piątek, 25 stycznia 2019

III sesja Rady Dzielnicy

   Dnia 25 stycznia 2019 r. w godz. 14.00-15.40 odbyła się (w Urzędzie Dzielnicy przy ul. Gen. Jarosława Dąbrowskiego 41) trzecia zwyczajna sesja Rady Dzielnicy Nowe Miasto. Wg ustalonego w grudniu zeszłego roku półrocznego harmonogramu sesji, miała się ona odbyć 21 stycznia (poniedziałek). O zmianie terminu poinformowano 18 stycznia (piątek) i od tego dnia, aż do dnia poprzedzającego sesję, z Biura Dzielnicy spływały e-mailowo projekty uchwał. Natomiast tuż przed sesją pojawiła się tylko 1 dodatkowa uchwała. Tak więc tym razem było już trochę lepiej niż wcześniej, jednak nadal daleko do sytuacji jaka wymagana jest Statutem Dzielnicy. Ten zaś, choćby w § 108 ust. 2 mówi: „O sesji powiadamia Przewodniczący najpóźniej 7 dni przed terminem obrad, zawiadomieniem zawierającym dane o miejscu i czasie rozpoczęcia obrad oraz porządek obrad z projektami uchwał i innymi materiałami związanymi z przedmiotem sesji.”.


Przypomnę, że zachowanie tego terminu 7 dni, to nie jakieś widzimisię, tylko sensowny czas na przeanalizowanie kilkunastu (a niekiedy i więcej) projektów uchwał, a przede wszystkim wiążących się z nimi dokumentów (niekiedy i ponad 100 stronicowych), by można było bardziej świadomie wysłuchać przed głosowaniem wystąpienia osoby omawiającej dany projekt uchwały, zadać merytorycznie pytania jeśli są jakieś niejasności, czy też odpowiednio przedstawić ewentualne uwagi od mieszkańców i oczywiście by później odpowiedzialnie zagłosować nad danym projektem. To zaś niekiedy wymaga sięgnięcia do ustaw i rozporządzeń państwowych, czy istniejących już uchwał samorządowych, wyciągnięcia dodatkowych informacji z jakiegoś urzędu, niekiedy też przeprowadzenia jakiegoś wywiadu środowiskowego z ludźmi, czy wizji lokalnej w terenie. Oczywiście nie każdy projekt uchwały takich zabiegów wymaga, może nawet jest takich mniejszość. Co więcej, przy nieetatowym charakterze pracy radnego, często trudno jest – ze względów czasowych – dogłębnie poznać dane zagadnienie. No chyba że ktoś jest rentierem lub emerytem ;) Tak, czy inaczej trzeba się przed głosowaniem przygotować, a nie uznać tylko, że skoro Prezydent Miasta Zielona Góra, przedłożył do zaopiniowania dane uchwały, to nie trzeba już niczego sprawdzać i o nic już pytać, bo na pewno wszystko jest dobrze i należy zawsze podnieść rękę na ZA.

Podczas III sesji Rady Dzielnicy Nowe Miasto opiniowane było 27 projektów uchwał (z czego 17 to uchwały ustalające terminy zebrań wiejskich, podczas których będą wybierani sołtysi i rady sołeckie). Poniżej podaję te uchwały, które dotyczyły Ochli, Jeleniowa lub ogólnie spraw dotyczących całej Zielonej Góry:

[Z – 19 (ja); P – 0; W – 0; N - 2]
Wysokości opłat za usunięcie pojazdu z drogi oraz jego przechowywanie na strzeżonym parkingu znajdziecie Państwo pod niniejszym linkiem.

[Z – 19 (ja); P – 0; W – 0; N - 2]
Wybory sołtysa i rady sołeckiej Jeleniowa odbędą się dnia 10 marca 2019 r., podczas zebrania wiejskiego w nowej świetlicy w Jeleniowie, początek zebrania o godz. 11.00.

(Uwaga! Podana wcześniej data 7 marca godz. 18.00, została zmieniona już po opiniowaniu przez Radę Dzielnicy, a jeszcze przed sesją Rady Miasta 29 stycznia b.r.). 

[Z – 19 (ja); P – 0; W – 0; N - 2]
Wybory sołtysa i rady sołeckiej Ochli odbędą się dnia 20 marca 2019 r. podczas zebrania wiejskiego w sali przy ulicy Ochla - Św. Jadwigi Śląskiej 1, początek zebrania o godz. 18.00.

Jeszcze na tydzień przed sesją, znając wcześniej już ustalone daty zebrań wyborczych w poszczególnych 17 sołectwach, poinformowałem Biuro Dzielnicy, że w przypadku czterech sołectw (tj. Jarogniewic, Raculi, Suchej i Zawady) wyznaczono złe daty zebrań, niezgodne ze statutami sołectw, które w § 25 ust. 1. głoszą: Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej na nową kadencję zarządza Rada Miasta w formie uchwały, w terminie 4 miesięcy od dnia rozpoczęcia kadencji Rady Miasta. Kadencja obecnej Rady Miasta Zielona Góra rozpoczęła się 20 listopada 2018 r., więc termin ten upływa 20 marca 2019 r. Nie można bowiem zapisu tego interpretować (jak wcześniej to zrobiono), że tylko ogłoszenie daty wyborów ma mieć miejsce w ciągu 4 miesięcy (zaś data zebrania może być późniejsza), bo przy takim rozumowaniu aktualna kadencja sołtysów mogłaby się jeszcze bardziej przedłużać w czasie, a to mogłoby skutkować tym, że kolejna kadencja nie spełniłaby pięcioletniego wymogu jej trwania. Moja uwaga została przyjęta i we wszystkich tych przypadkach, daty zebrań skorygowano.

[Z – 18; P – 1 (ja); W – 1; N - 1]
Chodzi tu o zmianę map przedstawiających granice sołectw, a zawartych w statutach obu sołectw, na mapy uwzględniające przyłączenie do Kiełpina terenu oderwanego od Ochli na podstawie wniosku mieszkańców Kiełpina (uchwała tamtejszego zebrania wiejskiego z 7 listopada 2017 r.) oraz skutkiem wysoce wadliwych konsultacji społecznych, jakie miały miejsce w dniach 25-29 czerwca 2018 r. Innymi słowy jest to formalne uprawomocnienie odłączenia od Ochli i przyłączenia do Kiełpina działek nr.: 691/3, 691/7, od 691/10 do 691/30, 691/32, 691/33, 290/4 i 1103, na których m.in. powstaje właśnie kompleksowe osiedle „Sawanna” na 180 domów w zabudowie bliźniaczej oraz wytyczone są już działki pod dalszą, bardziej luźną zabudowę.

Trzecią sesję Rady Dzielnicy poprzedziły od godz. 12.30 obrady trzech Komisji Rady Dzielnicy. Przy omawianiu powyższej uchwały, przedstawiłem szereg argumentów dowodzących nieprawidłowości przeprowadzenia tych konsultacji oraz braku logiki i zasad etycznych przy interpretacji ich wyników, a także wykazałem bezzasadność większości argumentów, na podstawie których broni się tego zaboru. Przy czym konsultacja społeczna nie jest dla władz samorządowych wiążąca, więc jakikolwiek byłby ich wynik, teoretycznie i tak władze Miasta zrobią, co będą chciały. Chyba, że doszłoby do masowych protestów i pokazane zostałoby to medialnie…

Złożyłem także Interpelację nr PST- 02/2019, w której wnioskowałem o unieważnienie wspomnianych konsultacji społecznych, a następnie przeprowadzenie ich ponownie, zgodnie z regułami tego typu narzędzia bezpośredniej demokracji.

Będę jeszcze w tej sprawie interweniował na sesji Rady Miasta we wtorek 29 stycznia b.r.

[Z – 19 (ja); P – 0; W – 0; N - 2]

[Z – 19 (ja); P – 0; W – 0; N - 2]

W przypadku wniesienia opłaty jednorazowej za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów, udzielana będzie bonifikata od tej opłaty w wysokości 95%. Warunkiem udzielenia bonifikaty będzie brak zaległości finansowych wobec Miasta Zielona Góra z tytułu opłat rocznych za dotychczasowe użytkowanie wieczyste nieruchomości i opłaty z tytułu przekształcenia na dzień złożenia oświadczenia o zamiarze wniesienia opłaty jednorazowej. Więcej informacji o tych bonifikatach można przeczytać np. tu:
https://www.muratorplus.pl/biznes/prawo/uzytkowanie-wieczyste-komu-i-kiedy-grunt-na-wlasnosc-aa-ri5s-5N6C-CuhN.html. Podaję także link do ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (Dz.U. 2018 poz. 1716) 
https://cdn.files.smcloud.net/t/media/files/Ustawa-o-przeksztaceniu-uzytkowania-wieczystego.pdf

- NIE BYŁA PROCEDOWANA: Uchwała w sprawie opinii o projekcie uchwały w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie miasta Zielona Góra. Tu link do treści tego regulaminu.


Na sesji tej w ramach tzw. „SPRAW RÓŻNYCH”, były poruszone dwie sprawy związane z Ochlą:

1. Na wniosek zawarty w mojej Interpelacji nr PST-01/2019 został wysłuchany przez radnych Pan Stanisław Gonciarz, mieszkaniec ul. Ochla - Osiedle Dworskie, który od ponad 2 lat zmaga się z problemem zalewania zamieszkałej przez niego działki wodami opadowymi i roztopowymi (spływającymi wg jego relacji głównie od północy). Pan Gonciarz reprezentował także innych mieszkańców Osiedla Dworskiego, którzy kilkakrotnie już we wspólnych pismach lub przez osobiste stawiennictwo, zwracali się do różnych władz lokalnych i urzędów w sprawie odprowadzania wód opadowych na ich osiedlu. Wody te nie odpływając, a jednocześnie zalegając na gliniastym słabo przepuszczalnym podłożu, tworzą obszerne kałuże i błoto, utrudniające piesze poruszanie się po tamtejszej ulicy i jej poboczu. Na zebraniu wiejskim dnia 16 lutego 2018 r., podjęto uchwałę o przeznaczeniu kwoty 5000 zł na budowę instalacji tę wodę odprowadzającej, jednak kwota ta okazała się daleko niewystarczająca (minimum to 15-16 tyś. zł).

2. Złożyłem także Zapytanie nr PST-01/2019 w sprawie instalacji 1 lampy solarnej przy skrzyżowaniu ulic Ochla-Pustynna i Ochla-Kaktusowa. 


***

Jako ciekawostkę z działalności Departamentu, Zarządu i Rady Dzielnicy Nowe Miasto, warto wspomnieć, iż jeden z radnych złożył na omawianej sesji interpelację, odnośnie nieudzielenia mu odpowiedzi na wcześniejszą interpelację, którą miał złożyć jeszcze w 2017 r.!!! Pozostawię to już bez komentarza.   
***

   Przy okazji wspomnę tu także o pewnej – uważam, że kolejne niewłaściwej – sytuacji, która jasno ukazuje, jak często iluzorycznym jest znaczenie Rady Dzielnicy, czy też Rady Miasta, bo to się także i do niej odnosi. Ale do rzeczy. Miasto jest właścicielem nieruchomości, np. jakiejś działki stanowiącej grunt rolny. Jeśli działka nie jest przez samorząd w jakiś sposób wykorzystywana, można – jeśli oczywiście jest chętny – oddać ją w dzierżawę. I słusznie, bo z tego może mieć miasto jakieś dodatkowe przychody. Oddanie w dzierżawę takiej działki lub przedłużenie istniejącej już dzierżawy, wymaga podjęcia uchwały przez Radę Miasta, a wcześniej (jeśli działka znajduje się na terenie Dzielnicy Nowe Miasto) także zaopiniowania tej uchwały przez Radę Dzielnicy. W Uchwale podawany jest adres działki, jej nr, powierzchnia, rodzaj użytku, klasa bonitacyjna, cel na który działka jest wydzierżawiana. Ale zarówno w uchwale Rady Dzielnicy, jak i uchwale Rady Miasta, nie figurują dane osoby wydzierżawiającej. Zadałem więc na sesji pytanie dlaczego tak jest? Oczywiście padła odpowiedź: RODO! A kiedy się jednak dopytałem, jakie konkretnie artykuły, nakazują owe utajnienie, odpowiedzi już nie otrzymałem. No przecież nie jest to dzierżawa prywatnej nieruchomości, działka jest mieniem samorządowym, a więc poniekąd jest to nasz wspólny majątek. Jeśli osoba prywatna oddaje w dzierżawę swoją nieruchomość, sprawdza wcześniej z kim ma do czynienia, czy przyszły dzierżawca jest osobą wiarygodną, czy nie jest przypadkiem jakimś bankrutem, który może przestać płacić za dzierżawę, albo też czy nie jest jakimś przestępcą itp. osobą, która może wydzierżawioną nieruchomość wykorzystywać do swej niezgodnej z prawem działalności… Jak widać radni maja tylko wiedzieć, że działka została oddana w dzierżawę, ale już nie mogą wiedzieć komu. A przecież radny z sołectwa, gdzie się taka działka znajduje, o osobie dzierżawcy może wiedzieć znacznie więcej, niż wiedzą miejscy urzędnicy, którzy oczywiście zgodnie z procedurą prawną doprowadzają i obsługują to wydzierżawienie. I dzięki temu radny ten może zapobiec stratom, na jakie Miasto może się narazić w przypadku niefortunnego dzierżawcy. Mówię tu o skrajnej sytuacji, ale przecież nie niemożliwej.


= = = = = = = = = = = = = = =

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz, ukaże się on, po jego zatwierdzeniu przez moderatora.