Początki Audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego w
Ochli sięgają jeszcze listopada 2018 r., kiedy to spotykając się z Państwem
przed wyborami, m.in. zbierałem jednocześnie uwagi odnośnie bezpieczeństwa na
ochlańskich drogach i chodnikach. Później te uwagi zostały uzupełnione o
kolejne kwestie, zebrane już poprzez zgłoszenia na grupie Nasza Ochla,
napływające do mnie e-maile, rozmowy z mieszkańcami przy okolicznościowych
spotkaniach, dyskusje w gronie Rady Sołeckiej, a także moje własne ustalenia podczas wielu wizji lokalnych
na wszystkich ulicach w Ochli. Zasadniczo audyt ten zakończyłem późną wiosną
2019 r., wymagał on tylko wtedy uporządkowanego opisania i uzupełnienia mapy
wizualizującej poszczególne jego podpunkty. Nie było jednak wtedy sensu
przystępować do jego realizacji, ze względu na fakt zbliżającego się rozkopywania
wszystkich ujętych w nim dróg, w ramach budowy sieci kanalizacyjnej. Nie było
też wtedy wystarczających środków finansowych, by podjąć się przeprowadzenia
najważniejszych jego założeń. Dziś większość prac kanalizacyjnych jest już
ukończona, zaś możliwości sfinansowania poszczególnych rozwiązań wydają się
bardziej prawdopodobne niż wcześniej. Dlatego też zakończyłem tworzenie audytu i
dnia 22 lipca przesłałem do Departamentu
Zarządzania Drogami, na ręce odpowiedzialnego za te aspekty zarządzania drogami wicedyrektora p. Krzysztofa Staniszewskiego
oraz kierownika Biura
Ruchu Drogowego p. Arkadiusza Sobków. Całość prac nad Audytem bezpieczeństwa ruchu drogowego w Ochli zajęła mi około 85
godzin (licząc czas: zapoznawania się z propozycjami zmian jakie w dużej ilości napływały od
mieszkańców, odpowiadania wszystkim wnioskodawcom, weryfikowania propozycji w terenie, sprawdzania
także innych ulic, analizowania różnych przepisów odnośnie stosowania znaków
drogowych, progów, barierek itp., a także czas cząstkowych i ostatecznego
opracowania pisemnego i graficznego), do tego należy jeszcze dodać ok. 35 godzin różnych prac (np. analizy projektów oraz sporządzanie pisemnych i graficznych propozycji rozwiązania różnych poszczególnych kwestii projektowych, bieżące konsultacje z projektantem, wizyty w terenie, pisma i kontakty z Urzędem Miasta monitorujące postęp prac itp.) związanych z budową ul. Stamma i wschodniej części ul. Leśnej, przepustu na ul. Strumykowej oraz przede wszystkim budową chodnika i oświetlenia na Osiedle „Ostoja”, z czym było najwięcej problemów.
Poniżej przedstawiam wyciąg
z tego audytowego wniosku. Dla
lepszej orientacji terenowej, wszystkie czekające na realizację podpunkty,
zostały naniesione na niniejszą fotomapę: https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1FEALauo08GE9HPUCTkVF98q9m1W-5zWx&usp=sharing
Poszczególne propozycje przedstawiają się więc następująco: