wtorek, 4 grudnia 2018

Rusza społeczny audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego w Ochli i Jeleniowie

   Ponieważ w ostatnich dniach na grupie facebookowej Nasza Ochla zasygnalizowane zostały różne przypadki związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego w co najmniej kilku miejscach Ochli, podobnie kilkanaście uwag w tym temacie zgłoszonych mi zostało, kiedy spotykałem się w listopadzie z mieszkańcami Ochli i Jeleniowa, warto więc podjeść do tego zagadnienia kompleksowo.

Możliwe instalacje rozwiązujące lub zmniejszające problemy bezpieczeństwa ruchu drogowego to np.: 
- oznaczone pasami przejścia dla pieszych;
- oświetlenie przejść dla pieszych i skrzyżowań;
- światła na przejściach dla pieszych;
- barierki ochronne;
- różne stosowne do sytuacji pionowe znaki drogowe;
- różne stosowne do sytuacji oznakowania jezdni znakami poziomymi;
- progi zwalniające; 
- wysepki lub przewężenia;
- sygnalizacja świetlna;
- radary pomiaru prędkości;
- przynajmniej jednostronne chodniki przy drogach przelotowych;   
- łatanie dziur w drogach przelotowych;
- utwardzanie pobocza przy drogach przelotowych;
- i inne...  

Poniżej podaję przewidywany plan działań. Jest to dość luźne założenie, więc może on jeszcze ulec zmianom.


Etap 1. Zebranie informacji o problemach poprzez zgłoszenia od Mieszkańców (do 30.01.2019 r.)
Zgłoszenia proszę przesyłać na mój e-mail, przy czym najlepiej jeśli każde takie zgłoszenie będzie zawierać:
1) szczegółową lokalizację miejsca (najlepiej linkiem z osadzonym punktem na Google Maps);
2) zwięzły opis problemu, podanie rodzaju zagrożeń, ich przyczyn itp.;
3) zdjęcie takiego miejsca, jeśli problem jest widoczny „gołym okiem”; warto je wykonać, bo takie unaocznienie problemu będzie dodatkowym argumentem w dyskusji z właściwymi w tych sprawach departamentami Urzędu Miasta Zielonej Góry;
4) informacje o konkretnych incydentach drogowych w problematycznym miejscu (mniej więcej kiedy miał miejsce wypadek, jakie były jego skutki itp. – o ile takie zdarzenia miały miejsce, bo to są kluczowe argumenty uzasadniające);
5) proponowany sposób rozwiązania problemu.

Etap 2. Stworzenie mapy cyfrowej problemów bezpieczeństwa ruchu drogowego (do 30.02.2019 r.)
Po zebraniu zgłoszeń:
a) wykonam wizję lokalną wszystkich wskazanych miejsc, celem lepszego zaznajomienia się ze zgłoszonymi problemami i weryfikacji terenowej zaproponowanych rozwiązań;
b) sporządzę zbiorczą mapę problemów ruchu drogowego w Ochli, gdzie:
- naniesione będą miejsca, które według zgłoszeń wymagają interwencji;
- przy każdym z takich miejsc zostanie podana informacja, jakiego problemu dotyczy (z przypomnieniem ewentualnie zaistniałych tam wypadków);
- przedstawione zostaną proponowane sposoby rozwiązania danego problemu; tu będę się starał także podać przepisy prawne, które umożliwiają lub utrudniają zastosowanie konkretnego rozwiązania;

Etap 3. Wystawienie Mapy do publicznego wglądu (do 30.03.2019 r.)

Mapa zostanie wystawiona na grupie facebookowej Nasza Ochla i być może także na marcowych zebraniach wiejskich w Ochli i Jeleniowie, celem zgłaszania przez mieszkańców dodatkowych uwag, poprawek itp.


Etap 4. Redakcja stosownych wniosków do władz Miasta odnośnie zajęcia się istniejącymi problemami (do 15.04.2019 r.)
Wnioski będą przedstawiały konkretne problemy z sugerowanymi ich rozwiązaniami.

Etap 5. Rozpatrzenie wniosków przez Biuro Analiz i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Departamentu Inwestycji i Zarządzania Drogami Urzędu Miasta Zielona Góra
Tu terminy nie są dla mnie do przewidzenia. Całkiem możliwe, że realizacja niektórych postulatów spotka się ze sprzeciwem urzędników, więc trzeba będzie posiłkować się mediami itp.

Etap 6. Instalacja przyjętych rozwiązań w terenie
Tu również terminy nie są dla mnie do przewidzenia. Na pewno trzeba będzie sprawę kontrolować...



***

Społeczny audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego w Ochli i Jeleniowie ogłaszam więc za otwarty!



= = = = = = = = = = = = = = =

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz, ukaże się on, po jego zatwierdzeniu przez moderatora.