wtorek, 1 września 2020

Fundusz "chodnikowy" dla Ochli.

   W 2019 r. wyszedłem z projektem powołania specjalnego funduszu inwestycyjnego dla Dzielnicy Nowe Miasto, corocznie zasilanego kwotą równą 3% rocznych dochodów Miasta Zielonej Góry. Dawałoby to rokrocznie minimum 26 mln zł na Dzielnicę, a w tym około 2,6 mln zł na samą Ochlę i około 0,5 mln dla Jeleniowa. Taki fundusz byłby nie tylko uzasadniony realnymi możliwościami finansowymi Miasta, ale też jest po prostu należny miejscowościom dawnej wiejskiej Gminy Zielona Góra, ze względu na przejęcie przez Miasto ich dochodów z PIT, CIT, podatku od nieruchomości i innych danin, czy też zwiększonych (tym połączeniem) możliwości pozyskiwania przez Zieloną Górę różnych subwencji rządowych, dotacji unijnych itp. Projekt ten oparłem o wykonaną przez siebie analizę budżetów Zielonej Góry z kilku lat przed oraz okresu po połączeniu Miasta z Gminą wiejską, także budżetów Gminy wiejskiej z ostatniej dekady jej istnienia, czy też kilku budżetów powiatu zielonogórskiego i województwa lubuskiego sprzed 2015 r. 
Wykazywałem wtedy, że ministerialny bonus przyłączeniowy (trwający w latach 2015-2019 jako fundusz integracyjny), w zasadzie pokrywał się ze środkami finansowymi, jakie miasto uzyskało przez ten czas dzięki przejęciu Gminy wiejskiej, więc tak naprawdę nie mogło być mowy o bonusie, bo to co nam w ramach niego dano, mniej więcej tyle samo odebrano, a więc przyłączenie do Zielonej Góry, tak naprawdę nie przyniosło nam wymiernych korzyści finansowych. Wyjaśniałem, że od 2020 r., a więc po ustaniu funduszu integracyjnego, nie mając innego nowego stałego i odpowiednio wysokiego budżetu inwestycyjnego na kolejne lata, będziemy z powodu tego przyłączenia do Miasta po prostu mocno stratni. Pomijam tu już kwestie naszego wpływu na to, jak mają wyglądać nasze sołectwa, na ile jako mieszkańcy mamy możliwość kształtowania ich rozwoju, dysponowania ich mieniem, pomijam kwestie bieżącego dbania o nasze drogi, trawniki, place zabaw itp. Tu strata jest oczywista i widoczna już od samego początku integracji, a z biegiem czasu sytuacja ta się tylko pogarsza. Stąd też wzięła się moja propozycja utworzenia owego 3% budżetu inwestycyjnego dla Dzielnicy. Starałem się przekonać radnych Dzielnicy do tego pomysłu, a także radnych miejskich. Niektórzy radni dzielnicowi od razu byli za tym pomysłem (jak choćby sołtys Ochli Dorota Bojar), inni przekonali się do niego po jakimś czasie. Ostatecznie jednak większość radnych Dzielnicy, głównie ze względu na swą zależność od władz Miasta, projektu tego nie poparła, potwierdzając tym samym, że walka o fundusze dla ich sołectw nie jest dla nich priorytetem. Prace nad tym projektem zbojkotowały także władze Dzielnicy. Przeciwne powstaniu takiego funduszu były też władze Miasta, tak prezydent Kubicki, czy wiceprezydent Kaliszuk, jak i wielu Radnych Miejskich, bez względu na opcję polityczną. Cóż, rozumiem, że w tzw. starej Zielonej Górze potencjalny elektorat jest liczniejszy, niż na terenie dawnej Gminy (obecnie ok. 119 tys., kontra ok. 22 tys. mieszkańców) i nie po to - z perspektywy władz Zielonej Góry - było przyłączenie Gminy wiejskiej do Miasta, by zapewniać większy rozwój sołectwom, tylko po to by zwiększyć aktywa starej Zielonej Góry i uzyskać paliwo do dalszego utrzymania się u władzy.

O szczegółach 3% budżetu inwestycyjnego dla Dzielnicy Nowe Miasto i próbach wprowadzenia go w życie, można przeczytać lub posłuchać w poniższych linkach:

https://www.naszaochla.zgora.pl/2019/07/wniosek-radnych-o-utworzenie-corocznego.html

https://www.naszaochla.zgora.pl/2019/07/stanowisko-radnych-dzielnicy-inicjatywa.html

https://www.naszaochla.zgora.pl/2019/08/wadze-dzielnicy-nowe-miasto.html

- https://www.naszaochla.zgora.pl/2019/08/pozorny-bonus-przyaczeniowy-i.html 



   Projekt 3% budżetu inwestycyjnego dla Dzielnicy Nowe Miasto upadł, ale zamieszanie (także medialne), jakie nim poczyniłem, ostatecznie skutkowało stworzeniem tzw. funduszu chodnikowego, według którego w latach 2020-2023 ma zostać rokrocznie przekazywana na inwestycje w Dzielnicy kwota 4 mln zł. Jest to minimum 6,5x mniej niż byłoby w przypadku uruchomienia 3% budżetu inwestycyjnego, ale lepsze to niż nic. Dzięki temu Ochla w perspektywie najbliższych 4 lat ma otrzymać kwotę 1 400 298 zł, co daje rokrocznie do dyspozycji 350 074,50 zł. W tej kwocie 100 000 zł jest częścią przydzielaną dla wszystkich sołectw, zaś dodatkowa kwota 250 074,50 wynika (jest proporcjonalna) z ilości mieszkańców. Jeleniów ma dla porównania otrzymać łącznie kwotę 473 111,50 zł co rokrocznie daje temu sołectwu kwotę 118 277,87 zł. Nazwa funduszu wzięła się stąd, że wysokość kwot będzie pozwalała jedynie na budowę niezbyt długich chodników, ewentualnie bardzo krótkich odcinków dróg, przejść dla pieszych, barierek ochronnych, placów zabaw, parkingów itp. Decyzja o sposobie wydatkowania kwoty przydzielonej dla danego sołectwa, została oddana radnym Dzielnicy. Radny z danego sołectwa proponuje inwestycję i decyduje o przeznaczeniu na nią stosownych środków finansowych z puli przewidzianej dla sołectwa, które reprezentuje. Decyzja ta nie wymaga głosowania Zebrania Wiejskiego lub Rady Dzielnicy. Za decyzje odnośnie Ochli odpowiadam ja i radna Dorota Bojar, dodatkowo też odpowiadam za rozdysponowanie środków Jeleniowa, ponieważ sołectwo to wchodziło w skład okręgu wyborczego, z którego zostałem wybrany radnym. Przydzielone na dany rok kwoty w przypadku ich niewydania, przechodzą na kolejny rok, tym samym można też w pewnym zakresie kumulować środki, by wykonać zadania przekraczającą kwotę przypadającą na dany rok. Nadal jednak są to tak małe pieniądze, że nie sposób spożytkować ich na konkretne większe inwestycje drogowe. Nie jesteśmy nawet w stanie wykonać budowy kolektora odwadniającego, który okazał się konieczny do uzyskania zgody na kompleksową budowę dróg na ul. Ochla- Grzybowa, Sadowa, Górna, czy Stroma (szacowany w połowie 2019 r. koszt kolektora to min. 2 mln zł.). Niemniej jednak wsłuchując się w potrzeby mieszkańców, a także mając też własne (w bardzo dużej mierze zbieżne ze sobą) koncepcje rozwoju naszego sołectwa, będziemy z panią sołtys Bojar, starali się spożytkować te pieniądze jak najbardziej optymalnie, z pożytkiem dla jak największej liczby mieszkańców. I tak kwotę przypadłą na 2020 r. przeznaczamy na poniższe inwestycje:

1)   Budowa placu zabaw pomiędzy ul. Ochla-Kożuchowska i Ochla-Topolowa (rozplantowanie powierzchni działki; budowa ogrodzenia z bramą i furtką, budowa chodnika oraz podjazdu od strony ul. Ochla-Topolowa; pielęgnacja istniejącej zieleni i nasadzenie dodatkowych drzew; montaż przyrządów zabawowych i ławek odzyskanych ze starego placu zabaw oraz nowych, już zakupionych; budowa altany z podłogą z kostki; instalacja oświetlenia, pobory prądu i ujęcia wody) wg załącznika nr 1. Szacowany koszt inwestycji 151 074 zł. 

2) Budowa 1 lampy przy skrzyżowaniu ul. Ochla-Pustynna i Ochla-Kaktusowa (projekt sieci pod którą ta lampa będzie podpięta, jest obecnie wykonywany w ramach funduszu sołeckiego twardego na 2020 r.). Szacowany koszt inwestycji 7 000 zł.

3) Budowa oświetlenia na ul. Ochla-Prosta (sieć długości 555 m, na 15 punktów oświetleniowych, z czego 9 kompletnych i 6 bez instalacji słupa i lampy) wg załącznika
nr 2. Szacowany koszt inwestycji 75 000 zł.

4)  Budowa przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu ul. Ochla-Żagańska i Ochla-Akacjowa oraz chodnika łączącego to przejście z peronem przystanku autobusowego, wraz z dwiema lampami oświetlającymi przejście i peron. Szacowany koszt inwestycji 42 000 zł.

5) Budowa przejścia dla pieszych na ul. Ochla-Żagańska (pomiędzy ul. Ochla – 3 Maja i Ochla – Zacisze) z dwiema lampami i obarierowanym chodnikiem (od południa ok. 25 m x 1,5 m do połączenia z ul. Ochla-Zacisze) oraz obustronnymi progami wyspowymi. Szacowany koszt inwestycji 50 000 zł. 

6)      Budowa przejścia dla pieszych na ul. Ochla-Żagańska (przy OSP) podniesionego (jako spowalniacz przed zakrętem) z 1 lampą i chodnikiem (od południa ok. 12 m x 1,5 m do połączenia z ul. Ochla-Osiedle Dworskie). Szacowany koszt inwestycji 25 000 zł.

      Ponieważ departamenty Urzędu Miasta odpowiedzialne za miejskie inwestycje odmówiły nam wcześniejszego sporządzenia kosztorysów powyższych zadań, ich koszty określiłem szacunkowo (w dużym przybliżeniu). W związku z powyższym, kiedy zadania te zostaną już przyjęte do realizacji, będziemy musieli kontaktować się z projektantami i kosztorysantami, którzy będą się nimi zajmować, by uzyskać optymalne pod kątem użytkowym i finansowym rozwiązanie danego zadania. Są one tu poukładane w kolejności ich ważności. Jeśli ostateczny zaaprobowany przez nas kosztorys danego zadania, będzie wyższy od podanych tu jego kosztów szacunkowych, wtedy jego realizację przeprowadzimy kosztem zadania o najmniejszym priorytecie, które to zadanie przejdzie do realizacji na kolejny rok. Jeśli zaś koszt realizacji inwestycji według kosztorysu, albo już po jego fizycznej realizacji okaże się mniejszy od powyżej oszacowanego, wtedy pozostała kwota wróci do ochlańskiej puli, zasilając kolejne inwestycje.

O szczegółach inwestycji w ramach funduszu chodnikowego dla Jeleniowa napiszę w odrębnym poście. 


















Powyżej koncepcja kompleksu leczniczo-zabawowo-rekreacyjnego dla „małych i dużych” mieszkańców sołectwa. Na naszych oczach finalizuje się budowa przychodni, zaczęliśmy już także działania na rzecz placu zabaw i skomunikowania go drogą i chodnikiem z ul. Topolową. Docelowo chcielibyśmy w przyszłości ulokować tam także siłownię zewnętrzną, street workout i skyte park. Wszystko zależy od środków finansowych jakimi będziemy dysponować.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz, ukaże się on, po jego zatwierdzeniu przez moderatora.