Poniżej
przedstawiam Państwu:
„Wniosek
o dofinansowanie budowy ośrodka zdrowia, dróg i chodników w Ochli, poprzez
rezerwację na ten cel funduszy w budżecie miasta na lata 2020-2024.” Zostanie
on przesłany do prezydenta Zielonej Góry Janusza Kubickiego oraz przewodniczącego
Rady Miasta Piotra Barczaka.
Nad
jego zredagowaniem, a przede wszystkim nad konieczną wcześniejszą analizą stanu inwestycji w
Ochli oraz analizą sprawozdań rocznych z wykonania budżetów Gminy Zielona Góra
(z lat 2005-2014), powiatu zielonogórskiego (z lat 2007-2014) i Miasta Zielonej
Góry (z lat 2013-2018 oraz planu na 2019 r.) spędziłem ok. 55 godzin. Proszę
więc uprzejmie wszystkich mieszkańców Ochli o poświęcenie około pół godziny na jego
przeczytanie, tym bardziej, że jest to duża ilość konkretnej wiedzy na temat dzisiejszej
Ochli oraz prawdziwy obraz tzw. „bonusa” przyłączeniowego.
Ochla w ramach 100 mln. funduszu integracyjnego na lata 2015-2019 otrzymała
9,36 % tej kwoty, czyli 9,36 mln. zł. Podjęto się szeregu różnych inwestycji.
Część z nich została już wykonana, są jednak i takie, których realizacja stanęła pod znakiem zapytania, ze względu
na duże niedoszacowanie kosztów. Mieszkańcom przedłożono do głosowania kilka
inwestycji, których pierwotna wycena bardzo daleko odbiegała od realnych kosztów,
jakich należało się spodziewać. Teraz, kiedy znamy kosztorysy inwestorskie
wykonane przez projektantów, okazuje się, że zabraknie nam na realizację
podjętych już inwestycji ok. 15,428 -
15,611 mln. zł.
Jednak mieszkańcy Ochli uczestniczący w niefortunnych głosowaniach, nie
są winni podejmowanych przez siebie decyzji, gdyż nie mają obowiązku znać się na
pobieżnej wycenie inwestycji. Zawiodła natomiast wzajemna współpraca pomiędzy
sołtysem, radą sołecką i radnymi zeszłej kadencji, a władzami Miasta i Dzielnicy
oraz dyrektorami poszczególnych komórek miejskich odpowiedzialnych za
inwestycje budowlane. Wszelkie propozycje inwestycji powinny były być szczegółowo
przeanalizowane i wstępnie z grubsza poprawnie wycenione, zanim jeszcze zostały
przedłożone pod głosowanie zebrania wiejskiego. Takich działań przynajmniej dla
części podjętych zadań zapewne nie było, bo trudno uwierzyć w to, że można było
pomylić się o rzędy wielkości (nie o kilkanaście, czy nawet kilkadziesiąt procent, a o kilkaset – nawet do 600%). Później
zawiodły także konsultacje z projektantami, nie były one bowiem wystarczająco
dokładne i merytoryczne, a może też i za rzadkie. Oczywiście są normy
projektowe, które trzeba spełnić, jednak mimo wszystko wydaje się, że dano
projektantom zbyt dużą wolną rękę, przez co inwestycje były przygotowywane do
realizacji za bardzo „na bogato”. Są projekty, gdzie z niektórych proponowanych
części składowych inwestycji powinno się zrezygnować już w fazie projektowej,
bo po prostu są niepotrzebne, są też sytuacje, gdzie przez niewielką zmianę usytuowania
inwestycji, można było zmniejszyć koszty jej realizacji.
Nie rozpatrując już, kto i gdzie zawinił oraz jakie kto miał intencje, uważamy,
iż przy dobrej woli władz Miasta (a dokładnie Prezydenta i Radnych Miejskich) nadal
możemy wybrnąć z tej trudnej sytuacji. Rozwiązaniem może być etapowe
sfinansowanie zagrożonych inwestycji z budżetu Miasta w ciągu najbliższych 5 lat. Rokrocznie od
2020 do 2024 r. w budżecie miasta wydzielano by kwotę średnio po ok. 3,122 mln. zł. na
dokończenie inwestycji w Ochli, co jest kwotą dość dużą, ale na pewno nie mającą
wpływu na stabilność finansową Zielonej Góry.
Ta dobra wola władz Miasta byłaby też odpowiedzią na wcześniejszą dobrą
wolę mieszkańców Ochli, którzy część swego funduszu integracyjnego przeznaczyli
na inwestycje, które tak naprawdę powinny być realizowane przez władze Zielonej
Góry z zupełnie innych środków. Były to bowiem przedsięwzięcia leżące w
zakresie obowiązków ustawowych Miasta, które finansuje się np. z regionalnych programów operacyjnych, czy
różnych dotacji celowych i subwencji rządowych. Chodzi tu przede
wszystkim o przeznaczenie 2,7 mln. zł na budowę szkolnej hali sportowej, ale
też i pomniejsze zadania jak np. wydatkowanie ponad 0,25 mln. zł na oświetlenie
drogi powiatowej ul. Ochla-Zielonogórska oraz 0,27 mln. zł na budowę chodnika i oświetlenia przy
drodze powiatowej ul. Ochla-Żagańska (odpowiednie utrzymanie całego pasa dróg powiatowych
należy przecież do obowiązków miasta na prawach powiatu).
Większość mieszkańców Ochli głosowała w 2014 r. za połączeniem wiejskiej
Gminy Zielona Góra z Miastem. Ale było też wielu przeciwników tego pomysłu. Liczba osób
niezadowolonych z połączenia rośnie, szczególnie widać to w ciągu ostatnich kilkunastu
miesięcy, choćby podczas zebrań wiejskich, czy w komentarzach na grupie
facebookowej Nasza Ochla. Ta tendencja zapewne drastycznie się zwiększy, jeśli zagrożone
inwestycje nie zostaną przez Miasto dofinansowane, gdyż skutkować to będzie całkowitą
niemożnością ich realizacji. Mieszkańcy Ochli stracą przekonanie o słuszności połączenia obu samorządów, zaś wszyscy ci, którzy od początku byli
temu przeciwni, którzy uważali, że będzie to dla mieszkańców wsi niekorzystne,
otrzymają na to dobitne argumenty. Najpierw mieszkańcom Ochli pozwolono głosować
nad nierealnymi w ramach założonych kwot inwestycjami (o czym nie wiedzieli),
rozbudzono ich oczekiwania na duży rozwój infrastrukturalny ich sołectwa, a
teraz te nadzieje zostaną im odebrane. Co więcej, informacje o planach budowy
niektórych dróg, miały realny wpływ na podejmowane życiowe decyzje (np. o
zakupie działki pod budowę domu). Wielu obecnych mieszkańców Ochli, jak i osób,
które zaplanowały osiedlenie się w naszym sołectwie, poczuje się oszukanych. Już teraz bowiem pojawiają się
głosy, że niedoszacowanie kosztów inwestycji mogło być ze strony władz Miasta celowe,
by do realizacji niektórych projektów nie doszło, przez co przeznaczone na nie
środki finansowe, po upływie 2019 r. (ostatni rok funkcjonowania funduszu integracyjnego)
wróciłyby do budżetu miasta i mogły zostać wykorzystane na wsparcie inwestycji
w tzw. „starej” Zielonej Górze…
Zgodnie art. 41. pkt 1. Ustawy o
dochodach jednostek samorządu terytorialnego, z 13 listopada 2003 r.: „Dla
gminy powstałej w wyniku połączenia dwóch lub więcej gmin, w drodze zgodnych
uchwał, wskaźnik udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób
fizycznych, określony w art. 4 ust. 2, w okresie 5 lat, począwszy od dnia
1 stycznia roku następującego po roku, w którym podjęto decyzję o połączeniu,
jest zwiększony o pięć punktów procentowych”. Innymi słowy, Miasto po
połączeniu z Gminą już w 2015 r. nie tylko otrzymało dodatkowo 37,67% udziału
we wpływach z zebranego na terenie wcielonej Gminy podatku dochodowego PIT, ale jeszcze także
dodatkowe 5 % od łącznej kwoty zebranych podatków PIT dla całego terenu tzw.
„starej Zielonej Góry” i Dzielnicy Nowe Miasto. Te 5% w 2015 r. wyniosło 17,836 mln., w 2016 r. już 19,039 mln.,
natomiast w 2017 i 2018 r. prawdopodobnie kolejno 20,536 mln i 23,768 mln. zł. Tak więc w latach
2015-2018 Zielona Góra otrzymała z puli PIT ministerialne bonusowe środki w
wysokości ok. 81,180 mln. zł. Jeśli plan budżetowy na 2019 r. zostanie w
temacie podatku PIT wypełniony w 100% i wyniesie nie mniej niż ok. 222,921 mln.
zł (a pewnie tak będzie, skoro w ostatnich latach wykonanie PIT rokrocznie jest
wyższe o kilka procent od planu) oraz jeśli wskaźnik udziału gminy we wpływach z podatku dochodowego
wzrośnie do ok. 38,08 % (czyli o tyle, ile ostatnio średnio rokrocznie
wzrastał), wtedy 5 % bonusu za ostatni rok jego funkcjonowania wyniesie mniej więcej 25,87 mln.
zł. Tym samym bonus zamknie się kwotą ok. 107 mln. zł, więc ok. 7 mln. zł.
powinno być do dodatkowego podziału, co dla Ochli (przy zastosowaniu tych
samych 9,36 %) dałoby dodatkowe ok. 655
tyś. zł.
Należy też przypomnieć, że
wraz z wcieleniem zlikwidowanej wiejskiej Gminy do Miasta na prawach powiatu,
Zielona Góra zaczęła dodatkowo otrzymywać dzięki tej likwidacji 10,25 % wpływów
z podatku PIT i 1,40 % wpływów z podatku CIT, jakie przed 2015 r. przysługiwały
dla powiatu zielonogórskiego, do którego Gmina przed połączeniem należała. Z
tych pieniędzy powiat zielonogórski wykonywał różne zadania, a w tym m.in. inwestował
w znajdujące się na terenie Gminy, drogi powiatowe: przebudowywał je i doraźnie
naprawiał, budował obok nich chodniki i oświetlenie, montował progi zwalniające
i lustra, utrzymywał w okresie zimowym itp.. Nie znamy udziałów powiatu
zielonogórskiego w podatku PIT i CIT ściągniętym z terenów Gminy w 2014 r., jednak
zapewne nie różniły się one zbyt dużo od tych, jakie powiat ten uzyskał w 2012
r. Możemy tak założyć, bowiem udziały Gminy w swoim podatku PIT i CIT (przy
współczynnikach kolejno 37,53 % i 6,71 %) wyniosły za 2014 r. łącznie 17,680 mln.
zł, zaś za 2012 r. (przy współczynnikach kolejno 37,26 % i 6,71 %) łącznie 17,123
mln. zł. Jeśli za 2012 r. udział powiatu w podatku PIT z terenu Gminy wynosił
4,648 mln. zł (przy współczynniku 10,25 %), zaś w gminnym podatku CIT zaledwie
0,019 mln. zł. (przy współczynniku 1,40 %), to łącznie powiat uzyskał wtedy ok.
4,667 mln. zł. Skoro zaś udziały w podatku PIT i CIT były w 2012 r. nieco niższe
niż w 2014 r., nie będzie błędnym stwierdzenie, że w latach 2015-2019 przychody
Miasta z tytułu przejęcia udziałów powiatu w gminnym podatku dochodowym wynieść mogły ok. 23 mln. zł, a zapewne więcej,
bowiem w ciągu ostatnich czterech lat ludność Dzielnicy Nowe Miasto powiększyła
się o 21 % (ok. 3700 osób). Ile mniej więcej z tej kwoty powinno pójść na
inwestycje (szczególnie drogowe) na terenie byłej Gminy, możemy określić
analizując budżety powiatu zielonogórskiego sprzed 2015 r. Dowiadujemy się z
nich, że na same drogi powiatowe na terenie Gminy Zielona Góra przeznaczono w latach
2007-2014 kwotę co najmniej 14,516 mln. zł (jest to kwota inwestycji, bez
kosztów zimowego utrzymania dróg itp.), co daje średnio ok. 1,814 mln. zł. rocznie. Tym samym w latach 2015-2019 Miasto
powinno również przeznaczyć na drogi powiatowe w Dzielnicy Nowe Miasto kwotę co
najmniej 9,07 mln. zł. Przez Ochlę przechodzi droga powiatowa nr 1071F (Zielona Góra – Żagań).
Analizując wykonanie budżetów Miasta z lat 2015-2018 i plan budżetu na 2019 r.,
nie znajdujemy tam żadnej informacji o rzeczywistym inwestowaniu Miasta w tę drogę na jej odcinku przechodzącym
przez nasze sołectwo (zapisana w budżecie za 2017 r. i za 2018 r. kwota 245043
zł w pozycji „Budowa i przebudowa dróg
powiatowych i wojewódzkich w sołectwie Ochla” dotyczy budowy chodnika przy ul.
Ochla-Żagańska, co do dnia dzisiejszego nie zostało wykonane). W analizowanym
okresie nie było nawet srogich śnieżnych zim, przy których byłaby potrzeba
większych interwencji drogowych. Uwzględniając więc 9,36 %, z kwoty 9,07 mln.
zł, Ochli przypadłoby za lata 2015-2019 ok.
0,849 mln. zł. Z braku inwestycji w drogę powiatową 1071F , pieniądze te powinny
trafić teraz do Ochli, choćby na budowę chodnika przy mającej status drogi
powiatowej ul. Żagańskiej.
Warto też wspomnieć, że
Miasto zasilane jest także środkami finansowymi na utrzymanie dróg krajowych i
wojewódzkich, jakie znajdują się na jego terenie. Przykładowo w 2015 r. Zielona
Góra otrzymała na ten cel subwencję w wysokości 3,961 mln. zł. Niestety w
latach 2015-2019 przechodząca przez Ochlę droga wojewódzka nr 279 nie była
naprawiana, czego wymaga szczególnie jej odcinek od strony Świdnicy.
Czy faktycznie owe 9,36 mln. zł, jakie Ochla otrzymała w ramach funduszu
integracyjnego do rozdysponowania na lata 2015-2019 można z perspektywy sołectw
nazwać bonusem? By odpowiedzieć na to pytanie, należy sięgnąć do budżetu wiejskiej Gminy
Zielona Góra z 2014 r. - z ostatniego roku jej istnienia, a także do jej budżetów z lat wcześniejszych. Z
końcem 2014 r. wykonane wydatki Gminy wynosiły 57,353 mln. zł, zaś dochody 61,139
mln. Na te dochody składały się: dochody własne 37,376 mln. zł (a w tym 17,680
mln. zł udziału w zbieranym z terenu Gminy podatku dochodowym), rządowe subwencje
14,288 mln. zł i dotacje celowe 7,961 zł oraz 1,514 zł środków UE i innych
środków głównie z państwowych. Warto dodać, że na przestrzeni 2005-2014 r., co
prawda były różne (niekiedy nawet duże) wahania, niemniej w ciągu tej dekady statystycznie
rokrocznie: dochody Gminy wzrastały średnio o 8,3 %, dochody własne wzrastały o
średnio 9,6 %, udział w podatku dochodowym rósł o średnio 10,9 %, o średnio 6,5
% rosły też subwencje i dotacje celowe, choć te ostatnie, podobnie jak środki z
UE były w poszczególnych latach raz większe, raz mniejsze. A co ze
zrealizowanymi wydatkami na inwestycje? Wydatki te w latach 2005-2010 rosły
rokrocznie średnio o 15,6 % zwiększając się z 7,946 mln. zł w 2005 r. do 16,441
mln. zł w 2010 r. Następnie zaczęły spadać rokrocznie średnio o ok. 21 %, aż do
poziomu 6,208 mln. zł w 2014 r. (z czego ok. 1,9 mln. miało być pomocą finansową Miasta Zielonej Góry). Jednak
z drugiej strony 2014 r. był szczególny, jeśli chodzi o pozyskanie środków na
inwestycje, gdyż Gmina przygotowywała się do masowej kanalizacji i w 2014 r.
poza wspomnianymi zrealizowanymi wydatkami inwestycyjnymi, mieliśmy jeszcze
dodatkowo pozyskaną z unijnego Funduszu Spójności kwotę aż 22,10 mln. zł., właśnie
na inwestycje kanalizacyjne, która to kwota po 2014 r. w całości przeszła do
Zielonej Góry. Do budżetu Miasta dokładaliśmy też jeszcze przed połączeniem, by
wspomnieć tu choćby o corocznej dotacji na komunikację MZK (przykładowo 1,396
mln. w 2013 r., czy 1,478 mln. zł w 2014 r.), czy pomniejszych np. utrzymaniu
etatów w III komisariacie policji (przykładowo 126 tyś. w 2013 r., czy 112 tys.
w 2014 r.). Wracając jednak do rzeczywistych wydatków inwestycyjnych, nawet
przy ich spadku w ostatnich czterech latach istnienia Gminy
(a szczególnie w latach 2013-2014, kiedy Gmina była już zarządzana z myślą o likwidacji), w latach 2005-2014 wyniósł on łącznie 103,530 mln. zł, co daje rokrocznie średnio 10,353 mln zł. Innymi słowy Gmina nie była bogata, ale miała potencjał rozwojowy (szczególnie stale zwiększającą się liczbę ludności), który przy dobrym zarządzaniu na pewno mógł skutkować stabilnym rozwojem.
(a szczególnie w latach 2013-2014, kiedy Gmina była już zarządzana z myślą o likwidacji), w latach 2005-2014 wyniósł on łącznie 103,530 mln. zł, co daje rokrocznie średnio 10,353 mln zł. Innymi słowy Gmina nie była bogata, ale miała potencjał rozwojowy (szczególnie stale zwiększającą się liczbę ludności), który przy dobrym zarządzaniu na pewno mógł skutkować stabilnym rozwojem.
Miasto przejęło cały budżet likwidowanej Gminy, przejęło dochody z jej
podatków lokalnych, przejęło udziały Gminy w zbieranym na jej terenie podatku
dochodowym PIT i CIT. A skoro tak,
to powinno też potrafić wypracować wspomniane powyżej gminne średnie wskaźniki i wartości,
by tak samo jak zlikwidowana Gmina, przeznaczać na inwestycje w sołectwach rokrocznie średnio po te 10,353 mln. zł. Warto też zaznaczyć, że przy sprawniejszym pozyskiwaniu tzw. funduszy unijnych, czy różnych dotacji i subsydiów (głównie rządowych), rokroczny budżet inwestycyjny dla Dzielnicy Nowie Miasto mógłby być nawet znacznie wyższy, niż przyjęte uśrednione 10,353 mln. zł. Skoro bowiem w Gminie pojawiło się w 2014 r. te 22,1 mln. zł z Funduszu Spójności (przeznaczone na inwestycje kanalizacyjne), tym bardziej miejscy specjaliści powinni dodatkowe pieniądze na inwestycje dla Dzielnicy Nowe Miasto umieć pozyskiwać. Innymi słowy, prócz (jak wykazaliśmy) ok. 107 mln. zł rzeczywistego tzw. „bonusa” ministerialnego i owych 22,10 mln. zł przejętych z Gminy na inwestycje kanalizacyjne, władze Miasta powinny były przeznaczyć w latach 2015-2019 na Dzielnicę minimum 51,765 mln. zł. Tym samym (przy zastosowaniu owych 9,36 %) Ochla powinna była w tym okresie dodatkowo otrzymać należne jej, bo wynikające z dawnego budżetu inwestycyjnego Gminy ok. 4,845 mln. zł., a od 2020 r. otrzymywać rokrocznie min. ok. 969 tys. zł.
to powinno też potrafić wypracować wspomniane powyżej gminne średnie wskaźniki i wartości,
by tak samo jak zlikwidowana Gmina, przeznaczać na inwestycje w sołectwach rokrocznie średnio po te 10,353 mln. zł. Warto też zaznaczyć, że przy sprawniejszym pozyskiwaniu tzw. funduszy unijnych, czy różnych dotacji i subsydiów (głównie rządowych), rokroczny budżet inwestycyjny dla Dzielnicy Nowie Miasto mógłby być nawet znacznie wyższy, niż przyjęte uśrednione 10,353 mln. zł. Skoro bowiem w Gminie pojawiło się w 2014 r. te 22,1 mln. zł z Funduszu Spójności (przeznaczone na inwestycje kanalizacyjne), tym bardziej miejscy specjaliści powinni dodatkowe pieniądze na inwestycje dla Dzielnicy Nowe Miasto umieć pozyskiwać. Innymi słowy, prócz (jak wykazaliśmy) ok. 107 mln. zł rzeczywistego tzw. „bonusa” ministerialnego i owych 22,10 mln. zł przejętych z Gminy na inwestycje kanalizacyjne, władze Miasta powinny były przeznaczyć w latach 2015-2019 na Dzielnicę minimum 51,765 mln. zł. Tym samym (przy zastosowaniu owych 9,36 %) Ochla powinna była w tym okresie dodatkowo otrzymać należne jej, bo wynikające z dawnego budżetu inwestycyjnego Gminy ok. 4,845 mln. zł., a od 2020 r. otrzymywać rokrocznie min. ok. 969 tys. zł.
Odpowiadając na zadane powyżej pytanie, czy owe 9,36 mln. zł było dla
Ochli „bonusem”, należy stwierdzić, że w ponad połowie tej kwoty na pewno nie.
Już choćby sam brak wydzielenia i podziału na sołectwa tych ok. 52 mln. zł, pomniejsza
„bonus” dla Nowego Miasta ze 100 do ok. 48 mln. zł, a tym samym „bonus” dla Ochli z 9,36 mln. do ok. 4,493 mln.! Choć i ta kwota jeszcze
się zmniejszy, jeśli uwzględnić sołeckie prawo do przynajmniej części wspominanych
już środków przejętych przez Miasto od powiatu (choćby tylko tych, które szły
niegdyś na utrzymanie dróg powiatowych na terenie Gminy). A przecież znalazłyby
się także i inne uwagi finansowe i inwestycyjne, skoro już po przedstawionej powyżej
analizie, Ochla za lata 2015-2019 powinna otrzymać łącznie nie 9,36 mln. zł, a ok.
15,71 mln. zł.
Od 2020 r. mamy pozostać już tylko z funduszem sołeckim, który na bieżący
rok wyniósł łącznie 65 601 zł (w tym 53 310 zł to tzw. „twardy” fundusz na
inwestycje i 12 291 zł tzw. „miękki” fundusz na integracyjne spotkania
mieszkańców sołectwa), a przecież i tak Miasto ma możliwość
otrzymania zwrotu z budżetu państwa pewnej części poniesionych na fundusz
sołecki wydatków. Oczywiście możemy też starać się o środki z budżetu obywatelskiego
(od 100 tys. do 1 mln. zł), ale nie mamy żadnych gwarancji na ich uzyskanie, bo
jest to zwykły plebiscyt z możliwością udziału w nim wszystkich mieszkańców
Miasta (a nawet osób fikcyjnych – przy braku konieczności podawania peselu lub
adresu zamieszkania w dobie braku obowiązku meldunkowego). Co prawda na dzień
dzisiejszy stanowimy już ok. 10.5 % ludności Dzielnicy Nowe Miasto, a więc
należymy do największych wsi, jednak istnieją w Dzielnicy sołectwa od nas
ludniejsze, których wygrana jest bardziej prawdopodobna (tu uwaga dla wszystkich
tych, którzy przekonywali, że oddanie osiedla „Sawanna” dla Kiełpina, nie rodzi
dla Ochli żadnej straty).
Mając na uwadze powyższe, my niżej podpisani Sołtys i członkowie Rady
Sołeckiej, działając w imieniu wszystkich mieszkańców Ochli, prosimy uprzejmie o takie
skonstruowanie budżetu Miasta Zielonej Góry, by w ciągu najbliższych 5 lat, rokrocznie
znalazła się w nim kwota
średnio po ok. 3,122 mln. zł., z przeznaczeniem na dokończenie inwestycji w Ochli, jakie zostały zaplanowane w ramach funduszu integracyjnego w latach 2015-2019.
średnio po ok. 3,122 mln. zł., z przeznaczeniem na dokończenie inwestycji w Ochli, jakie zostały zaplanowane w ramach funduszu integracyjnego w latach 2015-2019.
- Budowa chodnika i oświetlenia na ul. Ochla-Żagańska
Uchwałą zebrania wiejskiego nr 1/2016 z 03.02.2016 r. przeznaczono na ten
cel kwotę 270 000 zł (uchwała Rady Dzielnicy nr XIV.127.2016 z 12.02.2016 r.) z
czego 24 957 zł zostało już wydane na projekt budowlany, który powstał w lutym
2017 r. i określił koszt budowy na 609 885 zł brutto. Uwzględniając środki
wydane już na projekt oraz zakładając, że znajdzie się w przetargu wykonawcę, który
wykona inwestycję mieszcząc się w tej kwocie (wycena sprzed 2,5 roku!), na
zadanie to brakuje nam: ok. 365 tys. zł.
Najprawdopodobniej jednak trzeba będzie wykonać projekt budowy tego
chodnika ponownie, gdyż wg obecnego projektu został on usytuowany bezpośrednio
przy drodze, co czyniłoby go niebezpiecznym dla użytkujących go pieszych. Szerokość działki
stanowiąca pas drogi, pozwala na odsunięcie tego chodnika (w ok. 2/3 jego
długości) od jezdni o kilka metrów, tym samym czyniąc go bezpiecznym. Przy
okazji droga zachowa swoje pobocze oraz nie będzie potrzeby likwidacji ok. 70
drzew pierwotnie przeznaczonych do wycinki. Koszt nowego projektu nie powinien
zwiększyć wspomnianej kwoty ok. 365 tys. zł, gdyż dzięki przesunięciu chodnika
uzyska się oszczędności na niepotrzebnym już urządzaniu (kopaniu i ażurowaniu) rowu
przy drodze (pozostanie ten, który jest) oraz na zaniechaniu wycinki drzew.
Uzasadnienie. Jest to chodnik
przy drodze powiatowej łączący ze wsią Ochla (po najkrótszym możliwym odcinku)
osiedle Ostoja oraz ul. Ochla-Tenisowa i Ochla-Zawilcowa. W chwili obecnej
mieszkańcy ok. 60 istniejących domów oraz przyszli mieszkańcy ok. 17 domów (już
wybudowanych ale jeszcze nie zamieszkałych lub domów w trakcie budowy) nie mają
możliwości normalnego pieszego połączenia z resztą wsi (m.in.: sklepami,
szkołą, kościołem, salą wiejską). Jest tylko kwestią czasu, kiedy jakaś osoba
przechodząca obecnie wąskim i nieoświetlonym poboczem wspomnianej drogi, zostanie
potrącona przez samochód (w tym bardzo często kursujące tamtędy z nadmierną
prędkością i wymijające się ciężarówki Stelmetu).
- Budowa ośrodka zdrowia przy ul. Ochla-Topolowa.
Uchwałą
zebrania wiejskiego nr 1/2016 z 03.02.2016 r. przeznaczono na budowę ośrodka
zdrowia kwotę 300 000 zł (uchwała Rady Dzielnicy nr XIV.127.2016 z 12.02.2016
r.), następnie uchwałą zebrania wiejskiego nr 5/2017
z 03.04.2017 r. przeznaczono dodatkowe 600 000 zł (uchwała Rady Dzielnicy nr
XXXII.274.2017 z 18.04.2017 r.). Łącznie więc na budowę
przychodni zarezerwowano środki w wysokości 900 tys. zł. Jednocześnie na
działce, którą przeznaczono pod budowę ośrodka zdrowia, zaplanowano także wybudowanie
obok siłowni zewnętrznej, na co uchwałą zebrania wiejskiego nr 4/2017 z 16.02.2017
r. przeznaczono kwotę 48 000 zł (uchwała Rady Dzielnicy nr XXXI.253.2017 z 17.03.2017
r.). Do chwili obecnej z kwoty 900 tyś. zł ponoć rozdysponowano już 119,9 tys.
zł, z czego bodaj 60 tys. zł brutto kosztował wykonany w grudniu 2018 r. projekt
budowlany (który objął także swym zakresem wspomnianą siłownię zewnętrzną oraz
określił koszt budowy ośrodka zdrowia, jego wyposażenia i siłowni zewnętrznej na
3 118 302 zł). Nie otrzymaliśmy natomiast zadawalających wyjaśnień,
co do pozostałej zagospodarowanej już kwoty 59 880 zł – ponoć została ona
wydatkowana na wycinkę krzewów, nadzór inwestorski (jaki i czego?), przyłączenie
obiektu do sieci elektrycznej i gazowej oraz jakieś kary związane z
nieterminowym rozpoczęciem odbioru prądu i gazu (prawie 7,5 tys. zł – nie
zgadzamy się, by te kary uszczuplały środki sołectwa przeznaczone na budowę
ośrodka, gdyż to nie z naszego powodu zaistniały). W czerwcu b.r. przeprowadzony
został przetarg na budowę ośrodka, podczas którego wyłoniono wykonawcę na kwotę
2 300 100 zł, przy czym jest to kwota bez wyposażenia ośrodka i bez budowy
siłowni. Według Departamentu Inwestycji
Miejskich na budowę ośrodka zdrowia brakuje nam: 1,52 mln. zł.
Uzasadnienie. Ochlę
zamieszkuje dziś około 2250 osób, które uczęszczają do przychodni (lekarza
pierwszego kontaktu) w Świdnicy oraz kilku miejsc w tzw. starej Zielonej Górze.
Nierzadko muszą się tam borykać z kolejkami, co przede wszystkim jest uciążliwe
czasowo dla osób pracujących. Z drugiej zaś strony mamy problem dojazdu do
przychodni w centrum miasta, szczególnie dotykający osoby w bardziej podeszłym wieku, ale też i rodziców z małymi dziećmi, którzy dysponują
jednym tylko samochodem. W Ochli z roku na rok przybywa mieszkańców,
jednocześnie zaś średnia długość życia się zwiększa, a wiadomym jest, że nawet
osoby przez całe życie zasadniczo zdrowe, na starość zawsze prędzej czy później
muszą korzystać z opieki medycznej. Tym samym też zapotrzebowanie na lekarza
pierwszego kontaktu jest coraz większe. Za budową ośrodka zdrowia opowiedziało
się aż 88 % głosujących na zebraniu wiejskim mieszkańców Ochli (zaledwie kilka
% było przeciwnych i podobnie kilka % wstrzymało się od głosu). Jak dużym
poparciem wśród mieszkańców cieszy się ta inicjatywa, można także zauważyć już
od 2017 r. w różnych dyskusjach na facebookowej grupie Nasza Ochla, a także po wynikach wyborów do Rady Dzielnicy (listopad 2018 r.) oraz na
Sołtysa i do Rady Sołeckiej (marzec 2019 r.), kiedy to odrzuceni zostali
wszyscy kandydaci, którzy albo byli przeciwni budowie ośrodka zdrowia, albo też
byli do tej inicjatywy nastawieni bardzo sceptycznie.
Warto tu wspomnieć, że według obowiązujących przepisów (Zarządzenie
Prezesa NFZ nr 122/2018/DSOZ z dnia 30.XI.2018 r.) liczba osób objętych opieką jednego lekarza i jednej
pielęgniarki nie powinna przekraczać 2500 osób. To już teraz idealnie wpisuje
się w liczbę mieszkańców Ochli. Oczywiście nie wszyscy mieszkańcy Ochli zrezygnują
ze swojego obecnego lekarza w Świdnicy, czy w Zielonej Górze, niemniej należy
podkreślić, że sołectwo to z roku na rok zwiększa liczbę swoich mieszkańców (od
kilkunastu już lat co roku średnio przybywa ok. 50). Nadto z ochlańskiego
lekarza na pewno będzie chciała korzystać także część mieszkańców Jeleniowa i
Kiełpina (oba sołectwa mają obecnie po ok. 180 mieszkańców), a także
Jarogniewic (ok. 290 mieszkańców), tym bardziej, że te trzy wsie są od
dziesiątek już lat związane z Ochlą wspólną szkołą podstawową, zaś Kiełpin i
Jeleniów dodatkowo także wspólną rzymskokatolicką parafią. Te wspólne
płaszczyzny życia społecznego tworzą pozytywne więzi pomiędzy mieszkańcami
wszystkich czterech sołectw, wspólny zaś ośrodek zdrowia te wzajemne relacje umocni,
co również ma dla jakości życia mieszkańców tej części Zielonej Góry znaczenie.
Co więcej, pomiędzy Ochlą a Kiełpinem właśnie powstaje osiedle na 180 domów
jednorodzinnych, a więc będzie to już niedługo kolejne ok. 630 osób (licząc
średnio 3,5 osoby w 1 domu), a być może nawet znacznie więcej... Łącznie więc już teraz potencjalna
grupa użytkowników tego ośrodka wynosi ok. 2900 osób, zaś w ciągu ok. 6 najbliższych
lat wzrośnie ona nawet do ok. 4000 osób! Nie będzie też problemu z lekarzem w
tej placówce, gdyż już teraz mamy chętnych (jeden z nich deklaruje nawet chęć
objęcia placówki bez jakiegokolwiek wyposażenia, co nawet mogłoby zaoszczędzić
większość z przewidywanych na to ok. 180 tys. zł). Także w przyszłości nie
będzie problemów z obsadą ośrodka, gdyż już bodaj za 2 lata Wydział Lekarski
Uniwersytetu Zielonogórskiego rokrocznie wypuszczał będzie absolwentów, którzy
po ukończeniu stażu będą szukali konkretnej już pracy. Część z nich zapewne
będzie chciała w Zielonej Górze pozostać. A przecież lekarz pierwszego kontaktu i tak leczy głównie lżejsze dolegliwości
niewymagające jakiejś specjalistycznej wiedzy medycznej, zaś w poważniejszych
lub przewlekłych sprawach wydaje skierowania do lekarzy specjalistów, czy też
wypisuje recepty na kolejne porcje leków przez owych specjalistów wcześniej
ustalone. Zresztą młodzi lekarze bardzo często nadrabiają brak doświadczenia
większą pasją zawodową, większymi chęciami i możliwościami do ciągłego
dokształcania się. Publiczne ośrodki zdrowia funkcjonują już w sołectwach
Dzielnicy Nowe Miasto, np. Drzonkowie, czy w Zawadzie. Jeśli więc Ochla jest
równoprawną częścią Zielonej Góry, powinna mieć znamiona miasta, a jednym z
takich oczywistych znamion jest dostęp do służby zdrowia. Mamy już od lat
własny punkt apteczny, teraz przyszła kolej na własny ośrodek zdrowia z
podstawową opieką medyczną.
Jeśli zaś chodzi o siłownię zewnętrzną, to również cieszy się ona dużym
zainteresowaniem, gdyż wielu mieszkańców nie stać na opłaty związane z
klasycznymi siłowniami (wewnętrznymi), jakie dostępne są na terenie Zielonej
Góry, a już znikoma liczba mieszkańców może pozwolić sobie na własny sprzęt do
tego typu ćwiczeń. Odpowiednie zaś korzystanie z siłowni zewnętrznej, może mieć
pozytywny wpływ zarówno na zdrowie fizyczne, jak i zdrowie psychiczne mieszkańców,
którzy takim spędzaniem wolnego czasu są zainteresowani. Siłownie funkcjonują
już i są nadal rozbudowywane nawet w małych sołectwach Dzielnicy Nowe Miasto
jak np. Jeleniowie, czy Kiełpinie, tym bardziej więc jest na nią zapotrzebowanie
w ponad 12-krotnie ludniejszej i stale rozbudowującej się Ochli.
- Budowa dróg: ul. Ochla-Stamma, ul. Ochla-Sportowa, ul. Ochla-Łasaka, ul. Ochla-Kusocińskiego, ul. Ochla-Smoczyka, ul. Ochla-Leśna (od ul. Ochla-Gaudego do Ochla-Stamma), ul. Ochla-Mixdorfa, ul. Ochla-Szkolna (od ul. Ochla-Sportowa do ul. Ochla-Leśna).
Najpierw uchwałą zebrania wiejskiego nr 9/2017 z 02.10.2017 r.
przeznaczono kwotę 428 040 zł na remont powyższych dróg w postaci wykorytowania
ich i wysypania tłuczniem (uchwała Rady Dzielnicy nr XXXIX.327.2017 z 20.10.2017
r.). Co prawda pierwotny tytuł zadania brzmiał: „Remont drogi ul.
Stamma i przyległych”, jednak głosującym mieszkańcom powiedziano, że dotyczy to
także wszystkich pozostałych powyżej wspomnianych dróg. Ponieważ jednak podczas
budowy kanalizacji w Ochli drogi te zostałyby mocno uszkodzone (tłuczeń zmieszany z ziemią),
marnotrawstwem byłoby podejmować się tego zadania przed zakończeniem
kanalizacji tamtej części Ochli. Około roku później mieszkańców ul.
Ochla-Stamma zaczęli lobbować nad zmianą tematu zadania na: „Dokumentacja
budowlana i budowa drogi ul. Ochla-Stamma i przyległe”. Uchwałą zebrania
wiejskiego nr 4/2018 z dnia 28.11.2018 r. zmieniono więc nazwę tego zadania na: „Dokumentacja
budowlana i budowa drogi ul. Ochla-Stamma i ulic: Ochla-Sportowa, Ochla-Henryka
Łasaka, Ochla-Janusza Kusocińskiego, Ochla-Alfreda Smoczyka, Ochla–Leśna (od
ul. Ochla-Franciszka Gaudy΄ego do ul. Ochla-Stamma), Ochla-Bernda Mixdorfa,
Ochla-Szkolna (od ul. Ochla-Sportowa do ul. Ochla-Leśna) w Zielonej Górze w
latach 2018-2019” .
Doprecyzowanie w nazwie zadania pozostałych ulic, miało niedopuścić do
sytuacji, by całość wcześniej przegłosowanych środków finansowych na te
wszystkie ulice przejęta została jedynie na potrzeby ul. Ochla-Stamma. Radni
dzielnicowi Dorota Bojar i Paweł Sz. Towpik na wspomnianym zebraniu wyrazili
swoje wątpliwości, co do możliwość budowy tych dróg, ze względu na zbyt małą
kwotę oraz brak pisemnych deklaracji miasta na budowy tej sfinansowanie. Jednak
jeden z mieszkańców ul. Ochla-Stamma (p. Ryszard Rudzik) przekonywał, że w sprawie tej konsultował się z miejskim Departamentem Inwestycji i
Zarządzania Drogami, i że na pewno pieniądze na ten cel się znajdą. W połowie
kwietnia b.r. pojawiła się wstępna koncepcja projektowa budowy wszystkich
wspomnianych dróg, gdzie jednocześnie oszacowano koszty ich budowy na kwotę od
3,5 do nawet 5 mln. zł. Natomiast początkiem maja b.r. doszło do konsultacji z udziałem projektanta, urzędników miejskich i radnego Pawła Sz. Towpika, podczas
której udało się ustalić optymalną wersję projektu, przy której koszt
inwestycji został oszacowany na ok. 3 mln. zł (dla ok. 1,44 km ulic o szerokości
od 3,6 do 5 m
– zachowanie wszędzie szerokości 5
m wiązałoby się z koniecznością wykupu gruntów prywatnych oraz znacznie wyższą ceną samej
budowy dróg). Miasto podpisało z projektantem umowę na wykonanie projektu w
kwocie 103 320 zł. Tym samym też na budowę wyżej wymienionych dróg brakuje
nam ok. 2,675 mln. zł.
Uzasadnienie. Nawierzchnia
wspomnianych powyżej ulic to po porostu polna droga i piach, miejscami tylko
spontanicznie utwardzana przez mieszkańców jakimś gruzem lub czasami
poziomowana równiarką. Przy ulicach tych znajduje się ok. 45 domów
mieszkalnych, a także co najmniej 6 zakładów rzemieślniczych i usługowych,
cmentarz (prócz Ochli obsługujący także Jeleniów i Kiełpin), boisko piłkarskie i
duży sklep spożywczy. Przedłużenie jednej z tych ulic prowadzi także do
dalszych ok. 25 domów, przy których są już planowane kolejne. W ramach tej
inwestycji przy wspomnianym cmentarzu i boisku ma zostać wybudowany parking na ok.
35 miejsc, konieczny w przypadku rozgrywek piłkarskich, pogrzebów, czy masowych
odwiedzin cmentarza np. podczas odprawianej na cmentarzu liturgii z okazji Wszystkich Świętych.
- Budowa dróg: ul. Ochla-Górna, Ochla-Grzybowa, Ochla-Sadowa, Ochla-Św. Jadwigi Śląskiej i Ochla-Stroma.
Uchwałą zebrania wiejskiego nr 2/2018 z 16.02.2018 r. podjęto zadanie
p.t.: „Budowa ulic: Ochla –Górnej, Ochla -Grzybowej, Ochla -Sadowej, Ochla -Jadwigi
Śląskiej, Ochla –Stromej po ich skanalizowaniu, wg porządku, w którym zostały
wymienione”. Na budowę powyższych ulic przeznaczono wszystkie ówcześnie jeszcze
nierozdysponowane środki finansowe z ochlańskiego funduszu integracyjnego, które
stanowiły wtedy kwotę 1,661 mln. zł (uchwała Rady Dzielnicy nr XLIV.388.2018 z 19.03.2018 r.). Wynagrodzenie za przygotowanie projektu
budowlanego dla tych ulic ustalono na kwotę 164 820 zł brutto (z czego
93 480 zł za projekt ul. Ochla –Grzybowa i –Sadowa oraz 71 340 zł za
projekt obejmujący pozostałe trzy ulice). W maju b.r. koszty budowy wszystkich
pięciu dróg zostały przez projektanta obliczone na kwotę 10 228 680 zł
brutto (a w tym: ul. Ochla-Grzybowa dł. 1,4 km / szer. 5,5 m za 4 261 950
zł; ul. Ochla-Sadowa dł. 1,2
km / szer. 5,5
m za 3 653 100 zł; ul. Ochla – Św. Jadwigi Śląskiej
dł. 0,25 km
/ szer. 3,5 m
+ dł. 0,2 km
/ szer. 5,5 m ,
ul. Ochla-Górna dł. 0,43 km
/ szer. 3,5 m
i ul. Ochla-Stroma dł. 0,2 km
/ szer. 3,5 m
– te trzy ostatnie łącznie za 2 313 630 zł). Podczas procesu
projektowego i związanego z nim pozyskiwania koniecznych uzgodnień i zezwoleń
okazało się, że dla odwodnienia ul. Ochla – Górna i ul. Ochla - Św. Jadwigi Śląskiej bezwzględnie konieczne jest
zaprojektowanie i budowa dodatkowego odwodnienia o długości ok. 900-1000 mb,
które daleko wychodziłoby poza ustalone już granice inwestycji, i które to
odwodnienie nie zostało uwzględnione we wstępnych założeniach. Jednocześnie bez
odwodnienia tych dwóch ulic, nie będzie można odwodnić ul. Ochla –
Grzybowa i Ochla – Sadowa. Tym samym
też cała inwestycja nie będzie możliwa do realizacji. Przygotowanie projektu
tego dodatkowego odwodnienia wg projektanta ma kosztować dodatkowe ok. 80 tys.
zł. brutto zaś koszt wykonania tegoż odwodnienia oszacowany został wstępnie na
kwotę od 2,055 do 2,238 mln. (chodzi tu o budowę kolektora, który odprowadzałby
wody deszczowe do rowu za wiejskim parkiem przy ul. Ochla-Żagańska). W chwili
obecnej prace projektowe zostały wstrzymane, zaś dotychczasowe koszty
projektanta wyniosły już 49 334 zł brutto. Podpisanie aneksu do umowy z
projektantem pozwoliłoby zaprojektować wymagane odwodnienie, co z kolei
pozwoliłoby na dalsze prace projektowe i budowę przedmiotowych dróg. Całość
inwestycji (łącznie z kosztami projektów) wyniosłaby więc od 12,5285 do 12,7115
mln. zł. brutto. Tym samym w chwili
obecnej na dokończenie tego zadania brakuje nam od ok. 10,8675 do ok. 11,0505 mln. zł.
Uzasadnienie. Wszystkie
powyżej wspomniane ulice są w bardzo złym stanie technicznym, służą zaś jako
drogi dojazdowe do ok. 135 domów mieszkalnych, kilku warsztatów
rzemieślniczo-usługowych, gospodarstwa ogrodniczego i hurtowni pasz. Ul. Ochla-Górna
i stanowiąca jej przedłużenie część ul. Ochla - Świętej Jadwigi Śląskiej, to
jedne z najstarszych części wsi (sięgającej ostatniej ćwierci XIII w.) i
określanej niegdyś jako Górna Ochla. Przy pierwszej z nich stoi zabytkowy dwór
z II połowy XVII w. (dla którego właśnie opracowywany jest projekt stosownej
dla takiego obiektu adaptacji) oraz zbiornik przeciwpożarowy. Natomiast przy
ul. Św. Jadwigi Śląskiej znajduje się zabytkowy kościół parafialny z przełomu
XIII/XIV w. oraz świetlica wiejska. Razem z ul. Ochla-Stroma są to drogi w
większości brukowane kamieniem polnym i jest to bruk w bardzo złym stanie (swym
początkiem sięga jeszcze II połowy XIX w.). Ze względu na liczne ubytki i zniszczenia,
jazda tymi drogami przyspiesza amortyzację samochodów, miejscami drogi te mogą
też być niebezpieczne dla pieszych. Natomiast nawierzchnia ul. Ochla-Grzybowa to
głównie polna droga, jedynie w swej południowej części miejscami utwardzona
gruzem lub marnej jakości wylewką asfaltową, zaś
ul. Ochla-Sadowa w całości jest ulicą polną. Obie zaś na całym swym odcinku są pokryte dziurami nie tylko utrudniającymi jazdę, ale też przyczyniającymi się do niszczenia jeżdżących po nich samochodów. Nadto, przejeżdżające po nich auta, wzbijają tyle pyłów, że mieszkańcy domów stojących tuż przy tych drogach nie mogą mieć w bezdeszczowe dni otwartych okien. Nad ul. Ochla-Sadowa rozpościera się ok.55 ha
obszar, dla którego w marcu b.r. uchwalono miejscowy plan zagospodarowania
przestrzennego, przeznaczając go przede wszystkim pod zabudowę jednorodzinną.
Wschodnia cześć tego terenu jest obecnie dość intensywnie zabudowywana.
ul. Ochla-Sadowa w całości jest ulicą polną. Obie zaś na całym swym odcinku są pokryte dziurami nie tylko utrudniającymi jazdę, ale też przyczyniającymi się do niszczenia jeżdżących po nich samochodów. Nadto, przejeżdżające po nich auta, wzbijają tyle pyłów, że mieszkańcy domów stojących tuż przy tych drogach nie mogą mieć w bezdeszczowe dni otwartych okien. Nad ul. Ochla-Sadowa rozpościera się ok.
Jeśli zaś chodzi o zaprojektowanie stosownego odwodnienia tych ulic,
prędzej czy później i tak będzie to konieczne, gdyż obecne odwodnienie nie
spełnia stawianych mu wymagań i jednocześnie jest uciążliwe dla mieszkańców,
gdyż przechodzi w starych nieszczelnych rurach nie tylko przez działki
prywatne, ale niekiedy nawet pod znajdującymi się na nich domami mieszkalnymi,
co generuje fetor i wilgoć w tych domach oraz uniemożliwia przeprowadzenie
różnych prywatnych inwestycji.
***
Chcielibyśmy też zaznaczyć, że mamy w Ochli zakończonych już kilkanaście inwestycji
(tabela poniżej), których realizacja finansowana była z naszej puli funduszu
integracyjnego. Z różnych źródeł wiemy, że z każdej z nich pozostały jeszcze
jakieś środki finansowe. Niestety jak dotąd znamy dokładne koszty wykonania
tylko części z nich:
Wykonane inwestyce i ich planowane koszty według
uchwał Zebrania Wiejskiego w Ochli.
|
Inwestyce i ich koszty według Departament Dzielnicy
|
||
Rodzaj inwestycji zatwierdzonej poprzez głosowanie
mieszkanców
|
Kwota przeznaczona na inwestycję.
|
Rzeczywisty koszt
powykonawczy inwestycji
|
Różnica pomiędzy kwotą
przeznaczoną, a rzeczywistym kosztem.
|
Rewitalizacja parku (wkład
własny 15%)
|
450 000 zł
|
?
|
|
Budowa garażu i ogrodzenia
OSP Ochla
|
712 279 zł
|
604 052 zł
|
108 227 zł
|
Budowa hali sportowej przy
szkole w Ochli
|
2 700 000 zł
|
?
|
|
Rozbudowa obiektów
sportowych na boisku piłkarskim (budowa i wyposażenie szatni oraz budowa
oświetlenia: 350 tyś + 300 tyś. + 30 tyś.)
|
680 000 zł
|
660 173 zł
|
19 827 zł
|
Zakup sprzętu sportowego
dla Klubu Karate Kyokushin Ochla (20 tyś. + 40 tyś.)
|
60 000 zł
|
?
|
|
Remont sali wiejskiej i
adaptacja jego poddasza (300 tyś. + 300 tyś. + 15,1 tyś)
|
615 100 zł
|
593 860 zł
|
21 240 zł
|
Zakup tłucznia na remonty
bieżące dróg
|
20 000 zł
|
19 561 zł
|
439 zł
|
Zakup tłucznia na
utwardzenie ul. Krętej
|
5 000 zł
|
?
|
|
Budowa oświetlenia przy ul.
Ochla-Krótka
|
17 000 zł
|
16 482 zł
|
518 zł
|
Budowa oświetlenia przy ul.
Ochla-Zielonogórska (72870 zł + 130160 zł)
|
203 030 zł
|
151 500 zł
|
51 530 zł
|
Budowa oświetlenia przy ul.
Ochla-Zielonogórska koło leśniczówki (4 lampy; 20 tyś. + 10 tyś.)
|
30 000 zł
|
?
|
|
Budowa oświetlenia
przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu ul. Ochla-Zielonogórska i ul.
Ochla-Kożuchowska (12 tyś. + 8 tyś.)
|
20 000 zł
|
?
|
|
Budowa oświetlenia przy ul.
Ochla-Słoneczna (30 tyś. + 17 tyś.)
|
47 000 zł
|
46 990 zł
|
10 zł
|
Budowa oświetlenia przy ul.
Ochla-Kalinowa (10 lamp: 50 tyś. + 14 tyś.)
|
64 000 zł
|
63 240 zł
|
760 zł
|
Budowa oświetlenia przy ul.
Ochla-Topolowa
|
45 000 zł
|
38 130,00 zł
|
6 870 zł
|
Budowa oświetlenia przy ul.
Ochla-Dębowa (25 tyś. + 65 tyś.)
|
90 000 zł
|
?
|
|
Budowa oświetlenia przy ul.
Ochla-Akacjowa
|
190 000 zł
|
122 000,00 zł
|
68 000 zł
|
Budowa studni odwadniającej
na posesji p. Mirosławy Parczewskiej
|
6 000 zł
|
?
|
|
Montaż dodatkowej kratki
ściekowej na ul. Sadowej
|
10 000 zł
|
?
|
|
Budowa przepustu drogowego
przy ul. Sportowej 5 (28 tyś. + 48 tyś.)
|
76 000 zł
|
20 418 zł
|
55 582 zł
|
Zakup i montaż lustra na
ul. Ochla-Akacjowa
|
2 000 zł
|
?
|
|
Zakup i montaż 2 luster na
ul. Ochla-Kożuchowska (2 tyś. + 1/2 * 0,924 tyś )
|
2 462 zł
|
?
|
|
Zakup i montaż 2 luster na
ul. Ochla-Żagańska (2 tyś. + 1/2 * 0,924 tyś )
|
2 462 zł
|
?
|
|
Łączna pozostała
(znana na dzień dzisiejszy) kwota do dyspozycji:
|
333003 zł
|
Jak wynika z powyższej tabeli, kwota wolnych środków jak na razie wynosi
min. 333 tyś. zł. Z pieniędzy tych chcielibyśmy sfinansować inwestycje, które zostały zgłoszone
przez mieszkańców w 2018 r., ale albo nie można było przeznaczyć na nie całej wymaganej kwoty,
albo też poddanie ich pod głosowanie zebrania wiejskiego jak dotąd nie było
możliwe, w obu przypadkach ze względu na rozdysponowanie już wszystkich środków
finansowych, jakie przydzielone zostały Ochli w ramach funduszu integracyjnego
oraz brak dostatecznej wiedzy o tym ile dokładnie pieniędzy zostało ze
zrealizowanych już zadań. Łączne koszty inwestycji czekających na uchwałę
zebrania wiejskiego szacowane są na ok.
329,5 tyś. zł.
Pozostałe wolne środki finansowe z wykonanych już inwestycji, o których
wysokości (jak wynika z tabeli) jeszcze obecnie nie wiemy, chcielibyśmy
przeznaczyć na realizację różnych instalacji zwiększających bezpieczeństwo
ruchu drogowego, zgodnie z realizowanym właśnie „Społecznym audytem bezpieczeństwa ruchu drogowego w Ochli”.
Ponieważ audyt jeszcze się nie zakończył, na chwilę obecną nie znamy jeszcze
łącznej kwoty jaka będzie potrzebna, na jego realizację w terenie (budowa/instalacja:
oświetlenia drogowego, progów zwalniających, barierek ochronnych, wysepek
zwalniających, przewężeń itp.).
Wracając do zgłoszonych przez mieszkańców, a niepodjętych jeszcze w
uchwałach (lub podjętych w niewystarczającej kwocie) inwestycji, są to:
- Budowa instalacji odprowadzającej wody opadowe z ul. Ochla - Osiedle Dworskie.
Uchwałą zebrania wiejskiego nr 1/2018 z 16.02.2018 r. przeznaczono na ten
cel kwotę 5000 zł (uchwała Rady Dzielnicy nr XLIV.388.2018 z 19.03.2018 r.). Jednak
według ustaleń dokonanych jeszcze w 2017 r. przez Zakład Komunalny w Zawadzie,
koszt budowy instalacji odprowadzającej wody opadowe z ul. Ochla – Osiedle
Dworskie miał wtedy wynieść 18,5 tys. zł. Zakładając, że nadal uda się wykonać
wszystkie prace po tych samych kosztach, na dokończenie tego zadania brakuje
nam 13,5 tys. zł.
Uzasadnienie. Problem
wód opadowych i roztopowych na ul. Ochla - Osiedle Dworskie odnosi się głównie
do wschodniej części tej drogi oraz znajdującego się na jej końcu placu
otoczonego oficynami dworskimi (gdzie wydzielonych jest ok. 10 odrębnych
gospodarstw domowych). Szczególnie zaś występuje on pomiędzy działkami nr 361 i
364, gdzie woda nie mając stosownego ujścia, tworzy na tej ulicy obszerne
kałuże i błoto, utrudniające piesze i rowerowe poruszanie się zarówno po
drodze, jak
i po jej poboczu. Natomiast przy szczególnie obfitych opadach woda przelewa się na posesję
nr 364 i zalewając ją uniemożliwia normalne funkcjonowanie tamtejszym mieszkańcom oraz powoduje zawilgocenie stojącego tam domu.
i po jej poboczu. Natomiast przy szczególnie obfitych opadach woda przelewa się na posesję
nr 364 i zalewając ją uniemożliwia normalne funkcjonowanie tamtejszym mieszkańcom oraz powoduje zawilgocenie stojącego tam domu.
- Budowa przepustu na ul. Ochla-Strumykowa.
Koszt tej inwestycji wynosi (wraz z kosztami wykonania projektu i 1 lampy
oświetleniowej)
ok. 90 tys. zł.
ok. 90 tys. zł.
Uzasadnienie. Na
zachodnim skraju ul. Ochla-Strumykowa znajduje się uszkodzony stary,
niezabezpieczony barierkami i nieoświetlony przepust, którego użytkowanie
zagraża bezpieczeństwu osób i pojazdów przez niego przejeżdżających.
Niejednokrotnie dochodziło tam do wypadków. Jego stan wyklucza remont,
konieczna jest budowa nowego przepustu. Przez przepust przechodzi jedyna
publiczna droga dojazdowa, do międzyleśnego terenu, gdzie znajduje się ok. 25
domów i gdzie planowana jest dalsza zabudowa mieszkalna.
- Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Prosta.
Instalacja 9 lamp przy ul. Ochla-Prosta. Licząc ok. 8 tys. zł na jedną
lampę, szacowany koszt tego zadania wynosi (wraz z kosztami wykonania projektu)
ok. 72 tys. zł.
Uzasadnienie. Wnioskowane
oświetlenie miałoby powstać na odcinku ok. 280 m (co ok. 35 m .), począwszy od
wschodniego końca tej ulicy, przy drodze prowadzącej do 11 domów mieszkalnych,
gdzie planowana jest także dalsza zabudowa. Ze względu na zły stan ul.
Ochla-Prosta (jest to polna droga), bliskość hodowlanego zakładu produkcyjnego
generującego ruch oraz przyległe do tej ulicy pola uprawne penetrowane przez
dziki, instalacja tych lamp jest w pełni uzasadniona.
- Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Osiedlowa.
Instalacja 14 lamp przy ul. Ochla-Osiedlowa. Szacowany koszt tego zadania
wynosi (wraz
z kosztami wykonania projektu) ok. 112 tys. zł.
z kosztami wykonania projektu) ok. 112 tys. zł.
Uzasadnienie. Ul.
Ochla-Osiedlowa prowadzi do osiedla „Włosań” oddalonego o ponad 1,5 km od zwartej zabudowy
Ochli. Z drogi tej na owo osiedle prowadzą dwa nieoświetlone zjazdy przy rowach
melioracyjnych i zadrzewieniach. Osiedle to położone jest wśród pól, gdzie
często pod domostwa i na drogi podchodzą dziki i sarny. Na osiedlu znajduje się
20 domów mieszkalnych oraz mały ośrodek jeździecki. Starsza część osiedla jest
oświetlona, lamp nie ma jednak przy wspomnianych zjazdach oraz przy drodze w
pobliżu nowej zabudowy. Wnioskowane oświetlenie miałoby stanąć przy głównym
odcinku ul. Ochla-Osiedlowa pomiędzy pierwszym i drugim zjazdem (9 lamp, co ok.
40 m ),
przy pierwszej drodze dojazdowej (1 lampa) oraz przy drugiej drodze dojazdowej
przy nowej zabudowie (4 lampy co 35
m ).
- Budowa oświetlenia przy skrzyżowaniu ul. Ochla-Pustynna i Ochla-Kaktusowa.
Instalacja 1 lampy przy skrzyżowaniu ul. Ochla-Pustynna i Ochla-Kaktusowa.
Całkowity koszt tej inwestycji Departament Dzielnicy Nowe Miasto oszacował w
lutym tego roku na kwotę ok. 9 tys. zł.
Uzasadnienie. Przy
skrzyżowaniu ul. Ochla-Pustynna i Ochla-Kaktusowa znajduje się kilkanaście
działek przeznaczonych pod budownictwo jednorodzinne. Jedna z nich jest już
zamieszkała. Działki te znajdują się na osiedlu wytyczonym na ok. 90 domków
jednorodzinnych. Postawienie tam lampy jest konieczne ze względu na
bezpieczeństwo dzieci zamieszkującej tam rodziny (po zmroku przechodzą tamtędy
watahy dzików). W niedługim okresie zapewne pojawią się tam także kolejne domy.
- Budowa dodatkowego oświetlenia przy ul. Ochla-Żagańska.
Instalacja 1 lampy przy częściowo oświetlonym już odcinku ul. Ochla-Żagańska,
czego całkowity koszt szacowany jest na kwotę ok. 9 tys. zł.
Uzasadnienie. Chodzi tu o
dostawienie jednej lampy w pobliżu planowanego przejścia dla pieszych koło
przystanku autobusowego i sklepu Spar. Jest to konieczne ze względów bezpieczeństwa
gdyż ulica ta jest drogą powiatową, po której bardzo często jeżdżą ciężarówki
(nierzadko też
z nadmierną prędkością).
z nadmierną prędkością).
- Instalacja słupów ogłoszeniowych w Ochli.
Planowanych jest 6 słupów ogłoszeniowych z betonowym obciążeniem, czego
koszt szacowany jest na kwotę ok. 24
tys. zł.
Uzasadnienie. Obecnie w
Ochli znajdują się 4 słupy ogłoszeniowe i 1 grzecznościowy (własność prywatna)
ogłoszeniowy parkan. Wielodrożnicowość i duża przestrzeń zabudowy Ochli mocno
ogranicza zasięg informacyjny aż trzech z tych istniejących słupów. Konieczna
jest instalacja dodatkowych w takich miejscach jak: Osiedle Włosań przy ul.
Ochla-Osiedlowa, ul. Ochla-Kożuchowska koło ceglanego transformatora, ul.
Ochla-Żagańska koło sklepu Spar, ul. Ochla-Terlikowskiego w okolicy skrzyżowania
z ul. Ochla-Makowa, skrzyżowanie ul. Ochla-Grzybowa z ul. Ochla-Sadowa (lub ul. Ochla-Sadowa nieco dalej na zachód od wspomnianego
skrzyżowania), ul. Ochla-Zielonogórska koło budowanego sklepu Dino.
- Naprawa
drogi wojewódzkiej nr 279.
Chodzi tu o naprawę nawierzchni jezdni i pobocza na odcinku ok. 2,3 km , pomiędzy Ochlą,
a granicą z Gminą Świdnica. Koszt nie został oszacowany…
a granicą z Gminą Świdnica. Koszt nie został oszacowany…
Uzasadnienie. Stan
techniczny tej drogi jest zły, gdyż zarówno w asfalcie jezdni, jak
i w utwardzonym żwirem poboczu występują liczne dziury. Stan drogi i pobocza nie tylko grozi uszkodzeniem samochodu, ale też zagraża bezpieczeństwu ludzi, zarówno tych zmotoryzowanych, jak i idących poboczem pieszych. Nie ma tam bowiem chodnika łączącego Ochlę z przynależącym do niej osiedlem Dębowa Polana, czy kilkoma innymi domami. Uszkodzenia tej drogi i jej pobocza ciągną się, aż do granicy z Gminą Świdnica, po przekroczeniu której, jakość diametralnie się poprawia. Widać więc, że po stronie Gminy Świdnica, droga ta jest przez Województwo Lubuskie należycie utrzymywana, natomiast w części podległej Zielonej Górze jej stan jest fatalny.
i w utwardzonym żwirem poboczu występują liczne dziury. Stan drogi i pobocza nie tylko grozi uszkodzeniem samochodu, ale też zagraża bezpieczeństwu ludzi, zarówno tych zmotoryzowanych, jak i idących poboczem pieszych. Nie ma tam bowiem chodnika łączącego Ochlę z przynależącym do niej osiedlem Dębowa Polana, czy kilkoma innymi domami. Uszkodzenia tej drogi i jej pobocza ciągną się, aż do granicy z Gminą Świdnica, po przekroczeniu której, jakość diametralnie się poprawia. Widać więc, że po stronie Gminy Świdnica, droga ta jest przez Województwo Lubuskie należycie utrzymywana, natomiast w części podległej Zielonej Górze jej stan jest fatalny.
***
W lipcu tego roku mają rozpocząć się prace związane z kanalizacją Ochli,
zaś ich zakończenie jest planowane na grudzień 2020 r. W związku z tym przeprowadzenie
przeważającej większości inwestycji drogowych w tym czasie i tak nie byłoby
fizycznie możliwe, albo też byłoby po prostu marnotrawstwem publicznych
pieniędzy, skoro przy zakładaniu sieci kanalizacyjnej trzeba by było je
uszkadzać. Dlatego też tym bardziej zaproponowana etapowość dofinansowania poszczególnych
inwestycji ma w przypadku Ochli sens. Przykładowa proponowana kolejność
finansowania i realizacji poszczególnych inwestycji:
1) 2019-2020 r. /dofinansowanie z
budżetu na 2020 r. ok. 3,084 mln./
- ośrodek
zdrowia ul. Ochla-Topolowa (dofinansowanie 1,52
mln. zł z budżetu Miasta na 2020 r.; jest to całość brakującej kwoty na tę
inwestycję);
- siłownia
zewnętrzna w parku (finansowanie tylko z funduszu integracyjnego Ochli; uchwała
zebrania wiejskiego już podjęta);
- przeniesienie
i doposażenie placu zabaw do parku (finansowanie tylko z funduszu
integracyjnego Ochli; uchwała zebrania wiejskiego już podjęta);
- oświetlenie
ul. Ochla-Prosta (finansowanie tylko z funduszu integracyjnego Ochli; potrzebna
uchwała zebrania wiejskiego na tę inwestycję);
- oświetlenie
ul. Ochla-Osiedlowa (finansowanie tylko z funduszu integracyjnego Ochli;
potrzebna uchwała zebrania wiejskiego na tę inwestycję);
- oświetlenie
skrzyżowania ul. Ochla-Pustynna i Ochla-Kaktusowa. (finansowanie tylko z
funduszu integracyjnego Ochli; potrzebna uchwała zebrania wiejskiego na tę
inwestycję);
- dodatkowe
oświetlenie ul. Ochla-Żagańska (finansowanie tylko z funduszu integracyjnego
Ochli; potrzebna uchwała zebrania wiejskiego na tę inwestycję);
- instalacja
słupów ogłoszeniowych w Ochli (finansowanie tylko z funduszu integracyjnego
Ochli; potrzebna uchwała zebrania wiejskiego na tę inwestycję);
- drogi: ul.
Ochla-Grzybowa, Ochla-Sadowa, Ochla-Górna, Ochla-Św. Jadwigi Śląskiej i
Ochla-Stroma (dofinansowanie-rezerwacja etap I = 1,199 mln. zł z budżetu Miasta na 2020 r. – jest to ok. połowa
szacowanej brakującej kwoty na odwodnienie w 2021 r. oraz koszt wykonania projektu
tegoż odwodnienia w 2020 r.);
- chodnik i oświetlenie
ul. Ochla-Żagańska (dofinansowanie 365
tys. zł z budżetu Miasta na 2020 r. – jest to cała brakująca kwota na tę
inwestycję);
- instalacja
odprowadzająca wody opadowe z ul. Ochla - Osiedle Dworskie (finansowanie tylko
z funduszu integracyjnego Ochli; potrzebna uchwała zebrania wiejskiego na dołożenie dodatkowej kwoty na realizację zadania);
z funduszu integracyjnego Ochli; potrzebna uchwała zebrania wiejskiego na dołożenie dodatkowej kwoty na realizację zadania);
UWAGA!: Tylko ostatnie
i częściowo przedostanie zadanie mogą kolidować z budową kanalizacji w Ochli, jednak
odpowiednio ustalając terminy robót, można będzie je przeprowadzić.
2) 2020-2021 r. /dofinansowanie z
budżetu na 2021 r. ok. 3,119 mln./
- drogi: ul.
Ochla-Grzybowa, Ochla-Sadowa, Ochla-Górna, Ochla-Św. Jadwigi Śląskiej i
Ochla-Stroma (dofinansowanie etap II = 1,119
mln. zł z budżetu Miasta na 2021 r. na budowę w 2021 r. – jest to pozostała
szacowana brakująca kwota na realizację tej inwestycji);
- drogi: ul.
Ochla-Stamma, ul. Ochla-Sportowa, ul. Ochla-Łasaka, ul. Ochla-Kusocińskiego,
ul. Ochla-Smoczyka, część ul. Ochla-Leśna, ul. Ochla-Mixdorfa, część ul.
Ochla-Szkolna (dofinansowanie etap I = 2,0
mln. zł z budżetu Miasta na 2021 r.,
na budowę tych ulic w 2021 i 2022 r. – jest to większa część szacowanej
brakującej kwoty na tę inwestycję);
- przepust na ul. Ochla-Strumykowa
(finansowanie tylko z funduszu integracyjnego Ochli; potrzebna uchwała zebrania
wiejskiego na tę inwestycję);
UWAGA!: Budowa kanalizacji w Ochli ma być
gotowa w grudniu 2020 r., jednak mogą wystąpić opóźnienia, które wstrzymają lub
ograniczą zakres inwestycji drogowych.
3) 2021-2022 r. /dofinansowanie z
budżetu na 2022 r. ok. 3,319 mln./
- drogi: ul.
Ochla-Stamma, ul. Ochla-Sportowa, ul. Ochla-Łasaka, ul. Ochla-Kusocińskiego,
ul. Ochla-Smoczyka, część ul. Ochla-Leśna, ul. Ochla-Mixdorfa, część ul.
Ochla-Szkolna (dofinansowanie etap II = 0,675
mln. zł z budżetu Miasta na 2022 r.,
na budowę tych ulic w 2022 r. – jest to pozostała szacowana brakująca kwota na
tę inwestycję);
- drogi: ul.
Ochla-Górna, Ochla-Św. Jadwigi Śląskiej i Ochla-Stroma (dofinansowanie 0,8175 mln.
zł z budżetu Miasta na 2022 r. na budowę tych ulic w 2022 i 2023 r. – jest
to całość szacowanej brakującej kwoty na tę inwestycję);
- drogi: ul. Ochla-Sadowa
(dofinansowanie etap I = 1,8265 mln. zł z
budżetu Miasta na 2022 r. na budowę tej ulicy w 2022 i 2023 r. – jest to ok. połowy
szacowanej brakującej kwoty na tę inwestycję);
4) 2022-2023 r. /dofinansowanie z
budżetu na 2023 r. ok. 3,248 mln./
- drogi: ul.
Ochla-Górna, Ochla-Św. Jadwigi Śląskiej i Ochla-Stroma (budowane z
dofinansowania z 2022 r.);
- drogi: ul. Ochla-Sadowa
(dofinansowanie etap II = 1,8266 mln. zł
z budżetu Miasta na 2023 r. na budowę tej ulicy w 2023 i 2024 r. – jest to pozostała
szacowana brakująca kwota na tę inwestycję);
- drogi: ul. Ochla-Grzybowa
(dofinansowanie etap I = 1,421 mln. zł z
budżetu Miasta na 2023 r. na budowę tej ulicy w 2023 i 2024 r. – jest to ok. 1/3
szacowanej brakującej kwoty na tę inwestycję);
5) 2023-2024 r. /dofinansowanie z budżetu na 2024 r. ok. 2,841 mln./
- drogi: ul. Ochla-Grzybowa(dofinansowanie
etap II = 2,841 mln. zł z budżetu
Miasta na 2024 r. na budowę tej ulicy w 2024 i 2025 r. – jest to pozostała
szacowana brakująca kwota na tę inwestycję).
***
Wnioskujemy o dofinansowanie inwestycji w Ochli na kwotę ok. 15,611 mln.
w ciągu najbliższych 5 lat. W niniejszym piśmie zostały przedstawione liczne argumenty,
przemawiające za zasadnością podjętych w Ochli inwestycji, ale też wiele
argumentów dowodzących tego, że po połączeniu Gminy z Miastem nasze sołectwo powinno otrzymać:
- dodatkową jednorazową kwotę ok.
655 tys. zł w ramach funduszu integracyjnego, która stanowi 9,36% różnicy
pomiędzy ok. 107 mln. zł (jakie Miasto ostatecznie otrzyma w ramach 5% bonusu ministerialnego
w latach 2015-2019), a kwotą 100 mln. zł o jakiej informowało wcześniej
mieszkańców);
- rokrocznie począwszy od 2015 r. kwotę ok. 969 tys. zł, która stanowi 9,36% wartości średniego rocznego budżetu
inwestycyjnego Gminy Zielona Góra z ostatniej dekady jej istnienia (do budżetu
tego nie został wliczony specjalny fundusz 22,1 mln. na kanalizację, wtedy
podana powyżej kwota byłaby znacznie wyższa);
- dodatkową jednorazową kwotę ok. 849
tys. zł, która stanowi 9,36% sumy 5 kwot, jakie powiat zielonogórski średnio
rokrocznie przeznaczał na inwestycje drogowe na terenie Gminy Zielona Góra,
podczas ostatnich ośmiu lat jej istnienia, co jest uzasadnione faktem, iż Miasto
w okresie 2015-2019 nie inwestowało w drogi powiatowe w Ochli.
Jeśli zsumujemy te kwoty: 655 tyś. + 5 x 969 tys. (za lata 2015-2019) + 5
x 969 tys. (za lata 2020-2024) + 849 tys. otrzymamy 11,194 mln. zł, należnych Ochli minimalnych środków finansowych na
lata 2015-2024. Kiedy tę uzasadnioną kwotę odejmiemy od potrzebnych sołectwu 15,611
mln. zł, będzie nam brakowało już tylko ok. 4,42 mln. zł, które w przypadku
istnienia Gminy można by było próbować uzyskać np. z Funduszu Spójności lub Programu
Rozwoju Obszarów Wiejskich (który również dotuje budowę infrastruktury na wsi),
czy innych źródeł. Przekazanie także tej „nadprogramowej” kwoty przez Miasto na
zagrożone inwestycje w Ochli, będzie można traktować jako kolejny fundusz
integracyjny dla naszego sołectwa na lata 2020-2024 i świadczyć to też będzie o dobrej woli włodarzy Zielonej Góry. Przekazanie zaś w najbliższych 5 latach
całej kwoty 15,611 mln. zł udowodni nie tylko o dobrej woli władz Miasta, ale przede wszystkim
o poważnym traktowaniu kierowanego do mieszkańców Ochli w latach 2013-2014 przesłania
Kontraktu Zielonogórskiego, które brzmiało: „Ułóżmy to jeszcze lepiej”.
Miasto na to stać, tym bardziej, że już niedługo rozpoczęta zostanie w Zielonej
Górze kampania promująca najpierw likwidację odrębnego statusu Dzielnicy Nowe
Miasto (co zresztą już od dawna się dzieje), likwidację Rady Dzielnicy, a
niedługo później także likwidację sołectw.
= = = = = = = = = =
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję za komentarz, ukaże się on, po jego zatwierdzeniu przez moderatora.