czwartek, 25 marca 2021

VIII głosowanie korespondencyjne Rady Dzielnicy - zamiast XXIX sesji Rady Dzielnicy

    Dnia 25 marca 2021 r. odbyło się VIII głosowanie korespondencyjne Rady Dzielnicy. Do rozpatrzenia było kilka uchwał, z czego żadna nie odnosiła się bezpośrednio i wyłącznie Ochli, czy Jeleniowa; jedna dotyczyła MPZP sołectwa Sucha, jednak jej istota jest częścią bardzo ważnego problemu dotyczącego także wszystkich innych sołectw; była też m.in. uchwała odnośnie zasad przeprowadzania budżetu obywatelskiego. Treść tych istotniejszych uchwał (w linkach), informacja jak głosowałem i mój do tego komentarz poniżej... 

Uchwała w sprawie udzielenia zwolnienia z podatku od nieruchomości stanowiącego regionalną pomoc inwestycyjną na inwestycję początkową druk nr 221.

GŁOSOWAŁEM PRZECIW – Nie zgadzam się z sytuacją, kiedy podwyższa się podatki i różne inne opłaty lokalne dla mieszkańców i małych przedsiębiorców w dobie bardzo niekorzystnych dla nich ograniczeń epidemicznych, a jednocześnie zwalnia się z podatków podmioty gospodarcze, dla których zapłacenie tych podatków stanowić będzie znacznie mniejsze obciążenie. Nie jest to uczciwy tzw. wolny rynek, bo duże firmy w nienaturalny sposób mogą wtedy łatwiej konkurować z małymi. Duże firmy, bardzo często z przewagą obcego kapitału, czy wręcz całkowicie z kapitałem zagranicznym, stają się jeszcze większe, a małe często lokalne rodzinne firmy upadają. Tym samym w ostatecznym rezultacie tracimy własną klasę średnią i coraz bardziej uzależniamy od międzynarodowych korporacji, które po wyniszczeniu konkurencji i stworzeniu sobie korzystnego dla nich prawa, zmniejszą jakość swoich wyrobów i usług lub/i narzucą wyższe ceny. My zaś jeszcze bardziej staniemy się tanią sią roboczą. Oczywiście działania, jakie mają zostać podjęte tą uchwałą, to mały kamyczek w tej rzeczywistości, nie oznacza to jednak, by się na to godzić.

  Uchwała w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać projekt budżetu obywatelskiego - druk nr 222.

 GŁOSOWAŁEM PRZECIW – O urągających zdrowemu rozsądkowi i dających szerokie możliwość nadużyć, a tym samym nieuczciwych zasadach przeprowadzania głosowania w sprawie budżetu obywatelskiego w Zielonej Górze, wypowiadałem się już niejednokrotnie na sesjach Rady Dzielnicy, a także opisałem to jeszcze w 2019 r.: 
https://www.naszaochla.zgora.pl/2019/04/vi-sesja-rady-dzielnicy.html.
Niestety sytuacja się nie zmieniła.

Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Sucha w Zielonej Górze  druk nr 223.

GŁOSOWAŁEM PRZECIW – Rozumiem kwestie zrównoważonego rozwoju Miasta, zasadności ekonomicznej podejmowania niektórych inwestycji infrastrukturalnych itp. Niemniej w mojej ocenie jest to kolejny MPZP (po np. Janach, czy Krępie), który ma za zadanie ograniczyć rozwój jednorodzinnej zabudowy mieszkaniowej w sołectwach na terenie byłej Gminy wiejskiej Zielona Góra. W wyniku tego:

- Mimo, że Miasto Zielona Góra pobiera podatki i opłaty lokalne, czy też dysponuje np. dużą częścią podatku PIT płaconego przez mieszkańców Dzielnicy (39,3 % jako gmina + 10,2% jako powiat), zamiast pieniądze te przeznaczać na inwestycje w poszczególnych sołectwach, władze Miasta będą mogły jeszcze bardziej przeznaczać je przede wszystkim na inwestycje na terenie tzw. „starej” Zielonej Góry.

- Mieszkańcy sołectw zostaną pozbawieni możliwości sprzedaży swych działek pod zabudowę (niektórzy części, inni nawet wszystkich jakie posiadają), a tym samym działki te drastycznie stracą na wartości, a często w ogóle nie będą stanowiły realnej wartości. To zaś będzie powodowało ubożenie „rdzennych” mieszkańców dawnej Gminy wiejskiej. Zmiany MPZP zniszczą często jedyny posiadany przez nich potencjał rozwojowy, przynosząc negatywne skutki nie tylko obecnym właścicielom, ale też też ich dzieciom, czy wnukom.

- Blokowanie rozbudowy sołectw przyczyni się też do wzrostu cen tej mocno ograniczonej ilości działek, które szczęśliwe dla ich posiadaczy będzie można wg tak ograniczanych MPZP zabudowywać. To zaś z kolei będzie też generowało niesprawiedliwość społeczną, bo pomijając sytuacje, kiedy faktycznie ograniczenie zabudowy jest zasadne lub konieczne (choćby ze względu na obowiązujące prawo krajowe), tu decyzja o tym, że część osób będzie mogła sprzedawać swoje działki i to po zawyżonych cenach, a część zostanie możliwości jakiejkolwiek sensownej sprzedaży pozbawiona, będzie wynikało jedynie z decyzji politycznej władz Miasta: inwestujemy tam, gdzie mamy większy potencjalny elektorat.

- Oczywiście będzie to także nieuzasadniony ukłon w stronę deweloperów, bowiem mocno ograniczona ilość działek pod zabudowę jednorodzinną, a także wyższa cena tych dostępnych, zwiększy popyt na mieszkania w nowych blokach budowanych w obrębie „starej” Zielonej Góry.

- Pytanie też co w przyszłości? Czy kiedy zabraknie już miejsca na zabudowę wielorodzinną w „starym” mieście, te ograniczenia MPZP zostaną cofnięte, ale okaże się wtedy, że uwolnione tak grunty pod zabudowę, będą już dawno wykupione za pół darmo przez deweloperów, którzy dotychczasową wiejską zabudowę jednorodzinną, będą otaczać blokami?


Uchwała w sprawie przyjęcia programu polityki zdrowotnej z zakresu profilaktycznych szczepień przeciwko grypie dla mieszkańców Miasta Zielona Góra 65+- druk nr 226 

WSTRZYMAŁEM SIĘ – Nie jestem przekonany odnośnie corocznego szczepienia się na grypę (choćby ze względu na częste mutowania wirusów ją powodujących i widoczny ostatnimi laty duży wzrost zachorowań, mimo zwiększenia ilości szczepień), niemniej nie jestem wrogiem szczepionek jako takich, bo jako historyk zajmujący się m.in. demografią historyczną wiem, jaki generalnie pozytywny wpływ miały one na ludzką populację. Tu wstrzymałem się jednak od głosowania, choćby z tego powodu, że przedłożony Program profilaktycznych szczepiprzeciw grypie dla mieszkańców  Miasta Zielona Góra 65+ skupił się bardziej na straszeniu grypą, niż przedstawieniu szczegółów tej akcji, by wspomnieć choćby tylko o braku szczegółów co do kryteriów konkursu, w ramach którego ma być wyłoniony dostawca szczepionek. Kryteria takie powinny być dokładnie przedstawione i omówione, przed podjęciem decyzji o projekcie szczepień, by mieć pełną jasność co do kwestii finansowych z tym związanych, ale też merytoryczną wiedzę odnoście samych konkretnych szczepionek jakie będą preferowane (konkretne nazwy szczepionek, ich producenci, dotychczasowa skuteczność, rodzaje i procentowy zakres występowania związanych z nimi niepożądanych odczynów poszczepiennych itp.).

 Uchwała w sprawie sporządzenia Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Zielona Góra - druk nr 227

GŁOSOWAŁEM ZA - Ma to być korekta studium związana z zamianą gruntów pomiędzy Miastem Zielona Góra a Gminą Świdnica, w związku z budową tzw. południowej obwodnicy (sprawa była poruszana m.in. tu:

Jestem przeciwnikiem budowy obwodnicy południowej w miejscu, gdzie będzie ona zrealizowana, jednak nigdy nie byłem przeciwnikiem południowej obwodnicy jako takiej. Swoje stanowisko w tej sprawie przedstawiłem już w 2018 r., jednocześnie proponując konkretny (zupełnie inny) przebieg takiej drogi: https://www.naszaochla.zgora.pl/2018/12/lepsza-wersja-poudniowej-obwodnicy.html. Taka trasa według mojej oceny i wiedzy byłby w dłuższej perspektywie czasowej najbardziej dla rozwoju Miasta wartościowa. Tak się jednak nie stało, wybrano znacznie gorszy jej wariant. Wymiana gruntów, jak i rozpoczęcie budowy spornej drogi, stały się już faktem dokonanym. Tym samym też doprowadzenie do porządku studium jest uzasadnione. Oby tylko nie próbowano przez to stworzyć grunt prawny do dalszych wycinek i zakładania wzdłuż tej drogi osiedli bloków mieszkalnych...


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz, ukaże się on, po jego zatwierdzeniu przez moderatora.