niedziela, 12 lipca 2020

Moja propozycja parkingu koło Muzeum Etnograficznego w Ochli.

Istniejąc już od niemal półwiecza, Muzeum Etnograficzne w Ochli niezaprzeczalnie stało się symbolem rozpoznawczym naszego sołectwa, zaś dla miasta Zielonej Góry, także powiatu zielonogórskiego, a nawet całego województwa, jest znaną i uznawaną marką na mapie instytucji kulturalnych zachodniej Polski. Organizowane przez Skansen okolicznościowe imprezy gromadzą tysiące uczestników, by wspomnieć tu choćby o ostatnich „Kaziukach” z 7 kwietnia 2019 r., kiedy to Muzeum odwiedziło blisko 6000 gości. Takich wydarzeń w ostatnich latach było w Skansenie wiele, zaś nadal rosnące nimi zainteresowanie utwierdza w przekonaniu, że liczby te będą się jeszcze zwiększać.  

Jednak tak wielu, bardzo często zmotoryzowanych gości, powoduje duży i cyklicznie od wielu już lat powtarzający się problem dla mieszkańców Ochli. Skansen niestety nie ma odpowiednio dużego parkingu, przez co przy każdej większej organizowanej tam imprezie, samochody parkują nie tylko wzdłuż całej ul. Ochla-Zielonogórska (nieraz nawet na całości odcinka od ul. Ochla-Św. Huberta, aż po ul. Ochla-Folklorystyczna), ale też na odchodzących od niej kilku bocznych o osiedlowym charakterze ulicach (prócz dwóch wcześniej wspomnianych, także ul. Ochla: -Ogrodnicza, -Słoneczna, -Porannej Rosy, -Kwiatowa, -Łasaka, czy pn. część -Smoczyka). Powstające korki na ul. Ochla-Zielonogórska nie tylko utrudniają normalny przejazd mieszkańcom sołectwa, czy innym osobom jadącym tą powiatową drogą, ale też stanowią poważny problem dla karetek pogotowia i innych służb, co kiedyś może się zakończyć tragedią. Podobnie na wspomnianych bocznych ulicach, gdzie goście Muzeum nierzadko zastawiają autami wyjazdy z prywatnych posesji, a niekiedy nawet wjeżdżają w ich obręb. Zastawiana jest też ścieżka rowerowa. Władze Muzeum ponoć już kilka lat temu sygnalizowały potrzebę utworzenia dużego parkingu.

Zastanawiając się nad problemem parkingu po ubiegłorocznych „Kaziukach” zauważyłem, że rosnący przed głównym wjazdem do Muzeum las, został częściowo wycięty, trudno zaś o lepsze usytuowanie parkingu. Teren ten stanowi własność Lasów Państwowych, ale przecież możliwe by było jego nieodpłatne pozyskanie przez Zieloną Górę, drogą zamiany za fragment lasu należący do Miasta, ale w innej lokalizacji. Mając na uwadze powyższe, Sołtys i Rada Sołecka Ochli wystosowali dnia 24 kwietnia 2019 r. wniosek do Prezydenta Zielonej Góry Janusza Kubickiego z prośbą o budowę parkingu na terenie wyciętego lasu. Wniosek ten został poparty podpisami stukilkudziesięciu mieszkańców Ochli. Urząd Miasta odpowiedział nam jednak dopiero 30 czerwca 2020 r. i to niestety odmownie. Zasugerowano jednak, że Miasto mogłoby się podjąć budowy, jeśli Ochla opłaciłaby tę inwestycję z własnych środków finansowych (tu link do tej odpowiedzi). Ale nasze sołectwo, realizując inne inwestycje, nie ma wystarczających funduszy na takie przedsięwzięcie. Co więcej, mieszkańcy Ochli stanowiliby zupełnie marginalny odsetek osób korzystających z tego parkingu. Pod skansenem parkują bowiem przede wszystkim mieszkańcy tzw. starej Zielonej Góry, a także przyjezdni z innych miejscowości. Obecnie trwająca epidemia koronawirusa, problemu parkingu nie likwiduje, a jedynie odkłada nieco w czasie. Dlatego też zanim na wycince urosną nowe drzewa, uważam, że warto jeszcze raz rozważyć zaproponowane przeze mnie rozwiązanie. Dodatkowo opracowałem też przykładowe szczegółowe usytuowanie i urządzenie wnioskowanego parkingu, co przedstawiam poniżej.

Z działki nr 259/13 zostałaby wydzielona działka 259/13A o powierzchni około 3,14 ha w kształcie zbliżonym do ściętego trapezu o wymiarach około: 390 m75 m305 m136 m. Powierzchnia parkingowa wynosiłaby około 1,25 ha i utwardzona by była tłuczniem o gramaturze odpowiedniej zarówno na podkład dla samochodów osobowych, jak też bezpiecznego przemieszczania się pieszych (także bez szwanku dla ich obuwia, czy ze swobodnym prowadzeniem dziecięcego wózka). Przy takiej nawierzchni nie byłaby konieczna budowa odwodnienia. Parking miałby dwa wjazdy od strony ul. Ochla-Zielonogórska oraz pięć ciągów komunikacyjnych dla pieszych. Cztery z nich, wykonane z kostki brukowej, łączyłyby się ze ścieżką rowerową, która przy braku głównego chodnika spełniałaby jego rolę (art. 11 Prawo o Ruchu Drogowym) i prowadziła do znajdującego się tam przejścia dla pieszych, wychodzącego przy głównej bramie Muzeum. Piąta ścieżka dla pieszych, jedynie utwardzona drobnym tłuczniem, stanowiłaby dodatkowe wyjście bezpieczeństwa na ul. Ochla-Słoneczna. Przeważająca większość  rosnących tam obecnie drzew zostałaby zachowana. Te od strony ul. Ochla-Zielonogórska osłaniałyby swą zielenią wschodnią część Muzeum, zaś te od południa, zabudowę mieszkalną przy ul. Ochla-Słoneczna. Miałoby to istotny pozytywny wpływ zarówno jeśli chodzi o estetykę tego miejsca, jak też kwestię absorpcji wody opadowej, spalin i ochrony przed hałasem. Warto też zaznaczyć, że dość skromne – jak widać z powyższej charakterystyki - urządzenie tego parkingu, zapewne nie pochłonęłoby dużych kosztów (jak na jego wielkość). Poważny problem komunikacyjny zostałby zaś rozwiązany.

Spróbuję zapoznać z tym pomysłem m.in. Marszałka Województwa, pod którego podlega skansen, a także zaproponować jego budowę w ramach programu rewitalizacji Zielonej Góry. 

(rys. Paweł Sz. Towpik na podkładzie fotomapy z https://mapy.geoportal.gov.pl)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz, ukaże się on, po jego zatwierdzeniu przez moderatora.