niedziela, 30 maja 2021

Budżet Obywatelski 2021 - Zadanie nr 42: Poprawa bezpieczeństwa pieszych w OCHLI

Budżet Obywatelski 2021

Zadanie nr 42:

"Poprawa bezpieczeństwa pieszych w OCHLI"

    Zadanie to składa się z siedmiu części i dotyczy ulic: Ochla-Zielonogórska, Ochla-Żagańska, Ochla-Terlikowskiego i Ochla-Kożuchowska, czyli najważniejszych dróg w Ochli. Zakłada ono przede wszystkim budowę dodatkowych oświetlonych przejść dla pieszych i dochodzących do tych przejść chodników. Dla niektórych przejść (tam gdzie przepisy na to zezwalają) mają być także montowane wyspowe progi zwalniające (brukowane). Jest też przewidziane oświetlenie jednego z peronów przystanku autobusowego oraz wykonanie dokumentacji projektowej pod budowę bardziej skomplikowanego chodnika, który komunikował będzie pieszych pomiędzy pn.-zach, a pd.-zach. częścią sołectwa.

   Wszystkie części Zadania dotyczą miejsc o dużym (jak na specyfikę wiejską) nasileniu ruchu pieszego, wiążącego się z przejściem przez drogi o najintensywniejszym w sołectwie ruchu kołowym, gdzie jednocześnie ma miejsce bardzo częste i duże przekraczanie dopuszczalnych prędkości przez przejeżdżające pojazdy. Stąd też miejsca te były świadkami różnych wypadków drogowych, włącznie z kilkoma śmiertelnymi potrąceniami pieszych (ostatnie z nich miało miejsce w tym roku). Brak stosownych przejść i chodników oraz wymuszających ograniczenie prędkości progów, będzie tylko tę przykrą sytuację eskalował. Dlatego też realizacja niniejszego Zadania, niewątpliwie przyczyni się nie tylko do poprawy bezpieczeństwa pieszych, ale pośrednio także osób zmotoryzowanych. Tym samym też proponowane inwestycje dotyczą nie tylko wszystkich mieszkańców sołectwa Ochla, ale także wszystkich osób, które Ochlę odwiedzają lub mają tu swoich bliskich.

   Zadanie realizowane będzie w obrębie nr 47 Ochla, na działkach o nr: 362/7, 955/2, 966, 983/2, 994, 996. Poniżej link do mapy przedstawiającej szczegółowe usytuowanie poszczególnych części Zadania: https://www.google.com/maps/d/edit?mid=14NYAPaLy-WAgnzy9quXPiPyusOvU5wNN&usp=sharing

    W załączeniu zdjęcia miejsc poszczególnych części Zadania (były wykonane w deszczowy dzień świąteczny z zakazem handlu, w godzinach późno-popołudniowych, tak by ograniczyć zasłanianie miejsc przez auta i ludzi).

   Dokumentacja projektowa niektórych części Zadania ma być już gotowa końcem czerwca 2021 r. Natomiast tam, gdzie jej nie ma, jej wykonanie ułatwi jednorodność tematyczna poszczególnych inwestycji. Dzięki temu będzie ona mogła zostać wykonana zbiorczo, przez jedną firmę, co niewątpliwie zmniejszy koszty projektowe. Podobnie też bezpośrednia realizacja poszczególnych części Zadania w terenie, będzie mogła być zlecona w jednym pakiecie, jednej firmie, co również powinno przyczynić się do mniejszych kosztów. W przypadku ewentualnego niedoszacowania którejś z części przedkładanego Zadania, pełne jego wykonanie będzie nadal możliwe, dzięki dokonanemu zabezpieczeniu dodatkowych środków finansowych w ochlańskiej puli tzw. „Funduszu chodnikowego”. Ze środków owego funduszu zostanie też sfinansowana budowa skomplikowanego chodnika, dla którego sporządzenie dokumentacji projektowej jest jedną z części niniejszego Zadania. Nie chciałem zakładać finansowania tej budowy ze środków Budżetu Obywatelskiego, gdyż wiązałoby się to z dużym zwiększeniem łącznych kosztów niniejszego Zadania (w razie zdobycia wyróżniającej się ilości głosów, nie chciałem innym sołectwom znacznie ograniczać dostępnych środków finansowych w ramach Budżetu Obywatelskiego).

   Zasadność i możliwość wykonania poszczególnych części Zadania oraz związane z nimi koszty, zostały omówione z Departamentem Zarządzania Drogami Urzędu Miasta Zielona Góra w ramach sporządzonego przeze mnie (w ubiegłym roku) „Audytu bezpieczeństwa drogowego sołectwa Ochla”.

    Łączny koszt Zadania oszacowany został na 261.000 zł.

   Głosowanie będzie trwać 
od 31 maja do 13 czerwca b.r.
 
 Zapraszam serdecznie wszystkich mieszkańców Ochli, jak również wszystkie osoby zamieszkujące inne części dzisiejszej Zielonej Góry, a szczególnie te które:
- planują zamieszkać w Ochli;
- pracują w Ochli;
- pochodzą z Ochli;
- mają w Ochli rodzinę lub przyjaciół;
- uczestniczą w imprezach organizowanych w skansenie w Ochli;
- są działkowcami ROD „Sawanna”;
- mają dzieci uczące się w Szkole Podstawowej w Ochli;
- odwiedzają ochlańskie sklepy, kościół, cmentarz;
- często przejeżdżają przez Ochlę;
- są sympatykami Ochli;
- po prostu uznają, że inwestycja w bezpieczeństwo na drogach, to dobrze wydane pieniądze.

  Głosować mogą WSZYSTKIE osoby zamieszkujące jakąkolwiek część Zielonej Góry, a więc także takie, które na terenie Zielonej Góry nie mają zameldowania, ale ją realnie zamieszkują. Głosować można bez względu na wiek, tak więc oddać swój głos mogą także DZIECI, a nawet NOWORODKI - oczywiście rękoma swych rodziców :)

Każdy ma dwa głosy: jeden na zadanie realizowane na terenie Dzielnicy Nowe Miasto 
i drugi na zadanie na terenie tzw. starej "Zielonej Góry".

Zapraszam wszystkich do zagłosowania na: 

  Zadanie nr 42: „Poprawa bezpieczeństwa pieszych w OCHLI”

  Tu link do strony B.O. 2021, na której możemy oddać swój głos: 

https://zielonagora.konsultacjejst.pl/budzet/glosowanie/01792ebd-29c9-48ec-8b2d-2d3137b31f7d


Poszczególne części zadania  "Poprawa bezpieczeństwa pieszych w Ochli" przedstawiam poniżej:


Część 1 Zadania.

- Działka: 955/2  

- Działanie: budowa przejścia dla pieszych na ul. Ochla-Zielonogórska (na pn.-wsch. od skrzyżowania tej ulicy z ul. Ochla-Sadowa i Ochla-Leśna) z wyspowymi progami zwalniającymi (z kostki) i doświetleniem w postaci montażu 2 lamp (na stojących tam już słupach).

- Uzasadnienie: konieczność istnienia bezpiecznego przejścia na ścieżkę pieszo-rowerową prowadzącą do: dużego sklepu spożywczego, przystanku autobusowego, cmentarza, boiska piłki nożnej, drogi prowadzącej do skansenu i zabudowań mieszkalnych pn.-wsch. części sołectwa (miejsce to jest często wykorzystywane przez mieszkańców jako przejście, co kończy się nieraz wypadkami, włącznie ze śmiertelnym potrąceniem pieszego).

 - Szacowany koszt: 30.000 zł




Część 2 Zadania.

- Działka: 983/2 i być może 362/7

- Działanie: budowa przejścia dla pieszych na ul. Ochla-Żagańska (pomiędzy wylotami ul. Ochla – 3 Maja i Ochla – Zacisze), z wyspowymi progami zwalniającymi (z kostki), doświetleniem w postaci dwóch lamp oraz obarierowanym chodnikiem od południa (chodnik ok. 30 m długości i 1,5 m szerokości - dwa warianty usytuowania i barierki ok. 25 m).

- Uzasadnienie: konieczność istnienia bezpiecznego przejścia, gdyż obecnie często przechodzą tamtędy: osoby idące z pałacu lub z ul. Ochla-Zacisze na ulice północne (poprzez ul. Ochla – 3 Maja) lub zachodnie (bo chcąc iść dalej w kierunku zachodnim na całej długości ul. Ochla-Żagańska chodnik jest jedynie po północnej stronie tej drogi) oraz osoby z tamtej strony idące na ul. Ochla-Zacisze, czy do wiejskiego parku, ale też i matki z wózkami kierujące się ku ul. Ochla – Plac Błyskoszowej i dalej do centrum wsi (ponieważ przejazd wózkiem po północnej stronie ul. Ochla-Żagańska jest niemożliwy ze względu na stojący na chodniku słup energetyczny); na zakręcie tym dochodziło już do wypadków, stąd konieczne obarierowanie.

- Uwaga: szczegółowy projekt planowanego przejścia i związanego z nim południowego chodnika jest już w trakcie realizacji i ma być gotowy w czerwcu b.r.

- Szacowany koszt: 54.000 



Część 3 Zadania.

- Działka: 983/2  

- Działanie: budowa przejścia dla pieszych na ul. Ochla-Żagańska (nieco na południe od wylotu ul. Ochla-Akacjowa) z doświetleniem w postaci dwóch lamp oraz chodnikiem (trzy odcinki o łącznej długości ok. 28 m i szerokości 1,5 m) ciągnącym się do peronu pobliskiego przystanku autobusowego, z doświetleniem peronu jedną lampą.

- Uzasadnienie: konieczność bezpiecznego przejścia do dużego sklepu spożywczego oraz na przystanek autobusowy oraz zwiększenie bezpieczeństwa pieszych na wąskim peronie poprzez jego doświetlenie (tym bardziej, że peron jest ogrodzony barierkami odgradzającymi od rowu, co utrudnia odskoczenie w razie niebezpieczeństwa drogowego).

- Uwaga: szczegółowy projekt planowanego przejścia i chodnika jest już w trakcie realizacji i ma być gotowy w czerwcu b.r.

- Szacowany koszt: 46.000 zł



Część 4 Zadania.

- Działka: 966

- Działanie: sporządzenie dokumentacji projektowej do budowy chodnika z obarierowaniem po południowej stronie podwójnego zakrętu przy ul. Ochla-Terlikowskiego (w tym przebudowa tamtejszego rowu i możliwe nieznaczne przesunięcie oświetlenia).

- Uzasadnienie: konieczność bezpiecznego przejścia z ul. Ochla-Dębowa (a poprzez nią z całej pd.-zach. części Ochli) na ulicę: Terlikowskiego i dalej do ul. Grzybowej z przyległościami oraz w kierunku odwrotnym, ze względu na coraz większy tamtejszy ruch pieszy, przy jednocześnie występującym tam podwójnym zakręcie o bardzo mocno ograniczonej widoczności. 

- Uwaga: po wykonaniu projektu, realizacja tej inwestycji będzie miała miejsce ze środków tzw. „Funduszu chodnikowego”.

- Szacowany koszt: 20.000 zł




Część 5 Zadania.

- Działka: 966

- Działanie: doświetlenie istniejącego przesuniętego niedawno przejścia dla pieszych na ul. Ochla-Terlikowskiego (na zachód od wylotu ul. Ochla-Grzybowa).

- Uzasadnienie: konieczność zwiększenia bezpieczeństwa w pobliżu podwójnego zakrętu z bardzo mocno ograniczoną widocznością w miejscu istniejącego już przejścia.

- Szacowany koszt: 24.000 zł



Część 7 Zadania.

- Działka: 994

- Działanie: budowa przejścia dla pieszych na ul. Ochla-Kożuchowska (pomiędzy przystankami autobusowymi) z doświetleniem.

Uzasadnienie: konieczność bezpiecznego przejścia pomiędzy przystankami na drugą stronę jezdni, bowiem najbliższe przejście jest usytuowane ok. 200 m dalej na zachód.

Szacowany koszt: 33.000 zł



Część 8 Zadania.

- Działka: 996

- Działanie: budowa przejścia dla pieszych na ul. Ochla-Kożuchowska (pomiędzy przystankami autobusowymi przy ogródkach działkowych „Sawanna”) z chodnikiem (łącznej długości ok. 70 m. i szerokości ok. 1,5 m) oraz doświetleniem.

- Uzasadnienie: konieczność bezpiecznego przejścia pomiędzy przystankami na drugą stronę jezdni, bowiem najbliższe przejście jest usytuowane niemal 700 m dalej na zachód i nie ma z nim połączenia chodnikowego; przejście to będzie użytkowane nie tylko przez mieszkańców kilku okolicznych domów, ale przede wszystkim przez starszych działkowców, korzystających z komunikacji autobusowej.

- Szacowany koszt: 54.000 zł





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz, ukaże się on, po jego zatwierdzeniu przez moderatora.