1. Ogólnie o Funduszu
Integracyjnym.
2. Plany rozdysponowania
środków z Funduszu Integracyjnego dla Ochli, według uchwał Zebrań Wiejskich
oraz odnoszące się do tego uchwały Rady Dzielnicy.
3. Rozdysponowanie
środków z Funduszu Integracyjnego dla Ochli, według zestawienia z Departamentu Dzielnicy Nowe Miasto.
4. Ogromna dysproporcja w
przydzieleniu środków na inwestycje pomiędzy północną (okręg 20) a południową
(okręg 21) częścią Ochli oraz możliwość jej zniwelowania na zebraniu 20 marca
b.r.
5. Proponowane inwestycje
dla południowej części Ochli, zgłoszone przez mieszkańców.
6. Co po wygaśnięciu
Funduszu Integracyjnego, czyli marny budżet obywatelski od 2020 r.
Ad. 1. Ogólnie o
Funduszu Integracyjnym.
Początkiem 2015 r. wiejska Gmina Zielona Góra
została zlikwidowana, a jej sołectwa przyłączono do Miasta Zielona Góra. Nagłe
kilkunastotysięczne zwiększenie liczby mieszkańców Zielonej Góry, skutkowało także
zwiększeniem ilości przychodów Miasta nie tylko z podatków lokalnych, ale
przede wszystkim z części podatków PIT i CIT ściąganych przez urzędy skarbowe z
terenów przyłączonej Gminy. Co więcej, wypełniając ustawowy obowiązek,
Ministerstwo Finansów musiało zwiększyć jeszcze udział Zielonej Góry w zbieranym
podatku PIT o 5% w ciągu 5 kolejnych lat po połączeniu. Tym samym Miasto
przejęło nie tylko przychody byłej Gminy, ale też dodatkowo uzyskało tzw. bonus
ministerialny za połączenie, który oszacowany został na łącznie 100 mln. zł. Tak
powstał Fundusz Integracyjny dla Dzielnicy w wysokości 100 milionów złotych, do
dyspozycji na 5 kolejnych lat po połączeniu. Z tej puli 90 mln. zostało
rozdzielonych na wszystkie poszczególne sołectwa byłej Gminy, proporcjonalnie
do liczby zamieszkujących je mieszkańców, zaś z pozostałych 10 mln. utworzono
dodatkowy tzw. Fundusz Solidarnościowy, który został rozdzielony na najmniejsze
wsie, jako dodatkowe dla nich wsparcie (chodzi tu o sołectwa: Barcikowice,
Jany, Jarogniewice, Jeleniów, Kiełpin, Krępa, Ługowo, Sucha i Zatonie). Tu
chciałbym zadać trzy pytania. Po pierwsze, dlaczego Fundusz Integracyjny
został przewidziany tylko na pięć lat, skoro Miasto dzięki przyłączeniu Gminy,
będzie miało rokrocznie zwiększone przychody także i po tym okresie? Po drugie,
dlaczego Miasto nie zwiększało Funduszu Integracyjnego, skoro w ciągu ostatnich
lat o kilka tysięcy zwiększyła się liczba mieszkańców sołectw, a tym samym
zwiększyły się z tego terenu wpływy z PIT? Przecież te 100 mln. zostało
wyznaczone wg populacji terenów dawnej Gminy (a dzisiejszej Dzielnicy Nowe
Miasto) i wszelkich innych wskaźników sprzed połączenia. I po trzecie, dlaczego
Fundusz Integracyjny nazywany jest „bonusem”, skoro w rzeczywistości pomniejszają
go kwoty, które i tak byśmy mieli, a o których każe się nam zapomnieć? Przecież
nieistniejąca wiejska Gmina Zielona Góra też miała swój budżet, z którego też
podejmowane były inwestycje. Przecież budżet ten nie wyparował, a jedynie –
mówiąc z grubsza - zmienił tylko dysponenta. Cóż, odpowiedź chyba jest prosta,
nie po to władze Zielonej Góry przyłączyły Gminę, by wydawać na nią własne
zasoby finansowe, innymi słowy bilans dla tzw. „starej” Zielonej Góry, musi być
dodatni. Jeśli się mylę, chętnie zapoznam się, ze stosownymi zestawieniami
finansowymi, źródłami finansowania i szczegółowym budżetem Gminy przed jej
likwidacją oraz szczegółowymi danymi o rzeczywistym wzroście przychodów Miasta
po dołączeniu do niego sołectw zlikwidowanej Gminy, a także z konkretnymi
przepisami prawnymi działającymi podczas tego połączenia.
Wracając do podziału owych 100 mln., poszczególne sołectwa
otrzymały:
- Barcikowie: 2 067 000 zł
- Drzonków: 7 564 000 zł
- Jany i Stożne: 3 164 000 zł
- Jarogniewice: 2 655 000 zł
- Jeleniów: 2 009 000 zł
- Kiełpin: 1 840 000 zł
- Krępa: 4 451 000 zł
- Łężyca: 9 899 000 zł
- Ługowo 1 710 000 zł
- Nowy Kisielin: 5 903 000 zł
- Ochla: 9 360 000 zł
- Przylep: 14 492 000 zł
- Racula: 11 317 000 zł
- Stary Kisielin: 8 307 000 zł
- Sucha: 2 562 000 zł
- Zatonie i Marzęcin: 4 500 000 zł
- Zawada: 8 200 000 zł
Ad. 2. Plany
rozdysponowania środków z Funduszu Integracyjnego dla Ochli, według uchwał
Zebrań Wiejskich oraz odnoszące się do tego uchwały Rady Dzielnicy.
Poniżej przedstawiam na co zostały przeznaczone 9 360 000 zł
przeznaczone Ochli.
Pierwsza tabela to dane o planowanych inwestycjach i
przeznaczonych na nie środkach finansowych według uchwał i protokołów Zebrań Wiejskich
oraz uchwał Rady Dzielnicy Nowe Miasto.
Zebrania Wiejskie w Ochli (głosowania mieszkańców według uchwał ZW i protokołów z ZW) | Sesje Rady Dzielnicy Nowe Miasto (opiniowanie uchwał przez RD) | |||||
Data ZW | Nr uchwały podjętej przez ZW | Rodzaj inwestycji zatwierdzonej poprzez głosowanie mieszkanców | Kwota przeznaczona na inwestycję | Data sesji RD | Nr uchwały podjętej przez RD | Planowany czas realizacji inwestycji |
Barwa pola | żółta - inwestycje ogólnosołeckie, dotyczące wszystkich mieszkańców Ochli (okręg wyborczy 20 i 21) | |||||
różowa - inwestycje dotyczące ulic w północnej części Ochli (okręg wyborczy nr 20) | ||||||
błękitna - inwestycje dotyczące ulic w południowej części Ochli (okręg wyborczy nr 21) | ||||||
2015.04.16 | 4/2015 | Rozbudowa szatni i oświetlenia boiska sportowego przy ul. Ochla-Zielonogórska | 350 000 zł | 2015.04.24 | III.17.2015 | 2015-2016 |
Remont sali wiejskiej (elewacja, poddasze, toalety) | 300 000 zł | 2015 | ||||
Oświetlenie ul. Ochla-Krótka | 17 000 zł | |||||
Rewitalizacja parku (wkład własny 15%) | 450 000 zł | 2015-2019 | ||||
Budowa garażu i ogrodzenia OSP Ochla | 712 279 zł | |||||
Zakup sprzętu sportowego dla klubu karate | 20 000 zł | 2015.05.22 | IV.28.2015 | 2015 | ||
Oświetlenie ul. Ochla-Topolowa | 45 000 zł | |||||
Oświetlenie ul. Ochla-Zielonogórska I | 72 870 zł | |||||
Oświetlenie ul. Ochla-Zielonogórska II | 130 160 zł | |||||
na ZW rozdysponowano łącznie: | 2 097 309 zł | |||||
2016.02.03 | 1/2016 | Budowa chodnika i oświetlenia na ul. Ochla-Żagańska | 270 000 zł | 2016.02.12 | XIV.127.2016 | 2016-2017 |
Budowa hali sportowej przy szkole w Ochli | 2 700 000 zł | |||||
Rozbudowa obiektów sportowych na boisku piłkarskim | 300 000 zł | 2015-2017 | ||||
Wykonanie przepustu drogowego przy ul. Sportowej 5 | 28 000 zł | 2016 | ||||
Oświetlenie ul. Ochla-Słoneczna | 30 000 zł | |||||
Oświetlenie ul. Ochla-Dębowa | 25 000 zł | |||||
Doposażenie klubu karate | 40 000 zł | |||||
Budowa ośrodka zdrowia przy ul. Ochla-Topolowa | 300 000 zł | 2016-2017 | ||||
na ZW rozdysponowano łącznie: | 3 693 000 zł | |||||
2017.02.16 | 4/2017 | Oświetlenie ul. Kalinowej (10 lamp) | 50 000 zł | 2017.03.17 | XXXI.253.2017 | 2017-2019 |
Dokończenie remontu sali wiejskiej (poddasze) | 300 000 zł | |||||
Oświetlenie przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Zielonogórskiej i ul. Kożuchowskiej | 12 000 zł | |||||
Oświetlenie ul. Zielonogórska (przy leśniczówce 4 lampy) | 20 000 zł | |||||
Wyposażenie szatni na boisku piłkarskim | 30 000 zł | |||||
Zakup i montaż 2 luster na ul. Kożuchowskiej (przy ul. Osiedlowej) | 2 000 zł | |||||
Budowa siłowni zewnętrznej na ul. Topolowej (przy placu zabaw) | 48 000 zł | |||||
Zakup i montaż 2 luster na ul. Żagańskiej | 2 000 zł | |||||
na ZW rozdysponowano łącznie: | 464 000 zł | |||||
2017.04.03 | 5/2017 | Zwiększenie kwoty na budowę ośrodka zdrowia przy ul. Ochla-Topolowa o 600 tyś. zł. | 600 000 zł | 2017.04.18 | XXXII.274.2017 | 2018-2019 |
na ZW rozdysponowano łącznie: | 600 000 zł | |||||
2017.08.14 | 6/2017 | Budowa studni odwadniającej na posesji p. Mirosławy Parczewskiej | 6 000 zł | 2017.09.15 | XXXVIII.315.2017 | 2017 |
na ZW rozdysponowano łącznie: | 6 000 zł | |||||
2017.10.02 | 7/2017 | Dofinansowanie do zakupu i montażu luster | 924 zł | 2017.10.20 | XXXIX.327.2017 | 2018-2019 |
Dołożenie brakujących środków do dokończenia remontu świetlicy | 15 100 zł | |||||
8/2017 | Zakup tłucznia na remonty bieżące dróg | 20 000 zł | ||||
Montaż dodatkowej kratki ściekowej na ul. Sadowej | 10 000 zł | |||||
9/2017 | Remont drogi ul. Stamma i przyległych: Sportowa, Łasaka, Kusocińskiego, Smoczyka, Leśna (od ul. Gaudego do Stamma), Mixdorfa, Szkolna (od ul. Sportowej do Leśnej) | 428 040 zł | ||||
na ZW rozdysponowano łącznie: | 474 064 zł | |||||
2018.02.16 | 1/2018 | Dołożenie brakujących środków do 4 lamp na ul. Zielonogórskiej | 10 000 zł | 2018.03.19 | XLIV.387.2018 | 2018-2019 |
Oświetlenie przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Zielonogórskiej i ul. Kożuchowskiej | 8 000 zł | |||||
Lampy na ul. Słonecznej | 17 000 zł | |||||
Lampy na ul. Kalinowej | 14 000 zł | |||||
Przepust na ul. Sportowej | 48 000 zł | |||||
Lampy na ul. Dębowej | 65 000 zł | |||||
Lampy na ul. Akacjowej | 190 000 zł | XLIV.388.2018 | ||||
Lustra na ul. Akacjowej | 2 000 zł | |||||
Odprowadzenie wód opadowych z Osiedla Dworskiego | 5 000 zł | |||||
Zakup tłucznia na utwardzenie ul. Krętej | 5 000 zł | |||||
2/2018 | Budowa dróg: ul. Górnej, Grzybowej, Sadowej, Jadwigi Śląskiej i Stromej po ich skanalizowaniu (do wyczerpania środków funduszu). | 1 661 627 zł (tyle wynosiła ówcześnie nierozdyspo-nowana jeaszcze kwota ochlańskiego funduszu integracyj-nego) | po budowie kanalizacji | |||
na ZW rozdysponowano łącznie: | 2025627 | |||||
Łącznie dla Ochli (wg Zebrania Wiejskiego): | 9 360 000 |
Łącznie według uchwał Zebrań Wiejskich zaplanowano przeznaczyć z
Funduszu Integracyjnego:
- na cele wspólne (okręg 20 i 21): 6 185 379 zł, czyli 66,1 % FI
- na ulice północnej części Ochli (okręg 20): 2 567 697 zł, czyli
27,4 % FI
- na ulice północnej części Ochli (okręg 20): 606 924 zł, czyli
6,5 % FI
Ad. 3.
Rozdysponowanie środków z Funduszu Integracyjnego dla Ochli, według zestawienia
z Departamentu Dzielnicy Nowe Miasto.
Druga tabela najpierw przedstawia łączne
planowane środki finansowe na daną inwestycję, gdyż niektóre z nich były w międzyczasie
(jak widać to z wcześniejszej tabeli) dofinansowywane przez Zebranie
Wiejskie dodatkowymi kwotami oraz już segreguje je według ich położenia i
charakteru. Następnie podane zostały koszty poszczególnych inwestycji
według zestawienia opracowanego na dzień 30 października 2018 r. przez
Departament Dzielnicy Nowe Miasto. Co zrozumiałe, część kwot wykonanych już
inwestycji różni się od kwot planowanych, ale poza jednym tylko przypadkiem
przepustu na ul. Sportowej, koszty wykonania okazały się niższe od tych
planowanych. Dziwnym jest jednak to, że mamy wiele wykonanych już inwestycji,
których koszt realizacji jest dokładnie (co do grosza) taki sam, jak planowana
kwota przy ich uchwalaniu... Jest mało prawdopodobnym, by coś takiego mogło
mieć miejsce. Co więcej jest mało prawdopodobnym, by kosztorysy powykonawcze
zamykały się tak okrągłymi kwotami. Jest też kolumna podająca informacje
odnośnie wykonania poszczególnych inwestycji, niemniej w niektórych przypadkach
pojawia się tam znak zapytania, gdyż nie ustalałem jeszcze w terenie, czy
zostało to faktycznie wykonane.
Inwestycje i ich planowane koszty według uchwał Zebrania Wiejskiego w Ochli. | Inwestycje i ich koszty według zestawienia opracowanego przez Departament Dzielnicy | Czy inwestycja została zrealizowana | ||
Rodzaj inwestycji zatwierdzonej poprzez głosowanie mieszkańców | Kwota przeznaczona na inwestycję. | Koszt powykonawczy inwestycji lub kwota nadal planowana | Różnica pomiędzy kwotą według DDz, a kwotą według uchwał ZW | |
żółta - inwestycje ogólnosołeckie, dotyczące wszystkich mieszkańców Ochli (okręg wyborczy 20 i 21) | ||||
Rewitalizacja parku (wkład własny 15%) | 450 000 zł | 450 000 zł | 0 zł | TAK |
Budowa garażu i ogrodzenia OSP Ochla | 712 279 zł | 604 052 zł | 108 227 zł | TAK |
Budowa hali sportowej przy szkole w Ochli | 2 700 000 zł | 2 700 000 zł | 0 zł | TAK |
Rozbudowa obiektów sportowych na boisku piłkarskim (budowa i wyposażenie szatni oraz budowa oświetlenia: 350 tyś + 300 tyś. + 30 tyś.) | 680 000 zł | 660 173 zł | 19 827 zł | TAK |
Zakup sprzętu sportowego dla Klubu Karate Kyokushin Ochla (20 tyś. + 40 tyś.) | 60 000 zł | 60 000 zł | 0 zł | TAK |
Remont sali wiejskiej i adaptacja jego poddasza (300 tyś. + 300 tyś. + 15,1 tyś) | 615 100 zł | 593 860 zł | 21 240 zł | TAK |
Budowa ośrodka zdrowia przy ul. Ochla-Topolowa (300 tyś. + 600 tyś.) | 900 000 zł | 900 000 zł | NIE | |
Budowa siłowni zewnętrznej przy ul. Ochla-Topolowa | 48 000 zł | 48 000 zł | NIE | |
Zakup tłucznia na remonty bieżące dróg | 20 000 zł | 19 561 zł | 439 zł | ? |
Łącznie inwestycje ogólnosołeckie: | 6 185 379 zł | 6035646 | Pozostała kwota do dyspozycji: | 149 733 zł |
różowa - inwestycje dotyczące ulic w północnej części Ochli (okręg wyborczy nr 20) | ||||
Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Krótka | 17 000 zł | 16 482 zł | 518 zł | TAK |
Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Zielonogórska (72870 zł + 130160 zł) | 203 030 zł | 151 500 zł | 51 530 zł | TAK |
Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Zielonogórska koło leśniczówki (4 lampy; 20 tyś. + 10 tyś.) | 30 000 zł | 30 000 zł | 0 zł | ? |
Budowa oświetlenia przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu ul. Ochla-Zielonogórska i ul. Ochla-Kożuchowska (12 tyś. + 8 tyś.) | 20 000 zł | 20 000 zł | 0 zł | ? |
Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Słoneczna (30 tyś. + 17 tyś.) | 47 000 zł | 46 990 zł | 10 zł | TAK ? |
Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Kalinowa (10 lamp: 50 tyś. + 14 tyś.) | 64 000 zł | 64 000 zł | 0 zł | TAK ? |
Budowa studni odwadniającej na posesji p. Mirosławy Parczewskiej | 6 000 zł | 6 000 zł | 0 zł | TAK |
Montaż dodatkowej kratki ściekowej na ul. Sadowej | 10 000 zł | 10 000 zł | 0 zł | ? |
Budowa przepustu drogowego przy ul. Sportowej 5 (28 tyś. + 48 tyś.) | 76 000 zł | 82 888 zł | -6 888 zł | TAK |
Zakup tłucznia na utwardzenie ul. Krętej | 5 000 zł | 5 000 zł | 0 zł | ? |
Remont drogi ul. Stamma i przyległych: Sportowa, Łasaka, Kusocińskiego, Smoczyka, Leśna (od ul. Gaudego do Stamma), Mixdorfa, Szkolna (od ul. Sportowej do Leśnej) | 428 040 zł | 428 040 zł | NIE | |
Budowa dróg: ul. Górnej, Grzybowej, Sadowej, Jadwigi Śląskiej i Stromej po ich skanalizowaniu (kwoty w uchwale nie podano, domyślnie wynosiła ona ówcześnie) | 1 661 627 zł | 1 870 278 zł | NIE | |
Łącznie inwestycje w okręgu 20: | 2 567 697 zł | 2 731 178 zł | Pozostała kwota do dyspozycji: | 45 170 zł |
błękitna - inwestycje dotyczące ulic w południowej części Ochli (okręg wyborczy nr 21) | ||||
Budowa chodnika i oświetlenia na ul. Ochla-Żagańska | 270 000 zł | 270 000,00 zł | NIE | |
Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Topolowa | 45 000 zł | 38 130,00 zł | 6 870,00 zł | TAK |
Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Dębowa (25 tyś. + 65 tyś.) | 90 000 zł | 90 000,00 zł | 0,00 zł | TAK |
Budowa oświetlenia przy ul. Ochla-Akacjowa | 190 000 zł | 190 000,00 zł | 0,00 zł | TAK |
Zakup i montaż lustra na ul. Ochla-Akacjowa | 2 000 zł | 2 000,00 zł | 0,00 zł | TAK ? |
Zakup i montaż 2 luster na ul. Ochla-Kożuchowska (2 tyś. + 1/2 * 0,924 tyś ) | 2 462 zł | 2 462,00 zł | 0,00 zł | TAK |
Zakup i montaż 2 luster na ul. Ochla-Żagańska (2 tyś. + 1/2 * 0,924 tyś ) | 2 462 zł | 2 462,00 zł | 0,00 zł | TAK |
Odprowadzenie wód opadowych z Osiedla Dworskiego | 5 000 zł | 5 000,00 zł | NIE | |
Łącznie inwestycje w okręgu 21: | 606 924 zł | 600 054 zł | Pozostała kwota do dyspozycji: | 6 870,00 zł |
Łącznie na całą Ochlę: | 9 360 000 zł | 9 366 878 zł | Łącznie pozostała kwota do dyspozycji: | 201 773,00 zł |
Z danych
przekazanych przez Departament Dzielnicy, na dzień dzisiejszy podział środków
Funduszu Integracyjnego przedstawia się zatem jak poniżej:
- łączna
kwota inwestycji: 9 366 878 zł = 100%
a w tym:
- łącznie
na cele wspólne (okręg 20 i 21): 6 035 646 zł, czyli ok. 64,44 %
FI
- na
ulice północnej części Ochli (okręg 20): 2 731 178 zł, czyli ok. 29,16 % FI
- na
ulice północnej części Ochli (okręg 20): 600 054 zł, czyli ok. 6,5 % FI
Przy czym ze zrealizowanych już inwestycji pozostała kwota 201 773 zł, która została dołączona do
niezrealizowanej jeszcze inwestycji budowy dróg w północno-zachodniej części
wsi, przez pieniądze przeznaczone na tą inwestycję wzrosły do 1 870 278 zł.
Niestety nie
dysponuję szczegółowymi kosztorysami przed i powykonawczymi dla zrealizowanych
już inwestycji. Nie jestem więc w stanie stwierdzić, czy można było
poszczególne te inwestycje wykonać taniej lub czy faktycznie dana inwestycja
kosztowała tyle, ile zadeklarował to w swym zestawieniu Departament Dzielnicy.
Dochodzą bowiem do nas informacje, że wydatki podane przez Departament
Dzielnicy są inne od rzeczywiście poniesionych. Mam tu na myśli np. sprawę przepustu
drogowego przy ul. Sportowej 5, na który mieszkańcy Ochli przeznaczyli łącznie
76 tyś. zł, a który według Departamentu Dzielnicy miał kosztować prawie 83 tys.
zł. I można by było nad tym przejść do porządku dziennego, gdyby nie słowa
jednego z kierowników Dzielnicy, który na zebraniu 28 listopada u.r. przyznał,
że przepust ten kosztował – Uwaga! – ok. 15 tys. zł. Przypadek ten należy dokładnie sprawdzić i jeśli ta różnica by się
potwierdziła, należałoby wykonać szczegółowy profesjonalny audyt
rozdysponowania całości środków z Funduszu Integracyjnego. Tylko kto miałby to
wykonać i za jakie pieniądze…
Ad. 4. Ogromna
dysproporcja w przydzieleniu środków na inwestycje pomiędzy północną (okręg 20)
a południową (okręg 21) częścią Ochli oraz możliwość jej zniwelowania na
zebraniu 20 marca b.r.
Jak widać z powyżej przytoczonych danych, mamy tu bardzo dużą
dysproporcję pomiędzy kwotą inwestycji w północnej i południowej części Ochli. Odejmując
od kwoty całego Funduszu, kwotę inwestycji ogólnosołeckich otrzymamy kwotę 3 324 354 zł. Jest to 100%
środków przeznaczonych na inwestycje dotyczące konkretnych pojedynczych ulic w Ochli.
Tym samym też zawierające się w tej kwocie:
- 2 731 178 zł
przeznaczone na ulice w okręgu 20
stanowią aż 82 % tej puli
- 600 054 zł
przeznaczone na ulice w okręgu 21
stanowią zaledwie 18 % tej puli
Chciałbym więc zapytać dlaczego doszło do takiej
dysproporcji w dofinansowaniu północnej i południowej części Ochli? Przecież
obie części wsi tak pod względem obszarowym, jak i ludnościowym są do siebie
zbliżone. Dla przykładu na 1737 osób uprawnionych do głosowania w Ochli (dane z
ubiegłego roku) w okręgu 20 mieliśmy 939 osób, czyli ok. 54 % zaś w okręgu 21
osób takich było 798, a
więc pozostałe ok. 46 %. Mniej więcej taki też powinien być procentowy podział
środków finansowych na inwestycje drogowe i okołodrogowe w obu okręgach, co dla
południa Ochli dałoby kwotę ok. 1 mln. 529 tyś. zł. Południe wsi wykorzystało
więc kwotę ok. 2,5 x mniejszą. Przecież ul. Zacisze nie jest w jakimś lepszym
stanie niż dofinansowana ul. Górna. Podobnie sytuacja wygląda z nowymi ulicami.
Można by zadać pytanie skąd aż taka duża dysproporcja? Czy mieszkańcy północnej
Ochli częściej i liczniej biorą udział w zebraniach sołeckich, od mieszkańców południa
wsi? Raczej tego nie zauważyłem. Skąd więc aż tak duże doinwestowanie okręgu 20
i to szczególnie północno-zachodniej jego części? Czy może wynikać to z faktu,
że akurat tam właśnie mieszka kilku ochlańskich "oficjeli", lada dzień kończącej
się już kadencji, lub członkowie ich rodzin, a także osoby mające w Zielonej Górze wysoko postawionych
krewnych? Czy niektóre z tych osób, aby nie mają przy ul. Grzybowej i Sadowej działek na sprzedaż, które staną się atrakcyjniejsze, jeśli będzie do nich szła droga o porządnej nawierzchni i oświetleniu? A może jest to tylko zwykły przypadek...? Pytam, ponieważ taka
dysproporcja nie powinna mieć miejsca, nie można tworzyć lepszej i gorszej
Ochli, bo kumulowanie inwestycji tylko w określonych rejonach sołectwa, do tego
się sprowadza. Jest to też po prostu nieuczciwe względem mieszkańców innych
części wsi.
Dlatego też uważam, że cała pozostała (ze zrealizowanych już
inwestycji) kwota około 202 tyś. zł powinna zostać przez Zebranie Wiejskie
rozdysponowana na inwestycje w południowej części Ochli, a nie dodana do już i
tak odłożonych 1,66 mln. na północno-zachodnie drogi sołectwa.
Co więcej, uważam też, że jeśli byłaby taka wola Zebrania
Wiejskiego, można 20 marca b.r. wprowadzić tę sprawę do porządku obrad i
uchylić „uchwałę nr 2/2018 Zebrania
Wiejskiego sołectwa Ochla z dnia 16 lutego 2018 r. w sprawie rozdysponowania
środków wydzielonych do dyspozycji mieszkańców sołectwa Ochla na inwestycje w
ramach Funduszu Integracyjnego. Uchwała ta przeznaczyła wszystkie pozostałe
ówcześnie pieniądze z ochlańskiej puli Funduszu Integracyjnego, czyli
wspomniane ok. 1,66 mln., właśnie na te północno-zachodnie drogi. Po jej
uchyleniu, będzie można ponownie ją rozdysponować, poprzez wydzielenie z niej
kwoty na południowe inwestycje (takie, które zostały wstrzymane, bo
przydzielona na nie kwota okazała się niewystarczająca, lub też zupełnie nowe).
Jeśli wcześniej obliczyliśmy, że proporcjonalny udział
południowej Ochli powinien wynosić około 1 mln. 529 tys. zł i od tego
odjęlibyśmy kwotę odłożonych lub już wydanych środków dla południowej Ochli,
czyli 600 tyś. zł, otrzymamy kwotę 929 tys. zł. Na tę kwotę złożyłoby się
wspomniane powyżej 202 tyś. zł oraz 727 tyś. zł które należałoby odjąć z tych
1,66 mln. Na realizację północnych inwestycji pozostałaby wtedy kwota 933 tys.
zł. Podkreślę jednak raz jeszcze, ja przedstawiam tu dysproporcję, która nie
powinna mieć miejsca i którą mamy możliwość jeszcze usunąć. Decyzja jednak
należy do wszystkich pełnoletnich mieszkańców Ochli i to oni będą mogli się w
tej sprawie wypowiedzieć na zebraniu sołeckim dnia 20 marca b.r.
Ad. 5. Proponowane inwestycje dla
południowej części Ochli, zgłoszone przez mieszkańców.
Potrzeb
zgłaszanych przez mieszkańców południowej części Ochli jest wiele, by wymienić
tu choćby:
1. Dofinansowanie budowy chodnika i oświetlenia przy ul.
Ochla-Żagańska – szacowana kwota 425 tyś. zł. W lutym 2016 r. przeznaczono na
tę inwestycję 270 tyś. zł, z tego w tym samym roku za 25 tyś. wykonano jej
projekt, który rzekomo wycenił ją na ok. 660 tyś. zł (ok. 325 m chodnika). Albo więc
ktoś początkowo dokonał zupełnie złej wstępnej wyceny, albo też sporządzony
kosztorys wykonawczy został bardzo zawyżony. I nie można tego tłumaczyć
wzrostem cen materiałów budowlanych i robocizny, bowiem wstępne określenie
kosztów i wykonanie projektu miało miejsce w tym samym roku. Brak tego chodnika
stwarza realne zagrożenie zdrowia i życia mieszkańców około 77 domów, którzy by
dojść np. do sklepu, szkoły, kościoła, czy sali wiejskiej, by po prostu
skomunikować się pieszo z pozostałą częścią wsi, muszą iść ruchliwą jezdnią lub
jej bardzo wąskim poboczem. Sam na tej drodze o mało nie zostałem potrącony,
przy wymijaniu się dwóch ciężarówek Stelmetu. Odcinek ten jest też szczególnie
niebezpieczny dla przechodniów w okresie od późnej jesieni po wczesną wiosnę
(przy wcześniejszym zachodzie słońca), ze względu na zupełny brak oświetlenia
tej części drogi. Co więcej, również zupełnie nie oświetlony jest znajdujący
się tam przystanek, z którego korzystają m.in. dzieci oraz osoby starsze.
2. Dofinansowanie wykonania odwodnienia ul. Ochla - Osiedle
Dworskie – szacowana kwota 11000 zł.
W 2018 r. na inwestycję tę przeznaczono kwotę 5 tyś. zł.
Miasto wyceniło jednak tę inwestycje na ok. 40-45 tyś. zł., a więc na kwotę 8-9
razy wyższą. Ale według jednego z mieszkańców tej ulicy, który już od 2 lat
zabiega o to odwodnienie, jego koszt powinien zamknąć się kwotą ok. 15-16 tyś.
zł. Po obfitych deszczach lub przy większych roztopach śniegu, woda zalewa
część drogi łączącej ich z resztą wsi. Dodatkowo też woda z drogi wchodzi na
teren jednej z posesji. Skoro więc można było przeznaczyć na 1 kratkę ściekową
na ul. Sadowej aż 10 tyś. zł, to tak samo powinno być dofinansowane odwodnienie
ul. Osiedla Dworskie.
3. Budowa oświetlenia (5 lamp) na ul. Ochla-Prosta –
szacowana kwota 40000 zł
Jest to droga prowadząca do 11 domów mieszkalnych. Ze
względu na jej zły stan, bliskość zakładu produkcyjnego generującego ruch oraz
pól penetrowanych przez dziki, lampy te są jak najbardziej wskazane.
4. Budowa oświetlenia (3 lampy) na ul. Ochla-Osiedlowa –
szacowana kwota 24000 zł
Jest to droga prowadząca do 11 domów mieszkalnych (w tym 7
nowowybudowanych).
5. Budowa oświetlenia (1 lampa) przy skrzyżowaniu ul.
Ochla-Pustynna i Ochla-Kaktusowa – szacowana kwota 8000 zł. Przy skrzyżowaniu
tym znajduje się kilkanaście działek przeznaczonych pod budownictwo
jednorodzinne. Jedna z nich jest już zamieszkała. Działki te znajdują się na
osiedlu wytyczonym na ok. 90 domków jednorodzinnych. Postawienie tam lampy jest
konieczne ze względu na bezpieczeństwo dzieci zamieszkującej tam rodziny (po
zmroku przechodzą tamtędy watahy dzików). W niedługim okresie zapewne pojawią
się tam także kolejne domy.
6. Budowa oświetlenia (1 lampa) na ul. Ochla-Żagańska, przy
przejściu dla pieszych koło sklepu Spar - szacowana kwota 8000 zł. Nie trzeba
wyjaśniać, że przejście dla pieszych i to przy sklepie spożywczym, powinno być
oświetlone.
7. Zakup i instalacja tłucznia na ostatnich 350 m ul. Ochla-Osiedlowa
(licząc od skrzyżowania z ul. Osiedlową w kierunku ul. Łąkowej) – szacowana kwota
8500 zł
8. Zakup i instalacja tłucznia na pierwsze 330 m ul. Ochla-Prosta
(licząc od skrzyżowania z ul. Osiedlową w kierunku ul. Łąkowej) – szacowana
kwota 7500 zł
9. Zakup i ustawienie 4 słupów
ogłoszeniowych w następujących miejscach: 1) Osiedle Włosań przy ul.
Ochla-Osiedlowa; 2) ul. Ochla-Kożuchowska koło ceglanego transformatora; 3) ul.
Ochla-Żagańska koło sklepu Spar; 4) ul. Ochla-Terlikowskiego w okolicy
skrzyżowania z ul. Ochla-Makowa – łączna szacowana kwota 16000 zł
10. Naprawa drogi (ok. 630 m ) i uzupełnienie oświetlenia na ul.
Ochla-Zacisze – szacowany koszt 380000 zł
Droga jest w złym stanie, w wielu miejscach nawierzchnia
brukowa jest uszkodzona, a nawet są dziury, miejscami jest też nieoświetlona. Możliwe,
że kwota nie wystarczy na remont całości drogi, niemniej warto zrobić tyle ile
się zdoła.
11. Jest też problem z drogą i poboczem ul. Ochla - Ks.
Terlikowskiego, na odcinku od końca zwartego terenu zabudowanego, aż po granicę
z gminą Świdnica. Ponieważ jest to droga wojewódzka, na jej naprawę powinny
pójść niezależne środki z jakiejś puli budżetu Miasta, gdyż miasto na prawach
powiatu ma ustawowy obowiązek utrzymywania znajdujących się w jego granicach
dróg powiatowych i wojewódzkich.
Szacuję więc, że łączny koszt inwestycji przedstawionych w
punktach 1-10 wyniesie ok. 928 000 zł, a więc tyle, ile wyliczyłem należnego jeszcze
południowej Ochli udziału z Funduszu Integracyjnego. Konieczna jednak będzie
szczegółowa wycena Departamentu Inwestycji Urzędu Miasta, najlepiej
zweryfikowana też jeszcze przez niezależnego fachowca w tym temacie. Jeśli
koszty inwestycji z punktów od 1-9 wyniosą mniej niż zakładane tu wartości,
wtedy pozostała kwota będzie mogła zasilić inwestycję 10. Jeśli zaś koszty
inwestycji z punktów od 1-9 wyniosą więcej, wtedy niedobór środków trzeba
będzie uzupełnić z innych źródeł miejskich lub ostatecznie z inwestycji 10.
Jeśli zaś łączny koszt wszystkich inwestycji z punktów od 1-10 wyniesie mniej,
wtedy pozostałe środki będzie można wykorzystać np. na:
12. Budowa 5 progów zwalniających: dwóch na ul. Ochla-Żagańska
i trzech na ul. Ochla-Kożuchowska (w tym dwóch koło szkoły) – szacowany koszt
ok. 40000 zł
13. Zakup 20 koszy ulicznych o pojemności 75 l (ośmiokątne z betonu
płukanego; cena jedn. ok. 750 zł) – szacowany łączny koszt ok. 15000 zł
Mam jednak nadzieję, że na to znajdą się środki z innych
źródeł.
Ad. 6. Co po wygaśnięciu Funduszu Integracyjnego, czyli
marny budżet obywatelski od 2020 r.
Rok 2019 to ostatni rok rozdysponowywania środków z Funduszu
Integracyjnego. Zachodzi więc pytanie, z czego będą finansowane inwestycje w
późniejszych latach?
Według zapowiedzi jeszcze z czasów tuż przed likwidacją
Gminy, od 2020 r. Dzielnice Nowe Miasto ma objąć, jak to wtedy określono: „Fundusz
Obywatelski”. Chodzi więc o już funkcjonujący w tzw. „starej” Zielonej Górze tzw.
Budżet Obywatelski. Mieszkańcy rokrocznie
przedstawiają proponowane inwestycje i na nie głosują. Dla Dzielnicy Nowe
Miasto ma zostać przeznaczone minimum 20 % tego funduszu. Obliczmy więc o
jakiej kwocie mówimy. Istnienie Budżetu Obywatelskiego nie jest dobrą wolą
władz Miasta, gdyż dla miast na prawach powiatu jest to obowiązek ustawowy (art.
5a, ust. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym). Dobrą wolą władz Miasta jest natomiast jego
wysokość powyżej wartości minimalnej, jaką wymusza ustawa. Według niej budżet obywatelski
musi wynosić minimum 0,5 % wydatków gminy zawartych w ostatnim
przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu. Wydatki Miasta Zielona Góra za
2017 r. wynosiły: planowane 938 614 138 zł i wykonane 820 912 152 zł.
Nie mam pewności, która wartość jest brana do wyliczenia budżetu
obywatelskiego. Jeśli wydatki planowane to budżet obywatelski na 2018 r.
powinien wynosić ok. 4,693 mln zł, jeśli zaś wykonane to ok. 4,105 mln zł.
Tak czy inaczej budżet obywatelski na 2018 r. wynosił
6 mln zł, co dawałoby odpowiednio 0,64 % lub 0,73 % wydatków Miasta. Jak widać
jest to wartość niewiele co większa od obowiązkowego 0,5 %, a ile to rokrocznie
słyszymy zachwytów nad dobrodusznością włodarzy Zielonej Góry, że ten budżet
istnieje i jest tak wysoki…
Wspomniane 20% budżetu obywatelskiego, jakie ma zostać wydzielone dla całej Dzielnicy Nowe Miasto, dałoby w ubiegłym roku 1,2 mln zł. Przypomnijmy, że Fundusz Integracyjny mający działać przez 5 lat, wyniósł 100 mln, więc średnio na rok przypadało razem na wszystkie sołectwa 20 mln zł. Już z tego widzimy jak ten budżet obywatelski będzie mały. A to dopiero początek problemu. Nie wiadomo bowiem, czy kwota wynikająca z owych 20 % będzie rozdysponowywane na poszczególne sołectwa, czy też wszystkie wsie będą miały wspólną pulę i każda wieś będzie musiała walczyć głosami o swój projekt.
Jeśli kwota będzie dzielona na sołectwa, wtedy zapewne będzie to dzielone tak, jak miało to miejsce z Funduszem Integracyjnym, czyli proporcjonalnie do ilości mieszkańców. Ponieważ nie mam danych, co do aktualnej całkowitej ilości mieszkańców w Dzielnicy Nowe Miasto oraz w Ochli, załóżmy dla uproszczenia, że od utworzenia Dzielnicy wszystkie jej miejscowości rozwijały się w tym samym stopniu i że udziały w populacji są takie same, jak przy przydzielaniu Funduszu Integracyjnego. Ochla otrzymała wtedy 9,36 % jego środków, co średnio na rok wychodziło 1 mln. 872 tyś. zł. Stosując więc tę samą proporcję do Budżetu Obywatelskiego, nasza wieś otrzymałaby na 2018 r. kwotę ok. 112 tyś. zł (9,36% z 1,2 mln). Mamy więc obecnie średnio rocznie 1,872 mln, a za to otrzymalibyśmy 0,112 mln, co jest wartością blisko 17x niższą! Nie jest to nawet dwukrotna kwota funduszu sołeckiego, który w ubiegłym roku wyniósł przecież 60 tys. (w tym ok. 49 tyś. tzw. "twardego" funduszu sołeckiego, który można przeznaczać na zakup środków trwałych lub inwestycje w infrastrukturę wsi). Oczywiście to są obliczenia przybliżone, niemniej oddają one rzędy wielkości kwot, z jakimi będziemy mieli do czynienia. Co będzie można zrobić z taką kwotą? Wybudować60 m
oświetlonego chodnika, a może postawić ok. 13 lamp bez chodnika? A ile metrów
nowej drogi za to zdołamy wybudować? Znowu mieszkańcy będą zwracać się o
dofinansowanie różnych koniecznych inwestycji do władz Miasta, a władze te
znowu będą odpowiadały odmownie zasłaniając się istnieniem budżetu obywatelskiego,
że to z niego mamy sobie gospodarzyć. Podobnie jak teraz wszystkie wnioski o
jakiekolwiek, nawet najmniejsze inwestycje są odrzucane z argumentacją, że
według tzw. „Kontraktu Zielonogórskiego” wszelkie inwestycje sołeckie mają być
w latach 2015-2019 finansowane z Funduszu Integracyjnego, a o wyborze
inwestycji ma decydować Zebranie Wiejskie. Jeśli Zebranie Wiejskie nie wyda w
głosowaniu uchwały o podjęciu danej inwestycji, oczywiście z pieniędzy
Funduszu, wtedy nic nie można zrobić…
Jeśli zaś nie będzie podziału środków z budżetu obywatelskiego na poszczególne sołectwa i będzie trzeba zgłaszać do wspólnej puli swoje inwestycje i poddawać je ogólnemu głosowaniu, wtedy jeszcze bardziej wszystko zależeć będzie od liczby mieszkańców. Co prawda będziemy mieli znacznie lepiej niż np. Jeleniów, czy inne małe miejscowości, jednak z Raculą, czy tym bardziej z Przylepem nie wygramy, bo już nawet starcie z Drzonkowem, Starym Kisielinem, Łężycą i Zawadą może okazać się fiaskiem. Co więcej, ostatnio koszt jednego zgłoszonego zadania nie mógł przekroczyć dla zadania okręgowego (a tylko takimi mogą być inwestycje w drogi, chodniki, parki itp. w Ochli) kwoty 200 000 zł. Tak więc już ta kwota – nawet jeśli możliwa do uzyskania – mocno ograniczałaby zakres możliwych inwestycji w Ochli.
Jakąkolwiek też formę przeprowadzenia procedury ustalania budżetu obywatelskiego dla Dzielnicy władze Miasta wybiorą (czy pula wspólna, czy też podział kwoty na sołectwa), zawsze kluczowa będzie ilość mieszkańców danego sołectwa. My zaś dzięki bierności kilku osób, straciliśmy w ubiegłym roku minimum 500-600 mieszkańców, którzy w przeciągu od 1,5 do góra 5 lat osiedlą się na terenach oddanych dla Kiełpina.
Wspomniane 20% budżetu obywatelskiego, jakie ma zostać wydzielone dla całej Dzielnicy Nowe Miasto, dałoby w ubiegłym roku 1,2 mln zł. Przypomnijmy, że Fundusz Integracyjny mający działać przez 5 lat, wyniósł 100 mln, więc średnio na rok przypadało razem na wszystkie sołectwa 20 mln zł. Już z tego widzimy jak ten budżet obywatelski będzie mały. A to dopiero początek problemu. Nie wiadomo bowiem, czy kwota wynikająca z owych 20 % będzie rozdysponowywane na poszczególne sołectwa, czy też wszystkie wsie będą miały wspólną pulę i każda wieś będzie musiała walczyć głosami o swój projekt.
Jeśli kwota będzie dzielona na sołectwa, wtedy zapewne będzie to dzielone tak, jak miało to miejsce z Funduszem Integracyjnym, czyli proporcjonalnie do ilości mieszkańców. Ponieważ nie mam danych, co do aktualnej całkowitej ilości mieszkańców w Dzielnicy Nowe Miasto oraz w Ochli, załóżmy dla uproszczenia, że od utworzenia Dzielnicy wszystkie jej miejscowości rozwijały się w tym samym stopniu i że udziały w populacji są takie same, jak przy przydzielaniu Funduszu Integracyjnego. Ochla otrzymała wtedy 9,36 % jego środków, co średnio na rok wychodziło 1 mln. 872 tyś. zł. Stosując więc tę samą proporcję do Budżetu Obywatelskiego, nasza wieś otrzymałaby na 2018 r. kwotę ok. 112 tyś. zł (9,36% z 1,2 mln). Mamy więc obecnie średnio rocznie 1,872 mln, a za to otrzymalibyśmy 0,112 mln, co jest wartością blisko 17x niższą! Nie jest to nawet dwukrotna kwota funduszu sołeckiego, który w ubiegłym roku wyniósł przecież 60 tys. (w tym ok. 49 tyś. tzw. "twardego" funduszu sołeckiego, który można przeznaczać na zakup środków trwałych lub inwestycje w infrastrukturę wsi). Oczywiście to są obliczenia przybliżone, niemniej oddają one rzędy wielkości kwot, z jakimi będziemy mieli do czynienia. Co będzie można zrobić z taką kwotą? Wybudować
Jeśli zaś nie będzie podziału środków z budżetu obywatelskiego na poszczególne sołectwa i będzie trzeba zgłaszać do wspólnej puli swoje inwestycje i poddawać je ogólnemu głosowaniu, wtedy jeszcze bardziej wszystko zależeć będzie od liczby mieszkańców. Co prawda będziemy mieli znacznie lepiej niż np. Jeleniów, czy inne małe miejscowości, jednak z Raculą, czy tym bardziej z Przylepem nie wygramy, bo już nawet starcie z Drzonkowem, Starym Kisielinem, Łężycą i Zawadą może okazać się fiaskiem. Co więcej, ostatnio koszt jednego zgłoszonego zadania nie mógł przekroczyć dla zadania okręgowego (a tylko takimi mogą być inwestycje w drogi, chodniki, parki itp. w Ochli) kwoty 200 000 zł. Tak więc już ta kwota – nawet jeśli możliwa do uzyskania – mocno ograniczałaby zakres możliwych inwestycji w Ochli.
Jakąkolwiek też formę przeprowadzenia procedury ustalania budżetu obywatelskiego dla Dzielnicy władze Miasta wybiorą (czy pula wspólna, czy też podział kwoty na sołectwa), zawsze kluczowa będzie ilość mieszkańców danego sołectwa. My zaś dzięki bierności kilku osób, straciliśmy w ubiegłym roku minimum 500-600 mieszkańców, którzy w przeciągu od 1,5 do góra 5 lat osiedlą się na terenach oddanych dla Kiełpina.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję za komentarz, ukaże się on, po jego zatwierdzeniu przez moderatora.