.
Ochla-Ks.Terlikowskiego: naklejana taśma zwalniająca 3D.
- By chronić wchodzących na przejście dla pieszych,
bo jest tam długi odcinek prostej.
3.14. Ochla-Ks.Terlikowskiego: znak
ograniczenia prędkości do 50 góra
- Ograniczenie prędkości do góra
3.15. Ochla-Ks.Terlikowskiego: znak pierwszeństwa
przejazdu dla nadjeżdżających od strony Ochli.
- Znak pierwszeństwa również konieczny jest ze względu na dość wąską jezdnię, fatalny stan jej nawierzchni i jej pobocza, a także bardzo częste przekraczanie na niej prędkości. Pierwszeństwo przejazdu powinny mieć pojazdy jadące od strony Ochli w kierunku Świdnicy, gdyż po północnej krawędzi jezdni jest znacznie węższe pobocze, niż od strony południowej. Mimo tej różnicy, nie zawsze samochody jadące od strony Świdnicy chcą zjeżdżać na to szersze pobocze.
3.16. Ochla-Ks.Terlikowskiego: Załatanie
dziur drogi i pobocza.
- Obecny stan nawierzchni drogi i pobocza miejscami grozi uszkodzeniem samochodu, a nawet wypadkiem. Poniżej link i zdjęcie obrazujące stan tej drogi:
3.17. Ochla-Ks.Terlikowskiego: znak
ograniczenia prędkości do 50 góra
- Z tych samych względów co przy 3.14, tyle że dla nadjeżdżających od strony Świdnicy.
3.18. Ochla-Ks.Terlikowskiego: znak pierwszeństwa przejazdu dla nadjeżdżających od strony Ochli.
- Znak pierwszeństwa z tych samych względów co przy 3.15, tyle że dla nadjeżdżających od strony Świdnicy. Należałoby go usytuować tuż po znaku granicy gmin, gdyż po stronie gminy Świdnica, zarówno droga, jak i pobocze są w znacznie lepszym stanie.
UL. OCHLA-ŻAGAŃSKA
(droga powiatowa Nr
4.1. Ochla-Żagańska: słup
zagradzający chodnik k. przejścia przy skrzyżowaniu z Pl. Błyskoszowej
(konieczne przesunięcie słupa).
- Słup stoi na chodniku, przez co
nie da się tam przejść z wózkiem dziecięcym, co z kolei wymusza chwilowy zjazd
wózkiem na jezdnię, z jednoczesnym dwukrotnym pokonaniem wysokiego krawężnika.
Ze względu na znajdujący się tam niebezpieczny zakręt, z całkowitym brakiem
widoczności, tego co nadjeżdża od zachodu, jednocześnie przy częstych
przejazdach ciężarówek (szczególnie z jeleniowskiego Stelmetu), rodzi to
szczególne niebezpieczeństwo. Poniżej link uwidaczniający usytuowanie tego
słupa: https://www.google.pl/maps/@51.8778857,15.4669367,3a,75y,248.62h,70.3t/data=!3m6!1e1!3m4!1sMS_zRn7tdD5lnW6x2wmMAQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl&authuser=1
4.2.
Ochla-Żagańska: wykup gruntu i przesunięcie chodnika dalej od drogi.
- Wyjaśnienie w kolejnym
podpunkcie.
4.3.
Ochla-Żagańska: barierka ochronna.
- Zakręt ten jest niebezpieczny tak
dla samochodów, jak też pieszych i ma na to wpływ zarówno ograniczona
widoczność (wysunięta zabudowa), wąski i idący bezpośrednio przy jezdni chodnik
oraz częste przekraczanie prędkości. Szczególnie kiedy na zakręt wjadą dwie
ciężarówki, albo autobusy, piesi spychani są z tego chodnika pod sam płot. Co
więcej, przekraczające prędkość samochody niejednokrotnie przecinały chodnik,
forsowały ogrodzenie i wjeżdżały na znajdujące się tam od południa podwórka. Szczęśliwie
jak dotąd miało to miejsce bez potracenia pieszych, ale tragedia jest tam tylko
kwestią czasu.
- Chcąc rozwiązać problem tego zakrętu,
Miasto powinno wykupić pas gruntu o szerokości około
4.4.
Ochla-Żagańska: przesunięcie chodnika dalej od drogi.
- Wyjaśnienie w kolejnym
podpunkcie.
4.5.
Ochla-Żagańska: barierka ochronna.
- Na dalszym odcinku południowej
strony niebezpiecznego zakrętu, mieszkańcy Ochli, obawiając się iść tamtejszym
chodnikiem, sami wytyczyli ścieżkę skrajnie od jezdni:
- Na tym odcinku chodnik można
odsunąć od jezdni, bez wykupu ziemi, jednocześnie uzyskując miejsce na
postawienie barierek ochronnych.
4.6.
Ochla-Żagańska: przesunięcie chodnika dalej od drogi.
- Wyjaśnienie w kolejnym
podpunkcie.
4.7.
Ochla-Żagańska: barierka ochronna.
- Północna strona tego samego niebezpiecznego
zakrętu. Zbyt duża prędkość, złe warunki atmosferyczne itp. doprowadziły tam
już do co najmniej kilku wypadków, włącznie z wjeżdżaniem samochodami w stojący
tam budynek mieszkalny lub gospodarczy, czego skutki nadal można zobaczyć. Poniżej
link do jednego z wypadków: https://poscigi.pl/chevrolet-roztrzaskal-sie-o-dom-robiac-dziure-w-scianie-na-miejscu-zielonogorska-policja-zdjecia/
- Istniejący tam chodnik przylega
bezpośrednio do jezdni, co stanowi duże zagrożenie dla pieszych. Zagrożenie to
można zmniejszyć przesuwając chodnik dalej od jezdni i odgradzając go barierkami
ochronnymi. Przesunięcie to jest możliwe bez konieczności zakupu gruntu, gdyż
działka drogowa jest w tamtym miejscu wystarczająco szeroka.
- Jedynie na odcinku kilku metrów
od strony północno-wschodniej zakrętu, na długości wystającego czerwonego
dachu, barierka ochronna musi stać blisko jezdni, gdyż ze względu na ową
konstrukcję dachową, na tym odcinku nie da się odsunąć chodnika od jezdni. Nie znalazłem w przepisach
drogowych nakazu zachowania minimalnych odległości, pomiędzy krawężnikiem
jezdni, a taką barierką. To, że barierki mogą być montowane bezpośrednio przy
krawężniku jezdni, potwierdza też powszechna praktyka ich stosowania. Zresztą,
właśnie tam są rekomendowane, gdzie ze względu na brak miejsca, nie da się w
inny sposób oddzielić pieszych i rowerzystów od drogi.
4.8.
Ochla-Żagańska: lustro dla wyjeżdżających z ul. Ochla-Zacisze.
- Ze względu na konieczność lepszej
widoczności (bez zbytniego wysunięcia się w zakręt) samochodów nadjeżdżających
od zachodniej (lewej) strony.
4.9.
Ochla-Żagańska: wysepka
zwężająca jezdnię.
4.10.
Ochla-Żagańska: wysepka
zwężająca jezdnię.
- Wysepki zwężające jezdnię
wymuszałyby zmniejszenie prędkości, co na pewno zmniejszałoby ilość wypadków,
czy to „wypadnięcia” na zewnątrz łuku (przez auta jadące od zachodu), czy też
do wewnątrz łuku przez nadjeżdżających od pn.-wsch. Jednocześnie też chroniłyby
także wskazane tam przejście dla pieszych.
4.11.
Ochla-Żagańska: przejście dla pieszych pomiędzy wysepkami zwężającymi jezdnię.
- Przejście to jest konieczne
przede wszystkim ze względu na fakt, iż piesi notorycznie przechodzą przez ul.
Ochla-Żagańska na odcinku pomiędzy uszkodzonymi zabudowaniami, a wylotem ul. Ochla-Zacisze.
Przechodzą tam: osoby
idące z pałacu, lub od strony ul. Ochla-Zacisze, które chcą wejść na ul. Ochla-3
Maja, lub iść dalej ul. Ochla-Żagańska, gdyż na całej jej długości chodnik jest
jedynie po północnej stronie tej drogi; przechodzą tam matki z wózkami, które
nie mogą iść chodnikiem zatarasowanym przez słup; a szczególnie przechodzą
tamtędy wszyscy mieszkańcy zachodniej części Ochli, którzy chcą dostać się do
znajdującego się nieopodal wiejskiego parku. Jako dowód na to załączam
oświadczenie pobliskich mieszkańców. Przejście oddalone by było od poprzedniego o ok.
4.12.
Ochla-Żagańska: budowa chodnika dalej od drogi.
- W tym miejscu budowa chodnika jest możliwa bez wykupu gruntów, ponieważ działka, na której by przebiegał, jest nieruchomością miejską.
4.13.
Ochla-Żagańska: barierka ochronna.
- Przy wspomnianym w 4.12. chodniku, konieczna by była także barierka ochronna, ze względu na przebiegający tam blisko zakręt.
4.14.
Ochla-Żagańska: alternatywne usytuowanie chodnika.
- Jeśli chodnik 4.12 i barierka 4.13 nie zmieszczą się ze
względu na rosnące tam duże drzewo, które bezwzględnie powinno zostać zachowane,
można wytyczyć alternatywną trasę chodnika, gdyż tamtejszy teren należy do
Miasta.
4.15.
Ochla-Żagańska: lampa oświetlająca przejście dla pieszych.
4.16.
Ochla-Żagańska: wysepka
zwężająca jezdnię.
4.17.
Ochla-Żagańska: wysepka
zwężająca jezdnię.
- Na odcinku tym wielokrotnie
dochodziło do wypadków, poniżej linki do kilku z nich:
https://poscigi.pl/czolowe-zderzenie-osobowek-w-ochli-cztery-osoby-zostaly-ranne-zdjecia/
https://poscigi.pl/samochod-uderzyl-w-dom-w-zielonej-gorze-zdjecia/
- Teoretycznie można tu by
zamontować zwalniające progi wyspowe, jednak mogłyby one niekorzystnie wpływać
na znajdujący się bardzo blisko obok dom mieszkalny, tym bardziej, że ma on
bardzo słabe fundamenty, gdyż jest to były budynek gospodarczy z przełomu
XVIII/XIX w.
- Dobrym rozwiązaniem byłyby więc wysepki
zwężające jezdnię, które wymuszałyby zmniejszenie prędkości przy wjeździe w
zakręt (jadąc na zachód) oraz wyjeździe z zakrętu na prostą (jadąc na wschód). Jednocześnie
też ochraniałyby przejście dla pieszych. Pewnie też w jakimś stopniu miałyby
wpływ na przejazd z mniejszą prędkością przez kolejne przejście dla pieszych i
zakręt (jadąc na wschód).
4.18. Ochla-Żagańska:
przejście dla pieszych pomiędzy wysepkami zwężającymi jezdnię.
- Co prawda kolejne przejście dla
pieszych byłoby oddalone o ok.
4.19.
Ochla-Żagańska: budowa chodnika maksymalnie odsuniętego od drogi.
4.20.
Ochla-Żagańska: budowa chodnika maksymalnie odsuniętego od drogi.
4.21.
Ochla-Żagańska: barierka ochronna.
- Dwa krótkie odcinki chodnika z
barierką ochronną, prowadzące do przejścia dla pieszych. Wyjaśnienie,
jak przy przejściu 4.18.
4.22.
Ochla-Żagańska: przesunięcie chodnika jak najdalej od drogi bez wykupu gruntu.
- Wyjaśnienie w 4.25.
4.23.
Ochla-Żagańska: barierka ochronna.
4.24.
Ochla-Żagańska: barierka ochronna.
4.25. Ochla-Żagańska: barierka ochronna.
- Samochody nadjeżdżające od strony Jeleniowa, są na zakręcie „wyrzucane” z łuku, przecinają chodnik i wjeżdżają na działkę nr 319/2, albo uderzają w znajdujący się tam budynek dawnej oficyny dworskiej. Częste wypadki w tym miejscu stanowią poważne zagrożeniem dla idących po chodniku ludzi, a jest to główny i w zasadzie jedyny chodnik dla mieszkańców ul. Ochla-Żagańska, w tym także dla dzieci idących do szkoły. Należałoby przesunąć chodnik możliwie jak najbliżej granicy z działką nr 319/2, by pomiędzy nim, a jezdnią postawić barierki ochronne.
4.26.
Ochla-Żagańska: wysepka
zwężająca jezdnię.
4.27.
Ochla-Żagańska: wysepka
zwężająca jezdnię.
- Konieczne wymuszenie zmniejszenia prędkości ze
względu na rozwijane tu prędkości przy wjeździe na łuk, które powodowały na
zakręcie liczne wypadki.
- Zwężenie zamiast progów wyspowych ze względu na bliskość przedwojennego domu o zapewne słabych fundamentach.
4.28. Ochla-Żagańska: radar dla nadjeżdżających od strony Jeleniowa.
- Wybór miejsca zamontowania do dyskusji, choć jest tu dłuższa prosta, na której dochodzi do wypadków, tak jak np. ten poniżej: https://poscigi.pl/wypadek-w-ochli-suzuki-wjechalo-pod-busa-zdjecia/
4.29. Ochla-Żagańska: próg zwalniający wyspowy.
4.30. Ochla-Żagańska: próg zwalniający wyspowy.
- Wymuszenie ograniczenia prędkości przed: wjazdem na ul. Akacjową (jedną z najbardziej rozbudowujących się ulic z licznymi ulicami bocznymi), sklepem i planowanym przejściem dla pieszych. Niestety ze względu na dłuższy odcinek prostej i odsuniętą w większości zabudowę, rozwijane są na tym odcinku duże prędkości, co niejednokrotnie prowadzi do wypadków, jak w przykładzie poniżej: https://poscigi.pl/wypadek-w-ochli-jedna-osoba-trafila-do-szpitala/ Ostatni incydent, szczęśliwie tylko stłuczka, miał miejsce w ubiegłym miesiącu.
4.31. Ochla-Żagańska: naklejana taśma zwalniająca 3D.
4.32. Ochla-Żagańska: naklejana taśma zwalniająca 3D.
- Taśma zamontowana bezpośrednio tuż po obu stronach przejścia dla pieszych. Co prawda lepsze byłby progi zwalniające, jednak z racji dużej bliskości zjazdów, są one tam niemożliwe.
4.33. Ochla-Żagańska: przejście dla
pieszych koło przystanku autobusowego przy sklepie spożywczym.
- Wyjaśnienie w 4.35.
4.34.
Ochla-Żagańska: budowa chodnika.
4.35.
Ochla-Żagańska: budowa chodnika.
- Na
działce 983/2 znajduje się przystanek autobusowy z wykonaną już rampą. Z
przystanku tego korzystają mieszkańcy ponad dziesięciu ulic (m.in. Ochla
–Akacjowa, Czeremchowa, Brzozowa, Dębowa, czy oczywiście duża część
–Żagańskiej), chcący jechać w kierunku centrum Zielonej Góry. Wysiadają tam zaś
mieszkańcy ochlańskiego osiedla Ostoja i wsi Jeleniów, którzy zaopatrują się w
położonym ok.
- Jest to jedna z najbardziej ruchliwych ulic, często też ze względu na występujący tam długi odcinek prostej, przekraczana jest na niej dozwolona prędkość (w tym także przez liczne ciężarówki ze Stelmetu w Jeleniowie). Jest to więc szczególnie niebezpieczne dla kobiet z wózkami i dzieci idących do/z przystanku lub sklepu.
- Konieczna jest więc tam budowa przejścia
dla pieszych, obsługującego tak przystanek, jak i sklep, tym bardziej, że
najbliższe przejście jest obecnie
4.36.
Ochla-Żagańska: alternatywne usytuowanie chodnika.
- Jeszcze lepszym
rozwiązaniem ze względów bezpieczeństwa i wygody oieszych, byłoby nie
przedłużanie chodnika od przejścia dla pieszych po zjazd do sklepu, tylko
dojście z chodnikiem od rampy przystanku do przejścia i dalej poprowadzenie
chodnika prostopadle do drogi, aż pod plac sklepu. Nawet jeśli wymagać to
będzie nieco większych nakładów finansowych ze względu na budowę mini przepustu
nad rowem i dłuższej procedury z powodu konieczności ustaleń z instytucją Wody
Polskie. Prosiłbym o opcjonalną wycenę w stosunku do rozwiązania z 4.35.
4.37. Ochla-Żagańska: lampa oświetlająca przejście dla pieszych i przystanek.
4.38. Ochla-Żagańska: próg zwalniający wyspowy.
4.39. Ochla-Żagańska: próg zwalniający wyspowy.
- Wymuszenie ograniczenia prędkości ze względu na długi odcinek prostej i bliskość przejścia dla pieszych.
4.40. Ochla-Żagańska: radar dla nadjeżdżających od strony Jeleniowa.
- Usytuowany pomiędzy laskiem a
ul. Ochla-Wspólna (choć wybór miejsca zamontowania jeszcze do dyskusji, bo być
może warto go zamontować jeszcze przed wjazdem na Osiedle „Ostoja”…).
= = = = = REALIZACJA PROJEKTU OCZEKUJĄCEGO NA PRZETARG = = =
= =
Chodzi tu o skomunikowanie piesze z resztą sołectwa 10-11 ulic na Osiedlu „Ostoja”, a także ul. Ochla-Zawilcowa i Ochla-Tenisowa. Na obszarze tym znajduje się obecnie ok. 80 domów (ok. 70 zamieszkałych, ok. 5 zbudowanych ale jeszcze nie zamieszkałych i ok. 5 domów w budowie), które nie mają normalnego, bezpiecznego połączenia z resztą wsi i to w sytuacji, kiedy drogę tę użytkują – często z nadmierną prędkością - ciężarówki z jeleniewskiego Stelmetu. Osobiście miałem tam niebezpieczną sytuację przy omijaniu się dwóch ciężarówek – ja odskoczyłem w kierunku rowu, ale co np. zrobiłaby kobieta idąca z wózkiem… Nie ma tam utwardzonych przystanków, nie ma przejścia dla pieszych pomiędzy przystankami, nie ma światła nawet przy przystankach. Chodnik, rampy przystankowe, oświetlenie, przejście dla pieszych i progi zwalniające, są tam koniecznością.
4.41. Ochla-Żagańska: budowa chodnika.
4.42. Ochla-Żagańska: lampa.
4.43. Ochla-Żagańska: lampa.
4.44. Ochla-Żagańska: lampa.
4.45. Ochla-Żagańska: lampa.
4.46. Ochla-Żagańska: lampa.
4.47. Ochla-Żagańska: lampa.
4.48. Ochla-Żagańska: lampa.
4.49. Ochla-Żagańska: lampa.
4.50. Ochla-Żagańska: próg zwalniający wyspowy.
4.51. Ochla-Żagańska: próg zwalniający wyspowy.
4.52. Ochla-Żagańska: przejście dla pieszych.
4.53. Ochla-Żagańska: Przystanek z peronem - kierunek do Jeleniowa.
4.54. Ochla-Żagańska: próg zwalniający wyspowy.
4.55. Ochla-Żagańska: próg zwalniający wyspowy.
4.56. Ochla-Żagańska: Przystanek z peronem - kierunek do
Ochli.
4.57. Ochla-Żagańska: budowa chodnika.
4.58. Ochla-Żagańska: lampa.
4.59. Ochla-Żagańska: lampa.
4.60. Ochla-Żagańska: lampa.
4.61. Ochla-Żagańska: lampa.
4.62. Ochla-Żagańska: lampa.
4.63. Ochla-Żagańska: lampa.
4.64. Ochla-Żagańska: naklejana
taśma zwalniająca 3D.
- Na dodrze Jeleniów-Ochla, w tym także blisko
Osiedla Ostoja (na wysokości jego zabudowań) nierzadko dochodzi do wypadków,
więc przynajmniej taśma spowalniająca jest wskazana. Tu jeden z przykładów: https://poscigi.pl/wypadek-w-zielonej-gorze-dachowal-nissan-na-miejscu-sluzby-ratunkowe-zdjecia/
UL. OCHLA-AKACJOWA
5.1. Ochla-Akacjowa:
ograniczenie prędkości do
5.2. Ochla-Akacjowa:
ograniczenie prędkości do
5.3. Ochla-Grzybowa:
ograniczenie prędkości do
- Ograniczenie prędkości konieczne ze względu na
długi odcinek prostej i zły stan nawierzchni (w tym także duże wzbijanie
kurzu, utrudniające normalne funkcjonowanie domów stojących przy tej ulicy).
Nierzadko auta jeżdżą tam z prędkością ponad
UL. OCHLA-GRZYBOWA
6.1. Ochla-Grzybowa: ograniczenie prędkości do
- Ograniczenie prędkości konieczne ze względu na
długi odcinek prostej i zły stan nawierzchni (w tym także duże wzbijanie kurzu,
utrudniające normalne funkcjonowanie domów stojących przy tej ulicy). Nierzadko
jeżdżą tam z prędkością ponad
6.2. Ochla- Grzybowa: próg zwalniający przez całą
długość jezdni.
- Wymuszenie ograniczenia prędkości przy wjeździe na odcinek o zagęszczonej zabudowie mieszkalnej, nierzadko stojącej blisko drogi.
6.3. Ochla- Grzybowa: próg
zwalniający przez całą długość jezdni.
6.4. Ochla-Grzybowa: ograniczenie prędkości do
6.5. Ochla-Grzybowa: ograniczenie prędkości do
UL. OCHLA-SADOWA
7.1.
Ochla-Sadowa: ograniczenie prędkości do
7.2.
Ochla-Sadowa: ograniczenie prędkości do
7.3.
Ochla-Sadowa: ograniczenie prędkości do
- Ograniczenie prędkości konieczne ze względu na
długi odcinek prostej i zły stan nawierzchni
(w tym także bardzo duże wzbijanie kurzu nie pozwalającego na
normalne funkcjonowanie domów stojących przy tej ulicy). Nierzadko jeżdżą tam z
prędkością ponad
UL. OCHLA-FOLKLORYSTYCZNA
8.1. Ochla-Sadowa:
ograniczenie prędkości do
8.2. Ochla-Sadowa:
ograniczenie prędkości do
- Ograniczenie prędkości konieczne ze względu na
długi odcinek prostej i zły stan nawierzchni
(w tym także duże wzbijanie kurzu, utrudniające normalne
funkcjonowanie domów stojących przy tej ulicy). Nierzadko jeżdżą tam z
prędkością ponad
UL. OCHLA – PLAC BOGUSŁAWY BŁYSKOSZOWEJ
9.1. Ochla-Plac Bogusławy Błyskoszowej: światła na
przycisk przy przejściu dla pieszych koło kapliczki.
- Jest to jedno z najczęściej użytkowanych przejść, ze względu na dojście do: sklepów, kebaba, kościoła, świetlicy wiejskiej, przystanku itd.
9.2. Ochla-Plac Bogusławy
Błyskoszowej: sprawdzenie jakości działania lustra.
- Są zgłoszenia o nie do końca poprawnie działającym lustrze przy kapliczce, ponoć za bardzo oddala nadjeżdżających. Ja nie mam takiego odczucia, niemniej proszę o sprawdzenie jakości jego działania.
UL. OCHLA-SOSNOWA
10.1 Ochla-Sosnowa: spowalniacz
ścieżki rowerowej.
- Ma on wymusić zmniejszenie
szybkości rowerzysty, a nawet jego zatrzymanie się, ponieważ samochody
wyjeżdżając z ul. Ochla-Sosnowa, nie widzą rowerzystów jadących ścieżką od
strony Kiełpina, co może doprowadzić do wypadku.
10.2. Ochla-Sosnowa: poprawienie
usytuowania znaku ograniczenie prędkości do
- Obecnie znak ten jest słabo widoczny dla osób
wjeżdżających na ul. Ochla-Sosnowa, więc należałoby go przestawić nieco bliżej
wjazdu.
10.3 Ochla-Sosnowa: próg
zwalniający pomiędzy ul. Kożuchowską a Konopnickiej.
- Proponowana lokalizacja to ok.
10.4. Ochla-Sosnowa:
ograniczenie prędkości do
10.5. Ochla-Sosnowa:
ograniczenie prędkości do
- Ograniczenie prędkości do
UL. OCHLA-OSIEDLOWA
11.1. Ochla-Osiedlowa:
ograniczenie prędkości do
11.2. Ochla-Osiedlowa:
ograniczenie prędkości do
- Ograniczenie prędkości konieczne ze względu na
fakt bardzo częstego przekraczania prędkości przez auta (szczególnie kurierów)
w sytuacji, kiedy tamtejsza droga ma zły stan nawierzchni, a zabudowa
mieszkalna ma charakter osiedlowy
UL. OCHLA-MIXDORFA
12.1. Ochla-Mixdorfa: znak
stop dla wyjeżdżających.
12.2. Ochla-Mixdorfa:
uwidocznić znak ostrzegający przed ścieżką rowerową.
- Jest tam bardzo słaba widoczność na nadjeżdżających
z prawej strony, tak samochody, jak i szczególnie rowerzystów.
UL. OCHLA-STAMMA
= = = = = REALIZACJA PROJEKTU OCZEKUJĄCEGO NA PRZETARG = = = = =
13.1. Ochla-Stamma: budowa ulicy o nawierzchni z kostki.
13.2. Ochla-Stamma: studzienka i skrzynka chłonna kanalizacji deszczowej.
13.3. Ochla-Stamma: studzienka i skrzynka chłonna
kanalizacji deszczowej.
13.4. Ochla-Stamma: próg zwalniający.
13.5. Ochla-Stamma: studzienka i skrzynka chłonna
kanalizacji deszczowej.
13.6. Ochla-Stamma: rów odwadniający.
13.7. Ochla-Stamma: próg zwalniający.
13.8. Ochla-Stamma: studzienka i skrzynka chłonna
kanalizacji deszczowej.
UL. OCHLA-SMOCZYKA
= = = = = REALIZACJA PROJEKTU OCZEKUJĄCEGO NA PRZETARG = = =
= =
14.1. Ochla-Smoczyka: utwardzenie południowej części ulicy.
- Prace
zaplanowane w ramach budowy ul. Ochla-Stamma, mające zapobiegać nanoszeniu na
nią piachu.
UL. OCHLA-LEŚNA
= = = = = REALIZACJA PROJEKTU OCZEKUJĄCEGO NA PRZETARG = = =
= =
- Prace zaplanowane w ramach budowy ul. Ochla-Stamma.
15.1. Ochla-Leśna: budowa ulicy o nawierzchni z kostki.
15.2. Ochla-Leśna: studzienka i skrzynka chłonna kanalizacji
deszczowej.
15.3. Ochla-Leśna: próg zwalniający.
15.4. Ochla-Leśna: studzienka i skrzynka chłonna kanalizacji
deszczowej.
UL. OCHLA-STRUMYKOWA
= = = = = GOTOWY PROJEKT OCZEKUJĄCY NA REALIZACJĘ = = = =
=
16.1-16.2.
Ochla-Strumykowa: Budowa nowego przepustu i jego oświetlenie
- Uszkodzone rury przepustu i osuwający się grunt po obu stronach drogi grozi wypadkiem. Konieczna jest budowa nowego odpowiednio zabezpieczonego i oświetlonego przepustu. Został już wykonany projekt i uzgodnienia branżowe.
UL. OCHLA-GÓRNA
- Jest to miejscami bardzo wąska ulica, gdzie z trudnością mijają się dwa auta. Sytuację ta pogorszyła się po pracach kanalizacyjnych, kiedy to profilując jezdnię, przycięto miejscami pobocze, pozostawiając dużą różnice wysokości. Coraz częściej dochodzi tam do awantur o pierwszeństwo przejazdu itp. Poniżej przykładowe zdjęcie takiego miejsca. Proszę więc o zniwelowanie pobocza, by zwiększyć możliwość mijanie się aut, ale tylko w tych miejscach, gdzie po zniwelowaniu, spływająca drogą woda nie będzie mogła wdzierać się na posesje i je zalewać. Warto też rozważyć wprowadzenie na ul. Ochla-Górna ruch jednokierunkowego, co zresztą było już planowane przy pracach projektowych nad tamtą drogą. Przynajmniej część mieszkańców jest temu przychylna.
UL. OCHLA – WSZYSTKIE DROGI SOŁECTWA
Proszę
także w odniesieniu do wszystkich ulic w sołectwie Ochla o:
-
sprawdzenie potrzeby zamontowania innych ewentualnych pionowych lub poziomych
znaków drogowych porządkujących ruch lub zwiększających bezpieczeństwo;
-
uzupełnienie słupków drogowych i ich oznakowania (znaki kilometrowe i
hektometrowe);
-
ograniczenie prędkości dla samochodów ciężarowych do maksimum
Opracował:
Paweł Szymon Towpik
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję za komentarz, ukaże się on, po jego zatwierdzeniu przez moderatora.