wtorek, 4 czerwca 2019

Chodnik na Ostoję c.d.

Pani Joanna Liddane zapytała mnie dziś ile drzew pójdzie pod wycinkę przy budowie tego chodnika. Odpowiadając jej na to pytanie (ok. 70 sztuk), nawiązała się między nami rozmowa, która po dodatkowej analizie projektu i zdjęć terenu, naprowadziła mnie na pewne wnioski. 


I tak zastanawiam się, czy ktoś z Ochli kiedykolwiek ten projekt konsultował, zanim powstał on ostatecznie w lutym 2017 r.? Przede wszystkim zaś, dlaczego ten chodnik został zaprojektowany bezpośrednio przy krawędzi drogi, skoro było i jest nadal miejsce na jego całościowe umiejscowienie po północnej stronie tamtejszego rowu? Uwzględniając, że chodnik ma mieć 1,65 m, jest tam wystarczająco dużo miejsca i jest to ta sama działka, ten sam pas drogi powiatowej. Może jedynie koło przepustu przy wjeździe na ul. Zawilcową, należałoby rów nieznacznie (kilkadziesiąt cm) przesunąć ku południowi (ale i to może nie koniecznie). 
http://mapy.geoportal.gov.pl/imap/Imgp_2.html?gpmap=gp0

Dzięki przerzuceniu chodnika bardziej na północ:
- chodnik byłby o wiele bardziej bezpieczny, gdyż nie stykałby się bezpośrednio z drogą powiatową, po której jeżdżą szybko ciężarówki Stelmetu;
- jego budowa byłaby znacznie tańsza, bo nie trzeba by było ruszać większości rowu który tam przechodzi oraz krawędzi jezdni;
- pozostawione zostałoby obecne pobocze drogi, a tak od północy pobocza nie będzie i w razie czego będzie zagrożony lub zatarasowany chodnik;
- nie trzeba by było wycinać ok. 70 drzew, co również miałoby korzyść finansową, ale też estetyczną i ekologiczną; zresztą nawet przy obecnym projekcie, większość tych drzew mogłaby zostać (co najwyżej należałoby wyciąć tylko kilka rosnących bezpośrednio w dnie planowanego rowu);
- oświetlenie przy chodniku mogłoby być mniejsze, tak jeśli chodzi o wysokość słupów, jak i natężenie światła, co przyniosłoby kolejne oszczędności.

Myślę, że suma tych oszczędności byłyby na tyle duża, że nawet płacąc teraz kilka tysięcy za korektę projektu i tak całość kosztów bardo by zmalała. Minus byłby tylko taki, że na odcinku około 80 m nie byłoby oświetlenia drogi, zaś na pozostałym odcinku oświetlona byłaby słabiej. Niemniej te braki w mojej ocenie nie miałyby takiego znaczenia, jeśli oświetlony byłby chodnik.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz, ukaże się on, po jego zatwierdzeniu przez moderatora.