sobota, 15 maja 2021

Zadanie Budżetu Obywatelskiego 2021: "Poprawa bezpieczeństwa pieszych w OCHLI"

    W związku z edycją Budżetu Obywatelskiego 2021, zgłosiłem przygotowane przeze mnie Zadanie: 

„Poprawa bezpieczeństwa pieszych w OCHLI” 

   Składa się ono z ośmiu części i dotyczy ulic: Ochla-Zielonogórska, Ochla-Żagańska, Ochla-Terlikowskiego i Ochla-Kożuchowska, czyli najważniejszych dróg w Ochli. Zakłada ono przede wszystkim budowę dodatkowych oświetlonych przejść dla pieszych i dochodzących do tych przejść chodników. Dla niektórych przejść (tam gdzie przepisy na to zezwalają) mają być także montowane wyspowe progi zwalniające (brukowane). Jest też przewidziana modernizacja istniejącego już przejścia, oświetlenie peronu przystanku autobusowego oraz wykonanie dokumentacji projektowej pod budowę bardziej skomplikowanego chodnika, który komunikował będzie pieszych pomiędzy pn.-zach, a pd.-zach. częścią sołectwa. 

Wszystkie części Zadania dotyczą miejsc o dużym (jak na specyfikę wiejską) nasileniu ruchu pieszego, wiążącego się z przejściem przez drogi o najintensywniejszym w sołectwie ruchu kołowym, gdzie jednocześnie ma miejsce bardzo częste i duże przekraczanie dopuszczalnych prędkości przez przejeżdżające pojazdy. Stąd też miejsca te były świadkami różnych wypadków drogowych, włącznie z kilkoma śmiertelnymi potrąceniami pieszych (w tym 2 w ciągu ostatnich kilku miesięcy). Brak stosownych przejść i chodników oraz wymuszających ograniczenie prędkości progów, będzie tylko tę przykrą sytuację eskalował. Dlatego też realizacja niniejszego Zadania, niewątpliwie przyczyni się nie tylko do poprawy bezpieczeństwa pieszych, ale pośrednio także osób zmotoryzowanych. Tym samym też proponowane inwestycje dotyczą nie tylko wszystkich mieszkańców sołectwa Ochla, ale też wszystkich osób które Ochlę odwiedzają lub mają tu swoich bliskich.

Zadanie realizowane będzie w obrębie nr 47 Ochla, na działkach o nr: 362/7, 927/1, 955/2, 966, 983/2, 994, 996. Poniżej link do mapy przedstawiającej szczegółowe usytuowanie poszczególnych części Zadania:

https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1vDOPTUIAEnbOCRDpgJlUCof59l4iP1n4&usp=sharing

W załączeniu zdjęcia miejsc poszczególnych części Zadania (wykonane w deszczowy dzień świąteczny z zakazem handlu, w godzinach późno-popołudniowych, tak by ograniczyć zasłanianie miejsc przez auta i ludzi). 

Dokumentacja projektowa niektórych części Zadania ma być już gotowa końcem czerwca 2021 r. Natomiast tam, gdzie jej nie ma, jej wykonanie ułatwi jednorodność tematyczna poszczególnych inwestycji. Dzięki temu będzie ona mogła zostać wykonana zbiorczo, przez jedną firmę, co niewątpliwie zmniejszy koszty projektowe. Podobnie też bezpośrednia realizacja poszczególnych części Zadania w terenie, będzie mogła być zlecona w jednym pakiecie, jednej firmie, co również powinno przyczynić się do mniejszych kosztów. W przypadku ewentualnego niedoszacowania którejś z części przedkładanego Zadania, pełne jego wykonanie będzie nadal możliwe, dzięki dokonanemu zabezpieczeniu dodatkowych środków finansowych w ochlańskiej puli tzw. „Funduszu chodnikowego”. Ze środków owego funduszu zostanie też sfinansowana budowa skomplikowanego chodnika, dla którego sporządzenie dokumentacji projektowej jest jedną z części niniejszego Zadania. Nie chciałem zakładać finansowania tej budowy ze środków Budżetu Obywatelskiego, gdyż wiązałoby się to z dużym zwiększeniem łącznych kosztów niniejszego Zadania (w razie zdobycia wyróżniającej się ilości głosów, nie chciałem innym sołectwom znacznie ograniczać dostępnych środków finansowych w ramach Budżetu Obywatelskiego).

Zasadność i możliwość wykonania poszczególnych części Zadania oraz związane z nimi koszty, zostały omówione z Departamentem Zarządzania Drogami Urzędu Miasta Zielona Góra w ramach sporządzonego przeze mnie (w ubiegłym roku) „Audytu bezpieczeństwa drogowego sołectwa Ochla”.

Łączny koszt Zadania oszacowany został na 276.000 zł.

W dniach od 3 do 16 maja b.r. będzie miała miejsce weryfikacja zadań zgłoszonych do Budżetu Obywatelskiego 2021. Natomiast dnia 30 maja zostanie ogłoszona lista zadań, które zostały zakwalifikowane. 

Głosowanie odbędzie się w dniach od 31 maja do 13 czerwca b.r. 

Zapraszam serdecznie wszystkich mieszkańców Ochli
oraz wszystkie osoby zamieszkujące inne części dzisiejszej Zielonej Góry,
a szczególnie te które:
- pracują w Ochli;
- pochodzą z Ochli;
- mają w Ochli rodzinę lub przyjaciół;
- uczestniczą w imprezach organizowanych w skansenie w Ochli;
- są działkowcami ROD „Sawanna”;
- często przejeżdżają przez Ochlę;
- są sympatykami Ochli;
- po prostu uznają, że będą to dobrze wydane pieniądze…

zapraszam wszystkich do zagłosowania na Zadanie: 

„Poprawa bezpieczeństwa pieszych w OCHLI” 

      Głosować mogą WSZYSTKIE osoby zamieszkujące jakąkolwiek część Zielonej Góry, a więc także takie, które na terenie Zielonej Góry nie mają zameldowania, ale ją realnie zamieszkują. Głosować można bez względu na wiek, tak więc oddać swój głos mogą także DZIECI.

Poszczególne części Zadania „Poprawa bezpieczeństwa pieszych w OCHLI” przedstawiam poniżej... 

Część 1 Zadania.

- Działka: 927/1

- Działanie: przebudowa istniejącego przejścia dla pieszych na ul. Ochla-Zielonogórska (w rejonie ul. Ochla - Św. Huberta) z zastosowaniem azylu zwężającego jezdnię, ewentualnie progów zwalniających wyspowych z kostki (wybór zależny od potwierdzenia w terenie odległość min. 40 m od końca łuku do początku progu przed przejściem lub możliwości wpasowania 2 m szerokości azylu pośrodku jezdni), przy zachowaniu istniejącego tam doświetlenia.

- Uzasadnienie: konieczność zwiększenia bezpieczeństwa przejścia poprzez ograniczenie nadmiernie rozwijanych tam prędkości (miejsce kilku wypadków samochodowych, a w tym dwóch śmiertelnych potrąceń pieszych).

- Szacowany koszt: 15.000 zł



Część 2 Zadania.

- Działka: 955/2  

- Działanie: budowa przejścia dla pieszych na ul. Ochla-Zielonogórska (na pn.-wsch. od skrzyżowania tej ulicy z ul. Ochla-Sadowa i Ochla-Leśna) z wyspowymi progami zwalniającymi (z kostki) i doświetleniem w postaci montażu 2 lamp (na stojących tam już słupach).

- Uzasadnienie: konieczność istnienia bezpiecznego przejścia na ścieżkę pieszo-rowerową prowadzącą do: dużego sklepu spożywczego, przystanku autobusowego, cmentarza, boiska piłki nożnej, drogi prowadzącej do skansenu i zabudowań mieszkalnych pn.-wsch. części sołectwa (miejsce to jest często wykorzystywane przez mieszkańców jako przejście, co kończy się nieraz wypadkami, włącznie ze śmiertelnym potrąceniem pieszego).

 - Szacowany koszt: 30.000 zł




Część 3 Zadania.

- Działka: 983/2 i być może 362/7

- Działanie: budowa przejścia dla pieszych na ul. Ochla-Żagańska (pomiędzy wylotami ul. Ochla – 3 Maja i Ochla – Zacisze), z wyspowymi progami zwalniającymi (z kostki), doświetleniem w postaci dwóch lamp oraz obarierowanym chodnikiem od południa (chodnik ok. 30 m długości i 1,5 m szerokości - dwa warianty usytuowania i barierki ok. 25 m).

- Uzasadnienie: konieczność istnienia bezpiecznego przejścia, gdyż obecnie często przechodzą tamtędy: osoby idące z pałacu lub z ul. Ochla-Zacisze na ulice północne (poprzez ul. Ochla – 3 Maja) lub zachodnie (bo chcąc iść dalej w kierunku zachodnim na całej długości ul. Ochla-Żagańska chodnik jest jedynie po północnej stronie tej drogi) oraz osoby z tamtej strony idące na ul. Ochla-Zacisze, czy do wiejskiego parku, ale też i matki z wózkami kierujące się ku ul. Ochla – Plac Błyskoszowej i dalej do centrum wsi (ponieważ przejazd wózkiem po północnej stronie ul. Ochla-Żagańska jest niemożliwy ze względu na stojący na chodniku słup energetyczny); na zakręcie tym dochodziło już do wypadków, stąd konieczne obarierowanie.

- Uwaga: szczegółowy projekt planowanego przejścia i związanego z nim południowego chodnika jest już w trakcie realizacji i ma być gotowy w czerwcu b.r.

- Szacowany koszt: 54.000 



Część 4 Zadania.

- Działka: 983/2  

- Działanie: budowa przejścia dla pieszych na ul. Ochla-Żagańska (nieco na południe od wylotu ul. Ochla-Akacjowa) z doświetleniem w postaci dwóch lamp oraz chodnikiem (trzy odcinki o łącznej długości ok. 28 m i szerokości 1,5 m) ciągnącym się do peronu pobliskiego przystanku autobusowego, z doświetleniem peronu jedną lampą.

- Uzasadnienie: konieczność bezpiecznego przejścia do dużego sklepu spożywczego oraz na przystanek autobusowy oraz zwiększenie bezpieczeństwa pieszych na wąskim peronie poprzez jego doświetlenie (tym bardziej, że peron jest ogrodzony barierkami odgradzającymi od rowu, co utrudnia odskoczenie w razie niebezpieczeństwa drogowego).

- Uwaga: szczegółowy projekt planowanego przejścia i chodnika jest już w trakcie realizacji i ma być gotowy w czerwcu b.r.

- Szacowany koszt: 46.000 zł



 

Część 5 Zadania.

- Działka: 966

- Działanie: sporządzenie dokumentacji projektowej do budowy chodnika z obarierowaniem po południowej stronie podwójnego zakrętu przy ul. Ochla-Terlikowskiego (w tym przebudowa tamtejszego rowu i możliwe nieznaczne przesunięcie oświetlenia).

- Uzasadnienie: konieczność bezpiecznego przejścia z ul. Ochla-Dębowa (a poprzez nią z całej pd.-zach. części Ochli) na ulicę: Terlikowskiego i dalej do ul. Grzybowej z przyległościami oraz w kierunku odwrotnym, ze względu na coraz większy tamtejszy ruch pieszy, przy jednocześnie występującym tam podwójnym zakręcie o bardzo mocno ograniczonej widoczności. 

- Uwaga: po wykonaniu projektu, realizacja tej inwestycji będzie miała miejsce ze środków tzw. „Funduszu chodnikowego”.

- Szacowany koszt: 20.000 zł




Część 6 Zadania.

- Działka: 966

- Działanie: doświetlenie istniejącego przesuniętego niedawno przejścia dla pieszych na ul. Ochla-Terlikowskiego (na zachód od wylotu ul. Ochla-Grzybowa).

- Uzasadnienie: konieczność zwiększenia bezpieczeństwa w pobliżu podwójnego zakrętu z bardzo mocno ograniczoną widocznością w miejscu istniejącego już przejścia.

- Szacowany koszt: 24.000 zł



Część 7 Zadania.

- Działka: 994

- Działanie: budowa przejścia dla pieszych na ul. Ochla-Kożuchowska (pomiędzy przystankami autobusowymi) z doświetleniem.

- Uzasadnienie: konieczność bezpiecznego przejścia pomiędzy przystankami na drugą stronę jezdni, bowiem najbliższe przejście jest usytuowane ok. 200 m dalej na zachód.

- Szacowany koszt: 33.000 zł



 

Część 8 Zadania.

- Działka: 996

- Działanie: budowa przejścia dla pieszych na ul. Ochla-Kożuchowska (pomiędzy przystankami autobusowymi przy ogródkach działkowych „Sawanna”) z chodnikiem (łącznej długości ok. 70 m. i szerokości ok. 1,5 m) oraz doświetleniem.

- Uzasadnienie: konieczność bezpiecznego przejścia pomiędzy przystankami na drugą stronę jezdni, bowiem najbliższe przejście jest usytuowane niemal 700 m dalej na zachód i nie ma z nim połączenia chodnikowego; przejście to będzie użytkowane nie tylko przez mieszkańców kilku okolicznych domów, ale przede wszystkim przez starszych działkowców, korzystających z komunikacji autobusowej.

- Szacowany koszt: 54.000 zł






 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz, ukaże się on, po jego zatwierdzeniu przez moderatora.