poniedziałek, 4 marca 2019

Fundusz Integracyjny dla Ochli (lata 2015-2019), dysproporcje w jego rozdysponowaniu oraz co będziemy mieli od 2020 r.?

1. Ogólnie o Funduszu Integracyjnym.
2. Plany rozdysponowania środków z Funduszu Integracyjnego dla Ochli, według uchwał Zebrań Wiejskich oraz odnoszące się do tego uchwały Rady Dzielnicy.
3. Rozdysponowanie środków z Funduszu Integracyjnego dla Ochli, według zestawienia z Departamentu Dzielnicy Nowe Miasto.
4. Ogromna dysproporcja w przydzieleniu środków na inwestycje pomiędzy północną (okręg 20) a południową (okręg 21) częścią Ochli oraz możliwość jej zniwelowania na zebraniu 20 marca b.r.
5. Proponowane inwestycje dla południowej części Ochli, zgłoszone przez mieszkańców.
6. Co po wygaśnięciu Funduszu Integracyjnego, czyli marny budżet obywatelski od 2020 r.



Ad. 1. Ogólnie o Funduszu Integracyjnym.

    Początkiem 2015 r. wiejska Gmina Zielona Góra została zlikwidowana, a jej sołectwa przyłączono do Miasta Zielona Góra. Nagłe kilkunastotysięczne zwiększenie liczby mieszkańców Zielonej Góry, skutkowało także zwiększeniem ilości przychodów Miasta nie tylko z podatków lokalnych, ale przede wszystkim z części podatków PIT i CIT ściąganych przez urzędy skarbowe z terenów przyłączonej Gminy. Co więcej, wypełniając ustawowy obowiązek, Ministerstwo Finansów musiało zwiększyć jeszcze udział Zielonej Góry w zbieranym podatku PIT o 5% w ciągu 5 kolejnych lat po połączeniu. Tym samym Miasto przejęło nie tylko przychody byłej Gminy, ale też dodatkowo uzyskało tzw. bonus ministerialny za połączenie, który oszacowany został na łącznie 100 mln. zł. Tak powstał Fundusz Integracyjny dla Dzielnicy w wysokości 100 milionów złotych, do dyspozycji na 5 kolejnych lat po połączeniu. Z tej puli 90 mln. zostało rozdzielonych na wszystkie poszczególne sołectwa byłej Gminy, proporcjonalnie do liczby zamieszkujących je mieszkańców, zaś z pozostałych 10 mln. utworzono dodatkowy tzw. Fundusz Solidarnościowy, który został rozdzielony na najmniejsze wsie, jako dodatkowe dla nich wsparcie (chodzi tu o sołectwa: Barcikowice, Jany, Jarogniewice, Jeleniów, Kiełpin, Krępa, Ługowo, Sucha i Zatonie). Tu chciałbym zadać trzy pytania. Po pierwsze, dlaczego Fundusz Integracyjny został przewidziany tylko na pięć lat, skoro Miasto dzięki przyłączeniu Gminy, będzie miało rokrocznie zwiększone przychody także i po tym okresie? Po drugie, dlaczego Miasto nie zwiększało Funduszu Integracyjnego, skoro w ciągu ostatnich lat o kilka tysięcy zwiększyła się liczba mieszkańców sołectw, a tym samym zwiększyły się z tego terenu wpływy z PIT? Przecież te 100 mln. zostało wyznaczone wg populacji terenów dawnej Gminy (a dzisiejszej Dzielnicy Nowe Miasto) i wszelkich innych wskaźników sprzed połączenia. I po trzecie, dlaczego Fundusz Integracyjny nazywany jest „bonusem”, skoro w rzeczywistości pomniejszają go kwoty, które i tak byśmy mieli, a o których każe się nam zapomnieć? Przecież nieistniejąca wiejska Gmina Zielona Góra też miała swój budżet, z którego też podejmowane były inwestycje. Przecież budżet ten nie wyparował, a jedynie – mówiąc z grubsza - zmienił tylko dysponenta. Cóż, odpowiedź chyba jest prosta, nie po to władze Zielonej Góry przyłączyły Gminę, by wydawać na nią własne zasoby finansowe, innymi słowy bilans dla tzw. „starej” Zielonej Góry, musi być dodatni. Jeśli się mylę, chętnie zapoznam się, ze stosownymi zestawieniami finansowymi, źródłami finansowania i szczegółowym budżetem Gminy przed jej likwidacją oraz szczegółowymi danymi o rzeczywistym wzroście przychodów Miasta po dołączeniu do niego sołectw zlikwidowanej Gminy, a także z konkretnymi przepisami prawnymi działającymi podczas tego połączenia.

Wracając do podziału owych 100 mln., poszczególne sołectwa otrzymały:
- Barcikowie: 2 067 000 zł
- Drzonków: 7 564 000 zł
- Jany i Stożne: 3 164 000 zł
- Jarogniewice: 2 655 000 zł
- Jeleniów: 2 009 000 zł
- Kiełpin: 1 840 000 zł
- Krępa: 4 451 000 zł
- Łężyca: 9 899 000 zł
- Ługowo 1 710 000 zł
- Nowy Kisielin: 5 903 000 zł
- Ochla: 9 360 000 zł
- Przylep: 14 492 000 zł
- Racula: 11 317 000 zł
- Stary Kisielin: 8 307 000 zł
- Sucha: 2 562 000 zł
- Zatonie i Marzęcin: 4 500 000 zł
- Zawada: 8 200 000 zł


Ad. 2. Plany rozdysponowania środków z Funduszu Integracyjnego dla Ochli, według uchwał Zebrań Wiejskich oraz odnoszące się do tego uchwały Rady Dzielnicy.

Poniżej przedstawiam na co zostały przeznaczone 9 360 000 zł przeznaczone Ochli. 

    Pierwsza tabela to dane o planowanych inwestycjach i przeznaczonych na nie środkach finansowych według uchwał i protokołów Zebrań Wiejskich oraz uchwał Rady Dzielnicy Nowe Miasto. 

Zebrania Wiejskie w Ochli (głosowania mieszkańców według uchwał ZW i protokołów z ZW)Sesje Rady Dzielnicy Nowe Miasto (opiniowanie uchwał przez RD)
Data ZWNr uchwały podjętej przez ZWRodzaj inwestycji zatwierdzonej poprzez głosowanie mieszkanców Kwota przeznaczona na inwestycję  Data sesji RDNr uchwały podjętej przez RDPlanowany czas realizacji inwestycji
Barwa polażółta - inwestycje ogólnosołeckie, dotyczące wszystkich mieszkańców Ochli (okręg wyborczy 20 i 21)
różowa - inwestycje dotyczące ulic w północnej części Ochli (okręg wyborczy nr 20)
błękitna - inwestycje dotyczące ulic w południowej części Ochli (okręg wyborczy nr 21)
2015.04.164/2015Rozbudowa szatni i oświetlenia boiska sportowego przy ul. Ochla-Zielonogórska350 000 zł2015.04.24III.17.20152015-2016
Remont sali wiejskiej (elewacja, poddasze, toalety)300 000 zł2015
Oświetlenie ul. Ochla-Krótka17 000 zł
Rewitalizacja parku (wkład własny 15%)450 000 zł2015-2019
Budowa garażu i ogrodzenia OSP Ochla712 279 zł
Zakup sprzętu sportowego dla klubu karate 20 000 zł2015.05.22IV.28.20152015
Oświetlenie ul. Ochla-Topolowa45 000 zł
Oświetlenie ul. Ochla-Zielonogórska I72 870 zł
Oświetlenie ul. Ochla-Zielonogórska II130 160 zł
na ZW rozdysponowano łącznie:2 097 309 zł
2016.02.031/2016Budowa chodnika i oświetlenia na ul. Ochla-Żagańska270 000 zł2016.02.12XIV.127.20162016-2017
Budowa hali sportowej przy szkole w Ochli2 700 000 zł
Rozbudowa obiektów sportowych na boisku piłkarskim300 000 zł2015-2017
Wykonanie przepustu drogowego przy ul. Sportowej 528 000 zł2016
Oświetlenie ul. Ochla-Słoneczna30 000 zł
Oświetlenie ul. Ochla-Dębowa25 000 zł
Doposażenie klubu karate  40 000 zł
Budowa ośrodka zdrowia przy ul. Ochla-Topolowa300 000 zł2016-2017 
na ZW rozdysponowano łącznie:3 693 000 zł
2017.02.164/2017Oświetlenie ul. Kalinowej (10 lamp)50 000 zł2017.03.17XXXI.253.20172017-2019
Dokończenie remontu sali wiejskiej (poddasze)300 000 zł
Oświetlenie przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Zielonogórskiej i ul. Kożuchowskiej12 000 zł
Oświetlenie ul. Zielonogórska (przy leśniczówce 4 lampy)20 000 zł
Wyposażenie szatni na boisku piłkarskim30 000 zł
Zakup i montaż 2 luster na ul. Kożuchowskiej (przy ul. Osiedlowej)2 000 zł
Budowa siłowni zewnętrznej na ul. Topolowej (przy placu zabaw)48 000 zł
Zakup i montaż 2 luster na ul. Żagańskiej2 000 zł
na ZW rozdysponowano łącznie:464 000 zł
2017.04.035/2017Zwiększenie kwoty na budowę ośrodka zdrowia przy ul. Ochla-Topolowa o 600 tyś. zł.600 000 zł2017.04.18XXXII.274.20172018-2019
na ZW rozdysponowano łącznie:600 000 zł
2017.08.146/2017Budowa studni odwadniającej na posesji p. Mirosławy Parczewskiej6 000 zł2017.09.15XXXVIII.315.20172017
na ZW rozdysponowano łącznie:6 000 zł
2017.10.027/2017Dofinansowanie do zakupu i montażu luster 924 zł2017.10.20XXXIX.327.20172018-2019
Dołożenie brakujących środków do dokończenia remontu świetlicy 15 100 zł
8/2017Zakup tłucznia na remonty bieżące dróg20 000 zł
Montaż dodatkowej kratki ściekowej na ul. Sadowej10 000 zł
9/2017Remont drogi ul. Stamma i przyległych: Sportowa, Łasaka, Kusocińskiego, Smoczyka, Leśna (od ul. Gaudego do Stamma), Mixdorfa, Szkolna (od ul. Sportowej do Leśnej)428 040 zł
na ZW rozdysponowano łącznie:474 064 zł
2018.02.161/2018Dołożenie brakujących środków do 4 lamp na ul. Zielonogórskiej10 000 zł2018.03.19XLIV.387.2018 2018-2019
Oświetlenie przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Zielonogórskiej i ul. Kożuchowskiej8 000 zł
Lampy na ul. Słonecznej17 000 zł
Lampy na ul. Kalinowej14 000 zł
Przepust na ul. Sportowej48 000 zł
Lampy na ul. Dębowej65 000 zł
Lampy na ul. Akacjowej190 000 złXLIV.388.2018
Lustra na ul. Akacjowej2 000 zł
Odprowadzenie wód opadowych z Osiedla Dworskiego5 000 zł
Zakup tłucznia na utwardzenie ul. Krętej5 000 zł
2/2018Budowa dróg: ul. Górnej, Grzybowej, Sadowej, Jadwigi Śląskiej i Stromej po ich skanalizowaniu (do wyczerpania środków funduszu).1 661 627 zł  
(tyle wynosiła ówcześnie nierozdyspo-nowana jeaszcze kwota ochlańskiego funduszu integracyj-nego)
po budowie kanalizacji
na ZW rozdysponowano łącznie:2025627
Łącznie dla Ochli (wg Zebrania Wiejskiego):9 360 000

    Łącznie według uchwał Zebrań Wiejskich zaplanowano przeznaczyć z Funduszu Integracyjnego:
- na cele wspólne (okręg 20 i 21): 6 185 379 zł, czyli 66,1 % FI
- na ulice północnej części Ochli (okręg 20): 2 567 697 zł, czyli 27,4 % FI
- na ulice północnej części Ochli (okręg 20): 606 924 zł, czyli 6,5 % FI

Ad. 3. Rozdysponowanie środków z Funduszu Integracyjnego dla Ochli, według zestawienia z Departamentu Dzielnicy Nowe Miasto.

    Druga tabela najpierw przedstawia łączne planowane środki finansowe na daną inwestycję, gdyż niektóre z nich były w międzyczasie (jak widać to z wcześniejszej tabeli) dofinansowywane przez Zebranie Wiejskie dodatkowymi kwotami oraz już segreguje je według ich położenia i charakteru. Następnie podane zostały koszty poszczególnych inwestycji według zestawienia opracowanego na dzień 30 października 2018 r. przez Departament Dzielnicy Nowe Miasto. Co zrozumiałe, część kwot wykonanych już inwestycji różni się od kwot planowanych, ale poza jednym tylko przypadkiem przepustu na ul. Sportowej, koszty wykonania okazały się niższe od tych planowanych. Dziwnym jest jednak to, że mamy wiele wykonanych już inwestycji, których koszt realizacji jest dokładnie (co do grosza) taki sam, jak planowana kwota przy ich uchwalaniu... Jest mało prawdopodobnym, by coś takiego mogło mieć miejsce. Co więcej jest mało prawdopodobnym, by kosztorysy powykonawcze zamykały się tak okrągłymi kwotami. Jest też kolumna podająca informacje odnośnie wykonania poszczególnych inwestycji, niemniej w niektórych przypadkach pojawia się tam znak zapytania, gdyż nie ustalałem jeszcze w terenie, czy zostało to faktycznie wykonane.

Inwestycje i ich planowane koszty według uchwał Zebrania Wiejskiego w Ochli.Inwestycje i ich koszty według zestawienia opracowanego przez Departament DzielnicyCzy inwestycja została zrealizowana 
Rodzaj inwestycji zatwierdzonej poprzez głosowanie mieszkańców Kwota przeznaczona na inwestycję. Koszt powykonawczy inwestycji lub kwota nadal planowanaRóżnica pomiędzy kwotą według DDz, a kwotą według uchwał ZW
żółta - inwestycje ogólnosołeckie, dotyczące wszystkich mieszkańców Ochli (okręg wyborczy 20 i 21)
Rewitalizacja parku (wkład własny 15%)450 000 zł450 000 zł0 złTAK
Budowa garażu i ogrodzenia OSP Ochla712 279 zł604 052 zł108 227 złTAK
Budowa hali sportowej przy szkole w Ochli2 700 000 zł2 700 000 zł0 złTAK
Rozbudowa obiektów sportowych na boisku piłkarskim (budowa i wyposażenie szatni oraz budowa oświetlenia: 350 tyś + 300 tyś. + 30 tyś.) 680 000 zł660 173 zł19 827 złTAK
Zakup sprzętu sportowego dla Klubu Karate Kyokushin Ochla (20 tyś. + 40 tyś.)60 000 zł60 000 zł0 złTAK
Remont sali wiejskiej i adaptacja jego poddasza (300 tyś. + 300 tyś. + 15,1 tyś)   615 100 zł593 860 zł21 240 złTAK
Budowa ośrodka zdrowia przy ul. Ochla-Topolowa (300 tyś. + 600 tyś.)900 000 zł900 000 złNIE
Budowa siłowni zewnętrznej przy ul. Ochla-Topolowa 48 000 zł48 000 złNIE
Zakup tłucznia na remonty bieżące dróg20 000 zł19 561 zł439 zł?
Łącznie inwestycje ogólnosołeckie:6 185 379 zł6035646Pozostała kwota do dyspozycji:149 733 zł
różowa - inwestycje dotyczące ulic w północnej części Ochli (okręg wyborczy nr 20)
Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Krótka17 000 zł16 482 zł518 złTAK
Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Zielonogórska (72870 zł + 130160 zł)203 030 zł151 500 zł51 530 złTAK
Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Zielonogórska koło leśniczówki (4 lampy; 20 tyś. + 10 tyś.)30 000 zł30 000 zł0 zł?
Budowa oświetlenia przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu ul. Ochla-Zielonogórska i ul. Ochla-Kożuchowska (12 tyś. + 8 tyś.)20 000 zł20 000 zł0 zł?
Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Słoneczna (30 tyś. + 17 tyś.)47 000 zł46 990 zł10 złTAK ?
Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Kalinowa (10 lamp: 50 tyś. + 14 tyś.)64 000 zł64 000 zł0 złTAK ?
Budowa studni odwadniającej na posesji p. Mirosławy Parczewskiej6 000 zł6 000 zł0 złTAK
Montaż dodatkowej kratki ściekowej na ul. Sadowej10 000 zł10 000 zł0 zł?
Budowa przepustu drogowego przy ul. Sportowej 5 (28 tyś. + 48 tyś.)76 000 zł82 888 zł-6 888 złTAK
Zakup tłucznia na utwardzenie ul. Krętej5 000 zł5 000 zł0 zł?
Remont drogi ul. Stamma i przyległych: Sportowa, Łasaka, Kusocińskiego, Smoczyka, Leśna (od ul. Gaudego do Stamma), Mixdorfa, Szkolna (od ul. Sportowej do Leśnej)428 040 zł428 040 złNIE
Budowa dróg: ul. Górnej, Grzybowej, Sadowej, Jadwigi Śląskiej i Stromej po ich skanalizowaniu (kwoty w uchwale nie podano, domyślnie wynosiła ona ówcześnie)1 661 627 zł1 870 278 złNIE
Łącznie inwestycje w okręgu 20:2 567 697 zł2 731 178 złPozostała kwota do dyspozycji:45 170 zł
błękitna - inwestycje dotyczące ulic w południowej części Ochli (okręg wyborczy nr 21)
Budowa chodnika i oświetlenia na ul. Ochla-Żagańska270 000 zł270 000,00 złNIE
Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Topolowa45 000 zł38 130,00 zł6 870,00 złTAK
Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Dębowa (25 tyś. + 65 tyś.)90 000 zł90 000,00 zł0,00 złTAK
Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Akacjowa190 000 zł190 000,00 zł0,00 złTAK
Zakup i montaż lustra na ul. Ochla-Akacjowa2 000 zł2 000,00 zł0,00 złTAK ?
Zakup i montaż 2 luster na ul. Ochla-Kożuchowska (2 tyś. + 1/2 * 0,924 tyś )  2 462 zł2 462,00 zł0,00 złTAK
Zakup i montaż 2 luster na ul. Ochla-Żagańska (2 tyś. + 1/2 * 0,924 tyś )  2 462 zł2 462,00 zł0,00 złTAK
Odprowadzenie wód opadowych z Osiedla Dworskiego5 000 zł5 000,00 złNIE
Łącznie inwestycje w okręgu 21:606 924 zł600 054 złPozostała kwota do dyspozycji:6 870,00 zł
Łącznie na całą Ochlę:9 360 000 zł9 366 878 złŁącznie pozostała kwota do dyspozycji:201 773,00 zł

Z danych przekazanych przez Departament Dzielnicy, na dzień dzisiejszy podział środków Funduszu Integracyjnego przedstawia się zatem jak poniżej:
- łączna kwota inwestycji: 9 366 878 zł = 100%
a w tym:
- łącznie na cele wspólne (okręg 20 i 21): 6 035 646 , czyli ok. 64,44 % FI
- na ulice północnej części Ochli (okręg 20): 2 731 178 zł, czyli ok. 29,16 % FI
- na ulice północnej części Ochli (okręg 20): 600 054 zł, czyli ok. 6,5 % FI
Przy czym ze zrealizowanych już inwestycji pozostała kwota 201 773 zł, która została dołączona do niezrealizowanej jeszcze inwestycji budowy dróg w północno-zachodniej części wsi, przez pieniądze przeznaczone na tą inwestycję wzrosły do 1 870 278 zł.

Niestety nie dysponuję szczegółowymi kosztorysami przed i powykonawczymi dla zrealizowanych już inwestycji. Nie jestem więc w stanie stwierdzić, czy można było poszczególne te inwestycje wykonać taniej lub czy faktycznie dana inwestycja kosztowała tyle, ile zadeklarował to w swym zestawieniu Departament Dzielnicy. Dochodzą bowiem do nas informacje, że wydatki podane przez Departament Dzielnicy są inne od rzeczywiście poniesionych. Mam tu na myśli np. sprawę przepustu drogowego przy ul. Sportowej 5, na który mieszkańcy Ochli przeznaczyli łącznie 76 tyś. zł, a który według Departamentu Dzielnicy miał kosztować prawie 83 tys. zł. I można by było nad tym przejść do porządku dziennego, gdyby nie słowa jednego z kierowników Dzielnicy, który na zebraniu 28 listopada u.r. przyznał, że przepust ten kosztował – Uwaga! – ok. 15 tys. zł. Przypadek ten należy dokładnie sprawdzić i jeśli ta różnica by się potwierdziła, należałoby wykonać szczegółowy profesjonalny audyt rozdysponowania całości środków z Funduszu Integracyjnego. Tylko kto miałby to wykonać i za jakie pieniądze…

Ad. 4. Ogromna dysproporcja w przydzieleniu środków na inwestycje pomiędzy północną (okręg 20) a południową (okręg 21) częścią Ochli oraz możliwość jej zniwelowania na zebraniu 20 marca b.r.

    Jak widać z powyżej przytoczonych danych, mamy tu bardzo dużą dysproporcję pomiędzy kwotą inwestycji w północnej i południowej części Ochli. Odejmując od kwoty całego Funduszu, kwotę inwestycji ogólnosołeckich otrzymamy kwotę 3 324 354 zł. Jest to 100% środków przeznaczonych na inwestycje dotyczące konkretnych pojedynczych ulic w Ochli. Tym samym też zawierające się w tej kwocie:
- 2 731 178 zł przeznaczone na ulice w okręgu 20 stanowią aż 82 % tej puli
- 600 054 zł przeznaczone na ulice w okręgu 21 stanowią zaledwie 18 % tej puli

Chciałbym więc zapytać dlaczego doszło do takiej dysproporcji w dofinansowaniu północnej i południowej części Ochli? Przecież obie części wsi tak pod względem obszarowym, jak i ludnościowym są do siebie zbliżone. Dla przykładu na 1737 osób uprawnionych do głosowania w Ochli (dane z ubiegłego roku) w okręgu 20 mieliśmy 939 osób, czyli ok. 54 % zaś w okręgu 21 osób takich było 798, a więc pozostałe ok. 46 %. Mniej więcej taki też powinien być procentowy podział środków finansowych na inwestycje drogowe i okołodrogowe w obu okręgach, co dla południa Ochli dałoby kwotę ok. 1 mln. 529 tyś. zł. Południe wsi wykorzystało więc kwotę ok. 2,5 x mniejszą. Przecież ul. Zacisze nie jest w jakimś lepszym stanie niż dofinansowana ul. Górna. Podobnie sytuacja wygląda z nowymi ulicami. Można by zadać pytanie skąd aż taka duża dysproporcja? Czy mieszkańcy północnej Ochli częściej i liczniej biorą udział w zebraniach sołeckich, od mieszkańców południa wsi? Raczej tego nie zauważyłem. Skąd więc aż tak duże doinwestowanie okręgu 20 i to szczególnie północno-zachodniej jego części? Czy może wynikać to z faktu, że akurat tam właśnie mieszka kilku ochlańskich "oficjeli", lada dzień kończącej się już kadencji, lub członkowie ich rodzin, a także osoby mające w Zielonej Górze wysoko postawionych krewnych? Czy niektóre z tych osób, aby nie mają przy ul. Grzybowej i Sadowej działek na sprzedaż, które staną się atrakcyjniejsze, jeśli będzie do nich szła droga o porządnej nawierzchni i oświetleniu? A może jest to tylko zwykły przypadek...? Pytam, ponieważ taka dysproporcja nie powinna mieć miejsca, nie można tworzyć lepszej i gorszej Ochli, bo kumulowanie inwestycji tylko w określonych rejonach sołectwa, do tego się sprowadza. Jest to też po prostu nieuczciwe względem mieszkańców innych części wsi.

Dlatego też uważam, że cała pozostała (ze zrealizowanych już inwestycji) kwota około 202 tyś. zł powinna zostać przez Zebranie Wiejskie rozdysponowana na inwestycje w południowej części Ochli, a nie dodana do już i tak odłożonych 1,66 mln. na północno-zachodnie drogi sołectwa.

Co więcej, uważam też, że jeśli byłaby taka wola Zebrania Wiejskiego, można 20 marca b.r. wprowadzić tę sprawę do porządku obrad i uchylić „uchwałę nr 2/2018 Zebrania Wiejskiego sołectwa Ochla z dnia 16 lutego 2018 r. w sprawie rozdysponowania środków wydzielonych do dyspozycji mieszkańców sołectwa Ochla na inwestycje w ramach Funduszu Integracyjnego. Uchwała ta przeznaczyła wszystkie pozostałe ówcześnie pieniądze z ochlańskiej puli Funduszu Integracyjnego, czyli wspomniane ok. 1,66 mln., właśnie na te północno-zachodnie drogi. Po jej uchyleniu, będzie można ponownie ją rozdysponować, poprzez wydzielenie z niej kwoty na południowe inwestycje (takie, które zostały wstrzymane, bo przydzielona na nie kwota okazała się niewystarczająca, lub też zupełnie nowe).

Jeśli wcześniej obliczyliśmy, że proporcjonalny udział południowej Ochli powinien wynosić około 1 mln. 529 tys. zł i od tego odjęlibyśmy kwotę odłożonych lub już wydanych środków dla południowej Ochli, czyli 600 tyś. zł, otrzymamy kwotę 929 tys. zł. Na tę kwotę złożyłoby się wspomniane powyżej 202 tyś. zł oraz 727 tyś. zł które należałoby odjąć z tych 1,66 mln. Na realizację północnych inwestycji pozostałaby wtedy kwota 933 tys. zł. Podkreślę jednak raz jeszcze, ja przedstawiam tu dysproporcję, która nie powinna mieć miejsca i którą mamy możliwość jeszcze usunąć. Decyzja jednak należy do wszystkich pełnoletnich mieszkańców Ochli i to oni będą mogli się w tej sprawie wypowiedzieć na zebraniu sołeckim dnia 20 marca b.r.

Ad. 5. Proponowane inwestycje dla południowej części Ochli, zgłoszone przez mieszkańców.

    Potrzeb zgłaszanych przez mieszkańców południowej części Ochli jest wiele, by wymienić tu choćby:

1. Dofinansowanie budowy chodnika i oświetlenia przy ul. Ochla-Żagańska – szacowana kwota 425 tyś. zł. W lutym 2016 r. przeznaczono na tę inwestycję 270 tyś. zł, z tego w tym samym roku za 25 tyś. wykonano jej projekt, który rzekomo wycenił ją na ok. 660 tyś. zł (ok. 325 m chodnika). Albo więc ktoś początkowo dokonał zupełnie złej wstępnej wyceny, albo też sporządzony kosztorys wykonawczy został bardzo zawyżony. I nie można tego tłumaczyć wzrostem cen materiałów budowlanych i robocizny, bowiem wstępne określenie kosztów i wykonanie projektu miało miejsce w tym samym roku. Brak tego chodnika stwarza realne zagrożenie zdrowia i życia mieszkańców około 77 domów, którzy by dojść np. do sklepu, szkoły, kościoła, czy sali wiejskiej, by po prostu skomunikować się pieszo z pozostałą częścią wsi, muszą iść ruchliwą jezdnią lub jej bardzo wąskim poboczem. Sam na tej drodze o mało nie zostałem potrącony, przy wymijaniu się dwóch ciężarówek Stelmetu. Odcinek ten jest też szczególnie niebezpieczny dla przechodniów w okresie od późnej jesieni po wczesną wiosnę (przy wcześniejszym zachodzie słońca), ze względu na zupełny brak oświetlenia tej części drogi. Co więcej, również zupełnie nie oświetlony jest znajdujący się tam przystanek, z którego korzystają m.in. dzieci oraz osoby starsze.

2. Dofinansowanie wykonania odwodnienia ul. Ochla - Osiedle Dworskie – szacowana kwota 11000 zł.
W 2018 r. na inwestycję tę przeznaczono kwotę 5 tyś. zł. Miasto wyceniło jednak tę inwestycje na ok. 40-45 tyś. zł., a więc na kwotę 8-9 razy wyższą. Ale według jednego z mieszkańców tej ulicy, który już od 2 lat zabiega o to odwodnienie, jego koszt powinien zamknąć się kwotą ok. 15-16 tyś. zł. Po obfitych deszczach lub przy większych roztopach śniegu, woda zalewa część drogi łączącej ich z resztą wsi. Dodatkowo też woda z drogi wchodzi na teren jednej z posesji. Skoro więc można było przeznaczyć na 1 kratkę ściekową na ul. Sadowej aż 10 tyś. zł, to tak samo powinno być dofinansowane odwodnienie ul. Osiedla Dworskie.

3. Budowa oświetlenia (5 lamp) na ul. Ochla-Prosta – szacowana kwota 40000 zł
Jest to droga prowadząca do 11 domów mieszkalnych. Ze względu na jej zły stan, bliskość zakładu produkcyjnego generującego ruch oraz pól penetrowanych przez dziki, lampy te są jak najbardziej wskazane.

4. Budowa oświetlenia (3 lampy) na ul. Ochla-Osiedlowa – szacowana kwota 24000 zł
Jest to droga prowadząca do 11 domów mieszkalnych (w tym 7 nowowybudowanych).

5. Budowa oświetlenia (1 lampa) przy skrzyżowaniu ul. Ochla-Pustynna i Ochla-Kaktusowa – szacowana kwota 8000 zł. Przy skrzyżowaniu tym znajduje się kilkanaście działek przeznaczonych pod budownictwo jednorodzinne. Jedna z nich jest już zamieszkała. Działki te znajdują się na osiedlu wytyczonym na ok. 90 domków jednorodzinnych. Postawienie tam lampy jest konieczne ze względu na bezpieczeństwo dzieci zamieszkującej tam rodziny (po zmroku przechodzą tamtędy watahy dzików). W niedługim okresie zapewne pojawią się tam także kolejne domy.

6. Budowa oświetlenia (1 lampa) na ul. Ochla-Żagańska, przy przejściu dla pieszych koło sklepu Spar - szacowana kwota 8000 zł. Nie trzeba wyjaśniać, że przejście dla pieszych i to przy sklepie spożywczym, powinno być oświetlone.

7. Zakup i instalacja tłucznia na ostatnich 350 m ul. Ochla-Osiedlowa (licząc od skrzyżowania z ul. Osiedlową w kierunku ul. Łąkowej) – szacowana kwota 8500 zł

8. Zakup i instalacja tłucznia na pierwsze 330 m ul. Ochla-Prosta (licząc od skrzyżowania z ul. Osiedlową w kierunku ul. Łąkowej) – szacowana kwota 7500 zł

9. Zakup i ustawienie 4 słupów ogłoszeniowych w następujących miejscach: 1) Osiedle Włosań przy ul. Ochla-Osiedlowa; 2) ul. Ochla-Kożuchowska koło ceglanego transformatora; 3) ul. Ochla-Żagańska koło sklepu Spar; 4) ul. Ochla-Terlikowskiego w okolicy skrzyżowania z ul. Ochla-Makowa – łączna szacowana kwota 16000 zł

10. Naprawa drogi (ok. 630 m) i uzupełnienie oświetlenia na ul. Ochla-Zacisze – szacowany koszt 380000 zł
Droga jest w złym stanie, w wielu miejscach nawierzchnia brukowa jest uszkodzona, a nawet są dziury, miejscami jest też nieoświetlona. Możliwe, że kwota nie wystarczy na remont całości drogi, niemniej warto zrobić tyle ile się zdoła.

11. Jest też problem z drogą i poboczem ul. Ochla - Ks. Terlikowskiego, na odcinku od końca zwartego terenu zabudowanego, aż po granicę z gminą Świdnica. Ponieważ jest to droga wojewódzka, na jej naprawę powinny pójść niezależne środki z jakiejś puli budżetu Miasta, gdyż miasto na prawach powiatu ma ustawowy obowiązek utrzymywania znajdujących się w jego granicach dróg powiatowych i wojewódzkich.

Szacuję więc, że łączny koszt inwestycji przedstawionych w punktach 1-10 wyniesie ok. 928 000 zł, a więc tyle, ile wyliczyłem należnego jeszcze południowej Ochli udziału z Funduszu Integracyjnego. Konieczna jednak będzie szczegółowa wycena Departamentu Inwestycji Urzędu Miasta, najlepiej zweryfikowana też jeszcze przez niezależnego fachowca w tym temacie. Jeśli koszty inwestycji z punktów od 1-9 wyniosą mniej niż zakładane tu wartości, wtedy pozostała kwota będzie mogła zasilić inwestycję 10. Jeśli zaś koszty inwestycji z punktów od 1-9 wyniosą więcej, wtedy niedobór środków trzeba będzie uzupełnić z innych źródeł miejskich lub ostatecznie z inwestycji 10. Jeśli zaś łączny koszt wszystkich inwestycji z punktów od 1-10 wyniesie mniej, wtedy pozostałe środki będzie można wykorzystać np. na:

12. Budowa 5 progów zwalniających: dwóch na ul. Ochla-Żagańska i trzech na ul. Ochla-Kożuchowska (w tym dwóch koło szkoły) – szacowany koszt ok. 40000 zł

13. Zakup 20 koszy ulicznych o pojemności 75 l (ośmiokątne z betonu płukanego; cena jedn. ok. 750 zł) – szacowany łączny koszt ok. 15000 zł

Mam jednak nadzieję, że na to znajdą się środki z innych źródeł.

Ad. 6. Co po wygaśnięciu Funduszu Integracyjnego, czyli marny budżet obywatelski od 2020 r.

    Rok 2019 to ostatni rok rozdysponowywania środków z Funduszu Integracyjnego. Zachodzi więc pytanie, z czego będą finansowane inwestycje w późniejszych latach?

Według zapowiedzi jeszcze z czasów tuż przed likwidacją Gminy, od 2020 r. Dzielnice Nowe Miasto ma objąć, jak to wtedy określono: „Fundusz Obywatelski”. Chodzi więc o już funkcjonujący w tzw. „starej” Zielonej Górze tzw. Budżet Obywatelski. Mieszkańcy rokrocznie przedstawiają proponowane inwestycje i na nie głosują. Dla Dzielnicy Nowe Miasto ma zostać przeznaczone minimum 20 % tego funduszu. Obliczmy więc o jakiej kwocie mówimy. Istnienie Budżetu Obywatelskiego nie jest dobrą wolą władz Miasta, gdyż dla miast na prawach powiatu jest to obowiązek ustawowy (art. 5a, ust. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). Dobrą wolą władz Miasta jest natomiast jego wysokość powyżej wartości minimalnej, jaką wymusza ustawa. Według niej budżet obywatelski musi wynosić minimum 0,5 % wydatków gminy zawartych w ostatnim przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu. Wydatki Miasta Zielona Góra za 2017 r. wynosiły: planowane 938 614 138 zł i wykonane 820 912 152 zł. Nie mam pewności, która wartość jest brana do wyliczenia budżetu obywatelskiego. Jeśli wydatki planowane to budżet obywatelski na 2018 r. powinien wynosić ok. 4,693 mln zł, jeśli zaś wykonane to ok. 4,105 mln zł. Tak czy inaczej budżet obywatelski na 2018 r. wynosił 6 mln zł, co dawałoby odpowiednio 0,64 % lub 0,73 % wydatków Miasta. Jak widać jest to wartość niewiele co większa od obowiązkowego 0,5 %, a ile to rokrocznie słyszymy zachwytów nad dobrodusznością włodarzy Zielonej Góry, że ten budżet istnieje i jest tak wysoki… 

Wspomniane 20% budżetu obywatelskiego, jakie ma zostać wydzielone dla całej Dzielnicy Nowe Miasto, dałoby w ubiegłym roku 1,2 mln zł. Przypomnijmy, że Fundusz Integracyjny mający działać przez 5 lat, wyniósł 100 mln, więc średnio na rok przypadało razem na wszystkie sołectwa 20 mln zł. Już z tego widzimy jak ten budżet obywatelski będzie mały. A to dopiero początek problemu. Nie wiadomo bowiem, czy kwota wynikająca z owych 20 % będzie rozdysponowywane na poszczególne sołectwa, czy też wszystkie wsie będą miały wspólną pulę i każda wieś będzie musiała walczyć głosami o swój projekt. 

Jeśli kwota będzie dzielona na sołectwa, wtedy zapewne będzie to dzielone tak, jak miało to miejsce z Funduszem Integracyjnym, czyli proporcjonalnie do ilości mieszkańców. Ponieważ nie mam danych, co do aktualnej całkowitej ilości mieszkańców w Dzielnicy Nowe Miasto oraz w Ochli, załóżmy dla uproszczenia, że od utworzenia Dzielnicy wszystkie jej miejscowości rozwijały się w tym samym stopniu i że udziały w populacji są takie same, jak przy przydzielaniu Funduszu Integracyjnego. Ochla otrzymała wtedy 9,36 % jego środków, co średnio na rok wychodziło 1 mln. 872 tyś. zł. Stosując więc tę samą proporcję do Budżetu Obywatelskiego, nasza wieś otrzymałaby na 2018 r. kwotę ok. 112 tyś. zł (9,36% z 1,2 mln). Mamy więc obecnie średnio rocznie 1,872 mln, a za to otrzymalibyśmy 0,112 mln, co jest wartością blisko 17x niższą! Nie jest to nawet dwukrotna kwota funduszu sołeckiego, który w ubiegłym roku wyniósł przecież 60 tys. (w tym ok. 49 tyś. tzw. "twardego" funduszu sołeckiego, który można przeznaczać na zakup środków trwałych lub inwestycje w infrastrukturę wsi).  Oczywiście to są obliczenia przybliżone, niemniej oddają one rzędy wielkości kwot, z jakimi będziemy mieli do czynienia. Co będzie można zrobić z taką kwotą? Wybudować 60 m oświetlonego chodnika, a może postawić ok. 13 lamp bez chodnika? A ile metrów nowej drogi za to zdołamy wybudować? Znowu mieszkańcy będą zwracać się o dofinansowanie różnych koniecznych inwestycji do władz Miasta, a władze te znowu będą odpowiadały odmownie zasłaniając się istnieniem budżetu obywatelskiego, że to z niego mamy sobie gospodarzyć. Podobnie jak teraz wszystkie wnioski o jakiekolwiek, nawet najmniejsze inwestycje są odrzucane z argumentacją, że według tzw. „Kontraktu Zielonogórskiego” wszelkie inwestycje sołeckie mają być w latach 2015-2019 finansowane z Funduszu Integracyjnego, a o wyborze inwestycji ma decydować Zebranie Wiejskie. Jeśli Zebranie Wiejskie nie wyda w głosowaniu uchwały o podjęciu danej inwestycji, oczywiście z pieniędzy Funduszu, wtedy nic nie można zrobić… 

Jeśli zaś nie będzie podziału środków z budżetu obywatelskiego na poszczególne sołectwa i będzie trzeba zgłaszać do wspólnej puli swoje inwestycje i poddawać je ogólnemu głosowaniu, wtedy jeszcze bardziej wszystko zależeć będzie od liczby mieszkańców. Co prawda będziemy mieli znacznie lepiej niż np. Jeleniów, czy inne małe miejscowości, jednak z Raculą, czy tym bardziej z Przylepem nie wygramy, bo już nawet starcie z Drzonkowem, Starym Kisielinem, Łężycą i Zawadą może okazać się fiaskiem. Co więcej, ostatnio koszt jednego zgłoszonego zadania nie mógł przekroczyć dla zadania okręgowego (a tylko takimi mogą być inwestycje w drogi, chodniki, parki itp. w Ochli) kwoty 200 000 zł. Tak więc już ta kwota – nawet jeśli możliwa do uzyskania – mocno ograniczałaby zakres możliwych inwestycji w Ochli. 

Jakąkolwiek też formę przeprowadzenia procedury ustalania budżetu obywatelskiego dla Dzielnicy władze Miasta wybiorą (czy pula wspólna, czy też podział kwoty na sołectwa), zawsze kluczowa będzie ilość mieszkańców danego sołectwa. My zaś dzięki bierności kilku osób, straciliśmy w ubiegłym roku minimum 500-600 mieszkańców, którzy w przeciągu od 1,5 do góra 5 lat osiedlą się na terenach oddanych dla Kiełpina.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz, ukaże się on, po jego zatwierdzeniu przez moderatora.