środa, 26 czerwca 2019

Wniosek o dofinansowanie budowy ośrodka zdrowia, dróg i chodników w Ochli, poprzez rezerwację na ten cel funduszy w budżecie miasta na lata 2020-2024.


Poniżej przedstawiam Państwu:
„Wniosek o dofinansowanie budowy ośrodka zdrowia, dróg i chodników w Ochli, poprzez rezerwację na ten cel funduszy w budżecie miasta na lata 2020-2024.” Zostanie on przesłany do prezydenta Zielonej Góry Janusza Kubickiego oraz przewodniczącego Rady Miasta Piotra Barczaka.

Nad jego zredagowaniem, a przede wszystkim nad konieczną wcześniejszą analizą stanu inwestycji w Ochli oraz analizą sprawozdań rocznych z wykonania budżetów Gminy Zielona Góra (z lat 2005-2014), powiatu zielonogórskiego (z lat 2007-2014) i Miasta Zielonej Góry (z lat 2013-2018 oraz planu na 2019 r.) spędziłem ok. 55 godzin. Proszę więc uprzejmie wszystkich mieszkańców Ochli o poświęcenie około pół godziny na jego przeczytanie, tym bardziej, że jest to duża ilość konkretnej wiedzy na temat dzisiejszej Ochli oraz prawdziwy obraz tzw. „bonusa” przyłączeniowego. 

Ochla w ramach 100 mln. funduszu integracyjnego na lata 2015-2019 otrzymała 9,36 % tej kwoty, czyli 9,36 mln. zł. Podjęto się szeregu różnych inwestycji. Część z nich została już wykonana, są jednak i takie, których realizacja stanęła pod znakiem zapytania, ze względu na duże niedoszacowanie kosztów. Mieszkańcom przedłożono do głosowania kilka inwestycji, których pierwotna wycena bardzo daleko odbiegała od realnych kosztów, jakich należało się spodziewać. Teraz, kiedy znamy kosztorysy inwestorskie wykonane przez projektantów, okazuje się, że zabraknie nam na realizację podjętych już inwestycji ok. 15,428 - 15,611 mln. zł.
Jednak mieszkańcy Ochli uczestniczący w niefortunnych głosowaniach, nie są winni podejmowanych przez siebie decyzji, gdyż nie mają obowiązku znać się na pobieżnej wycenie inwestycji. Zawiodła natomiast wzajemna współpraca pomiędzy sołtysem, radą sołecką i radnymi zeszłej kadencji, a władzami Miasta i Dzielnicy oraz dyrektorami poszczególnych komórek miejskich odpowiedzialnych za inwestycje budowlane. Wszelkie propozycje inwestycji powinny były być szczegółowo przeanalizowane i wstępnie z grubsza poprawnie wycenione, zanim jeszcze zostały przedłożone pod głosowanie zebrania wiejskiego. Takich działań przynajmniej dla części podjętych zadań zapewne nie było, bo trudno uwierzyć w to, że można było pomylić się o rzędy wielkości (nie o kilkanaście, czy nawet kilkadziesiąt procent, a o kilkaset – nawet do 600%). Później zawiodły także konsultacje z projektantami, nie były one bowiem wystarczająco dokładne i merytoryczne, a może też i za rzadkie. Oczywiście są normy projektowe, które trzeba spełnić, jednak mimo wszystko wydaje się, że dano projektantom zbyt dużą wolną rękę, przez co inwestycje były przygotowywane do realizacji za bardzo „na bogato”. Są projekty, gdzie z niektórych proponowanych części składowych inwestycji powinno się zrezygnować już w fazie projektowej, bo po prostu są niepotrzebne, są też sytuacje, gdzie przez niewielką zmianę usytuowania inwestycji, można było zmniejszyć koszty jej realizacji.
Nie rozpatrując już, kto i gdzie zawinił oraz jakie kto miał intencje, uważamy, iż przy dobrej woli władz Miasta (a dokładnie Prezydenta i Radnych Miejskich) nadal możemy wybrnąć z tej trudnej sytuacji. Rozwiązaniem może być etapowe sfinansowanie zagrożonych inwestycji z budżetu Miasta w ciągu najbliższych 5 lat. Rokrocznie od 2020 do 2024 r. w budżecie miasta wydzielano by kwotę średnio po ok. 3,122 mln. zł. na dokończenie inwestycji w Ochli, co jest kwotą dość dużą, ale na pewno nie mającą wpływu na stabilność finansową Zielonej Góry.
Ta dobra wola władz Miasta byłaby też odpowiedzią na wcześniejszą dobrą wolę mieszkańców Ochli, którzy część swego funduszu integracyjnego przeznaczyli na inwestycje, które tak naprawdę powinny być realizowane przez władze Zielonej Góry z zupełnie innych środków. Były to bowiem przedsięwzięcia leżące w zakresie obowiązków ustawowych Miasta, które finansuje się np. z regionalnych programów operacyjnych, czy różnych dotacji celowych i subwencji rządowych. Chodzi tu przede wszystkim o przeznaczenie 2,7 mln. zł na budowę szkolnej hali sportowej, ale też i pomniejsze zadania jak np. wydatkowanie ponad 0,25 mln. zł na oświetlenie drogi powiatowej ul. Ochla-Zielonogórska oraz 0,27 mln. zł na budowę chodnika i oświetlenia przy drodze powiatowej ul. Ochla-Żagańska (odpowiednie utrzymanie całego pasa dróg powiatowych należy przecież do obowiązków miasta na prawach powiatu).
Większość mieszkańców Ochli głosowała w 2014 r. za połączeniem wiejskiej Gminy Zielona Góra z Miastem. Ale było też wielu przeciwników tego pomysłu. Liczba osób niezadowolonych z połączenia rośnie, szczególnie widać to w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, choćby podczas zebrań wiejskich, czy w komentarzach na grupie facebookowej Nasza Ochla. Ta tendencja zapewne drastycznie się zwiększy, jeśli zagrożone inwestycje nie zostaną przez Miasto dofinansowane, gdyż skutkować to będzie całkowitą niemożnością ich realizacji. Mieszkańcy Ochli stracą przekonanie o słuszności połączenia obu samorządów, zaś wszyscy ci, którzy od początku byli temu przeciwni, którzy uważali, że będzie to dla mieszkańców wsi niekorzystne, otrzymają na to dobitne argumenty. Najpierw mieszkańcom Ochli pozwolono głosować nad nierealnymi w ramach założonych kwot inwestycjami (o czym nie wiedzieli), rozbudzono ich oczekiwania na duży rozwój infrastrukturalny ich sołectwa, a teraz te nadzieje zostaną im odebrane. Co więcej, informacje o planach budowy niektórych dróg, miały realny wpływ na podejmowane życiowe decyzje (np. o zakupie działki pod budowę domu). Wielu obecnych mieszkańców Ochli, jak i osób, które zaplanowały osiedlenie się w naszym sołectwie, poczuje się oszukanych. Już teraz bowiem pojawiają się głosy, że niedoszacowanie kosztów inwestycji mogło być ze strony władz Miasta celowe, by do realizacji niektórych projektów nie doszło, przez co przeznaczone na nie środki finansowe, po upływie 2019 r. (ostatni rok funkcjonowania funduszu integracyjnego) wróciłyby do budżetu miasta i mogły zostać wykorzystane na wsparcie inwestycji w tzw. „starej” Zielonej Górze…
Zgodnie art. 41. pkt 1. Ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, z 13 listopada 2003 r.: „Dla gminy powstałej w wyniku połączenia dwóch lub więcej gmin, w drodze zgodnych uchwał, wskaźnik udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, określony w art. 4 ust. 2, w okresie 5 lat, począwszy od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym podjęto decyzję o połączeniu, jest zwiększony o pięć punktów procentowych”. Innymi słowy, Miasto po połączeniu z Gminą już w 2015 r. nie tylko otrzymało dodatkowo 37,67% udziału we wpływach z zebranego na terenie wcielonej Gminy podatku dochodowego PIT, ale jeszcze także dodatkowe 5 % od łącznej kwoty zebranych podatków PIT dla całego terenu tzw. „starej Zielonej Góry” i Dzielnicy Nowe Miasto. Te 5% w 2015 r. wyniosło 17,836 mln., w 2016 r. już 19,039 mln., natomiast w 2017 i 2018 r. prawdopodobnie kolejno 20,536 mln i 23,768 mln. zł. Tak więc w latach 2015-2018 Zielona Góra otrzymała z puli PIT ministerialne bonusowe środki w wysokości ok. 81,180 mln. zł. Jeśli plan budżetowy na 2019 r. zostanie w temacie podatku PIT wypełniony w 100% i wyniesie nie mniej niż ok. 222,921 mln. zł (a pewnie tak będzie, skoro w ostatnich latach wykonanie PIT rokrocznie jest wyższe o kilka procent od planu) oraz jeśli wskaźnik udziału gminy we wpływach z podatku dochodowego wzrośnie do ok. 38,08 % (czyli o tyle, ile ostatnio średnio rokrocznie wzrastał), wtedy 5 % bonusu za ostatni rok jego funkcjonowania wyniesie mniej więcej 25,87 mln. zł. Tym samym bonus zamknie się kwotą ok. 107 mln. zł, więc ok. 7 mln. zł. powinno być do dodatkowego podziału, co dla Ochli (przy zastosowaniu tych samych 9,36 %) dałoby dodatkowe ok. 655 tyś. zł.
Należy też przypomnieć, że wraz z wcieleniem zlikwidowanej wiejskiej Gminy do Miasta na prawach powiatu, Zielona Góra zaczęła dodatkowo otrzymywać dzięki tej likwidacji 10,25 % wpływów z podatku PIT i 1,40 % wpływów z podatku CIT, jakie przed 2015 r. przysługiwały dla powiatu zielonogórskiego, do którego Gmina przed połączeniem należała. Z tych pieniędzy powiat zielonogórski wykonywał różne zadania, a w tym m.in. inwestował w znajdujące się na terenie Gminy, drogi powiatowe: przebudowywał je i doraźnie naprawiał, budował obok nich chodniki i oświetlenie, montował progi zwalniające i lustra, utrzymywał w okresie zimowym itp.. Nie znamy udziałów powiatu zielonogórskiego w podatku PIT i CIT ściągniętym z terenów Gminy w 2014 r., jednak zapewne nie różniły się one zbyt dużo od tych, jakie powiat ten uzyskał w 2012 r. Możemy tak założyć, bowiem udziały Gminy w swoim podatku PIT i CIT (przy współczynnikach kolejno 37,53 % i 6,71 %) wyniosły za 2014 r. łącznie 17,680 mln. zł, zaś za 2012 r. (przy współczynnikach kolejno 37,26 % i 6,71 %) łącznie 17,123 mln. zł. Jeśli za 2012 r. udział powiatu w podatku PIT z terenu Gminy wynosił 4,648 mln. zł (przy współczynniku 10,25 %), zaś w gminnym podatku CIT zaledwie 0,019 mln. zł. (przy współczynniku 1,40 %), to łącznie powiat uzyskał wtedy ok. 4,667 mln. zł. Skoro zaś udziały w podatku PIT i CIT były w 2012 r. nieco niższe niż w 2014 r., nie będzie błędnym stwierdzenie, że w latach 2015-2019 przychody Miasta z tytułu przejęcia udziałów powiatu w gminnym podatku dochodowym wynieść mogły ok. 23 mln. zł, a zapewne więcej, bowiem w ciągu ostatnich czterech lat ludność Dzielnicy Nowe Miasto powiększyła się o 21 % (ok. 3700 osób). Ile mniej więcej z tej kwoty powinno pójść na inwestycje (szczególnie drogowe) na terenie byłej Gminy, możemy określić analizując budżety powiatu zielonogórskiego sprzed 2015 r. Dowiadujemy się z nich, że na same drogi powiatowe na terenie Gminy Zielona Góra przeznaczono w latach 2007-2014 kwotę co najmniej 14,516 mln. zł (jest to kwota inwestycji, bez kosztów zimowego utrzymania dróg itp.), co daje średnio ok. 1,814 mln. zł. rocznie. Tym samym w latach 2015-2019 Miasto powinno również przeznaczyć na drogi powiatowe w Dzielnicy Nowe Miasto kwotę co najmniej 9,07 mln. zł. Przez Ochlę przechodzi droga powiatowa nr 1071F (Zielona Góra – Żagań). Analizując wykonanie budżetów Miasta z lat 2015-2018 i plan budżetu na 2019 r., nie znajdujemy tam żadnej informacji o rzeczywistym inwestowaniu Miasta w tę drogę na jej odcinku przechodzącym przez nasze sołectwo (zapisana w budżecie za 2017 r. i za 2018 r. kwota 245043 zł w pozycji „Budowa i przebudowa dróg powiatowych i wojewódzkich w sołectwie Ochla” dotyczy budowy chodnika przy ul. Ochla-Żagańska, co do dnia dzisiejszego nie zostało wykonane). W analizowanym okresie nie było nawet srogich śnieżnych zim, przy których byłaby potrzeba większych interwencji drogowych. Uwzględniając więc 9,36 %, z kwoty 9,07 mln. zł, Ochli przypadłoby za lata 2015-2019 ok. 0,849 mln. zł. Z braku inwestycji w drogę powiatową 1071F, pieniądze te powinny trafić teraz do Ochli, choćby na budowę chodnika przy mającej status drogi powiatowej ul. Żagańskiej.
Warto też wspomnieć, że Miasto zasilane jest także środkami finansowymi na utrzymanie dróg krajowych i wojewódzkich, jakie znajdują się na jego terenie. Przykładowo w 2015 r. Zielona Góra otrzymała na ten cel subwencję w wysokości 3,961 mln. zł. Niestety w latach 2015-2019 przechodząca przez Ochlę droga wojewódzka nr 279 nie była naprawiana, czego wymaga szczególnie jej odcinek od strony Świdnicy.

Czy faktycznie owe 9,36 mln. zł, jakie Ochla otrzymała w ramach funduszu integracyjnego do rozdysponowania na lata 2015-2019 można z perspektywy sołectw nazwać bonusem? By odpowiedzieć na to pytanie, należy sięgnąć do budżetu wiejskiej Gminy Zielona Góra z 2014 r. - z ostatniego roku jej istnienia, a także do jej budżetów z lat wcześniejszych. Z końcem 2014 r. wykonane wydatki Gminy wynosiły 57,353 mln. zł, zaś dochody 61,139 mln. Na te dochody składały się: dochody własne 37,376 mln. zł (a w tym 17,680 mln. zł udziału w zbieranym z terenu Gminy podatku dochodowym), rządowe subwencje 14,288 mln. zł i dotacje celowe 7,961 zł oraz 1,514 zł środków UE i innych środków głównie z państwowych. Warto dodać, że na przestrzeni 2005-2014 r., co prawda były różne (niekiedy nawet duże) wahania, niemniej w ciągu tej dekady statystycznie rokrocznie: dochody Gminy wzrastały średnio o 8,3 %, dochody własne wzrastały o średnio 9,6 %, udział w podatku dochodowym rósł o średnio 10,9 %, o średnio 6,5 % rosły też subwencje i dotacje celowe, choć te ostatnie, podobnie jak środki z UE były w poszczególnych latach raz większe, raz mniejsze. A co ze zrealizowanymi wydatkami na inwestycje? Wydatki te w latach 2005-2010 rosły rokrocznie średnio o 15,6 % zwiększając się z 7,946 mln. zł w 2005 r. do 16,441 mln. zł w 2010 r. Następnie zaczęły spadać rokrocznie średnio o ok. 21 %, aż do poziomu 6,208 mln. zł w 2014 r. (z czego ok. 1,9 mln. miało być pomocą finansową Miasta Zielonej Góry). Jednak z drugiej strony 2014 r. był szczególny, jeśli chodzi o pozyskanie środków na inwestycje, gdyż Gmina przygotowywała się do masowej kanalizacji i w 2014 r. poza wspomnianymi zrealizowanymi wydatkami inwestycyjnymi, mieliśmy jeszcze dodatkowo pozyskaną z unijnego Funduszu Spójności kwotę aż 22,10 mln. zł., właśnie na inwestycje kanalizacyjne, która to kwota po 2014 r. w całości przeszła do Zielonej Góry. Do budżetu Miasta dokładaliśmy też jeszcze przed połączeniem, by wspomnieć tu choćby o corocznej dotacji na komunikację MZK (przykładowo 1,396 mln. w 2013 r., czy 1,478 mln. zł w 2014 r.), czy pomniejszych np. utrzymaniu etatów w III komisariacie policji (przykładowo 126 tyś. w 2013 r., czy 112 tys. w 2014 r.). Wracając jednak do rzeczywistych wydatków inwestycyjnych, nawet przy ich spadku w ostatnich czterech latach istnienia Gminy
(a szczególnie w latach 2013-2014, kiedy Gmina była już zarządzana z myślą o likwidacji), w latach 2005-2014 wyniósł on łącznie 103,530 mln. zł, co daje rokrocznie średnio 10,353 mln zł. Innymi słowy Gmina nie była bogata, ale miała potencjał rozwojowy (szczególnie stale zwiększającą się liczbę ludności), który przy dobrym zarządzaniu na pewno mógł skutkować stabilnym rozwojem.
Miasto przejęło cały budżet likwidowanej Gminy, przejęło dochody z jej podatków lokalnych, przejęło udziały Gminy w zbieranym na jej terenie podatku dochodowym PIT i CIT. A skoro tak,
to powinno też potrafić wypracować wspomniane powyżej gminne średnie wskaźniki i wartości,
by tak samo jak zlikwidowana Gmina, przeznaczać na inwestycje w sołectwach rokrocznie średnio po te 10,353 mln. zł. Warto też zaznaczyć, że przy sprawniejszym pozyskiwaniu tzw. funduszy unijnych, czy różnych dotacji i subsydiów (głównie rządowych), rokroczny budżet inwestycyjny dla Dzielnicy Nowie Miasto mógłby być nawet znacznie wyższy, niż przyjęte uśrednione 10,353 mln. zł. Skoro bowiem w Gminie pojawiło się w 2014 r. te 22,1 mln. zł z Funduszu Spójności (przeznaczone na inwestycje kanalizacyjne), tym bardziej miejscy specjaliści powinni dodatkowe pieniądze na inwestycje dla Dzielnicy Nowe Miasto umieć pozyskiwać. Innymi słowy, prócz (jak wykazaliśmy) ok. 107 mln. zł rzeczywistego tzw. „bonusa” ministerialnego i owych 22,10 mln. zł przejętych z Gminy na inwestycje kanalizacyjne, władze Miasta powinny były przeznaczyć w latach 2015-2019 na Dzielnicę minimum 51,765 mln. zł. Tym samym (przy zastosowaniu owych 9,36 %) Ochla powinna była w tym okresie dodatkowo otrzymać należne jej, bo wynikające z dawnego budżetu inwestycyjnego Gminy ok. 4,845 mln. zł., a od 2020 r. otrzymywać rokrocznie min. ok. 969 tys. zł.
Odpowiadając na zadane powyżej pytanie, czy owe 9,36 mln. zł było dla Ochli „bonusem”, należy stwierdzić, że w ponad połowie tej kwoty na pewno nie. Już choćby sam brak wydzielenia i podziału na sołectwa tych ok. 52 mln. zł, pomniejsza „bonus” dla Nowego Miasta ze 100 do ok. 48 mln. zł, a tym samym „bonus” dla Ochli z 9,36 mln. do ok. 4,493 mln.! Choć i ta kwota jeszcze się zmniejszy, jeśli uwzględnić sołeckie prawo do przynajmniej części wspominanych już środków przejętych przez Miasto od powiatu (choćby tylko tych, które szły niegdyś na utrzymanie dróg powiatowych na terenie Gminy). A przecież znalazłyby się także i inne uwagi finansowe i inwestycyjne, skoro już po przedstawionej powyżej analizie, Ochla za lata 2015-2019 powinna otrzymać łącznie nie 9,36 mln. zł, a ok. 15,71 mln. zł.

Od 2020 r. mamy pozostać już tylko z funduszem sołeckim, który na bieżący rok wyniósł łącznie 65 601 zł (w tym 53 310 zł to tzw. „twardy” fundusz na inwestycje i 12 291 zł tzw. „miękki” fundusz na integracyjne spotkania mieszkańców sołectwa), a przecież i tak Miasto ma możliwość otrzymania zwrotu z budżetu państwa pewnej części poniesionych na fundusz sołecki wydatków. Oczywiście możemy też starać się o środki z budżetu obywatelskiego (od 100 tys. do 1 mln. zł), ale nie mamy żadnych gwarancji na ich uzyskanie, bo jest to zwykły plebiscyt z możliwością udziału w nim wszystkich mieszkańców Miasta (a nawet osób fikcyjnych – przy braku konieczności podawania peselu lub adresu zamieszkania w dobie braku obowiązku meldunkowego). Co prawda na dzień dzisiejszy stanowimy już ok. 10.5 % ludności Dzielnicy Nowe Miasto, a więc należymy do największych wsi, jednak istnieją w Dzielnicy sołectwa od nas ludniejsze, których wygrana jest bardziej prawdopodobna (tu uwaga dla wszystkich tych, którzy przekonywali, że oddanie osiedla „Sawanna” dla Kiełpina, nie rodzi dla Ochli żadnej straty).

Mając na uwadze powyższe, my niżej podpisani Sołtys i członkowie Rady Sołeckiej, działając w imieniu wszystkich mieszkańców Ochli, prosimy uprzejmie o takie skonstruowanie budżetu Miasta Zielonej Góry, by w ciągu najbliższych 5 lat, rokrocznie znalazła się w nim kwota
średnio po ok. 3,122 mln. zł., z przeznaczeniem na dokończenie inwestycji w Ochli, jakie zostały zaplanowane w ramach funduszu integracyjnego w latach 2015-2019.

  1. Budowa chodnika i oświetlenia na ul. Ochla-Żagańska
Uchwałą zebrania wiejskiego nr 1/2016 z 03.02.2016 r. przeznaczono na ten cel kwotę 270 000 zł (uchwała Rady Dzielnicy nr XIV.127.2016 z 12.02.2016 r.) z czego 24 957 zł zostało już wydane na projekt budowlany, który powstał w lutym 2017 r. i określił koszt budowy na 609 885 zł brutto. Uwzględniając środki wydane już na projekt oraz zakładając, że znajdzie się w przetargu wykonawcę, który wykona inwestycję mieszcząc się w tej kwocie (wycena sprzed 2,5 roku!), na zadanie to brakuje nam: ok. 365 tys. zł. Najprawdopodobniej jednak trzeba będzie wykonać projekt budowy tego chodnika ponownie, gdyż wg obecnego projektu został on usytuowany bezpośrednio przy drodze, co czyniłoby go niebezpiecznym dla użytkujących go pieszych. Szerokość działki stanowiąca pas drogi, pozwala na odsunięcie tego chodnika (w ok. 2/3 jego długości) od jezdni o kilka metrów, tym samym czyniąc go bezpiecznym. Przy okazji droga zachowa swoje pobocze oraz nie będzie potrzeby likwidacji ok. 70 drzew pierwotnie przeznaczonych do wycinki. Koszt nowego projektu nie powinien zwiększyć wspomnianej kwoty ok. 365 tys. zł, gdyż dzięki przesunięciu chodnika uzyska się oszczędności na niepotrzebnym już urządzaniu (kopaniu i ażurowaniu) rowu przy drodze (pozostanie ten, który jest) oraz na zaniechaniu wycinki drzew.

Uzasadnienie. Jest to chodnik przy drodze powiatowej łączący ze wsią Ochla (po najkrótszym możliwym odcinku) osiedle Ostoja oraz ul. Ochla-Tenisowa i Ochla-Zawilcowa. W chwili obecnej mieszkańcy ok. 60 istniejących domów oraz przyszli mieszkańcy ok. 17 domów (już wybudowanych ale jeszcze nie zamieszkałych lub domów w trakcie budowy) nie mają możliwości normalnego pieszego połączenia z resztą wsi (m.in.: sklepami, szkołą, kościołem, salą wiejską). Jest tylko kwestią czasu, kiedy jakaś osoba przechodząca obecnie wąskim i nieoświetlonym poboczem wspomnianej drogi, zostanie potrącona przez samochód (w tym bardzo często kursujące tamtędy z nadmierną prędkością i wymijające się ciężarówki Stelmetu).

  1. Budowa ośrodka zdrowia przy ul. Ochla-Topolowa.
Uchwałą zebrania wiejskiego nr 1/2016 z 03.02.2016 r. przeznaczono na budowę ośrodka zdrowia kwotę 300 000 zł (uchwała Rady Dzielnicy nr XIV.127.2016 z 12.02.2016 r.), następnie uchwałą zebrania wiejskiego nr 5/2017 z 03.04.2017 r. przeznaczono dodatkowe 600 000 zł (uchwała Rady Dzielnicy nr XXXII.274.2017 z 18.04.2017 r.). Łącznie więc na budowę przychodni zarezerwowano środki w wysokości 900 tys. zł. Jednocześnie na działce, którą przeznaczono pod budowę ośrodka zdrowia, zaplanowano także wybudowanie obok siłowni zewnętrznej, na co uchwałą zebrania wiejskiego nr 4/2017 z 16.02.2017 r. przeznaczono kwotę 48 000 zł (uchwała Rady Dzielnicy nr XXXI.253.2017 z 17.03.2017 r.). Do chwili obecnej z kwoty 900 tyś. zł ponoć rozdysponowano już 119,9 tys. zł, z czego bodaj 60 tys. zł brutto kosztował wykonany w grudniu 2018 r. projekt budowlany (który objął także swym zakresem wspomnianą siłownię zewnętrzną oraz określił koszt budowy ośrodka zdrowia, jego wyposażenia i siłowni zewnętrznej na 3 118 302 zł). Nie otrzymaliśmy natomiast zadawalających wyjaśnień, co do pozostałej zagospodarowanej już kwoty 59 880 zł – ponoć została ona wydatkowana na wycinkę krzewów, nadzór inwestorski (jaki i czego?), przyłączenie obiektu do sieci elektrycznej i gazowej oraz jakieś kary związane z nieterminowym rozpoczęciem odbioru prądu i gazu (prawie 7,5 tys. zł – nie zgadzamy się, by te kary uszczuplały środki sołectwa przeznaczone na budowę ośrodka, gdyż to nie z naszego powodu zaistniały). W czerwcu b.r. przeprowadzony został przetarg na budowę ośrodka, podczas którego wyłoniono wykonawcę na kwotę 2 300 100 zł, przy czym jest to kwota bez wyposażenia ośrodka i bez budowy siłowni. Według Departamentu  Inwestycji Miejskich na budowę ośrodka zdrowia brakuje nam: 1,52 mln. zł.

Uzasadnienie. Ochlę zamieszkuje dziś około 2250 osób, które uczęszczają do przychodni (lekarza pierwszego kontaktu) w Świdnicy oraz kilku miejsc w tzw. starej Zielonej Górze. Nierzadko muszą się tam borykać z kolejkami, co przede wszystkim jest uciążliwe czasowo dla osób pracujących. Z drugiej zaś strony mamy problem dojazdu do przychodni w centrum miasta, szczególnie dotykający osoby w bardziej podeszłym wieku, ale też i rodziców z małymi dziećmi, którzy dysponują jednym tylko samochodem. W Ochli z roku na rok przybywa mieszkańców, jednocześnie zaś średnia długość życia się zwiększa, a wiadomym jest, że nawet osoby przez całe życie zasadniczo zdrowe, na starość zawsze prędzej czy później muszą korzystać z opieki medycznej. Tym samym też zapotrzebowanie na lekarza pierwszego kontaktu jest coraz większe. Za budową ośrodka zdrowia opowiedziało się aż 88 % głosujących na zebraniu wiejskim mieszkańców Ochli (zaledwie kilka % było przeciwnych i podobnie kilka % wstrzymało się od głosu). Jak dużym poparciem wśród mieszkańców cieszy się ta inicjatywa, można także zauważyć już od 2017 r. w różnych dyskusjach na facebookowej grupie Nasza Ochla, a także po wynikach wyborów do Rady Dzielnicy (listopad 2018 r.) oraz na Sołtysa i do Rady Sołeckiej (marzec 2019 r.), kiedy to odrzuceni zostali wszyscy kandydaci, którzy albo byli przeciwni budowie ośrodka zdrowia, albo też byli do tej inicjatywy nastawieni bardzo sceptycznie. Warto tu wspomnieć, że według obowiązujących przepisów (Zarządzenie Prezesa NFZ nr 122/2018/DSOZ z dnia 30.XI.2018 r.) liczba osób objętych opieką jednego lekarza i jednej pielęgniarki nie powinna przekraczać 2500 osób. To już teraz idealnie wpisuje się w liczbę mieszkańców Ochli. Oczywiście nie wszyscy mieszkańcy Ochli zrezygnują ze swojego obecnego lekarza w Świdnicy, czy w Zielonej Górze, niemniej należy podkreślić, że sołectwo to z roku na rok zwiększa liczbę swoich mieszkańców (od kilkunastu już lat co roku średnio przybywa ok. 50). Nadto z ochlańskiego lekarza na pewno będzie chciała korzystać także część mieszkańców Jeleniowa i Kiełpina (oba sołectwa mają obecnie po ok. 180 mieszkańców), a także Jarogniewic (ok. 290 mieszkańców), tym bardziej, że te trzy wsie są od dziesiątek już lat związane z Ochlą wspólną szkołą podstawową, zaś Kiełpin i Jeleniów dodatkowo także wspólną rzymskokatolicką parafią. Te wspólne płaszczyzny życia społecznego tworzą pozytywne więzi pomiędzy mieszkańcami wszystkich czterech sołectw, wspólny zaś ośrodek zdrowia te wzajemne relacje umocni, co również ma dla jakości życia mieszkańców tej części Zielonej Góry znaczenie. Co więcej, pomiędzy Ochlą a Kiełpinem właśnie powstaje osiedle na 180 domów jednorodzinnych, a więc będzie to już niedługo kolejne ok. 630 osób (licząc średnio 3,5 osoby w 1 domu), a być może nawet znacznie więcej... Łącznie więc już teraz potencjalna grupa użytkowników tego ośrodka wynosi ok. 2900 osób, zaś w ciągu ok. 6 najbliższych lat wzrośnie ona nawet do ok. 4000 osób! Nie będzie też problemu z lekarzem w tej placówce, gdyż już teraz mamy chętnych (jeden z nich deklaruje nawet chęć objęcia placówki bez jakiegokolwiek wyposażenia, co nawet mogłoby zaoszczędzić większość z przewidywanych na to ok. 180 tys. zł). Także w przyszłości nie będzie problemów z obsadą ośrodka, gdyż już bodaj za 2 lata Wydział Lekarski Uniwersytetu Zielonogórskiego rokrocznie wypuszczał będzie absolwentów, którzy po ukończeniu stażu będą szukali konkretnej już pracy. Część z nich zapewne będzie chciała w Zielonej Górze pozostać. A przecież lekarz pierwszego kontaktu i tak leczy głównie lżejsze dolegliwości niewymagające jakiejś specjalistycznej wiedzy medycznej, zaś w poważniejszych lub przewlekłych sprawach wydaje skierowania do lekarzy specjalistów, czy też wypisuje recepty na kolejne porcje leków przez owych specjalistów wcześniej ustalone. Zresztą młodzi lekarze bardzo często nadrabiają brak doświadczenia większą pasją zawodową, większymi chęciami i możliwościami do ciągłego dokształcania się. Publiczne ośrodki zdrowia funkcjonują już w sołectwach Dzielnicy Nowe Miasto, np. Drzonkowie, czy w Zawadzie. Jeśli więc Ochla jest równoprawną częścią Zielonej Góry, powinna mieć znamiona miasta, a jednym z takich oczywistych znamion jest dostęp do służby zdrowia. Mamy już od lat własny punkt apteczny, teraz przyszła kolej na własny ośrodek zdrowia z podstawową opieką medyczną.
Jeśli zaś chodzi o siłownię zewnętrzną, to również cieszy się ona dużym zainteresowaniem, gdyż wielu mieszkańców nie stać na opłaty związane z klasycznymi siłowniami (wewnętrznymi), jakie dostępne są na terenie Zielonej Góry, a już znikoma liczba mieszkańców może pozwolić sobie na własny sprzęt do tego typu ćwiczeń. Odpowiednie zaś korzystanie z siłowni zewnętrznej, może mieć pozytywny wpływ zarówno na zdrowie fizyczne, jak i zdrowie psychiczne mieszkańców, którzy takim spędzaniem wolnego czasu są zainteresowani. Siłownie funkcjonują już i są nadal rozbudowywane nawet w małych sołectwach Dzielnicy Nowe Miasto jak np. Jeleniowie, czy Kiełpinie, tym bardziej więc jest na nią zapotrzebowanie w ponad 12-krotnie ludniejszej i stale rozbudowującej się Ochli.

  1. Budowa dróg: ul. Ochla-Stamma, ul. Ochla-Sportowa, ul. Ochla-Łasaka, ul. Ochla-Kusocińskiego, ul. Ochla-Smoczyka, ul. Ochla-Leśna (od ul. Ochla-Gaudego do Ochla-Stamma), ul. Ochla-Mixdorfa, ul. Ochla-Szkolna (od ul. Ochla-Sportowa do ul. Ochla-Leśna).
Najpierw uchwałą zebrania wiejskiego nr 9/2017 z 02.10.2017 r. przeznaczono kwotę 428 040 zł na remont powyższych dróg w postaci wykorytowania ich i wysypania tłuczniem (uchwała Rady Dzielnicy nr XXXIX.327.2017 z 20.10.2017 r.). Co prawda pierwotny tytuł zadania brzmiał: „Remont drogi ul. Stamma i przyległych”, jednak głosującym mieszkańcom powiedziano, że dotyczy to także wszystkich pozostałych powyżej wspomnianych dróg. Ponieważ jednak podczas budowy kanalizacji w Ochli drogi te zostałyby mocno uszkodzone (tłuczeń zmieszany z ziemią), marnotrawstwem byłoby podejmować się tego zadania przed zakończeniem kanalizacji tamtej części Ochli. Około roku później mieszkańców ul. Ochla-Stamma zaczęli lobbować nad zmianą tematu zadania na: „Dokumentacja budowlana i budowa drogi ul. Ochla-Stamma i przyległe”. Uchwałą zebrania wiejskiego nr 4/2018 z dnia 28.11.2018 r. zmieniono więc nazwę tego zadania na: „Dokumentacja budowlana i budowa drogi ul. Ochla-Stamma i ulic: Ochla-Sportowa, Ochla-Henryka Łasaka, Ochla-Janusza Kusocińskiego, Ochla-Alfreda Smoczyka, Ochla–Leśna (od ul. Ochla-Franciszka Gaudy΄ego do ul. Ochla-Stamma), Ochla-Bernda Mixdorfa, Ochla-Szkolna (od ul. Ochla-Sportowa do ul. Ochla-Leśna) w Zielonej Górze w latach 2018-2019”. Doprecyzowanie w nazwie zadania pozostałych ulic, miało niedopuścić do sytuacji, by całość wcześniej przegłosowanych środków finansowych na te wszystkie ulice przejęta została jedynie na potrzeby ul. Ochla-Stamma. Radni dzielnicowi Dorota Bojar i Paweł Sz. Towpik na wspomnianym zebraniu wyrazili swoje wątpliwości, co do możliwość budowy tych dróg, ze względu na zbyt małą kwotę oraz brak pisemnych deklaracji miasta na budowy tej sfinansowanie. Jednak jeden z mieszkańców ul. Ochla-Stamma (p. Ryszard Rudzik) przekonywał, że w sprawie tej konsultował się z miejskim Departamentem Inwestycji i Zarządzania Drogami, i że na pewno pieniądze na ten cel się znajdą. W połowie kwietnia b.r. pojawiła się wstępna koncepcja projektowa budowy wszystkich wspomnianych dróg, gdzie jednocześnie oszacowano koszty ich budowy na kwotę od 3,5 do nawet 5 mln. zł. Natomiast początkiem maja b.r. doszło do konsultacji z udziałem projektanta, urzędników miejskich i radnego Pawła Sz. Towpika, podczas której udało się ustalić optymalną wersję projektu, przy której koszt inwestycji został oszacowany na ok. 3 mln. zł (dla ok. 1,44 km ulic o szerokości od 3,6 do 5 m – zachowanie wszędzie szerokości 5 m wiązałoby się z koniecznością wykupu gruntów prywatnych oraz znacznie wyższą ceną samej budowy dróg). Miasto podpisało z projektantem umowę na wykonanie projektu w kwocie 103 320 zł. Tym samym też na budowę wyżej wymienionych dróg brakuje nam ok. 2,675 mln. zł.

Uzasadnienie. Nawierzchnia wspomnianych powyżej ulic to po porostu polna droga i piach, miejscami tylko spontanicznie utwardzana przez mieszkańców jakimś gruzem lub czasami poziomowana równiarką. Przy ulicach tych znajduje się ok. 45 domów mieszkalnych, a także co najmniej 6 zakładów rzemieślniczych i usługowych, cmentarz (prócz Ochli obsługujący także Jeleniów i Kiełpin), boisko piłkarskie i duży sklep spożywczy. Przedłużenie jednej z tych ulic prowadzi także do dalszych ok. 25 domów, przy których są już planowane kolejne. W ramach tej inwestycji przy wspomnianym cmentarzu i boisku ma zostać wybudowany parking na ok. 35 miejsc, konieczny w przypadku rozgrywek piłkarskich, pogrzebów, czy masowych odwiedzin cmentarza np. podczas odprawianej na cmentarzu liturgii z okazji Wszystkich Świętych.

  1. Budowa dróg: ul. Ochla-Górna, Ochla-Grzybowa, Ochla-Sadowa, Ochla-Św. Jadwigi Śląskiej i Ochla-Stroma.
Uchwałą zebrania wiejskiego nr 2/2018 z 16.02.2018 r. podjęto zadanie p.t.: „Budowa ulic: Ochla –Górnej, Ochla -Grzybowej, Ochla -Sadowej, Ochla -Jadwigi Śląskiej, Ochla –Stromej po ich skanalizowaniu, wg porządku, w którym zostały wymienione”. Na budowę powyższych ulic przeznaczono wszystkie ówcześnie jeszcze nierozdysponowane środki finansowe z ochlańskiego funduszu integracyjnego, które stanowiły wtedy kwotę 1,661 mln. zł (uchwała Rady Dzielnicy nr XLIV.388.2018 z 19.03.2018 r.). Wynagrodzenie za przygotowanie projektu budowlanego dla tych ulic ustalono na kwotę 164 820 zł brutto (z czego 93 480 zł za projekt ul. Ochla –Grzybowa i –Sadowa oraz 71 340 zł za projekt obejmujący pozostałe trzy ulice). W maju b.r. koszty budowy wszystkich pięciu dróg zostały przez projektanta obliczone na kwotę 10 228 680 zł brutto (a w tym: ul. Ochla-Grzybowa dł. 1,4 km / szer. 5,5 m za 4 261 950 zł; ul. Ochla-Sadowa dł. 1,2 km / szer. 5,5 m za 3 653 100 zł; ul. Ochla – Św. Jadwigi Śląskiej dł. 0,25 km / szer. 3,5 m + dł. 0,2 km / szer. 5,5 m, ul. Ochla-Górna dł. 0,43 km / szer. 3,5 m i ul. Ochla-Stroma dł. 0,2 km / szer. 3,5 m – te trzy ostatnie łącznie za 2 313 630 zł). Podczas procesu projektowego i związanego z nim pozyskiwania koniecznych uzgodnień i zezwoleń okazało się, że dla odwodnienia ul. Ochla – Górna i ul. Ochla - Św. Jadwigi Śląskiej bezwzględnie konieczne jest zaprojektowanie i budowa dodatkowego odwodnienia o długości ok. 900-1000 mb, które daleko wychodziłoby poza ustalone już granice inwestycji, i które to odwodnienie nie zostało uwzględnione we wstępnych założeniach. Jednocześnie bez odwodnienia tych dwóch ulic, nie będzie można odwodnić ul. Ochla – Grzybowa i Ochla – Sadowa. Tym samym też cała inwestycja nie będzie możliwa do realizacji. Przygotowanie projektu tego dodatkowego odwodnienia wg projektanta ma kosztować dodatkowe ok. 80 tys. zł. brutto zaś koszt wykonania tegoż odwodnienia oszacowany został wstępnie na kwotę od 2,055 do 2,238 mln. (chodzi tu o budowę kolektora, który odprowadzałby wody deszczowe do rowu za wiejskim parkiem przy ul. Ochla-Żagańska). W chwili obecnej prace projektowe zostały wstrzymane, zaś dotychczasowe koszty projektanta wyniosły już 49 334 zł brutto. Podpisanie aneksu do umowy z projektantem pozwoliłoby zaprojektować wymagane odwodnienie, co z kolei pozwoliłoby na dalsze prace projektowe i budowę przedmiotowych dróg. Całość inwestycji (łącznie z kosztami projektów) wyniosłaby więc od 12,5285 do 12,7115 mln. zł. brutto. Tym samym w chwili obecnej na dokończenie tego zadania brakuje nam od ok. 10,8675 do ok. 11,0505 mln. zł.

Uzasadnienie. Wszystkie powyżej wspomniane ulice są w bardzo złym stanie technicznym, służą zaś jako drogi dojazdowe do ok. 135 domów mieszkalnych, kilku warsztatów rzemieślniczo-usługowych, gospodarstwa ogrodniczego i hurtowni pasz. Ul. Ochla-Górna i stanowiąca jej przedłużenie część ul. Ochla - Świętej Jadwigi Śląskiej, to jedne z najstarszych części wsi (sięgającej ostatniej ćwierci XIII w.) i określanej niegdyś jako Górna Ochla. Przy pierwszej z nich stoi zabytkowy dwór z II połowy XVII w. (dla którego właśnie opracowywany jest projekt stosownej dla takiego obiektu adaptacji) oraz zbiornik przeciwpożarowy. Natomiast przy ul. Św. Jadwigi Śląskiej znajduje się zabytkowy kościół parafialny z przełomu XIII/XIV w. oraz świetlica wiejska. Razem z ul. Ochla-Stroma są to drogi w większości brukowane kamieniem polnym i jest to bruk w bardzo złym stanie (swym początkiem sięga jeszcze II połowy XIX w.). Ze względu na liczne ubytki i zniszczenia, jazda tymi drogami przyspiesza amortyzację samochodów, miejscami drogi te mogą też być niebezpieczne dla pieszych. Natomiast nawierzchnia ul. Ochla-Grzybowa to głównie polna droga, jedynie w swej południowej części miejscami utwardzona gruzem lub marnej jakości wylewką asfaltową, zaś
ul. Ochla-Sadowa w całości jest ulicą polną. Obie zaś na całym swym odcinku są pokryte dziurami nie tylko utrudniającymi jazdę, ale też przyczyniającymi się do niszczenia jeżdżących po nich samochodów. Nadto, przejeżdżające po nich auta, wzbijają tyle pyłów, że mieszkańcy domów stojących tuż przy tych drogach nie mogą mieć w bezdeszczowe dni otwartych okien. Nad ul. Ochla-Sadowa rozpościera się ok. 55 ha obszar, dla którego w marcu b.r. uchwalono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, przeznaczając go przede wszystkim pod zabudowę jednorodzinną. Wschodnia cześć tego terenu jest obecnie dość intensywnie zabudowywana.
Jeśli zaś chodzi o zaprojektowanie stosownego odwodnienia tych ulic, prędzej czy później i tak będzie to konieczne, gdyż obecne odwodnienie nie spełnia stawianych mu wymagań i jednocześnie jest uciążliwe dla mieszkańców, gdyż przechodzi w starych nieszczelnych rurach nie tylko przez działki prywatne, ale niekiedy nawet pod znajdującymi się na nich domami mieszkalnymi, co generuje fetor i wilgoć w tych domach oraz uniemożliwia przeprowadzenie różnych prywatnych inwestycji.

***

Chcielibyśmy też zaznaczyć, że mamy w Ochli zakończonych już kilkanaście inwestycji (tabela poniżej), których realizacja finansowana była z naszej puli funduszu integracyjnego. Z różnych źródeł wiemy, że z każdej z nich pozostały jeszcze jakieś środki finansowe. Niestety jak dotąd znamy dokładne koszty wykonania tylko części z nich:

Wykonane inwestyce i ich planowane koszty według uchwał Zebrania Wiejskiego w Ochli.
Inwestyce i ich koszty według Departament Dzielnicy
Rodzaj inwestycji zatwierdzonej poprzez głosowanie mieszkanców
Kwota przeznaczona na inwestycję.
Rzeczywisty koszt powykonawczy inwestycji
Różnica pomiędzy kwotą przeznaczoną, a rzeczywistym kosztem.
Rewitalizacja parku (wkład własny 15%)
450 000 zł
?

Budowa garażu i ogrodzenia OSP Ochla
712 279 zł
604 052 zł
108 227 zł
Budowa hali sportowej przy szkole w Ochli
2 700 000 zł
?

Rozbudowa obiektów sportowych na boisku piłkarskim (budowa i wyposażenie szatni oraz budowa oświetlenia: 350 tyś + 300 tyś. + 30 tyś.)
680 000 zł
660 173 zł
19 827 zł
Zakup sprzętu sportowego dla Klubu Karate Kyokushin Ochla (20 tyś. + 40 tyś.)
60 000 zł
?

Remont sali wiejskiej i adaptacja jego poddasza (300 tyś. + 300 tyś. + 15,1 tyś)  
615 100 zł
593 860 zł
21 240 zł
Zakup tłucznia na remonty bieżące dróg
20 000 zł
19 561 zł
439 zł
Zakup tłucznia na utwardzenie ul. Krętej
5 000 zł
?

Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Krótka
17 000 zł
16 482 zł
518 zł
Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Zielonogórska (72870 zł + 130160 zł)
203 030 zł
151 500 zł
51 530 zł
Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Zielonogórska koło leśniczówki (4 lampy; 20 tyś. + 10 tyś.)
30 000 zł
?

Budowa oświetlenia przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu ul. Ochla-Zielonogórska i ul. Ochla-Kożuchowska (12 tyś. + 8 tyś.)
20 000 zł
?

Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Słoneczna (30 tyś. + 17 tyś.)
47 000 zł
46 990 zł
10 zł
Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Kalinowa (10 lamp: 50 tyś. + 14 tyś.)
64 000 zł
63 240 zł
760 zł
Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Topolowa
45 000 zł
38 130,00 zł
6 870 zł
Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Dębowa (25 tyś. + 65 tyś.)
90 000 zł
?

Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Akacjowa
190 000 zł
122 000,00 zł
68 000 zł
Budowa studni odwadniającej na posesji p. Mirosławy Parczewskiej
6 000 zł
?

Montaż dodatkowej kratki ściekowej na ul. Sadowej
10 000 zł
?

Budowa przepustu drogowego przy ul. Sportowej 5 (28 tyś. + 48 tyś.)
76 000 zł
20 418 zł
55 582 zł
Zakup i montaż lustra na ul. Ochla-Akacjowa
2 000 zł
?

Zakup i montaż 2 luster na ul. Ochla-Kożuchowska (2 tyś. + 1/2 * 0,924 tyś )   
2 462 zł
?

Zakup i montaż 2 luster na ul. Ochla-Żagańska (2 tyś. + 1/2 * 0,924 tyś )   
2 462 zł
?

Łączna pozostała (znana na dzień dzisiejszy) kwota do dyspozycji:
333003 zł

Jak wynika z powyższej tabeli, kwota wolnych środków jak na razie wynosi min. 333 tyś. zł. Z pieniędzy tych chcielibyśmy sfinansować inwestycje, które zostały zgłoszone przez mieszkańców w 2018 r., ale albo nie można było przeznaczyć na nie całej wymaganej kwoty, albo też poddanie ich pod głosowanie zebrania wiejskiego jak dotąd nie było możliwe, w obu przypadkach ze względu na rozdysponowanie już wszystkich środków finansowych, jakie przydzielone zostały Ochli w ramach funduszu integracyjnego oraz brak dostatecznej wiedzy o tym ile dokładnie pieniędzy zostało ze zrealizowanych już zadań. Łączne koszty inwestycji czekających na uchwałę zebrania wiejskiego szacowane są na ok. 329,5 tyś. zł.
Pozostałe wolne środki finansowe z wykonanych już inwestycji, o których wysokości (jak wynika z tabeli) jeszcze obecnie nie wiemy, chcielibyśmy przeznaczyć na realizację różnych instalacji zwiększających bezpieczeństwo ruchu drogowego, zgodnie z realizowanym właśnie „Społecznym audytem bezpieczeństwa ruchu drogowego w Ochli”. Ponieważ audyt jeszcze się nie zakończył, na chwilę obecną nie znamy jeszcze łącznej kwoty jaka będzie potrzebna, na jego realizację w terenie (budowa/instalacja: oświetlenia drogowego, progów zwalniających, barierek ochronnych, wysepek zwalniających, przewężeń itp.).
Wracając do zgłoszonych przez mieszkańców, a niepodjętych jeszcze w uchwałach (lub podjętych w niewystarczającej kwocie) inwestycji, są to:

  1. Budowa instalacji odprowadzającej wody opadowe z ul. Ochla - Osiedle Dworskie.
Uchwałą zebrania wiejskiego nr 1/2018 z 16.02.2018 r. przeznaczono na ten cel kwotę 5000 zł (uchwała Rady Dzielnicy nr XLIV.388.2018 z 19.03.2018 r.). Jednak według ustaleń dokonanych jeszcze w 2017 r. przez Zakład Komunalny w Zawadzie, koszt budowy instalacji odprowadzającej wody opadowe z ul. Ochla – Osiedle Dworskie miał wtedy wynieść 18,5 tys. zł. Zakładając, że nadal uda się wykonać wszystkie prace po tych samych kosztach, na dokończenie tego zadania brakuje nam 13,5 tys. zł.

Uzasadnienie. Problem wód opadowych i roztopowych na ul. Ochla - Osiedle Dworskie odnosi się głównie do wschodniej części tej drogi oraz znajdującego się na jej końcu placu otoczonego oficynami dworskimi (gdzie wydzielonych jest ok. 10 odrębnych gospodarstw domowych). Szczególnie zaś występuje on pomiędzy działkami nr 361 i 364, gdzie woda nie mając stosownego ujścia, tworzy na tej ulicy obszerne kałuże i błoto, utrudniające piesze i rowerowe poruszanie się zarówno po drodze, jak
i po jej poboczu. Natomiast przy szczególnie obfitych opadach woda przelewa się na posesję
nr 364 i zalewając ją uniemożliwia normalne funkcjonowanie tamtejszym mieszkańcom oraz powoduje zawilgocenie stojącego tam domu.

  1. Budowa przepustu na ul. Ochla-Strumykowa.
Koszt tej inwestycji wynosi (wraz z kosztami wykonania projektu i 1 lampy oświetleniowej)
ok. 90 tys. zł.

Uzasadnienie. Na zachodnim skraju ul. Ochla-Strumykowa znajduje się uszkodzony stary, niezabezpieczony barierkami i nieoświetlony przepust, którego użytkowanie zagraża bezpieczeństwu osób i pojazdów przez niego przejeżdżających. Niejednokrotnie dochodziło tam do wypadków. Jego stan wyklucza remont, konieczna jest budowa nowego przepustu. Przez przepust przechodzi jedyna publiczna droga dojazdowa, do międzyleśnego terenu, gdzie znajduje się ok. 25 domów i gdzie planowana jest dalsza zabudowa mieszkalna.

  1.  Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Prosta.
Instalacja 9 lamp przy ul. Ochla-Prosta. Licząc ok. 8 tys. zł na jedną lampę, szacowany koszt tego zadania wynosi (wraz z kosztami wykonania projektu) ok. 72 tys. zł.

Uzasadnienie. Wnioskowane oświetlenie miałoby powstać na odcinku ok. 280 m (co ok. 35 m.), począwszy od wschodniego końca tej ulicy, przy drodze prowadzącej do 11 domów mieszkalnych, gdzie planowana jest także dalsza zabudowa. Ze względu na zły stan ul. Ochla-Prosta (jest to polna droga), bliskość hodowlanego zakładu produkcyjnego generującego ruch oraz przyległe do tej ulicy pola uprawne penetrowane przez dziki, instalacja tych lamp jest w pełni uzasadniona.

  1. Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Osiedlowa.
Instalacja 14 lamp przy ul. Ochla-Osiedlowa. Szacowany koszt tego zadania wynosi (wraz
z kosztami wykonania projektu) ok. 112 tys. zł.

Uzasadnienie. Ul. Ochla-Osiedlowa prowadzi do osiedla „Włosań” oddalonego o ponad 1,5 km od zwartej zabudowy Ochli. Z drogi tej na owo osiedle prowadzą dwa nieoświetlone zjazdy przy rowach melioracyjnych i zadrzewieniach. Osiedle to położone jest wśród pól, gdzie często pod domostwa i na drogi podchodzą dziki i sarny. Na osiedlu znajduje się 20 domów mieszkalnych oraz mały ośrodek jeździecki. Starsza część osiedla jest oświetlona, lamp nie ma jednak przy wspomnianych zjazdach oraz przy drodze w pobliżu nowej zabudowy. Wnioskowane oświetlenie miałoby stanąć przy głównym odcinku ul. Ochla-Osiedlowa pomiędzy pierwszym i drugim zjazdem (9 lamp, co ok. 40 m), przy pierwszej drodze dojazdowej (1 lampa) oraz przy drugiej drodze dojazdowej przy nowej zabudowie (4 lampy co 35 m).

  1. Budowa oświetlenia przy skrzyżowaniu ul. Ochla-Pustynna i Ochla-Kaktusowa.
Instalacja 1 lampy przy skrzyżowaniu ul. Ochla-Pustynna i Ochla-Kaktusowa. Całkowity koszt tej inwestycji Departament Dzielnicy Nowe Miasto oszacował w lutym tego roku na kwotę ok. 9 tys. zł.

Uzasadnienie. Przy skrzyżowaniu ul. Ochla-Pustynna i Ochla-Kaktusowa znajduje się kilkanaście działek przeznaczonych pod budownictwo jednorodzinne. Jedna z nich jest już zamieszkała. Działki te znajdują się na osiedlu wytyczonym na ok. 90 domków jednorodzinnych. Postawienie tam lampy jest konieczne ze względu na bezpieczeństwo dzieci zamieszkującej tam rodziny (po zmroku przechodzą tamtędy watahy dzików). W niedługim okresie zapewne pojawią się tam także kolejne domy.

  1.  Budowa dodatkowego oświetlenia przy ul. Ochla-Żagańska.
Instalacja 1 lampy przy częściowo oświetlonym już odcinku ul. Ochla-Żagańska, czego całkowity koszt szacowany jest na kwotę ok. 9 tys. zł.

Uzasadnienie. Chodzi tu o dostawienie jednej lampy w pobliżu planowanego przejścia dla pieszych koło przystanku autobusowego i sklepu Spar. Jest to konieczne ze względów bezpieczeństwa gdyż ulica ta jest drogą powiatową, po której bardzo często jeżdżą ciężarówki (nierzadko też
z nadmierną prędkością).

  1.  Instalacja słupów ogłoszeniowych w Ochli.
Planowanych jest 6 słupów ogłoszeniowych z betonowym obciążeniem, czego koszt szacowany jest na kwotę ok. 24 tys. zł.

Uzasadnienie. Obecnie w Ochli znajdują się 4 słupy ogłoszeniowe i 1 grzecznościowy (własność prywatna) ogłoszeniowy parkan. Wielodrożnicowość i duża przestrzeń zabudowy Ochli mocno ogranicza zasięg informacyjny aż trzech z tych istniejących słupów. Konieczna jest instalacja dodatkowych w takich miejscach jak: Osiedle Włosań przy ul. Ochla-Osiedlowa, ul. Ochla-Kożuchowska koło ceglanego transformatora, ul. Ochla-Żagańska koło sklepu Spar, ul. Ochla-Terlikowskiego w okolicy skrzyżowania z ul. Ochla-Makowa, skrzyżowanie ul. Ochla-Grzybowa z ul. Ochla-Sadowa (lub ul. Ochla-Sadowa nieco dalej na zachód od wspomnianego skrzyżowania), ul. Ochla-Zielonogórska koło budowanego sklepu Dino.

  1. Naprawa drogi wojewódzkiej nr 279. 

Chodzi tu o naprawę nawierzchni jezdni i pobocza na odcinku ok. 2,3 km, pomiędzy Ochlą,
a granicą z Gminą Świdnica. Koszt nie został oszacowany

Uzasadnienie. Stan techniczny tej drogi jest zły, gdyż zarówno w asfalcie jezdni, jak
i w utwardzonym żwirem poboczu występują liczne dziury. Stan drogi i pobocza nie tylko grozi uszkodzeniem samochodu, ale też zagraża bezpieczeństwu ludzi, zarówno tych zmotoryzowanych, jak i idących poboczem pieszych. Nie ma tam bowiem chodnika łączącego Ochlę z przynależącym do niej osiedlem Dębowa Polana, czy kilkoma innymi domami. Uszkodzenia tej drogi i jej pobocza ciągną się, aż do granicy z Gminą Świdnica, po przekroczeniu której, jakość diametralnie się poprawia. Widać więc, że po stronie Gminy Świdnica, droga ta jest przez Województwo Lubuskie należycie utrzymywana, natomiast w części podległej Zielonej Górze jej stan jest fatalny.

***

W lipcu tego roku mają rozpocząć się prace związane z kanalizacją Ochli, zaś ich zakończenie jest planowane na grudzień 2020 r. W związku z tym przeprowadzenie przeważającej większości inwestycji drogowych w tym czasie i tak nie byłoby fizycznie możliwe, albo też byłoby po prostu marnotrawstwem publicznych pieniędzy, skoro przy zakładaniu sieci kanalizacyjnej trzeba by było je uszkadzać. Dlatego też tym bardziej zaproponowana etapowość dofinansowania poszczególnych inwestycji ma w przypadku Ochli sens. Przykładowa proponowana kolejność finansowania i realizacji poszczególnych inwestycji:

1) 2019-2020 r. /dofinansowanie z budżetu na 2020 r. ok. 3,084 mln./ 
- ośrodek zdrowia ul. Ochla-Topolowa (dofinansowanie 1,52 mln. zł z budżetu Miasta na 2020 r.; jest to całość brakującej kwoty na tę inwestycję);
- siłownia zewnętrzna w parku (finansowanie tylko z funduszu integracyjnego Ochli; uchwała zebrania wiejskiego już podjęta);
- przeniesienie i doposażenie placu zabaw do parku (finansowanie tylko z funduszu integracyjnego Ochli; uchwała zebrania wiejskiego już podjęta);
- oświetlenie ul. Ochla-Prosta (finansowanie tylko z funduszu integracyjnego Ochli; potrzebna uchwała zebrania wiejskiego na tę inwestycję);
- oświetlenie ul. Ochla-Osiedlowa (finansowanie tylko z funduszu integracyjnego Ochli; potrzebna uchwała zebrania wiejskiego na tę inwestycję);
- oświetlenie skrzyżowania ul. Ochla-Pustynna i Ochla-Kaktusowa. (finansowanie tylko z funduszu integracyjnego Ochli; potrzebna uchwała zebrania wiejskiego na tę inwestycję);
- dodatkowe oświetlenie ul. Ochla-Żagańska (finansowanie tylko z funduszu integracyjnego Ochli; potrzebna uchwała zebrania wiejskiego na tę inwestycję);
- instalacja słupów ogłoszeniowych w Ochli (finansowanie tylko z funduszu integracyjnego Ochli; potrzebna uchwała zebrania wiejskiego na tę inwestycję);
- drogi: ul. Ochla-Grzybowa, Ochla-Sadowa, Ochla-Górna, Ochla-Św. Jadwigi Śląskiej i Ochla-Stroma (dofinansowanie-rezerwacja etap I = 1,199 mln. zł z budżetu Miasta na 2020 r. – jest to ok. połowa szacowanej brakującej kwoty na odwodnienie w 2021 r. oraz koszt wykonania projektu tegoż odwodnienia w 2020 r.);
- chodnik i oświetlenie ul. Ochla-Żagańska (dofinansowanie 365 tys. zł z budżetu Miasta na 2020 r. – jest to cała brakująca kwota na tę inwestycję);
- instalacja odprowadzająca wody opadowe z ul. Ochla - Osiedle Dworskie (finansowanie tylko
z funduszu integracyjnego Ochli; potrzebna uchwała zebrania wiejskiego na dołożenie dodatkowej kwoty na realizację zadania);
UWAGA!: Tylko ostatnie i częściowo przedostanie zadanie mogą kolidować z budową kanalizacji w Ochli, jednak odpowiednio ustalając terminy robót, można będzie je przeprowadzić.

2) 2020-2021 r. /dofinansowanie z budżetu na 2021 r. ok. 3,119 mln./
- drogi: ul. Ochla-Grzybowa, Ochla-Sadowa, Ochla-Górna, Ochla-Św. Jadwigi Śląskiej i Ochla-Stroma (dofinansowanie etap II = 1,119 mln. zł z budżetu Miasta na 2021 r. na budowę w 2021 r. – jest to pozostała szacowana brakująca kwota na realizację tej inwestycji);
- drogi: ul. Ochla-Stamma, ul. Ochla-Sportowa, ul. Ochla-Łasaka, ul. Ochla-Kusocińskiego, ul. Ochla-Smoczyka, część ul. Ochla-Leśna, ul. Ochla-Mixdorfa, część ul. Ochla-Szkolna (dofinansowanie etap I = 2,0 mln. zł z budżetu Miasta na 2021 r., na budowę tych ulic w 2021 i 2022 r. – jest to większa część szacowanej brakującej kwoty na tę inwestycję);
- przepust na ul. Ochla-Strumykowa (finansowanie tylko z funduszu integracyjnego Ochli; potrzebna uchwała zebrania wiejskiego na tę inwestycję);
 UWAGA!: Budowa kanalizacji w Ochli ma być gotowa w grudniu 2020 r., jednak mogą wystąpić opóźnienia, które wstrzymają lub ograniczą zakres inwestycji drogowych.

3) 2021-2022 r. /dofinansowanie z budżetu na 2022 r. ok. 3,319 mln./
- drogi: ul. Ochla-Stamma, ul. Ochla-Sportowa, ul. Ochla-Łasaka, ul. Ochla-Kusocińskiego, ul. Ochla-Smoczyka, część ul. Ochla-Leśna, ul. Ochla-Mixdorfa, część ul. Ochla-Szkolna (dofinansowanie etap II = 0,675 mln. zł z budżetu Miasta na 2022 r., na budowę tych ulic w 2022 r. – jest to pozostała szacowana brakująca kwota na tę inwestycję);
- drogi: ul. Ochla-Górna, Ochla-Św. Jadwigi Śląskiej i Ochla-Stroma (dofinansowanie 0,8175 mln. zł z budżetu Miasta na 2022 r. na budowę tych ulic w 2022 i 2023 r. – jest to całość szacowanej brakującej kwoty na tę inwestycję);
- drogi: ul. Ochla-Sadowa (dofinansowanie etap I = 1,8265 mln. zł z budżetu Miasta na 2022 r. na budowę tej ulicy w 2022 i 2023 r. – jest to ok. połowy szacowanej brakującej kwoty na tę inwestycję);

4) 2022-2023 r. /dofinansowanie z budżetu na 2023 r. ok. 3,248 mln./
- drogi: ul. Ochla-Górna, Ochla-Św. Jadwigi Śląskiej i Ochla-Stroma (budowane z dofinansowania z 2022 r.);
- drogi: ul. Ochla-Sadowa (dofinansowanie etap II = 1,8266 mln. zł z budżetu Miasta na 2023 r. na budowę tej ulicy w 2023 i 2024 r. – jest to pozostała szacowana brakująca kwota na tę inwestycję);
- drogi: ul. Ochla-Grzybowa (dofinansowanie etap I = 1,421 mln. zł z budżetu Miasta na 2023 r. na budowę tej ulicy w 2023 i 2024 r. – jest to ok. 1/3 szacowanej brakującej kwoty na tę inwestycję);

 5) 2023-2024 r. /dofinansowanie z budżetu na 2024 r. ok. 2,841 mln./
- drogi: ul. Ochla-Grzybowa(dofinansowanie etap II = 2,841 mln. zł z budżetu Miasta na 2024 r. na budowę tej ulicy w 2024 i 2025 r. – jest to pozostała szacowana brakująca kwota na tę inwestycję).

***

Wnioskujemy o dofinansowanie inwestycji w Ochli na kwotę ok. 15,611 mln. w ciągu najbliższych 5 lat. W niniejszym piśmie zostały przedstawione liczne argumenty, przemawiające za zasadnością podjętych w Ochli inwestycji, ale też wiele argumentów dowodzących tego, że po połączeniu Gminy z Miastem nasze sołectwo powinno otrzymać:
- dodatkową jednorazową kwotę ok. 655 tys. zł w ramach funduszu integracyjnego, która stanowi 9,36% różnicy pomiędzy ok. 107 mln. zł (jakie Miasto ostatecznie otrzyma w ramach 5% bonusu ministerialnego w latach 2015-2019), a kwotą 100 mln. zł o jakiej informowało wcześniej mieszkańców);
- rokrocznie począwszy od 2015 r. kwotę ok. 969 tys. zł, która stanowi 9,36% wartości średniego rocznego budżetu inwestycyjnego Gminy Zielona Góra z ostatniej dekady jej istnienia (do budżetu tego nie został wliczony specjalny fundusz 22,1 mln. na kanalizację, wtedy podana powyżej kwota byłaby znacznie wyższa);
- dodatkową jednorazową kwotę ok. 849 tys. zł, która stanowi 9,36% sumy 5 kwot, jakie powiat zielonogórski średnio rokrocznie przeznaczał na inwestycje drogowe na terenie Gminy Zielona Góra, podczas ostatnich ośmiu lat jej istnienia, co jest uzasadnione faktem, iż Miasto w okresie 2015-2019 nie inwestowało w drogi powiatowe w Ochli.

Jeśli zsumujemy te kwoty: 655 tyś. + 5 x 969 tys. (za lata 2015-2019) + 5 x 969 tys. (za lata 2020-2024) + 849 tys. otrzymamy 11,194 mln. zł, należnych Ochli minimalnych środków finansowych na lata 2015-2024. Kiedy tę uzasadnioną kwotę odejmiemy od potrzebnych sołectwu 15,611 mln. zł, będzie nam brakowało już tylko ok. 4,42 mln. zł, które w przypadku istnienia Gminy można by było próbować uzyskać np. z Funduszu Spójności lub Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (który również dotuje budowę infrastruktury na wsi), czy innych źródeł. Przekazanie także tej „nadprogramowej” kwoty przez Miasto na zagrożone inwestycje w Ochli, będzie można traktować jako kolejny fundusz integracyjny dla naszego sołectwa na lata 2020-2024 i świadczyć to też będzie o dobrej woli włodarzy Zielonej Góry. Przekazanie zaś w najbliższych 5 latach całej kwoty 15,611 mln. zł udowodni nie tylko o dobrej woli władz Miasta, ale przede wszystkim o poważnym traktowaniu kierowanego do mieszkańców Ochli w latach 2013-2014 przesłania Kontraktu Zielonogórskiego, które brzmiało: „Ułóżmy to jeszcze lepiej”.
Miasto na to stać, tym bardziej, że już niedługo rozpoczęta zostanie w Zielonej Górze kampania promująca najpierw likwidację odrębnego statusu Dzielnicy Nowe Miasto (co zresztą już od dawna się dzieje), likwidację Rady Dzielnicy, a niedługo później także likwidację sołectw.


= = = = = = = = = = 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz, ukaże się on, po jego zatwierdzeniu przez moderatora.