W związku z edycją Budżetu Obywatelskiego 2021, zgłosiłem przygotowane przeze mnie Zadanie:
„Poprawa bezpieczeństwa pieszych w OCHLI”
Składa się ono z ośmiu części i dotyczy ulic: Ochla-Zielonogórska, Ochla-Żagańska, Ochla-Terlikowskiego i Ochla-Kożuchowska, czyli najważniejszych dróg w Ochli. Zakłada ono przede wszystkim budowę dodatkowych oświetlonych przejść dla pieszych i dochodzących do tych przejść chodników. Dla niektórych przejść (tam gdzie przepisy na to zezwalają) mają być także montowane wyspowe progi zwalniające (brukowane). Jest też przewidziana modernizacja istniejącego już przejścia, oświetlenie peronu przystanku autobusowego oraz wykonanie dokumentacji projektowej pod budowę bardziej skomplikowanego chodnika, który komunikował będzie pieszych pomiędzy pn.-zach, a pd.-zach. częścią sołectwa.
Wszystkie
części Zadania dotyczą miejsc o dużym (jak na specyfikę wiejską) nasileniu
ruchu pieszego, wiążącego się z przejściem przez drogi o najintensywniejszym w
sołectwie ruchu kołowym, gdzie jednocześnie ma miejsce bardzo częste i duże
przekraczanie dopuszczalnych prędkości przez przejeżdżające pojazdy. Stąd też
miejsca te były świadkami różnych wypadków drogowych, włącznie z kilkoma
śmiertelnymi potrąceniami pieszych (w tym 2 w ciągu ostatnich kilku miesięcy).
Brak stosownych przejść i chodników oraz wymuszających ograniczenie prędkości
progów, będzie tylko tę przykrą sytuację eskalował. Dlatego też realizacja
niniejszego Zadania, niewątpliwie przyczyni się nie tylko do poprawy
bezpieczeństwa pieszych, ale pośrednio także osób zmotoryzowanych. Tym samym
też proponowane inwestycje dotyczą nie tylko wszystkich mieszkańców sołectwa
Ochla, ale też wszystkich osób które Ochlę odwiedzają lub mają tu swoich bliskich.
Zadanie realizowane będzie w obrębie nr 47
Ochla, na działkach o nr: 362/7, 927/1, 955/2, 966, 983/2, 994, 996. Poniżej
link do mapy przedstawiającej szczegółowe usytuowanie poszczególnych części
Zadania:
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1vDOPTUIAEnbOCRDpgJlUCof59l4iP1n4&usp=sharing
W załączeniu zdjęcia miejsc
poszczególnych części Zadania (wykonane w deszczowy dzień świąteczny z zakazem
handlu, w godzinach późno-popołudniowych, tak by ograniczyć zasłanianie miejsc
przez auta i ludzi).
Dokumentacja
projektowa niektórych części Zadania ma być już gotowa końcem czerwca 2021 r.
Natomiast tam, gdzie jej nie ma, jej wykonanie ułatwi jednorodność tematyczna
poszczególnych inwestycji. Dzięki temu będzie ona mogła zostać wykonana
zbiorczo, przez jedną firmę, co niewątpliwie zmniejszy koszty projektowe.
Podobnie też bezpośrednia realizacja poszczególnych części Zadania w terenie,
będzie mogła być zlecona w jednym pakiecie, jednej firmie, co również powinno
przyczynić się do mniejszych kosztów. W przypadku ewentualnego niedoszacowania
którejś z części przedkładanego Zadania, pełne jego wykonanie będzie nadal
możliwe, dzięki dokonanemu zabezpieczeniu dodatkowych środków finansowych w ochlańskiej
puli tzw. „Funduszu chodnikowego”. Ze środków owego funduszu zostanie też
sfinansowana budowa skomplikowanego chodnika, dla którego sporządzenie
dokumentacji projektowej jest jedną z części niniejszego Zadania. Nie chciałem
zakładać finansowania tej budowy ze środków Budżetu Obywatelskiego, gdyż
wiązałoby się to z dużym zwiększeniem łącznych kosztów niniejszego Zadania (w
razie zdobycia wyróżniającej się ilości głosów, nie chciałem innym sołectwom znacznie
ograniczać dostępnych środków finansowych w ramach Budżetu Obywatelskiego).
Zasadność
i możliwość wykonania poszczególnych części Zadania oraz związane z nimi koszty,
zostały omówione z Departamentem Zarządzania Drogami Urzędu Miasta Zielona Góra
w ramach sporządzonego przeze mnie (w ubiegłym roku) „Audytu bezpieczeństwa
drogowego sołectwa Ochla”.
Łączny koszt Zadania oszacowany został na 276.000 zł.
W dniach od 3 do 16 maja b.r. będzie miała miejsce weryfikacja zadań zgłoszonych do Budżetu Obywatelskiego 2021. Natomiast dnia 30 maja zostanie ogłoszona lista zadań, które zostały zakwalifikowane.
Głosowanie odbędzie się w dniach od 31 maja do 13 czerwca b.r.
Zapraszam serdecznie wszystkich mieszkańców Ochli
oraz wszystkie osoby zamieszkujące inne części dzisiejszej Zielonej
Góry,
a szczególnie te które:
- pracują w Ochli;
- pochodzą z Ochli;
- mają w Ochli rodzinę lub przyjaciół;
- uczestniczą w imprezach organizowanych w skansenie w
Ochli;
- są działkowcami ROD „Sawanna”;
- często przejeżdżają przez Ochlę;
- są sympatykami Ochli;
- po prostu uznają, że będą to dobrze wydane pieniądze…
zapraszam wszystkich do zagłosowania na Zadanie:
„Poprawa bezpieczeństwa pieszych w OCHLI”
Głosować mogą WSZYSTKIE osoby zamieszkujące jakąkolwiek część Zielonej Góry, a więc także takie, które na terenie Zielonej Góry nie mają zameldowania, ale ją realnie zamieszkują. Głosować można bez względu na wiek, tak więc oddać swój głos mogą także DZIECI.
Poszczególne części Zadania „Poprawa bezpieczeństwa pieszych w OCHLI” przedstawiam poniżej...
Część
1 Zadania.
- Działka: 927/1
-
Działanie: przebudowa istniejącego przejścia dla pieszych na ul. Ochla-Zielonogórska (w rejonie ul. Ochla - Św.
Huberta) z zastosowaniem azylu zwężającego jezdnię, ewentualnie progów
zwalniających wyspowych z kostki (wybór zależny od potwierdzenia w terenie
odległość min.
- Uzasadnienie:
konieczność zwiększenia bezpieczeństwa przejścia poprzez ograniczenie
nadmiernie rozwijanych tam prędkości (miejsce kilku wypadków samochodowych, a w
tym dwóch śmiertelnych potrąceń pieszych).
Część
2 Zadania.
- Działka: 955/2
- Działanie: budowa
przejścia dla pieszych na ul. Ochla-Zielonogórska (na pn.-wsch. od skrzyżowania
tej ulicy z ul. Ochla-Sadowa i Ochla-Leśna) z wyspowymi progami zwalniającymi
(z kostki) i doświetleniem w postaci montażu 2 lamp (na stojących tam już
słupach).
- Uzasadnienie: konieczność istnienia
bezpiecznego przejścia na ścieżkę pieszo-rowerową prowadzącą do: dużego sklepu
spożywczego, przystanku autobusowego, cmentarza, boiska piłki nożnej, drogi
prowadzącej do skansenu i zabudowań mieszkalnych pn.-wsch. części sołectwa
(miejsce to jest często wykorzystywane przez mieszkańców jako przejście, co
kończy się nieraz wypadkami, włącznie ze śmiertelnym potrąceniem pieszego).
- Szacowany koszt:
Część
3 Zadania.
- Działka: 983/2 i być
może 362/7
- Działanie: budowa
przejścia dla pieszych na ul. Ochla-Żagańska (pomiędzy wylotami ul. Ochla – 3
Maja i Ochla – Zacisze), z wyspowymi progami zwalniającymi (z kostki),
doświetleniem w postaci dwóch lamp oraz obarierowanym chodnikiem od południa (chodnik
ok.
- Uzasadnienie: konieczność istnienia bezpiecznego
przejścia, gdyż obecnie często przechodzą tamtędy: osoby idące z pałacu lub z ul. Ochla-Zacisze na ulice północne (poprzez
ul. Ochla – 3 Maja) lub zachodnie (bo chcąc iść dalej w kierunku zachodnim na
całej długości ul. Ochla-Żagańska chodnik jest jedynie po północnej stronie tej
drogi) oraz osoby z tamtej strony idące na ul. Ochla-Zacisze, czy do wiejskiego
parku, ale też i matki z wózkami kierujące się ku ul. Ochla – Plac Błyskoszowej
i dalej do centrum wsi (ponieważ przejazd wózkiem po północnej stronie ul.
Ochla-Żagańska jest niemożliwy ze względu na stojący na chodniku słup
energetyczny); na zakręcie tym dochodziło już do wypadków, stąd konieczne
obarierowanie.
- Uwaga: szczegółowy
projekt planowanego przejścia i związanego z nim południowego chodnika jest już
w trakcie realizacji i ma być gotowy w czerwcu b.r.
Część
4 Zadania.
- Działka: 983/2
- Działanie: budowa przejścia dla pieszych na ul. Ochla-Żagańska
(nieco na południe od wylotu ul. Ochla-Akacjowa) z doświetleniem w postaci
dwóch lamp oraz chodnikiem (trzy odcinki o łącznej długości ok.
- Uzasadnienie:
konieczność bezpiecznego przejścia do dużego sklepu spożywczego oraz na przystanek
autobusowy oraz zwiększenie bezpieczeństwa pieszych na wąskim peronie poprzez
jego doświetlenie (tym bardziej, że peron jest ogrodzony barierkami
odgradzającymi od rowu, co utrudnia odskoczenie w razie niebezpieczeństwa
drogowego).
- Uwaga: szczegółowy
projekt planowanego przejścia i chodnika jest już w trakcie realizacji i ma być
gotowy w czerwcu b.r.
Część
5 Zadania.
- Działka: 966
- Działanie: sporządzenie dokumentacji projektowej
do budowy chodnika z obarierowaniem po południowej stronie podwójnego zakrętu przy
ul. Ochla-Terlikowskiego (w tym przebudowa tamtejszego rowu i możliwe
nieznaczne przesunięcie oświetlenia).
- Uzasadnienie:
konieczność bezpiecznego przejścia z ul. Ochla-Dębowa (a poprzez nią z całej
pd.-zach. części Ochli) na ulicę: Terlikowskiego i dalej do ul. Grzybowej z
przyległościami oraz w kierunku odwrotnym, ze względu na coraz większy
tamtejszy ruch pieszy, przy jednocześnie występującym tam podwójnym zakręcie o bardzo
mocno ograniczonej widoczności.
- Uwaga: po wykonaniu
projektu, realizacja tej inwestycji będzie miała miejsce ze środków tzw. „Funduszu
chodnikowego”.
Część
6 Zadania.
- Działka: 966
- Działanie: doświetlenie istniejącego
przesuniętego niedawno przejścia dla pieszych na ul. Ochla-Terlikowskiego (na
zachód od wylotu ul. Ochla-Grzybowa).
- Uzasadnienie: konieczność zwiększenia bezpieczeństwa w pobliżu podwójnego zakrętu z bardzo mocno ograniczoną widocznością w miejscu istniejącego już przejścia.
- Szacowany koszt: 24.000 zł
Część
7 Zadania.
- Działka: 994
- Działanie: budowa przejścia dla pieszych na
ul. Ochla-Kożuchowska (pomiędzy przystankami autobusowymi) z doświetleniem.
- Uzasadnienie:
konieczność bezpiecznego przejścia pomiędzy przystankami na drugą stronę jezdni,
bowiem najbliższe przejście jest usytuowane ok.
Część
8 Zadania.
- Działka: 996
- Działanie: budowa przejścia dla pieszych na
ul. Ochla-Kożuchowska (pomiędzy przystankami autobusowymi przy ogródkach
działkowych „Sawanna”) z chodnikiem (łącznej długości ok.
- Uzasadnienie: konieczność bezpiecznego przejścia pomiędzy
przystankami na drugą stronę jezdni, bowiem najbliższe przejście jest
usytuowane niemal
- Szacowany koszt:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję za komentarz, ukaże się on, po jego zatwierdzeniu przez moderatora.