środa, 12 czerwca 2019

VIII sesja Rady Dzielnicy.

   VIII zwyczajna sesja Rady Dzielnicy odbędzie się 14 czerwca 2019 r. w sali sesyjnej zielonogórskiego ratusza ul. Stary Rynek 1 (początek o godz. 14.00). Jak na razie ( tj. do godz. 16.00 dnia 13 czerwca b.r.) radni zostali poinformowani o dziewięciu projektach uchwał z czego, żaden z nich nie dotyczy bezpośrednio Ochli lub Jeleniowa. Natomiast projektów odnoszących się ogólnie do mieszkańców Zielonej Góry jest trzy:


Zmiana polega na tym, że w § 2 pierwotnej uchwały w sprawie samorządowego dodatku dla osób wychowujących co najmniej dwoje niepełnosprawnych dzieci usunięta zostanie treść pkt. 2, która mówi, że decyzja o przyznaniu lub odmowie przyznania przedmiotowego dodatku musi być poprzedzona rodzinnym wywiadem środowiskowym. W miejsce pkt. 2 wejdzie treść dotychczasowego likwidowanego pkt. 3, do której zostanie dopisane, że sprawy tego dodatku reguluje Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Ustawa ta reguluje cały szereg wymogów przyznawania tego dodatku w tym m.in. wcześniej wyodrębniony w osobnym podpunkcie wywiad środowiskowy. Będę głosował ZA.

Uchwała ma wnieść poprawki do „Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Zielona Góra na lata 2014-2020”, które zostały opisane w uzasadnieniu do uchwały. Czytając plan można zapoznać się z różnymi danymi odnośnie poziomu zanieczyszczenia powietrza w Zielonej Górze (opisy, mapki, tabelki, wykresy...). Najprawdopodobniej będę głosował ZA.

A tu link do zmienianej uchwały LXIV.878.2018 Rady Miasta Zielona Góra zdnia 27 lutego 2018 r. oraz zmieniony załącznik nr 6. Najprawdopodobniej będę głosował ZA.

Źródło: „Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Zielona Góra na lata 2014-2020”

***  PO SESJI  ***

Sesja odbyła się w przewidzianym terminie. Łącznie rozpatrywanych było 11 projektów uchwał. Głosowania nad uchwałami, które przedstawiłem powyżej zakończyły się następująco:
ad. 1. (druk nr 94) Wyniki głosowania: [Z – 19 (ja); P – 0; W – 0; N - 2]
ad. 2. (druk nr 95) Wyniki głosowania: [Z – 18 (ja); P – 0; W – 0; N - 3] 
ad. 3. (druk nr 96) Wyniki głosowania: [Z – 19 (ja); P – 0; W – 0; N - 2]

Już po raz trzeci zaapelowałem do wszystkich radnych Dzielnicy Nowe Miasto, prezesa Zarządu Dzielnicy Sebastiana Jagiełowicza i dyrektora Departamentu Dzielnicy Nowe Miasto o przystąpienie do sporządzenia projektu uchwały, która corocznie wydzielałaby z budżetu Miasta Zielona Góra kilka jego procent na inwestycje w Dzielnicy. Ilość tych procent zostałaby ustalona na podstawie wysokości budżetu inwestycyjnego z ostatnich lat funkcjonowania Gminy Wiejskiej Zielona Góra (przed jej połączeniem z Miastem). Tak wydzielone środki finansowe, byłyby rozdysponowywane na poszczególne sołectwa proporcjonalnie do ilości ich mieszkańców i powierzchni. Jak na razie przychylnie do tego pomysłu ustosunkowało się 3 radnych (czyli łącznie ze mną jest nas 4 osoby, na 21 radnych Dzielnicy).

Przy okazji procedowania nad jedną z uchwał (niedotyczącą Ochli i Jeleniowa, przez co jej tu nie przedstawiłem), wyraziłem swoją opinię odnośnie wysokości bonifikat od cen lokali mieszkalnych sprzedawanych przez Miasto na rzecz ich dotychczasowych najemców.  Miasto wyzbywa się komunalnych lokali mieszkalnych oddawanych w najem, gdyż wg władz miasta koszty ich utrzymania są znacznie wyższe, niż możliwe do uzyskania przychody z ich najmu. Możliwe, że tak jest gdyż większość z nich to obiekty mające już swoje lata, zaś osoby je zamieszkujące (niekiedy od wielu lat) w większości nie są w stanie płacić wyższego czynszu. Niemniej żadnej analizy finansowej w tym temacie radnym nie przedstawiono. Nie mogę więc wyrobić sobie zdania, czy faktycznie tak jest we wszystkich przypadkach zbywanych lokal, czy też może przynajmniej dla części z nich problem nie polega na braku środków na ich utrzymanie, tylko na nie do końca właściwym zarządzaniu tymi środkami, jak i samymi lokalami. 95% bonifikata przy sprzedaży takich mieszkań, a więc zbywanie problematycznego, ale jednak majątku Miasta, za 5 % jego rynkowej wartości, budzi moje wątpliwości, tak jeśli chodzi o nikły przychód do budżetu miasta, jak też aspekt społeczny (po kilku latach mieszkania te mogą być przez ich uwłaszczonych mieszkańców sprzedane na wolnym rynku). Właściwsza wydaje mi się stawka, jaka funkcjonowała w nieistniejącej już gminie wiejskiej, gdzie bonifikata wynosiła bodaj 70%. Przy takiej stawce dodatkowo można by zastosować spłatę rozłożoną na większą ilość lat. Z jednej strony Miasto miałoby ze sprzedaży znacznie większy dochód, z drugiej zaś kupujący nie odczuliby za bardzo tej większej kwoty. W kontekście zaś późniejszej możliwości sprzedaży na wolnym rynku, byłoby to uczciwsze społecznie. Dlatego też wstrzymałem się od głosowania.   


= = = = = = = = = = 
   




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz, ukaże się on, po jego zatwierdzeniu przez moderatora.