Dnia 25 stycznia 2019 r. w godz. 14.00-15.40 odbyła się (w Urzędzie Dzielnicy przy ul. Gen. Jarosława Dąbrowskiego 41) trzecia zwyczajna sesja Rady Dzielnicy Nowe Miasto. Wg ustalonego w grudniu zeszłego roku półrocznego harmonogramu sesji, miała się ona odbyć 21 stycznia (poniedziałek). O zmianie terminu poinformowano 18 stycznia (piątek) i od tego dnia, aż do dnia poprzedzającego sesję, z Biura Dzielnicy spływały e-mailowo projekty uchwał. Natomiast tuż przed sesją pojawiła się tylko 1 dodatkowa uchwała. Tak więc tym razem było już trochę lepiej niż wcześniej, jednak nadal daleko do sytuacji jaka wymagana jest Statutem Dzielnicy. Ten zaś, choćby w § 108 ust. 2 mówi: „O sesji powiadamia Przewodniczący najpóźniej 7 dni przed terminem obrad, zawiadomieniem zawierającym dane o miejscu i czasie rozpoczęcia obrad oraz porządek obrad z projektami uchwał i innymi materiałami związanymi z przedmiotem sesji.”.
Przypomnę, że zachowanie tego terminu 7 dni, to nie jakieś widzimisię, tylko sensowny czas na przeanalizowanie kilkunastu (a niekiedy i więcej) projektów uchwał, a przede wszystkim wiążących się z nimi dokumentów (niekiedy i ponad 100 stronicowych), by można było bardziej świadomie wysłuchać przed głosowaniem wystąpienia osoby omawiającej dany projekt uchwały, zadać merytorycznie pytania jeśli są jakieś niejasności, czy też odpowiednio przedstawić ewentualne uwagi od mieszkańców i oczywiście by później odpowiedzialnie zagłosować nad danym projektem. To zaś niekiedy wymaga sięgnięcia do ustaw i rozporządzeń państwowych, czy istniejących już uchwał samorządowych, wyciągnięcia dodatkowych informacji z jakiegoś urzędu, niekiedy też przeprowadzenia jakiegoś wywiadu środowiskowego z ludźmi, czy wizji lokalnej w terenie. Oczywiście nie każdy projekt uchwały takich zabiegów wymaga, może nawet jest takich mniejszość. Co więcej, przy nieetatowym charakterze pracy radnego, często trudno jest – ze względów czasowych – dogłębnie poznać dane zagadnienie. No chyba że ktoś jest rentierem lub emerytem ;) Tak, czy inaczej trzeba się przed głosowaniem przygotować, a nie uznać tylko, że skoro Prezydent Miasta Zielona Góra, przedłożył do zaopiniowania dane uchwały, to nie trzeba już niczego sprawdzać i o nic już pytać, bo na pewno wszystko jest dobrze i należy zawsze podnieść rękę na ZA.
Podczas III sesji
Rady Dzielnicy Nowe Miasto opiniowane było 27 projektów uchwał (z czego 17 to
uchwały ustalające terminy zebrań wiejskich, podczas których będą wybierani
sołtysi i rady sołeckie). Poniżej podaję te uchwały, które dotyczyły Ochli,
Jeleniowa lub ogólnie spraw dotyczących całej
Zielonej Góry:
– III.20: Uchwała
w sprawie opinii o projekcie uchwały w sprawie ustaleniana 2019 rok wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego zdrogi oraz wysokości kosztów powstałych w razie odstąpienia od usunięcia.
[Z – 19 (ja); P – 0; W – 0; N - 2]
Wysokości opłat za usunięcie pojazdu z drogi oraz jego przechowywanie na strzeżonym parkingu znajdziecie Państwo pod niniejszym linkiem.
Wysokości opłat za usunięcie pojazdu z drogi oraz jego przechowywanie na strzeżonym parkingu znajdziecie Państwo pod niniejszym linkiem.
[Z – 19 (ja); P – 0; W – 0; N - 2]
Wybory sołtysa i rady sołeckiej Jeleniowa odbędą się dnia 10 marca 2019 r., podczas zebrania wiejskiego w nowej świetlicy w Jeleniowie, początek zebrania o
godz. 11.00.
(Uwaga! Podana wcześniej data 7 marca godz. 18.00, została zmieniona już po opiniowaniu przez Radę Dzielnicy, a jeszcze przed sesją Rady Miasta 29 stycznia b.r.).
[Z – 19 (ja); P – 0; W – 0; N - 2]
Wybory sołtysa i rady sołeckiej Ochli odbędą się dnia 20 marca 2019 r. podczas zebrania wiejskiego w sali przy ulicy Ochla - Św. Jadwigi
Śląskiej 1, początek zebrania o godz. 18.00.
Jeszcze na
tydzień przed sesją, znając wcześniej już ustalone daty zebrań wyborczych w
poszczególnych 17 sołectwach, poinformowałem Biuro Dzielnicy, że w przypadku
czterech sołectw (tj. Jarogniewic, Raculi, Suchej i Zawady) wyznaczono złe daty
zebrań, niezgodne ze statutami sołectw, które w § 25 ust. 1. głoszą: Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej na nową
kadencję zarządza Rada Miasta w formie uchwały,
w terminie 4 miesięcy od dnia rozpoczęcia kadencji Rady Miasta. Kadencja
obecnej Rady Miasta Zielona Góra rozpoczęła się 20 listopada 2018 r., więc termin ten upływa 20 marca 2019 r. Nie można
bowiem zapisu tego interpretować (jak wcześniej to zrobiono), że tylko
ogłoszenie daty wyborów ma mieć miejsce w ciągu 4 miesięcy (zaś data zebrania
może być późniejsza), bo przy takim rozumowaniu aktualna kadencja sołtysów
mogłaby się jeszcze bardziej przedłużać w czasie, a to mogłoby skutkować tym,
że kolejna kadencja nie spełniłaby pięcioletniego wymogu jej trwania. Moja
uwaga została przyjęta i we wszystkich tych przypadkach, daty zebrań
skorygowano.
– III.40: Uchwaław sprawie opinii o projekcie uchwały w sprawie zmian statutów sołectw Kiełpin i Ochla
[Z – 18; P – 1 (ja); W – 1; N - 1]
Chodzi tu o zmianę map przedstawiających granice sołectw, a
zawartych w statutach obu sołectw, na mapy uwzględniające przyłączenie do Kiełpina
terenu oderwanego od Ochli na podstawie wniosku mieszkańców Kiełpina (uchwała
tamtejszego zebrania wiejskiego z 7 listopada 2017 r.) oraz skutkiem wysoce wadliwych konsultacji społecznych, jakie miały miejsce w dniach 25-29 czerwca 2018 r.
Innymi słowy jest to formalne uprawomocnienie odłączenia od Ochli i
przyłączenia do Kiełpina działek nr.: 691/3, 691/7, od 691/10 do 691/30,
691/32, 691/33, 290/4 i 1103, na których m.in. powstaje właśnie kompleksowe osiedle
„Sawanna” na 180 domów w zabudowie bliźniaczej oraz wytyczone są już działki pod dalszą, bardziej luźną zabudowę.
Trzecią sesję Rady Dzielnicy poprzedziły od godz. 12.30
obrady trzech Komisji Rady Dzielnicy. Przy omawianiu powyższej uchwały,
przedstawiłem szereg argumentów dowodzących nieprawidłowości przeprowadzenia
tych konsultacji oraz braku logiki i zasad etycznych przy interpretacji ich
wyników, a także wykazałem bezzasadność większości argumentów, na podstawie
których broni się tego zaboru. Przy czym konsultacja społeczna nie jest dla władz samorządowych
wiążąca, więc jakikolwiek byłby ich wynik, teoretycznie i tak władze Miasta
zrobią, co będą chciały. Chyba, że doszłoby do masowych protestów i pokazane
zostałoby to medialnie…
Złożyłem także Interpelację nr PST- 02/2019, w której wnioskowałem o unieważnienie wspomnianych konsultacji społecznych, a następnie przeprowadzenie ich ponownie, zgodnie z regułami tego typu narzędzia bezpośredniej demokracji.
Złożyłem także Interpelację nr PST- 02/2019, w której wnioskowałem o unieważnienie wspomnianych konsultacji społecznych, a następnie przeprowadzenie ich ponownie, zgodnie z regułami tego typu narzędzia bezpośredniej demokracji.
Będę
jeszcze w tej sprawie interweniował na sesji Rady Miasta we wtorek 29 stycznia b.r.
[Z – 19 (ja); P – 0; W – 0; N - 2]
[Z – 19 (ja); P – 0; W – 0; N - 2]
W przypadku wniesienia opłaty jednorazowej za
przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów, udzielana będzie
bonifikata od tej opłaty w wysokości 95%. Warunkiem udzielenia bonifikaty będzie
brak zaległości finansowych wobec Miasta Zielona Góra z tytułu opłat rocznych za
dotychczasowe użytkowanie wieczyste nieruchomości i opłaty z tytułu
przekształcenia na dzień złożenia oświadczenia o zamiarze wniesienia opłaty
jednorazowej. Więcej informacji o tych bonifikatach można przeczytać np. tu:
https://www.muratorplus.pl/biznes/prawo/uzytkowanie-wieczyste-komu-i-kiedy-grunt-na-wlasnosc-aa-ri5s-5N6C-CuhN.html. Podaję także link
do ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o
przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele
mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (Dz.U. 2018 poz. 1716)
https://cdn.files.smcloud.net/t/media/files/Ustawa-o-przeksztaceniu-uzytkowania-wieczystego.pdf
https://cdn.files.smcloud.net/t/media/files/Ustawa-o-przeksztaceniu-uzytkowania-wieczystego.pdf
- NIE BYŁA PROCEDOWANA: Uchwała w sprawie
opinii o projekcie uchwały w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie
miasta Zielona Góra. Tu
link do treści tego regulaminu.
Na sesji tej w ramach tzw. „SPRAW RÓŻNYCH”, były poruszone dwie sprawy
związane z Ochlą:
1. Na wniosek zawarty w mojej Interpelacji nr PST-01/2019 został
wysłuchany przez radnych Pan Stanisław
Gonciarz, mieszkaniec ul. Ochla - Osiedle Dworskie, który od ponad 2
lat zmaga się z problemem zalewania zamieszkałej przez niego działki wodami opadowymi
i roztopowymi (spływającymi wg jego relacji głównie od północy). Pan Gonciarz
reprezentował także innych mieszkańców Osiedla Dworskiego, którzy kilkakrotnie
już we wspólnych pismach lub przez osobiste stawiennictwo, zwracali się do
różnych władz lokalnych i urzędów w sprawie odprowadzania wód opadowych na ich
osiedlu. Wody te nie odpływając, a jednocześnie zalegając na gliniastym słabo
przepuszczalnym podłożu, tworzą obszerne kałuże i błoto, utrudniające piesze
poruszanie się po tamtejszej ulicy i jej poboczu. Na zebraniu wiejskim dnia 16 lutego 2018 r., podjęto uchwałę o przeznaczeniu kwoty 5000 zł na budowę instalacji tę wodę odprowadzającej, jednak kwota ta okazała się daleko niewystarczająca (minimum to 15-16 tyś. zł).
2.
Złożyłem także Zapytanie
nr PST-01/2019 w sprawie instalacji 1 lampy solarnej przy skrzyżowaniu ulic
Ochla-Pustynna i Ochla-Kaktusowa.
***
Jako ciekawostkę z działalności Departamentu, Zarządu i Rady Dzielnicy Nowe Miasto, warto wspomnieć, iż jeden z radnych złożył na omawianej sesji interpelację, odnośnie nieudzielenia mu odpowiedzi na wcześniejszą interpelację, którą miał złożyć jeszcze w 2017 r.!!! Pozostawię to już bez komentarza.
***
Przy okazji
wspomnę tu także o pewnej – uważam, że kolejne niewłaściwej – sytuacji, która jasno ukazuje,
jak często iluzorycznym jest znaczenie Rady Dzielnicy, czy też Rady Miasta, bo
to się także i do niej odnosi. Ale do rzeczy. Miasto jest właścicielem
nieruchomości, np. jakiejś działki stanowiącej grunt rolny. Jeśli działka nie
jest przez samorząd w jakiś sposób wykorzystywana, można – jeśli oczywiście
jest chętny – oddać ją w dzierżawę. I słusznie, bo z tego może mieć miasto
jakieś dodatkowe przychody. Oddanie w dzierżawę takiej działki lub przedłużenie
istniejącej już dzierżawy, wymaga podjęcia uchwały przez Radę Miasta, a
wcześniej (jeśli działka znajduje się na terenie Dzielnicy Nowe Miasto) także
zaopiniowania tej uchwały przez Radę Dzielnicy. W Uchwale podawany jest adres
działki, jej nr, powierzchnia, rodzaj użytku, klasa bonitacyjna, cel na który
działka jest wydzierżawiana. Ale zarówno w uchwale Rady Dzielnicy, jak i
uchwale Rady Miasta, nie figurują dane osoby wydzierżawiającej. Zadałem więc na
sesji pytanie dlaczego tak jest? Oczywiście padła odpowiedź: RODO! A kiedy się
jednak dopytałem, jakie konkretnie artykuły, nakazują owe utajnienie,
odpowiedzi już nie otrzymałem. No przecież nie jest to dzierżawa prywatnej
nieruchomości, działka jest mieniem samorządowym, a więc poniekąd jest to nasz
wspólny majątek. Jeśli osoba prywatna oddaje w dzierżawę swoją nieruchomość,
sprawdza wcześniej z kim ma do czynienia, czy przyszły dzierżawca jest osobą
wiarygodną, czy nie jest przypadkiem jakimś bankrutem, który może przestać
płacić za dzierżawę, albo też czy nie jest jakimś przestępcą itp. osobą, która
może wydzierżawioną nieruchomość wykorzystywać do swej niezgodnej z prawem
działalności… Jak widać radni maja tylko wiedzieć, że działka została oddana w
dzierżawę, ale już nie mogą wiedzieć komu. A przecież radny z sołectwa, gdzie
się taka działka znajduje, o osobie dzierżawcy może wiedzieć znacznie więcej,
niż wiedzą miejscy urzędnicy, którzy oczywiście zgodnie z procedurą prawną
doprowadzają i obsługują to wydzierżawienie. I dzięki temu radny ten może
zapobiec stratom, na jakie Miasto może się narazić w przypadku niefortunnego
dzierżawcy. Mówię tu o skrajnej sytuacji, ale przecież nie niemożliwej.
= = = = = = = = = = = = = = =
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję za komentarz, ukaże się on, po jego zatwierdzeniu przez moderatora.