wtorek, 19 stycznia 2021

V głosowanie korespondencyjne Rady Dzielnicy - zamiast XXVI sesji Rady Dzielnicy.

   Dnia 21 stycznia 2021 r. odbędzie się V głosowanie korespondencyjne Rady Dzielnicy. Wśród zapowiadanych dwóch uchwał, jedna odnosi się do planów wodno-kanalizacyjnych dla całej Zielonej Góry, druga zaś to długo oczekiwana, ale niestety zła w swej treści, uchwała o zasadach przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami. Szczegóły poniżej...

   Będę głosował:

 Uchwała w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami  - druk nr 214

   PRZECIW - Niejednokrotnie informowałem jak fatalnie przeprowadzone zostały konsultacje społeczne odnośnie przyłączenia do sołectwa Kiełpin, części sołectwa Ochla (dla Ochli była to po prostu parodia konsultacji). Uważam więc, że regulamin przeprowadzania konsultacji społecznych jest jak najbardziej dla mieszkańców Zielonej Góry potrzebny, gdyż np. wymuszał on będzie na władzach Miasta zachowanie wyższych standardów tych konsultacji, a tym samym zapewniał mieszkańcom większy dostęp do informacji o tym, co się w Mieście dzieje, jak również będzie zwiększał możliwość ich udziału w decydowaniu o miejscu gdzie żyją. Z przykrością jednak stwierdzam, że poddawany teraz pod głosowanie regulamin, całkowicie nie spełnia moich oczekiwań i poniżej chciałbym to uzasadnić.

I tak w § 11 przedstawione są różne formy konsultacji społecznych, ale niestety nigdzie nie zostały przypisane konkretne formy konsultacji, do konkretnych rodzajów spraw oraz obszaru nimi objętego. Są bowiem kwestie, w których powinni się wypowiedzieć w drodze głosowania wszyscy pełnoletni mieszkańcy, są też i takie, gdzie wystarczy zwykłe zebranie informacyjne dla mieszkańców jednej z ulic. Bez takiego konkretyzującego ujęcia władze miasta będą mogły dowolnie dobierać sobie formę i zakres konsultacji do danej sprawy, by wyniki konsultacji wyszły tak, jak będzie władzom Miasta na rękę. Podam może skrajny, ale dlatego bardzo wyrazisty przykład. Powiedzmy, że władze Miasta zechcą doinwestować konkretnego przedsiębiorcę miejskimi pieniędzmi (a mieliśmy już tym do czynienia w 2019 r., kiedy to Miasto stało się udziałowcem w prywatnych sportowych spółkach). Wystarczy, że ankieterzy przeprowadzą badania w miejscu, czy też w grupie osób, gdzie dany dofinansowywany podmiot będzie miał istotny wpływ (np. chcąc dofinansować producenta gadżetów żużlowych, przeprowadzą badania podczas żużlowych meczy) i w ten sposób zamierzony wynik konsultacji zostanie osiągnięty, ale na pewno nie będzie on reprezentatywny dla ogółu mieszkańców.

Nie ma tam także żadnego zastrzeżenia, jakiego zakresu tematycznego mogą podlegać konsultacje internetowe. Przecież pokaźna część osób starszych nie korzysta z internetu, a wręcz go nie ma i nie potrafi obsługiwać, więc nie będzie mogła w tych konsultacjach uczestniczyć. Oczywiście można to rozwiązać np. obowiązkowym uruchomieniem w takich sytuacjach punktów głosowań z osobami zaufania, które technicznie pomogą tam seniorom oddać głos. Ale obowiązek zorganizowania takich punktów w regulaminie konsultacji społecznych powinien być uwzględniony.

Według § 14.1 informacja o rozpoczęciu konsultacji ma być tylko ogłaszana przez publikację w BIP na stronie internetowej Urzędu Miasta i przekazywana radnym co najmniej 7 dni przed rozpoczęciem konsultacji. Powinna zaś być przekazana radnym na co najmniej 2 tyg. przed rozpoczęciem konsultacji, ogłoszona w weekendowym wydaniu lokalnej prasy na co najmniej tydzień przed rozpoczęciem konsultacji i w wydaniu na dzień ich rozpoczęcia, a także zamieszczona jako ogłoszenie w lokalnych rozgłośniach radiowych na tydzień przed, w przededniu oraz w każdym z dni konsultacji. Co najmniej tydzień przed datą konsultacji, a także w dniu poprzedzającym oraz w dniach konsultacji, informacja powinna także znaleźć się w gablotach informacyjnych, na słupach ogłoszeniowych itp. z których władze samorządowe korzystają przy okazji wyborów samorządowych, a które znajdują się na terenie związanym z tematem konsultacji. Tylko wtedy bowiem o konsultacjach dowie się większa ilość osób zainteresowanych, przez co będą one bardziej sensowne i uczciwe.

Nie ma też w proponowanym regulaminie żadnego paragrafu wprowadzającego obowiązek przeprowadzenia zebrań informacyjnych, na których przedstawiciel władz Miasta, szczegółowo omawiałby dany problem/temat jaki ma być rozpatrywany poprzez konsultacje, a przede wszystkim gdzie mieszkańcy mogli by zadawać mu w związku z tematem konsultacji pytania i uzyskiwać od razu na nie odpowiedź.

Nie ma także żadnych zapisów odnośnie udziału czynnika społecznego w bezpośrednim przygotowaniu, przeprowadzaniu, zliczaniu oddanych głosów, czy też ujmując szerzej - podsumowywaniu wyników konsultacji (czyli obecności na całym etapie procesu konsultacyjnego). Tym samym też nie będzie jakiejkolwiek nad tymi konsultacjami kontroli. 

Proszę o przegłosowanie przez Radę Dzielnicy poprawki do tego regulaminu, uwzględniającej powyższe uwagi. Proszę także o wniesienie moich uwag do porządku obrad Rady Miasta, kiedy ta będzie przegłosowywała uchwałę wprowadzającą ów regulamin.

   Uchwała w sprawie wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych „Zielonogórskich Wodociągów i Kanalizacji” Sp. z o.o. w Zielonej Górze - druk nr 215

Rzeczony plan rozwoju i modernizacji.

PRZECIW – Niestety zbyt późno (dwa dni przed głosowaniem) otrzymałem ów plan, bym mógł zasięgnąć wystarczającą ilość dodatkowych informacji i szczegółowo się do niego odnieść. Niemniej z tego co można się dowiedzieć z samego przesłanego materiału, od razu można zauważyć, że przy wszystkich planowanych inwestycjach wodno-kanalizacyjnych na lata 2021-2023 nie widzę żadnego wkładu z budżetu Miasta. Za to w budżecie Miasta na 2021 r. znalazły się pieniądze na daleko mniej ważne rzeczy niż infrastruktura wodno-kanalizacyjna. Zrezygnowano także z budowy sieci wodociągowej w rejonie Skansenu i ul. Grzybowej w Ochli, a co najbardziej bolesne, zupełnie też pominięto budowę kolektora odwadniającego w Ochli (szacowany koszt ok. 2 mln. zł.), który jest konieczny, by można było uzyskać decyzje budowlane odnośnie takich ochlańskich ulic jak: Grzybowa, Sadowa, Św. Jadwigi Śląskiej, czy Stroma. I wreszcie nie widzę tam także żadnych planów odnośnie uzupełnienia sieci kanalizacyjnej w Ochli, gdzie istnieje co najmniej kilka enklaw po kilkanaście domów, gdzie sieć kanalizacyjna przechodzi obecnie od nich od kilkudziesięciu do góra 300 m, ale domy te nie zostały podpięte, m.in. ze względu na konieczność wybudowania kilku dodatkowych małych przepompowni. Rozumiem, że nie od razu wszystko można zrobić, ale na pewno można było zacząć ten problem rozwiązywać. Te wady owego planu są dla mnie wystarczające, by go nie poprzeć.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz, ukaże się on, po jego zatwierdzeniu przez moderatora.