czwartek, 18 lutego 2021

Czy władzom Miasta zależy na najlepszym dla mieszkańców zagospodarowaniu przychodni w Ochli?

  W dniach 14-29 stycznia b.r. miało miejsce pierwsze, a w dniach 3-16 lutego drugie ogłoszenie o przetargu na wynajem nowego budynku przychodni lekarskiej w Ochli. Niestety oba przetargi zakończyły się bez rozstrzygnięcia, gdyż nikt się nie zgłosił. W związku z powyższym chciałbym przedstawić tu kilka uwag, tak jeśli chodzi o treść dotychczasowych, jak i przyszłych ogłoszeń przetargu, jak też sposobu ich nagłośnienia. Uwzględnienie tych uwag, przyczyniłoby się do pozytywnego rozstrzygnięcia kolejnego przetargu, a tym samym przyniosłoby to korzyść nie tylko mieszkańcom Ochli, ale też byłoby to dobrem całego Miasta i sukcesem jego władz. Zanim jednak do tego przejdę, chciałbym nakreślić tu kilka istotnych kwestii...

Pojawiają się głosy, że lekarz pierwszego kontaktu to taki sam prywatny biznes jak wiele innych, które przecież nie są wspierane przez Miasto, więc i on nie powinien mieć niskiej, a tym bardziej symbolicznej stawki najmu. Takie argumenty są całkowicie bałamutne i szkodliwe. To prawda, że nie ma już doktorów Judymów, niemniej nie każda działalność gospodarcza jest jednakowo ważna i potrzebna dla ogółu społeczeństwa. Łatwy dostęp do tzw. lekarza rodzinnego, czy pediatry, ma kluczowy wpływ na dobrostan obywateli, a tym samym bezpośrednio przekłada się na rozwój regionu. Przede wszystkim w mniejszych przychodniach czas oczekiwania na przyjęcie przez lekarza jest krótszy niż w dużych, więc dolegliwości są szybciej rozpoznawane i leczone, co z kolei ogranicza rozwój choroby i jednocześnie przekłada na krótsze okresy niezdolności do pracy. Mając lekarza pierwszego kontaktu blisko miejsca zamieszkania, nie traci się też tyle czasu na dojazdy do niego itp. Czas ten można poświecić pracy, co zwiększa zyski i tym samym przedkłada się na większe wpływy podatkowe dla Miasta. Podobnie jest też z budową i utrzymaniem dróg przez Miasto, z których przecież nie tylko korzystają zwykli mieszkańcy, ale dzięki którym mogą zarabiać także firmy transportowe, czy też inne, dla których działalności szybki i bezpieczny transport jest kluczowy. Czy mamy więc wprowadzić na zielonogórskich drogach opłaty dla tych firm, bo dzięki tym drogom dobrze zarabiają?

Z drugiej zaś strony, Miasto wynajmuje za symboliczną złotówkę pomieszczenia dla różnych stowarzyszeń i fundacji, których władze i prężni działacze nierzadko z działalności tej również czerpią dla siebie niemałe profity, a sama profil tej działalność nie jest aż tak ważny, jak ogólne zdrowie społeczeństwa. I po trzecie Miastu zdarza się też bezpośrednio wspierać prywatną działalność gospodarczą, również nie mającą takiej wagi, jak zdrowie mieszkańców, by przywołać tu choćby objęcie 25% udziałów (za 800 tys. zł) w Zielonogórskim Klubie Żużlowym, czy 40% udziałów (za 1 mln zł) w spółce Grono, zarządzającej klubem koszykarskim. Tak, są to wizytówki Miasta, ale też część prywatnego biznesu Roberta Dowhana, Stanisława Bieńkowskiego, czy Janusza Jasińskiego.

Kwestionowana była też możliwość utrzymania się lekarza w Ochli, ze względu na ponoć zbyt małą liczbę mieszkańców. To również jest nieprawdą. Biorąc pod uwagę położenie przychodni, trzeba stanowczo podkreślić, że prócz mieszkańców sołectwa Ochla (dziś ok. 2300 osób, wieś stale rozbudowująca się), będzie ona także dogodna dla mieszkańców: oddalonego o 3,5 km Jeleniowa (ok. 180 mieszkańców), o 2,5 km Osiedla Savanna (obecnie kilkadziesiąt osób, ale docelowo w ciągu najbliższych kilku lat ok. 500-600 mieszkańców), o 3 km Kiełpina (ok. 180 mieszkańców) i ok. 7 km Jarogniewic (ok. 290 mieszkańców). Łącznie na chwilę obecną jest to blisko 3000 osób, a w ciągu 3-4 kolejnych lat, dalsze co najmniej 700, a pewnie i więcej osób, cały czas z tendencją wzrostową. Biorąc zaś pod uwagę obłożenie przychodni w centrum Miasta, a także korki w szczycie, ochlańską przychodnią w jakiejś mierze mogą być także zainteresowani mieszkańcy odległych o ok. 8,5 km Barcikowic (ok. 230 osób), szczególnie jeśli powstanie planowana utwardzona droga pomiędzy Barcikowicami i Kiełpinem. Pojedyncze deklaracje zapisu do przychodni w Ochli, płyną nawet od mieszkańców z okolic ul. Botanicznej i Jędrzychowa.

Oczywiście nie wszyscy mieszkańcy Ochli przepiszą się do miejscowej przychodni, a tym bardziej nie wszyscy mieszkańcy pozostałych wspomnianych tu miejscowości. Co więcej, nawet z tej większości mieszkańców Ochli, której zależy na powstaniu przychodni, nie od razu wszyscy się zapiszą, bo m.in. jest to też kwestia zdobycia społecznego zaufania przez nowego/nieznanego lekarza, który obejmie ochlański gabinet. Z drugiej jednak strony, jeśli będzie to lekarz praktykujący dotychczas w Zielonej Górze lub jej bliskiej okolicy, zapewne przyjdą też z nim jacyś jego dotychczasowi pacjenci. Tak czy inaczej, przyrost korzystających z przychodni zapewne będzie stopniowy i może upłynąć nawet rok, zanim lekarz rodzinny osiągnie zadawalającą go liczbę zapisanych pacjentów. Jednak po jakimś czasie, nawet osiągnięcie maksymalnego możliwego stanu, bodaj 2500 pacjentów na 1 lekarza pierwszego kontaktu, jest jak najbardziej możliwe.

Jeśli gabinet lekarza pierwszego kontaktu utrzymuje się w Zawadzie, w Starym Kisielinie,
w Drzonkowie, czy w Świdnicy, na pewno też utrzyma się i w Ochli. Tym bardziej, że  według mojej wiedzy zainteresowanych objęciem placówki w Ochli jest co najmniej dwóch lokalnych lekarzy, tylko jak na razie liczą oni na obniżenie stawki najmu.

Podnoszona jest też uwaga o rzekomo zbyt małej kwocie, jaką Miasto oferuje najemcy na specjalistyczne wyposażenie przychodni, a jako przykład podawany jest koszt wysokiej jakości aparat USG, czy innego sprzętu daleko przekraczający kwotę 146.000 zł netto, jaka została przeznaczona do dyspozycji najemcy, na zakup wyposażenia gabinetów lekarskich. Tak, byłoby wspaniale, gdyby lekarz pierwszego kontaktu posiadał aparat USG, potrafił go dobrze obsługiwać i właściwie interpretować uzyskiwany obraz. Ale zadajmy sobie pytanie w ilu gabinetach lekarza pierwszego kontaktu, czy nawet pediatry widzieliśmy aparat USG? Z drugiej zaś strony, nawet jeśli lekarz rodzinny posiada wystarczające umiejętności posługiwania się takim urządzeniem i chciałby nim nieraz wspierać swoje diagnozowanie, to nie musi od razu kupować sprzętu z najwyższej półki. Dla okazjonalnego używania – bo przecież większość wizyt pacjentów nie będzie tego wymagała – oraz ogólnej podstawowej diagnostyki obrazowej zapewne wystarczyłby prostszy aparat USG, który można kupić już za kilkanaście tysięcy złotych, albo za jakąś comiesięczną opłatę wziąć w leasing. Drogi sprzęt USG nie jest potrzebny, bo nawet w przypadku jego stosowania przez lekarza pierwszego kontaktu i ujawnienia dzięki temu istotnych schorzeń, pacjenci i tak będą odsyłani do lekarzy wąskich specjalizacji, którzy diagnostykę obrazową wykonują na co dzień, lub którzy zlecają ją specjalistom w tym zakresie.

 Minęło już sześć lat od przyłączenia wsi Ochla do Zielonej Góry. Czy jednak przez ten czas powstało w Ochli coś, co dla wszystkich mieszkańców może dobitnie świadczyć o przeobrażaniu się dawnej wsi w obszar miejski? Raczej nie jest to wybudowana hala sportowa, gdyż jej wykorzystanie jest ściśle związane z potrzebami szkoły podstawowej, przez co jej użyteczność dla innych mieszkańców jest mocno ograniczona lub nawet żadna (zresztą, złe warunki do zajęć wychowania fizycznego, jakie miały miejsce w starym obiekcie, prędzej czy później także i na gminie wiejskiej wymusiłyby budowę nowego obiektu). Uważam, że takim rzeczywistym i powszechnie partycypacyjnym elementem przeobrażania się dawnej wsi w obszar miejski, będzie właśnie funkcjonowanie w Ochli przychodni lekarskiej z lekarzem pierwszego kontaktu, pediatrą, stałą pielęgniarką w ambulatorium (gdzie będzie można pobrać krew do badań) i najlepiej też dentystą.  Oczywiście zdają sobie sprawę z tego, że przy niedoborze lekarzy w Polsce, takie optimum trudno będzie uzyskać, ale to właśnie władze Miasta są m.in. od tego, by pochylić się nad tym i zrobić wszystko co jest prawnie i ekonomicznie możliwe, by do tego optimum medycznego w Ochli doprowadzić. Obecność takiego obiektu odczułyby pozytywnie wszystkie grupy wiekowe, a szczególnie matki z dziećmi i osoby starsze. Co więcej, obiekt ten przyczyniałby się do wzmacniania więzi pomiędzy mieszkańcami Ochli, Jeleniowa, Kiełpina i Jarogniewic, bo prócz obecnego powiązania szkołą podstawową, wspólną linią MZK i prócz Jarogniewic także wspólną parafią, lokalna wspólnota byłaby budowana także w oparciu o wspólną przychodnię lekarską.

***

 Piszę o tym wszystkim, by nakreślić pewne tło przedmiotowej sprawy i przejść teraz do jej meritum, a mianowicie w mojej i nie tylko mojej ocenie, sposób przeprowadzenia pierwszego
i drugiego przetargu, niestety okazał się daleki od oczekiwań, od społecznej wagi tego przedsięwzięcia. Niniejszym pokrótce postaram się wyjaśnić dlaczego tak uważam.

1. Fatalne nagłośnienie ogłoszenia pierwszego przetargu na najem.

Informacja z ogłoszeniem ukazała się jedynie w BIP Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej
i ogólnym miejskim BIP (choć tu wyszukiwarka nie była w stanie go znaleźć) oraz w Łączniku Zielonogórskim (tu dopiero 22 stycznia). Ale jaki lekarz systematycznie sprawdza zielonogórski BIP, czy Łącznik? Całkowicie natomiast pominięto tak oczywiste media jak: najważniejsza lokalna wielonakładowa prasa; miejskie i regionalne radia oraz telewizje; największe zielonogórskie i ogólno-lubuskie internetowe portale informacyjne oraz ich grupy facebookowe (posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy członków). Nie przesłano też ogłoszeń do lubuskich izb lekarskich posiadających swoje biuletyny i strony internetowe, ani też do ogólnopolskiej Gazety Lekarskiej, gdzie takie informacje są zamieszczane i która dociera do wszystkich lekarzy w Polsce. I wreszcie nie rozesłano też informacji do środowisk tzw. menadżerów służby zdrowia, którzy zajmują się m.in. właśnie organizacją placówek medycznych.

2. Podobnie fatalne nagłośnienie drugiego ogłoszenia przetargu, gdyż ponownie ograniczono się jedynie do BIP Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej i ogólnego miejskiego. Nie ukazała się żadna informacja w prasie, radiu i telewizji lokalnej, nie ma też żadnego ogłoszenia na stronach izb lekarskich. Natomiast wszystkie ogłoszenia o przetargu, jakie pojawiły się na różnych zielonogórskich portalach informacyjnych, zamieszczałem lub załatwiałem ich zamieszczenie ja sam, zaś wywiad w lokalnej Gazecie Wyborczej związany z przetargiem zorganizował jeden
z członków Rady Sołeckiej w Ochli.

3. Pośpiech w ogłoszeniu pierwszego i drugiego przetargu. Według informacji jakie uzyskałem od członka komisji przetargowej, sołtysa Ochli p. Doroty Bojar, ostatnie spotkanie przed pierwszym ogłoszeniem przetargu miało mieć miejsce w pierwszych dniach lutego b.r. Wtedy też miały zapaść ostateczne uzgodnienia i decyzje co do tego przetargu. Na tym właśnie spotkaniu chciałem – poprzez wspomnianego reprezentanta sołectwa – poddać pod dyskusję różne sprawy z przetargiem tym związane. Niestety do spotkania tego nie doszło, bowiem pierwszy przetarg został ogłoszony już 14 stycznia b.r. Kiedy zaś 1 lutego wiadomo już było, że pierwszy przetarg nie został rozstrzygnięty (termin do piątku 29 stycznia), powinna zostać zwołana komisja przetargowa w pełnym składzie, by zastanowić się nad brakiem ofert i wypracować nowe, dające większe szanse na najem ogłoszenie. Niestety takie spotkanie również się nie odbyło, mimo że 3 lutego do urzędników zajmujących się przetargiem doszła informacja, iż chciałbym się z nimi skontaktować, celem wypracowania optymalnej dla wszystkich oferty. Ze względu na pilne sprawy osobiste, prosiłem jedynie o dzień zwłoki. Mimo to moja prośba albo nie dotarła przez pośrednika, który ją dostarczał, albo też została zbagatelizowana i jeszcze tego samego dnia ogłoszono drugi przetarg o identycznej treści. Poprawiono jedynie ewidentny błąd w pkt. 6, gdzie w pierwszym ogłoszeniu wpisano kwotę brutto, zamiast netto, co wynikało z pkt. 7 i na co zwróciłem uwagę. Natomiast nie poprawiono już np. błędnego odwoływania się w pkt. 15, 16 i 17 do pkt. 12, kiedy jest oczywistym, że powinno tam być odwołanie do pkt. 14, czy np. błędnego odwołania w pkt. 18 a), 21 c) i 22 do pkt. 16, zamiast do pkt. 18.

4. Za wysoka cena najmu. Warunki pierwszego i drugiego ogłoszenia najmu określają, iż minimalna cena najmu to 4,80 zł netto (5,904 zł brutto) za 1 m2 powierzchni działki, na której znajduje się budynek wynajmowanej przychodni. Ponieważ działka ta ma powierzchnię 1078,46 m2, minimalny koszt wynajmu wyniósł więc 5176,61 zł netto (6.367,23 zł brutto). Jeśli uwzględnimy fakt, że najemca musi prócz tego opłacać wszystkie koszty mediów (prąd, woda, gaz, śmieci, telefon), musi także na własny koszt ubezpieczyć budynek, zatrudnić personel itp., to w sytuacji, kiedy dopiero będzie przez najbliższe miesiące kompletował skład pacjentów, taka kwota wynajmu jest stanowczo za wysoka. I nie jest to jedynie moja osobista ocena, gdyż podobna dochodzi do mnie od lekarzy zainteresowanych wynajmem lub po prostu orientujących się w medycznych realiach finansowych tego typu ośrodka. Bardziej racjonalny koszt wynajmu powinien być wyliczany w oparciu o powierzchnię użytkową budynku przychodni, nie zaś w oparciu o metraż działki.

5. Ograniczona możliwość obejrzenia wnętrza budynku. W pierwszym przetargu obiekt można było oglądać tylko w jednym dniu przez 2 godziny (21 stycznia, godz. 10.00-12.00), zaś w drugim przetargu czas ten ograniczono zaledwie do 1 godziny (11 lutego, godz. 11.00-12.00). W obu przypadkach był to zawsze dzień roboczy i godziny przed południem. Takie ograniczenie czasowe na pewno nie sprzyja pozyskaniu zainteresowanych (z reguły lekarze w tych godzinach leczą). Szczególnie zaś uderzało to w potencjalnych najemców mieszkających daleko od Zielonej Góry, którzy przez to musieliby wyjeżdżać bardzo wcześnie rano, a nawet opłacać nocleg. Uważam, że nie możemy wykluczać od razu potencjalnych zainteresowanych z innych, nawet daleko odległych części Polski.

6. Brak informacji w treści ogłoszenia przetargowego o rządowym programie dofinansowywania opieki dentystycznej nad uczniami szkół podstawowych. W 2019 r. wyszła ustawa według której każda szkoła podstawowa i średnia będzie musiała mieć do dyspozycji dentystę oraz pielęgniarkę lub higienistkę. Szkoły i samorządy miały znaleźć pomieszczenie na gabinet, zaś ministerstwo zdrowia miało wyposażenie tych gabinetów stomatologicznych dofinansowywać oraz całkowicie pokrywać koszty tej opieki dentystycznej. Gdyby temat ten został podjęty w treści ogłoszenia, dawałoby to większe szanse na znalezienie najemcy, który będzie zdecydowany taki gabinet dentystyczny w przychodni w Ochli zorganizować.

***

Zdając sobie sprawę z tego, że drugi przetarg również zakończy się niepowodzeniem, dnia 16 lutego b.r. przesłałem dyrektorowi Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Zielonej Górze p. Rafałowi Bukowskiemu pismo/wniosek, w którym prócz przedstawienia powyżej wymienionych kwestii negatywnie rzutujących na wynik obu przetargów, zaproponowałem też cały szereg działań, jakie należałoby przedsięwziąć, by i kolejne ponowienia przetargów nie skończyły się fiaskiem. Poniżej duża część tego pisma.

WNIOSEK

Ponieważ drugi przetarg zapewne również zakończy się niepowodzeniem (bo ma tą samą treść i nie został dostatecznie nagłośniony), wnioskuję uprzejmie jak poniżej:

1. Proszę o nie ponawianie (już po raz trzeci) przetargu na wynajem przychodni w Ochli,
do czasu realizacji działań opisanych w poniższych pkt. 2-6 i przygotowania się do pkt. 7.

2. Proszę o rozszerzenie Komisji Przetargowej zajmującej się najmem przychodni w Ochli o moją osobę, jako radnego Dzielnicy Nowe Miasto i wiceprzewodniczącego Rady Sołeckiej w Ochli.

3. Proszę o niezwłoczne zwrócenie się do Narodowego Funduszu Zdrowia Oddział w Zielonej Górze, celem zasięgnięcia szczegółowej informacji na temat:

a) ile wynosi stawka za 1 pacjenta wypłacana przez NFZ dla lekarza pierwszego kontaktu / lekarza rodzinnego i czy są gradacje tej stawki (a jeśli tak, to jakie) w zależności od wieku pacjenta?

b) ile wynosi stawka za 1 pacjenta wypłacana przez NFZ dla lekarza pediatry i czy są jakieś jej gradacje, a jeśli tak to jakie?

c) ile wynosi stawka za 1 pacjenta wypłacana przez NFZ dla lekarza dentysty i czy są jakieś jej gradacje, a jeśli tak to jakie (np. w zależności od wieku pacjenta, czy rodzaju udzielonego świadczenia stomatologicznego)?

d) czy wynagrodzenie pielęgniarki rodzinnej jest tylko uzależnione od woli lekarza, u którego dana pielęgniarka pracuje oraz ogólnych przepisów prawa pracy, czy też pielęgniarka jest też po części kontraktowana przez NFZ?; a jeśli włącza się w to NFZ, to ile wynosi stawka za 1 pacjenta wypłacana przez NFZ dla pielęgniarki rodzinnej i czy są jakieś jej gradacje (np. w zależności od wieku przypisanego pacjenta)?

e) jak wygląda kontraktowanie lekarza rodzinnego, pediatry, pielęgniarki i stomatologa, jeśli działalność przychodni jest rozpoczynana w drugim lub trzecim kwartale roku?

f) kiedy lekarz pierwszego kontaktu lub pediatra rozpoczynający praktykę w nowej przychodni, otrzymują środki finansowe przyznawane na każdego zapisanego do nich pacjenta, który wypisał się od innego swojego dotychczasowego lekarza?; czy środki idące za pacjentem przekazywane są dla lekarzy np. comiesięcznie i po prostu spływają za pełny miesiąc, a tym samym nowy lekarz będzie mógł je otrzymać od nowego miesiąca rozliczeniowego, po miesiącu w którym pacjent się do niego zapisze (zmieniając dotychczasowego lekarza)?

g) jak w środku roku wygląda finansowanie nowego pacjenta, jeśli wcześniej nie był on zapisany do żadnego lekarza pierwszego kontaktu, a więc nie ma „przesunięcia” przypadających za niego środków finansowych pomiędzy lekarzami?

h) czy istnieją jakieś dodatki finansowe dla lekarza w przypadku, gdy rozpoczął praktykę
w nowej przychodni, gdzie dopiero następuje „kompletowanie” pacjentów; a jeśli tak, to ile one wynoszą?

i) jakie obecnie dodatki przysługują lekarzom w związku z teleporadami, czy wizytami u osób chorych na COVID-19?

j) jakie limity pacjentów przysługują obecnie na: 1 lekarza pierwszego kontaktu, 1 pediatrę, 1 pielęgniarkę, 1 położną, 1 dentystę itp.?

k) jakie są możliwe, a jakie zazwyczaj najdogodniejsze dla lekarzy formy działalności
w ramach jednej przychodni (np. spółdzielnia lekarska, spółka cywilna itd.)?

l) czy istnieje obowiązkowy minimalny wymiar godzin czasu pracy przychodni z lekarzem rodzinnym?; innymi słowy, czy np. przychodnia musi być otwarta np. w godz. od 8.00 do 18.00 i w tym czasie (lub w innym określanym przepisami) musi przebywać w niej przynajmniej jeden lekarz i jedna pielęgniarka, czy też czas otwarcia przychodni, przyjmowania przez lekarza i obecności pielęgniarki nie jest normowany przepisami?

ł) jakie są stałe lub okresowe koszty prowadzenia przychodni lekarza rodzinnego, wynikające z przepisów prowadzenia takiej placówki (np. opłaty za korzystanie z systemu informatycznego NFZ, przy wypisywaniu recept oraz skierowań do specjalistów itp.)?

m) czy są jakieś inne wymogi prowadzenia przychodni, o których jej właściciel najemca powinien wiedzieć, by przygotować atrakcyjną dla lekarzy ofertę najmu?

n) czy ze względu na istniejący zinformatyzowany system wystawiania recept i skierowań oraz np. jakąś codzienną działalność sprawozdawczą przychodni względem NFZ, konieczne jest zainstalowanie połączenia internetowego o podwyższonej stabilności, co spełnia jedynie dedykowane połączenie satelitarne lub takież połączenie kablowe; czy też wystarczy np. zwykłe łącze internetowe uzyskane poprzez sieć telefonii komórkowej?

o) gdzie zwrócić się z ofertą, by została zauważona przez tzw. menadżerów służby zdrowia, którzy zajmują się m.in. właśnie organizacją placówek medycznych?

p) o jaką kwotę dofinansowania wyposażenia nowego gabinetu stomatologicznego poza budynkiem szkoły, można się ubiegać w ramach ustawy z 2019 r., która nałożyła na szkoły podstawowe i średnie (a tym samym na samorządy) obowiązek opieki dentystycznej nad uczniami tych szkół, jeśli gabinet taki zadeklaruje chęć współpracy z NFZ w ramach tej ustawy? jaki też konkretnie zakres opieki stomatologicznej nad uczniami może być przez NFZ refundowany?

r) o jaką dodatkową kwotę refundacji można ubiegać się w związku z tą samą ustawą, odnośnie zatrudnienia w nowej przychodni pielęgniarki, która zostałaby też pielęgniarką na potrzeby uczniów pobliskiej szkoły podstawowej?

s) gdzie i na jakich zasadach można ubiegać się (Miasto jako właściciel przychodni lub lekarz jako osoba ją prowadząca) o dodatkowe środki na wyposażenie i utrzymanie przychodni pierwszego kontaktu (programy Ministerstwa Zdrowia, programy UE, fundacje, prywatni sponsorzy itp.)?

Zdobycie wszystkich powyższych informacji, pomoże nam przygotować trzecią ofertę najmu, która będzie miała znacznie większe szanse powodzenia niż dwie dotychczasowe.

4. Proszę o przygotowanie informacji odnośnie:

- spodziewanych miesięcznych kosztów ubezpieczenia budynku przychodni;

- spodziewanych średnich miesięcznych kosztów opłat za media w rozbiciu na: prąd, gaz, wodę, śmieci i inne, jakie będzie musiał ponosić najemca;

(dane do ustalenia w oparciu o stawki funkcjonujące w innych tego typu obiektach na terenie Zielonej Góry, możliwe do pozyskania od życzliwych lekarzy prowadzących podobne obiekty, a jednocześnie nie zainteresowanych wynajmem przychodni w Ochli);

- przyłączenia przychodni do sieci internetowej i telefonicznej; innymi słowy, czy w pomieszczeniu recepcji i w trzech gabinetach lekarskich została położona instalacja telefoniczna i internetowa oraz czy sam budynek został przyłączony do sieci telefonii stacjonarnej (by można było uzyskać numery do połączeń telefonicznych pacjentów z przychodnią, czy też lekarzy z pacjentami, a także możliwość podpięcia się do internetu, ze względu na konieczność obsługi systemu informatycznego, wymaganego przy  wystawianiu recept, czy innych działań związanych z bazami informatycznymi NFZ); jeśli zaś przychodnia nie została wyposażona w taką instalację, czy też nie została do sieci telefonicznej podpięta, kiedy i na czyj koszt ma to zostać zrealizowane?

5. Proszę także o przygotowanie części promocyjnej:

- przygotowanie tekstu promującego ogłoszenie o ofercie najmu, jaki zostanie przekazany do lekarskich pism i portali branżowych;

- wykonanie stosownych zdjęć przedstawiających budynek przychodni i jego poszczególne pomieszczenia, do wykorzystania w promocji ogłoszenia o najmie;

- skontaktowanie się z redakcją Gazety Lekarskiej (p. Olga Aniśko tel. 22-5591326,
e-mail: o.anisko@gazetalekarska.pl, https://nil.org.pl/dzialalnosc/gazeta-lekarska), celem ustalenia terminu zamknięcia składu kolejnego (kwietniowego) numeru tego periodyku, by do tego czasu przesłać im ogłoszenie i zapłacić za jego emisję oraz celem ustalenia daty początku kolportażu tej gazety.

6. Po uzyskaniu odpowiedzi od NFZ (pkt. 3), ustaleniu informacji o spodziewanych kosztach utrzymania budynku (pkt. 4) i przygotowaniu materiałów promocyjnych (pkt. 5), proszę o zwołanie posiedzenia/zebrania komisji przetargowej w jej już poszerzonym składzie, celem wspólnego przedyskutowania różnych możliwych opcji najmu i wypracowania optymalnej oferty najmu, jaka ogłoszona by została w trzecim przetargu, tak by zwiększyć szansę na pojawienie się najemcy i jednocześnie pozostawić miastu jakieś przychody z tego najmu.
W szczególności zaś spotkanie to powinno:

a) ustalić datę rozpoczęcia i zakończenia trzeciego przetargu, tak by data rozpoczęcia pokryła się z pierwszym dniem w którym Gazeta Lekarska jest dostarczana lekarzom w Polsce; dzięki temu szansę na uczestnictwo w przetargu będą mieli także lekarze, którzy z opóźnieniem zapoznają się z treścią periodyku (którzy nie czytają go w pierwszym, czy drugim dniu po jego otrzymaniu);

b) ustalić minimalną cenę najmu na 4,80 zł netto (5,904 zł brutto) za 1 m2 powierzchni użytkowej budynku przychodni, co przy jej 253,04 m2 wyniesie 1214,59 zł netto (1493,95 zł brutto);

c) wprowadzić do treści ogłoszenia najmu zapis odnośnie możliwości dofinansowania przez NFZ wyposażenia gabinetu dentystycznego oraz pokrywania kosztów opieki dentystycznej uczniów szkoły podstawowej w Ochli, w ramach ustawy z 2019 r. nakładającej na szkoły obowiązek opieki dentystycznej nad uczniami; niewątpliwie zwiększyłoby to szanse na znalezienie najemcy, który będzie zdecydowany taki gabinet dentystyczny w przychodni w Ochli zorganizować; warto też w ogłoszeniu wyraźnie zaznaczyć, że po podpisaniu umowy najmu, Miasto wesprze najemcę w realizacji tego zadania, choćby poprzez pomoc przy poszukiwaniach dentysty; przy okazji wspomnę tu, że w ubiegłym roku miało miejsce co najmniej jedno zapytanie do p. sołtys Doroty Bojar, od zainteresowanego lekarza dentysty, odnośnie możliwości otwarcia praktyki stomatologicznej;

d) wprowadzić do treści ogłoszenia najmu bardziej jednoznaczny zapis o konieczności zatrudnienia w przychodni pielęgniarki i zorganizowania dla niej ambulatorium (pierwsza pomoc przy urazach i punkt pobrań materiału do dalszych badań); wspomnę tu, że w ubiegłym roku również do p. sołtys Doroty Bojar zgłaszała się jedna z firm analitycznych działających w Zielonej Górze, z pytaniem o możliwość uruchomienia punktu pobrań w ochlańskiej przychodni;

e) wprowadzić do treści ogłoszenia najmu zapis odnośnie możliwości dofinansowania przez NFZ kosztów zatrudnienia pielęgniarki, jeśli będzie ona także spełniać rolę pielęgniarki obsługującej uczniów szkoły podstawowej w Ochli; to również w ramach wspomnianej ustawy z 2019 r., nakładającej na szkoły obowiązek zorganizowania dla uczniów opieki dentystycznej oraz pielęgniarki lub higienistki;

f) zweryfikować czas pracy przychodni, czyli jeśli przepisy nakazują, by usługi medyczne były świadczone w godz. 8:00 – 18:00, to pozostaje to bez zmian, a jeśli ten czas nie jest wiążący, to może warto wprowadzić następującą zmianę: trzy dni w tygodniu przychodnia jest czynna od 8.00 do 15.00, a pozostałe dwa dni od 10.00 do 18.00; dzięki temu wyeliminuje się konieczność zatrudniania pielęgniarki i recepcjonistki na więcej niż 1 etat (czy też zatrudniania dwóch w niepełnym etacie);

g) ustalić w ogłoszeniu bardziej dogodny dla potencjalnych najemców możliwy czas oglądania wnętrza budynku przychodni; proponuję czas ten zwiększyć do trzech dni, z czego pierwszy miałby miejsce w 8 dniu przetargu pomiędzy godz. 8.00-10.00 (opcja ranna), drugi w 9 dniu przetargu pomiędzy godz. 12.00-14.00 (opcja południowa) i trzeci w 10 dniu przetargu pomiędzy godz. 17.00-19.00 (opcja późno popołudniowa, szczególnie ważna dla osób pracujących lub takich, które przyjadą tu spoza województwa, czy może nawet z dalszych terenów Polski); może warto też spróbować któryś z dni ulokować w sobotę;

h) przeanalizować, czy zapis o zawarciu umowy najmu na czas nieokreślony, a przede wszystkim fragment o możliwości jej rozwiązania za 3 miesięcznym okresem wypowiedzenia, nie jest elementem zniechęcającym do wynajmu; innymi słowy uważam za wskazane, by w treści ogłoszenia znalazły się jakieś zapisy, które będą dawały najemcy większą gwarancję, że po zainwestowaniu swoich prywatnych środków finansowych w wynajmowany budynek (bo przecież mowa jest o obowiązku jego dostosowania, zgodnie z obowiązującymi przepisami, zaś ofiarowane 146.000 zł netto, może faktycznie okazać się na ten cel niewystarczające), nie przyjdzie mu np. za rok zakończyć działalność w Ochli, bo władze Miasta z jakiś powodów zechcą zlikwidować przychodnię i ją sprzedać (żyjemy w trudnych czasach, więc nie możemy wykluczyć takiej sytuacji, tym bardziej ze Miasto jest mocno zadłużone); czy nie lepszy i czy z prawnego punktu widzenia możliwy byłby zapis, mówiący iż umowa zawarta będzie na czas określony, jednak Miasto nie może rozwiązać ją wcześniej niż po upływie np. 5 lub 8 lat (oczywiście poza przypadkiem, kiedy najemca nie będzie wywiązywał się z umowy najmu);

i) zastanowić się nad taką redakcją ogłoszenia, by zwiększyć nim zainteresowanie menadżerów służby zdrowia, którzy zapewne byliby najsprawniejsi w pozyskaniu optymalnego składu przychodni (internista, pediatra, stomatolog, stała pielęgniarka, recepcjonistka) i zapewniliby przy tym jakiś przychód z najmu dla Miasta, który mógłby być wykorzystywany np. na opłacanie podatku od nieruchomości (o ile prawdą jest, że od przychodni będzie naliczany podatek, tak jak od nieruchomości miejskich zajętych na działalność gospodarczą, bo przecież nie jest to sensu stricte budynek biznesowy, tylko zabezpieczający w ramach nieodpłatnych usług na NFZ kwestie zdrowotne mieszkańców);

j) przedyskutować gdzie i na jakich zasadach Miasto lub najemca mogą ewentualnie ubiegać się o dodatkowe środki na wyposażenie i utrzymanie przychodni pierwszego kontaktu (programy Ministerstwa Zdrowia, programy UE, fundacje, prywatni sponsorzy itp.) oraz zatwierdzić konkretne działania w tym temacie; a w tym m.in. jak taką ewentualnie możliwą pomoc ująć w treści trzeciego przetargu; czy zwrócić się o możliwość pozyskania takich środków do wojewody, albo urzędu marszałkowskiego; względnie zainteresować tym tematem np. firmę Stelmet, która przed wielu laty zaczynała swoją działalność właśnie w Ochli, potem miała swoją siedzibę w Kiełpinie, a obecnie ma duży zakład produkcyjny w Jeleniowie; być może za możliwość darmowej reklamy ich firmy na gruntach miejskich (np. bezpośrednio przy przychodni lub obok przy głównym ochlańskim skrzyżowaniu na Pl. Bogusławy Błyskoszowej) zgodziliby się np. pokrywać koszty zatrudnienia pielęgniarki lub recepcjonistki, albo sfinansowali jakieś wyposażenie przychodni…;

k) przedyskutować strategię ewentualnego czwartego przetargu, jeśli trzeci, by również się nie powiódł...; [tu podałem szczegółowe propozycję, które z oczywistych względów w chwili obecnej muszę pominąć; podobnie jeśli chodzi o podpunkt l) i ł)];

m) w treści ogłoszenia powinna być dodana informacja o znajdujących się na działce otwartych i ogrodzonych miejscach parkingowych oraz o usytuowaniu przychodni
w centrum wsi, ok. 100 m od drogi wojewódzkiej i powiatowej, tyleż samo od grupy sklepów (a w tym i punktu aptecznego) oraz ok. 180 m od przystanku linii autobusowej łączącej z Ochlą trzy inne sołectwa, z potencjalnymi pacjentami przychodni; 

n) ostatecznie dopracować i zatwierdzić całość treści trzeciego ogłoszenia o przetargu, by wszyscy członkowie komisji przetargowej posiadali pełną wiedzę o treści ogłoszenia, jaka się ukaże i wspólnie za to odpowiadali; jednocześnie też, by nie pojawiły się już błędy, jak np. te z pierwszego i drugiego ogłoszenia, o których tu już wspominałem;

o) dopracować i zatwierdzić treść materiałów promocyjnych odnośnie trzeciego przetargu.

Rozpatrując powyższe, warto zawsze w pierwszej kolejności mieć na uwadze najlepszą opcję dla mieszkańców, czyli w pierwszej kolejności tak spróbować ułożyć warunki najmu, by pozyskać nie tylko internistę (lekarza pierwszego kontaktu), ale też pielęgniarkę obsługującą ambulatorium z punktem pobrań oraz pediatrę i stomatologa. Dopiero później, kiedy nawet przy kwocie 4,80 zł netto za 1 m2 powierzchni użytkowej budynku i przy spełnieniu innych powyżej nakreślonych kwestii, nie udałoby się znaleźć właściwego najemcy, dopiero wtedy należałoby zmniejszać oczekiwania w zakresie oczekiwanej (wymienionej powyżej) obsady medycznej.

7. Proszę także o odpowiednie nagłośnienie trzeciego ogłoszenia przetargu, tak by w dniu opublikowania go na miejskim BIP, informacja o tym przetargu wraz z linkiem do jego szczegółowej treści i odpowiednią oprawą graficzną, pojawiła się także w poniższych mediach:

a) ogólnopolska branżowa Gazeta Lekarska, która jako organ samorządu lekarskiego,
w nakładzie 170.000 egzemplarzy, obowiązkowo dociera imiennie do wszystkich lekarzy w Polsce; koszt ogłoszenia w tym miesięczniku wyniósłby zaledwie kilkaset złotych, zaś powiązane z tym ogłoszenie na ich stronie internetowej, byłoby wtedy darmowe;

b) jakiś ogólnopolski branżowy periodyk związany z menadżerami służby zdrowia;

c) biuletyny informacyjne i strony internetowe lubuskich izb lekarskich: Okręgowej Izby Lekarskiej w Zielonej Górze http://www.oil-zgora.org/kontakt i Okręgowej Izby Lekarskiej w Gorzowie Wlkp. http://www.oil.org.pl/xml/oil/oil54;

d) największe zielonogórskie i lubuskie informacyjne portale internetowe oraz ich grupy facebookowe, by wymienić tu choćby:

- https://www.facebook.com/zielonanews ok. 20.700 członków

- https://www.facebook.com/newslubuskipl ok. 20.100 członków

- https://www.facebook.com/lubuskiepl ok. 20.100 członków

- https://www.facebook.com/MiastoZGinfo ok. 12.200 członków

- https://www.facebook.com/ZielonaGoraWyborcza ok. 5.300 członków

- https://www.facebook.com/WiadomosciZGora ok. 4100 członków

- https://www.facebook.com/LubuskieCentrumInformacyjne ok. 3500 członków

- https://www.facebook.com/MyZielonogorzanie ok. 1600 członków

- https://www.facebook.com/MiastoZG ok. 400 członków;              

e) strona zielonogórskich ogłoszeń sprzedaży i wynajmu: 

- https://www.facebook.com/groups/tablicalubuskie  ok. 71.000 członków;

f) poczytna wielonakładowa prasa lokalna jak: Gazeta Lubuska i dodatek lokalny do Gazety Wyborczej oraz ich internetowe odpowiedniki;

g) lokalne rozgłośnie radiowe jak: Radio Zachód, Radio Zielona Góra, Radio Index;

h) lokalna telewizja: TVP 3 Gorzów z odziałem w Zielonej Górze;

i) strony internetowe i profile facebookowe prezydenta miasta, radnych itp.   

W trzech pierwszych przypadkach należałoby zgrać czasowo pierwszy dzień ogłoszenia trzeciego przetargu z pierwszym dniem rozprowadzania danego periodyku (a szczególnie Gazety Lekarskiej) oraz oczywiście przesłać i opłacić stosowne ogłoszenie jeszcze przed zamknięciem składu danego numeru. Przykładowo skład marcowego numeru Gazety Lekarskiej jest zamykany 18-19 lutego, zaś gotowe pismo dotrze bezpośrednio do rąk zainteresowanych 1-3 marca.

Mam nadzieję, że tym razem, działając wspólnie i we wzajemnym zrozumieniu, uda nam się sprawę wynajmu doprowadzić do pozytywnego dla wszystkich finału.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz, ukaże się on, po jego zatwierdzeniu przez moderatora.